Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا خباز در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه شعار انتخابی سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری رونق تولید نام گرفت، در راستای تحقق این شعار چقدر موفق عمل کردیم؟ گفت: برای انجام هر کاری باید ابتدا پیش فرض‌ها یا پیش زمینه‌هایش را فراهم کرد تا اتفاق بیفتد؛ یعنی وقتی رونق تولید را در نظر می‌گیریم باید ببینیم راهش چیست و چگونه باید آنها را فراهم کرد و آیا در شرایط فعلی کشور این پیش فرض‌ها فراهم می‌شود یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا برای رونق تولید ابتدا باید یک جو آرام از بُعد اقتصادی و سیاسی بر کشور حاکم باشد چون رشد اقتصادی و رشد تولید با آرامش ممکن است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: می‌بینیم در شرایط فعلی کشور در سال ۱۳۹۸ هیچ گاه روی آرامش را مشاهده نکردیم و اتفاقات فراوانی افتاد که همه آنها به تنش و ناآرامی کمک می‌کرد. دوم اینکه برای رونق تولید باید منابع مالی را تجهیز کرد؛ منابع مالی ارزان قیمت؛ مثل تسهیلات قرض الحسنه. وقتی تولید یک تولیدکننده خوابیده یا به حداقل رسیده باید ببینیم به چه دلیل است و ممکن است چند دلیل داشته باشد. اول کمبود نقدینگی، دوم کمبود مواد اولیه و سوم مشکلات دستگاه‌های اجرایی مثل تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی، بیمه و... .  باید این موارد را از سر راه تولیدکننده برداشت. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم برداشتن اینها به راحتی ممکن و میسر نیست و اگر این موانع برداشته نشود حتما در تولید اتفاقی نخواهد افتاد. 

استاندار پیشین سمنان گفت: مثلا وقتی تسهیلات بانکی ۱۸% می‌دهند چگونه ممکن است رونق تولید در کشور اتفاق بیافتد؟ مثلا وقتی درآمد نفتی کشور کاهش پیدا می‌کند رونق تولید سخت می‌شود. رونق تولید شعار بسیار پسندیده‌ای بود ولی هیچ کدام از پیش فرض‌های رونق تولید چه داخلی و چه خارجی میسر نشد و ما نه تنها با رونق تولید رو‌به‌رو نشدیم، بلکه با جنگ اقتصادی روبه رو شدیم. یعنی یک جنگ تمام عیار اقتصادی را آمریکا و استکبار جهانی علیه ما راه انداختند.

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه دو جناح سیاسی با یکدیگر جوری عمل می‌کردند که از آن بوی آرامش و آسایش جامعه به مشام نمی‌خورد؛ یعنی برخی‌ها در جناح اصولگرا به حذف شخصیتی جناح اصلاح‌طلب بر می‌آمدند؛ در صورتی که مبارزات سیاسی در حدی مثل دو تیم فوتبال می‌ماند که تشویق‌های تماشاگران تا حدی قابل قبول است و اگر از آن حد بگذرد و خدای نکرده به هتاکی و پراندن سنگ و اشیاء بیانجامد طبیعتا هیچ عقل سلیمی این تیم را به بازی تشویق و ترغیب نمی‌کند، بلکه نوعی خصومت، دشمنی، پیکار و جنگ تلقی می‌کنند. متاسفانه در مباحث سیاسی کشور ما هم بحث به اینجا می‌رسد به طوری که برخی می‌خواهند یک جناح سیاسی از روی کره زمین برداشته شود و وجود خارجی نداشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت:  مثلا در مباحث سیاسی خارجی به نظر من یک طرف است که به هیچ وجه نباید با او کنار بیاییم و کنار نمی‌آییم و آن اسرائیل است آن هم به دلیل نامشروع بودنش؛ ولی با بقیه دنیا باید هماهنگی و ارتباط داشته باشیم و این تعاملات موجب رونق اقتصادی ما هم می‌شود. وقتی ما در یک جنگ اقتصادی با تحریمی که آمریکا انجام داد، قرار داریم؛ هر کشوری که با ما ارتباط برقرار کند به وسیله امریکا تحریم می‌شود. به عنوان مثال می‌گوییم اروپا چرا به تعهداتش عمل نمی‌کند؟ درست است و حق با ماست اما آنها هم با خود اینگونه محاسبه می‌کنند و می‌گویند ما مثلا ده میلیارد دلار صادرات و واردات اقتصادی با ایران داریم در صورتی که مثلا صد میلیارد دلار با آمریکا مراوده داریم. اگر بخواهیم ارتباطمان را با ایران حفظ کنیم باید از آن صد میلیارد دلار صرف نظر کنیم.

وی افزود: مثلا چین با ما یک مراوده اقتصادی کوچک در صادرات و واردات دارد ولی با آمریکا در حد بسیار زیاد است در نتیجه بر سر دو راهی قرار می‌گیرد که آیا از این ده میلیارد دلار صرف نظر کند یا از آن رقم دیگر؛ طبیعی است اولی را انتخاب می‌کند و منافع ملی کشور خودش را در نظر می‌گیرد نه موفقیت ما در این جنگ اقتصادی. بنابراین وقتی ما وارد این جرگه شدیم هیچ کسی تصور نمی‌کرد که تحریم‌ها این گونه موثر باشد اما موثر است. الان هم ما در شرایطی قرار گرفتیم که این جنگ اقتصادی با همه وجود در کشور ما به وجود آمده است. 

خباز گفت: بنابراین به نظر بنده در این شرایط باید برای رونق تولید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کارمان قرار دهیم. اقتصاد مقاومتی هم مثل رونق تولید پیش فرض‌هایی دارد. در داخل کشور باید دستگاه‌های دولتی و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کاری کنند که تولیدکننده به هیچ مشکلی برخورد نکند و همه مشکلات را از سر راهش بردارند تا بتواند به رونق تولیدش بیافزاید و مشاغل را به سمت مشاغل خرد، ریز و خانگی ببرند. در این صورت است که هم می ‌وانیم اشتغال ایجاد کنیم و هم از این شرایط عبور کنیم. کشور چین یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت دارد، اشتغال را برای این جمعیت ایجاد کرده است و عده‌ای فکر نکنند همه چین پر از کارخانه است؛ اتفاقا مشاغلی که کوچک و جزئی است توانسته است این یک میلیارد و چهارصد میلون  نفر جمعیت را سر کار ببرد و این از تولیدات و فعالیت‌های خانگی و تولیدات جزء شروع شده است. 

استاندار پیشین سمنان گفت: ما هم اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی به وجود بیاوریم باید روی این مهم کار کنیم. حالا که صادرات را بر ما بستند و اجازه واردات نمی‌دهند طبیعتا باید روی مشاغل کوچک، خرد، خانگی و کم هزینه کار کنیم. مثلا کسانی که خانه‌های ویلایی دارند مخصوصا در روستاها می‌تواند رونق تولید را از اینجا شروع کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محمدرضا خباز میلیارد دلار جنگ اقتصادی رونق تولید پیش فرض ها برای رونق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام محرم مصوری در خطبه‌های امروز نماز جمعه بردسکن ضمن گرامی‌داشت نهم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل شوراهای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی از آن‌ها خواست به دور از هرگونه حب و بغض‌های سیاسی و منافع شخصی خود، خالصانه و صادقانه برای مردم کار کنند و در راستای عمران و آبادانی شهرها و روستاها اهتمام جدی داشته باشند.
وی ضمن اشاره به روز جهانی کار و کارگر افزود: کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند که می‌طلبد متولیان امر این قشر زحمتکش جامعه را مورد توجه قرار دهند چرا که ستون اصلی تولید در کشور کارگران هستند و کار در نظام اسلامی عبادت است.
امام جمعه موقت بردسکن عنوان کرد: تولید زیربنای اقتصاد است و امروز موتور اقتصادی کشور دست کارگران است چرا که کارگران کشور تولید را به حرکت در می‌آورند و چرخ دنده‌های اصلی اقتصاد هستند.
وی به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با کارگران اشاره کرد و افزود: جوانان در تولید کارآفرینی کنند و شعار سال با مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند.
حجت الاسلام مصوری ازصاحبان سرمایه در شهرستان بردسکن خواست ثروت خود را در مسیر تولید و اشتغال زایی در منطقه سرمایه‌گذاری کنند تا عمران و آبادانی و شکوفایی اقتصادی در منطقه ایجاد شود.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی و بر پایه مردم است و مردم در همه عرصه‌ها نقش اول را دارند و این بیانگر این است که نظام متعلق به مردم است و مردم باید در حفظ و هراست از نظام‌ایستادگی کنند و به حول قوه الهی مردم‌ایستاده پای کار انقلاب هستند.
امام جمعه موقت بردسکن به دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم و روز عقیدتی سیاسی در سپاه اشاره کرد و افزود: شهید مطهری یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود و خواص و نخبگان جبهه انقلاب باید این شهید را به عنوان یک الگو و اسوه خود قرار دهند.
وی از معلمان خواست آثار شهید مطهری را به جوانان و نوجوانان بیشتر معرفی کنند چرا که نقش معلمان در مسیر علم و انسانیت همانند نقش انبیا است.
وی به رقابت بیش از ۱۳۵۰ نفر از داوطلبین کنکور سراسری نوبت اول در این شهرستان اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان خانم و ۴۰ درصد آقا بودند که آزمون آن‌ها در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان بردسکن برگزار شد.
خبرنگار: علی نوری

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد