Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:57:34 GMT

منطقه ویژه اقتصادی پیام ظرفیتی برای جهش تولید

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۲۱۸۶

منطقه ویژه اقتصادی پیام ظرفیتی برای جهش تولید

شکل گیری فرودگاه بین المللی پیام وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطاتاواخر دهه ۶۰ در جنوب غربی کرج ظرفیتی را به وجود آورد که دهه های بعد گام های موثری برای تجارت هوایی و رونق اقتصادی در نزدیکی پایتخت شاهد باشیم. 

ساختار شکلی و موقعیت جغرافیایی فرودگاه پیام فرصتی شد تا درگام  تاسیس منطقه ویژه اقتصادی از دهه ۸۰ در آن آغاز شود  و سپس در دهه ۹۰ با راه اندازی بخش مسافری فرودگاه و بسترسازی برای فعالیت شهرک آی تی اقدام تکمیلی و روزآمد به عمل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در کنار فرودگاه پیام بخشی از سرمایه های اقتصادی استان البرز به این منطقه سرازیر شد و فرصتی شد تا با وجود تحریم های شکننده ، بخشی از تجارت و تولید داخلی در این محدوده شکل بگیرد.

در این حال آنچه می توان از به عنوان افق روشن این مجموعه ازآن یاد کرد این است که تاسیس شرکت ها سبز و شهرک آی تی یا فناوری اطلاعات در محدوده منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام 

نوید بخش روزآمدی منطقه و گام برداشتن آن به سمت تجارت و فعالیت های نوین کسب و کار است.

براین اساس در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری کرده ، منطقه ویژه اقتصادی پیام می تواند در ابعاد مختلف سهم جهشی خود را برای رونق و توسعه اقتصادی استان البرز و کشور ایفا کند.

البرز قطب صنعتی کشور

البرز  یا  ایران کوچک یکی از استان هایی است که با داشتن ظرفیت های بی شمار به عنوان قطب اقتصاد کشور مطرح بوده و هست، ظرفیت هایی مانند وجود صنایع بزرگ، نزدیکی به پایتخت، مسیر ارتباطی چندین استان کشور، کشاورزی فعال، و اتصال به مسیر ریلی که هر کدام به نوبه خود سهمی زیادی در توسعه این استان و کشور به همراه دارند.

در کنار این ظرفیت ها، البرز از مزیت دیگری به نام منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برخوردار است، ظرفیتی که به خصوص طی سال های اخیر شکوفا تر شده و توانسته نقش خود را به خوبی در توسعه هر چه بیشتر استان و کشور ایفا کند.

منطقه ویژه اقتصادی پیام  با وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار در حوزه صنعت و بازرگانی در مجاورت پایتخت دارای فرودگاه اختصاصی با ظرفیت هوانوردی، آموزشی، مسافری و کارگو است.

استقرار ۷۰ شرکت تولیدی فعال از مزیت های  منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز است.

مستقر بودن کارخانه ها و خدمات خاص از جمله تولید کیسه های خون، مرکز پت اسکن، فارم های تولید رمز در منطقه از جمله مزایایی است که پیام را منحصر به فرد کرده است.

پیام ظرفیتی در قلب استان البرز 

منطقه ویژه اقتصادی پیام در سال ۶۹ تحت عنوان مرکز خدمات هوایی برای ارائه خدمات هوایی ، حمل و نقل، توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن،  در مجاورت بودن مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرار گرفتن در کنار راه آهن سراسری، متروی تهران - کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است.

همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، گمرک، گذرنامه اختصاصی، بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی پنج استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته را از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان برشمرد.

در کنار این مزایا، یکی دیگر از ویژگی هایی که پیام را از سایر نقاط متمایز می کند، بخش کارگو( حمل و نقل بار) آن است که به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور شناخته می شود

اتصال راه آهن به فرودگاه پیام

مزیت های پیام و شناخته شدن هر چه بیشتر ظرفیت های آن موجب شده تا زیر ساخت های بسیاری برای ارتقا این منطقه که درتوسعه استان و کشور نقش زیادی دارد، در نظر گرفته شود.

یکی از این زیر ساخت ها، احداث ایستگاه راه آهن و انشعاب خط پنجم از ایستگاه کردان به سمت منطقه ویژه پیام که مطالعات آن انجام  شده است، با راه اندازی این خط به طول ۱۰ کیلومتر، منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز به خط راه آهن سراسری متصل می شود.

با اتصال  به راه آهن سراسری،  نخستین پایانه حمل ترکیبی سه وجهی زمینی، ریلی و هوایی در منطقه ویژه اقتصادی پیام البرز راه اندازی می شود.

آغاز به کار بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام

مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام که تا پیش از این به عنوان تنها فرودگاه باری کشور مشغول به فعالیت بود، یکی از اصلی ترین و مهم ترین درخواست مردم این استان بود که در سال ۹۸ پس از سال ها محقق شد.

به منظور اجرای این مهم، وزرای ارتباطات، راه و شهرسازی و معاون رییس جمهوری در سفری که به البرز داشتند یکی از مهم ترین برنامه های خود را تحقق این ضرورت عنوان و با همین هدف ایرادهای آنها از نزدیک بررسی و در کوتاهترین زمان ممکن محقق شد.

همزمان با تاسوعای حسینی  در سال ۹۸ پروازهای مسافری از فرودگاه بین المللی پیام به مقصد مشهد مقدس از سرگرفته شد، افزایش مسیرهای پروازی به مقصدهای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت و پرواز کیش نیز به این مسیرها افزوده شد.

نادر ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در گفت وگویی با ایرنا اظهار داشت: فرودگاه پیام با دارا بودن زیر ساخت های لازم فرودگاهی، قابلیت جایگزینی فرودگاه های حضرت امام خمینی(ره) و مهرآباد را در مواقع بحرانی و به عنوان پدافند غیر عامل دارا است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام در مسیر توسعه

یکی دیگر از تحولات مثبت در استان البرز در سال ۹۸، گسترش فعالیت های منطقه ویژه اقتصاذی پیام بود، ظرفیت های این منطقه بیش از هر سال دیگری معرفی که موجب تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این منطقه شده است.

ثناگو عنوان کرد: در سال ۹۸ که رهبر معظم انقلاب آن را رونق تولید نامگذاری کرده بودند، به همین منظور برنامه ریزی های لازم در منطقه صورت گرفت و با جذب ۶۰ شرکت جدید و افزایش ۳۰۰ درصدی سرمایه گذاری نسبت به سال های قبل، قدم های بزرگی به همین منظور برداشته شد.

همچنین با تدوین دستورالعمل های لازم حدود ۱۲ واحد غیر فعال در منطقه ویژه اقتصادی پیام احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

پیام قطب فناوری های نوین کشور

ثناگو یکی دیگر از برنامه ها را تبدیل شدن منطقه به قطب آی.سی.تی و آی .تی در کشور عنوان و می گوید: به همین منظور استقبال صنایع دانش بنیان، استارتاپ و حوزه های هایتک برای استقرار در منطقه ویژه اقتصادی پیام در سال گذشته چشمگیر بوده است.

با هدف استقرار هر چه بیشتر صنابع دانش بنیان در منطقه، برنامه ریزی های لازم برای استقرار صنایعی از جمله تولید تلفن هوشمند همراه، رمرارزها و دیتا سنترها از برنامه های پیش روی منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه، ایجاد هاب صادرات و واردات در حوزه آی.سی.تی، راه اندازی شهرک فناوری اطلاعات( کریدور فاوا)، ایجاد سکوی تجارت الکترونیک، راه اندازی زیر ساخت برای توسعه اکوسیستم تخصصی و تبدیل پیام به عنوان قطب دیجیتال کشور نیز در دستور کار منطقه به صورت جدی قرار دارد.

استقرار شهر آی.سی.تی که در ذیل طرح کریدور فاوا که طرح مصوب ملی در وزارت ارتباطات، فناوری و اطلاعات است از برنامه های آتی منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

پیش بینی اشتغال سه هزار نفر در پیام

ثناگو در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید گفت: بهره برداری از ۱۳۰ قرارداد سرمایه گذاری در زمینه های مختلف از جمله تولید لوازم خانگی به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از جمله برنامه های امسال منطقه است.

با بهره برداری از این پروژه ها زمینه اشتغال بیش از چهار هزار نقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام فراهم می شود.

وی با اشاره به پیش بینی رشد سرمایه گذاری ۳۰۰ درصدی در منطقه ادامه داد: همچنین با توجه به استقرار گسترده صنایع برای استقرار در منطقه، در حال آماده سازی فاز چهارم منطقه ویژه اقتصادی پیام به مساحت ۱۶۵ هکتار هستیم.

سخن پایانی 

هر آنچه که گفته شد گوشه ای از ظرفیت های منطقه ای در قلب استان صنعتی البرز است، ظرفیت هایی که برای شکوفا شدن هر چه بیشتر نیازمند همراهی و حمایت های مسوولان استانی و ملی دارد.

حال که عزم ها برای تحقق هر چه بیشتر شعار سال جزم شده، می توان با اتحاد و یکدستگی در این مسیر گام های بیشتری برداشت و به آنچه که مد نظر رهبری که در واقع رفاه مردم و توسعه کشور است دست یابیم.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری البرز جهش تولید منطقه ویژه اقتصادی پیام پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری البرز جهش تولید منطقه ویژه اقتصادی پیام مقام معظم رهبری البرز جهش تولید منطقه ویژه اقتصادی پیام منطقه ویژه اقتصادی پیام منطقه ویژه اقتصادی پیام فرودگاه بین المللی پیام فرودگاه پیام استان البرز چه بیشتر راه اندازی برنامه ها جهش تولید سال ۹۸ زیر ساخت ظرفیت ها راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۲۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد

 کتاب «نقش ما» به قلم «امیرحسین طالب علی» با موضوع واکاوی جهش تولید با مشارکت مردم و با هدف آشنایی عموم مردم با این مقوله حیاتی که امسال مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ نوشته شده که نویسنده آن تلاش کرده به صورت چکیده و با زبانی ساده به بررسی مفهوم جهش تولید در حوزه‌های مختلف، نقش مردم در پیشبرد آن و راهکار‌ها و راهبرد‌های مختلف برای افزایش جهش تولید در کشور بپردازد.

این کتاب شامل پنج فصل با موضوعاتی همچون مفهوم جهش تولید با مشارکت مردم، اهمیت جهش تولید در توسعه اقتصادی کشور، تحولات اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر جهش تولید، فرصت‌ها و چالش‌های جهش تولید در ایران و نقش مناطق ویژه اقتصادی ایران در جهش تولید در ۸۰ صفحه نوشته و به همت منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به چاپ رسیده است.

طالب علی از خبرنگاران و فعالان رسانه با سابقه است که سابقه فعالیت در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری مهر و همچنین صاحب امتیاز و مدیر مسؤولی ماهنامه فرهنگی اجتماعی کریمه را در سوابق کاری خود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد