Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل دادگستری گفت: الزامات اخلاقی و ریشه‌های تاریخی بیش از عتاب و خطاب‌های قانونی در کشور کاربرد داشته و نیروی برخاسته از اخلاق رایج مردم و صداقت نهفته در آن سرمایه گرانی است که در بسیاری از برهه‌ها ضعف و خطاهای دولتمردان را پوشانده است.

محمدعلی ابراهیم خانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با لزوم در خانه ماندن شهروندان در شرایط فعلی شیوع وروس کرونا در کشور، اظهار کرد: اینکه الزامات اجتماعی در هر کشوری چیست باید گفت که مبتنی بر اهداف ابرازی حکومت‌ها و دولت‌ها در برقراری نظمی پایدار و قابل قبول در جامعه و از راه‌های مشروع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه "تا به حال سیاست منسجمی از سوی متولیان امر دیده نشده"، عنوان کرد: نهایتا بهترین راه حل برای پیشگیری از انتشار و درمان ویروس کرونا در منزل ماندن شهروندان شناخته شده است، در حالی که ادارات، وزارتخانه‌ها، بنگاه‌ها و واحدهای صنفی و صنعتی به کار خود ادامه داده و خبرنگاران نیز با مطالبه گری نامانوس و نابجا مردم را مورد پرسش قرار می‌دهند که چرا در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند، ولی از دولتمردان نپرسیدند که آنان چه ظرفیتی را بکار گرفته‌اند که مردم برای رفع نیازهای روزانه خود نیازی به حضور در خیابان‌ها نداشته باشند و یا دارو و مایحتاج روزانه، وسایل بهداشتی و کمک به وابستگان کم توان خود را چگونه به سرانجام برسانند.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که الزامات به سفر نرفتن چیست و چشم پوشی نکردن از مسافرت چه تاثیر منفی می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: می‌توان مانند آنچه مرسوم حقوقدانان است به تقسیم مسئولیت کیفری و مدنی کسانی پرداخت که دانسته یا از سر ناآگاهی به نتیجه عمل خود، در خانه ماندن را رعایت نمی‌کنند و همچنین می‌توان به امکان تعقیب و بازخواست دستگاه قضایی در این خصوص اشاره کرد.  

ابراهیم خانی ادامه داد: در این عرصه برخی به تفصیل و با موشکافی مواضع مبتنی بر عمد، شبه عمد و خطای محض مرتکبین اینگونه رفتارها را برشمرده‌اند و به این ترتیب با اتکا به قوانین جزایی و مدنی، حوزه مسئولیت فاعلین را تعیین و روشن کرده‌اند، اما عنصر دیگری در زاویه‌ای پنهان وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.  

وی در خصوص الزام شهروندان برای در خانه ماندن در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، گفت: معنی الزام آن است که به نیروی دولت بتوان شخصی را که موازین قانونی را نادیده گرفته به پاسخگویی گرفت و در صورت نافرمانی وادار به ایفای مسئولیت و تعهد اجتماعی خود کرد، اما جنبه قوی‌تر و انسانی‌تر این الزام، جنبه اخلاقی است که در سخت‌ترین شرایط اجتماعی شهروندان از خود بروز داده و اجرا کرده‌اند؛ یعنی ایرانیان بنا به افکار و اعتقادات انسان دوستانه و رعایت دیگر دوستی برخاسته از زیست اجتماعی خود، در قرن‌ها زندگی مسالمت آمیز بدون اینکه الزام قانونی در پس رفتار معمول آنان باشد، قرنطینه خودخواسته و معطوف به هدف انسانی را در فقدان یک برنامه منسجم و از پیش تدوین شده بصورت جمعی و همه گیر اجرا کرده‌اند.  

این حقوقدان یادآور شد: در حالی که یکی از مسئولین نیروی انتظامی در سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که میزان سفرهای نوروزی در مسیر شمال کشور کمتر از نصف سال گذشته بوده است این جنبه انسانی متبلور می‌شود که بیش از نیمی از مردم ازحق آمد و شد و مسافرت خود برای حفظ جان و سلامت دیگر شهروندان صرف‌نظر کرده‌اند و بدون اینکه نژاد، قوم، زبان، جنسیت و موقعیت اجتماعی شهروندان مورد نظر باشد، گوهر انسان آنچنان ارزشمند بوده است که ایرانیان از هر صنف و قشرو طبقه‌ای از حق خود بدون منع قانونی صرف‌نظر کرده تا انتظامات جامعه و نظام سلامت عمومی به مخاطره نیفتد.  

ابراهیم خانی خاطرنشان کرد: در روزگاری که لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور در حالی به تصویب رسید که مبنای قیمت گذاری نفت براساس بشکه ای ۵۰ دلار بوده و الان ارزش آن کمتر از ۳۰ دلار است، شهروندان ایرانی با آگاهی از پیامد چنین سهل انگاری و کسری بودجه ناشی از آن و تورم فزاینده‌ای که به دنبال آن خواهد آمد، باز هم مبانی اخلاقی خود را از دست نداده و حریم انسانی را حفظ کرده‌اند.

وی در پایان گفت: امید است وعده‌های مسئولین به افتتاح پروژه‌های بزرگ و رونق اقتصادی، این اخلاق برتر و ریشه دوانده در تمدن ژرف ایرانیان را متزلزل نسازد و در یک کلمه به عقیده من، الزامات اخلاقی و ریشه‌های تاریخی آن بیش از عتاب و خطاب‌های قانونی در این کشور کاربرد داشته و نیروی برخاسته از اخلاق رایج مردم و شفافیت و صداقت نهفته در آن سرمایه گرانی است که در بسیاری از برهه‌ها ضعف، تساهل و خطاهای دولتمردان را پوشانده است.  
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: در خانه بمانیم نوروز در خانه کروناویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار وح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

نقش مهم علم و فناوری در معادلات امروز دنیا

در ابتدای این دیدار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

کد خبر 6093154

دیگر خبرها

  • 6 اشتباه رایج بعد از غذا خوردن
  • احساس امنیت، پایداری واحدهای اقتصادی را به‌دنبال دارد
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • بازداشت کلاهبردار اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی/ نمره ۲۰ دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی