Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-26@09:07:26 GMT

درس هایی که از سیلاب بهار ۹۸ گرفتیم

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۹۸۹۰

‍‍‍‍‍‍

وزیر نیرو گفت: سیلاب بهار ۹۸ در کنار خسارات و مشکلاتش منافع زیادی داشت که پرشدن سدها، زنده شدن تالاب‌ها و ترمیم بخشی از سفره‌های زیرزمینی فقط بخشی از آن بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رضا اردکانیان در گفتگوی ۱۸:۳۰ با بیان اینکه در سال‌های اخیر دوسال آبی منحصر به فرد را پشت سر گذاشتیم گفت: در سال آبی ۹۷-۹۶ خشک‌ترین زمان در ۶۰ سال اخیر را داشتیم و در سال ۹۷-۹۸ پرآب‌ترین سال طی ۵۰ سال اخیر داشتیم که به "سال‌های حدی" موسوم اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: بارش‌های بهار ۹۸ یک سوم بارش کشور در طول سال در ۱۶ روز بارید که منجر به سیلاب‌هایی در برخی نقاط کشور شد و این بارش‌ها هر ۲۰۰ سال یک بار رخ می‌دهد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وزیر نیرو در ادامه افزود: برای رسیدگی دقیق‌تر به موضوع سیل در ۶ فروردین ۹۸ درخواستی مبنی بر تشکیل کمیته ملی تحقیق در مورد سیل را به رئیس جمهور ارائه کردم که مورد پذیرش او قرار گرفت و دانشگاه تهران به عنوان مسئول این کار  به ۱۱۰ سوال در این باره پاسخ داد.   او گفت: با هزاران نفر ساعت کار، گزارشی در حدود ۷ هزار و ۶۰۰ صفحه‌ای تهیه و تدوین شد؛ که از دستاورد‌های وزارت نیرو و ۱۵ دستگاه اجرایی کشور از سیل بهار ۹۸ بود و می‌توان به آن به عنوان یک برنامه مدون و راهبردی نگاه کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: سیلاب بهار ۹۸ در کنار خسارات و مشکلاتش فواید بزرگی داشت که پر شدن سدها، زنده شدن تالاب‌ها و ترمیم بخشی از سفره‌های زیرزمینی فقط بخشی از آن بود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وزیر نیرو در ادامه به تاثیرات ویروس کرونا بر منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: این روز‌ها آب نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در امر پیشگیری در مقابله با ویروس کرونا دارد که امیدوارم هموطنان ضمن رعایت دقیق دستورات و ملاحظات بهداشتی، در مصرف آب هم صرفه جویی کنند.

او تصریح کرد: به طور طبیعی مصرف آب شرب و با کیفیت بالا رفته و در بعضی از شهر‌ها گزارشات رسیده مصرف آب ۴۰ درصد افزایش داشته که امیدواریم با رعایت و صرفه جویی‌ها در حین مصرف آب از هدر مصرف هزاران لیتر آب شرب جلوگیری کنیم.

وزیر نیرو افزود: امیدوارم تابستان امسال سالی بدون مشکل در زمینه آب و برق داشته باشیم.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزارت نیرو رضا اردکانیان تهاتر بدهی تولید وزیر نیرو مصرف آب بهار ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۹۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر

به دنبال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در شهر یزد، بخشی از زیرگذر میدان امام حسین(ع) به عنوان میدان اصلی شهر یزد با فرونشست همراه و تردد در این مسیر محدود شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بارش‌های سیل‌آسای باران در نقاط مختلف استان یزد سبب روان شدن سیلاب و رواناب‌ها در بخش‌های مختلف استان شد.

علاوه بر روان‌ شدن سیلاب‌ در بخش‌های مختلف برخی شهرها، سیل خسارت‌هایی هم به دنبال داشت که از فرونشست تا ورود آب به منازل مردم در برخی از نقاط استان را شامل می‌شود.

از جمله خسارت‌های سیل در شهر یزد، فرونشست بخشی از مسیر زیرگذر میدان امام حسین(ع) بود که سبب شد بخشی از این زیرگذر قابل استفاده نباشد.

شهر یزد در سال 1401 هم شاهد دو سیل بسیار شدید بود که خسارت‌های زیادی به همراه داشت؛ از جمله خسارت‌های این دو سیل ویرانگر، فرونشست‌هایی بود که با عمق بالا در نقاط مختلف شهر به وقوع پیوست.

در سیل مرداد 1401 طبق گزارش‌های اعلام شده بالغ بر 500 فرونشست در بخش‌های مختلف ایجاد شده بود که بخش قابل توجهی از آن به دلیل عدم بازسازی و غیرفعال شدن قنات‌ها بود و میل‌های این قنات‌ها سبب فرونشست زمین شده بودند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در ارتباط با این سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها در نقاط مختلف شهر یزد، وضعیت بافت تاریخی است که با وجود آسیب‌هایی که در این بخش وجود داشته اما نسبت به بخش‌های دیگر به ویژه بافت فرسوده خسارت بسیار جزئی‌تر داشته است.

نوع معماری بافت تاریخی شهر یزد، حفر چاه‌های جذبی از سوی شهرداری و همچنین ورود آب به قنات‌های فعال از جمله دلایلی است که بافت تاریخی شهر یزد را از تخریب سیلاب در امان نگه داشته است.

به گفته کارشناسان قنات و سازه‌های آبی سنتی، در صورتی که تمام قنات‌های شهر یزد که نزدیک به یک هزار کیلومتر در زیر شهر هستند، فعال بودند، سیل امکان خسارت وارد کردن به هیچ بخشی از شهر یزد را نداشت، اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته لایروبی، حفاظت و بازسازی از قنات‌ها به صورت کامل کنار گذاشته شده است.

در حال حاضر و در سیلاب اخیر نیز به دلیل ورود آب به برخی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها امکان وقوع خسارت‌هایی وجود دارد، اما بررسی این خسارت‌ها به روزهای آینده موکول شده است. 

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را در برخورد با بی حجابی توجیه کرده
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را توجیه کرده که بین اهمال‌کنندگان و ساختارشکنان تفاوت قائل شوند
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • چشم اسرائیل را در عملیات وعده صادق نشانه گرفتیم
  • رعایت نشدن قانون بکارگیری نیرو در بخشی از شعبه‌های دادگستری