Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@21:44:01 GMT

لجاجت ترامپ در لغو تحریم ایران با وجود شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۳۶۲۶

لجاجت ترامپ در لغو تحریم ایران با وجود شیوع کرونا

بلومبرگ با اشاره به لجاجت دولت آمریکا در لغو تحریم ها علیه ایران با وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور نوشت: دولت ترامپ حتی طرف های خارجی را برای انجام کمک های بشردوستانه به ایران می ترساند.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، گسترش ویروس کرونا در ایران و افزایش تعداد تلفات بیماری فشارها بر دولت ترامپ برای کاهش تحریم ها علیه تهران را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دولت ترامپ تاکنون حاضر به کاستن از محدودیت ها علیه ایران نشده است.

تاکنون بیش از 1650 نفر در ایران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند و مقامات این کشور و برخی گروه های کمک رسان می گویند سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران در حال تشدید وضعیت بیماری در این کشور شده است. آمریکا ادعا کرده که آماده کمک به ایران است، اما در عین حال شیوع ویروس کرونا را به گردن نحوه مدیریت دولت ایران انداخته است.

بیشتر بخوانید: عمران خان خواستار لغو تحریم‌های ضدایرانی آمریکا شد نامه جمعی از نویسندگان و شاعران عرب برای لغو تحریم‌های آمریکا

هرچند برایان هوک، مسئول ویژه مسائل ایران در وزارت امور خارجه آمریکا ادعا می کند که استثنائات گسترده ای در نظر گرفته شده تا امکان خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط ایران فراهم شود، اما یافتن شرکت هایی که مایل به جدی گرفتن این استثنائات و فروش محصولات درمانی و پزشکی به ایران باشند دشوار است. به گفته تارا سپهری، محقق بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، تحریم ها سبب شده حتی تهیه کالاهای بشردوستانه توسط ایران نیز سخت تر شود.

سپهری افزود: «معافیت های ادعایی نتوانسته بی میلی شرکت های آمریکایی و اروپایی و همچنین بانک ها برای پذیرش ریسک تحریم ها و اقدامات حقوقی آمریکا را خنثی کند و آنها را نسبت به صادرات یا تامین مالی اقلام بشردوستانه به ایران متقاعد نماید... ما نامه هایی را دیده ایم که در آنها بانک ها و شرکت ها از انجام تجارت بشردوستانه با ایران خودداری می کنند.»

جارت بلانک، محقق موسسه بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی و هماهنگ کننده سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور اشاعه هسته ای ایران در دولت باراک اوباما در این باره گفت، دولت های سابق آمریکا معمولا مقاماتی را به اروپا و آسیا اعزام می کردند تا از طریق ابهام زدایی از مقررات مربوط به معافیت ها، راه کمک های بشردوستانه را هموار سازند.

وی افزود، اما دولت ترامپ طرف های خارجی را برای انجام کمک های بشردوستانه می ترساند. پیامی که آنها ارسال می کنند این است که راهی وجود ندارد که شما بتوانید به صورت قانونی این کمک ها را انجام دهید.

با وجود شیوع کرونا در ایران، دولت آمریکا به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ادامه داده و در ماه جاری میلادی گروهی از شرکت های فعال در بخش پتروشیمی و چند دانشمند هسته ای این کشور را هدف تحریم های تازه خود قرار داده است.

گاردین گزارش کرده که دولت انگلیس به صورت بی سر و صدا از دولت ترامپ خواسته که به دلیل شیوع کرونا در ایران تحریم ها علیه این کشور را کاهش دهد. جولین بارنز دیسی، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «ناامیدی و احتمالا خشم فزاینده ای وجود دارد که آمریکایی ها برای رسیدن کمک ها به ایران موانع تحریمی را برطرف نخواهند کرد و اجازه نخواهد داد که این موضوع به ایجاد اعتماد مورد نیاز بین دو کشور کمک کند.»

سازمان های حقوق بشری نیز که تمایلی به مشاجره علنی با دولت آمریکا ندارند، به رغم تحریم ها تلاش می کنند تا اقلامی را به ایران برسانند.

مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما می خواهیم از سیاسی شدن این رویدادها جلوگیری کنیم.» به گفته وی هدف این سازمان فراهم کردن «دسترسی ایران به بازارهای مورد نیاز است» تا «بتواند منابع خود را آزاد کند و اطمینان (مالی) لازم را به شرکت ها و دیگران بدهد.»

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا سال جهش تولید دونالد ترامپ تحریم های ایران خاورمیانه بلومبرگ باراک اوباما آمریکا دولت آمریکا برایان هوک ایران اروپا تهران آسیا ترامپ ویروس کرونا دولت آمریکا دولت ترامپ علیه ایران لغو تحریم تحریم ها شرکت ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۳۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است

اعتمادی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با شبکه خبر  درباره تظاهرات دانشجویان آمریکایی اظهار کرد: این گونه تظاهرات در آمریکا سابقه داشته و بار‌ها چنین جنبش‌ها و خیزش‌هایی علیه سیاست‌های دولت آمریکا شکل گرفته است.

وی ادامه داد:اما این دوره و این اعتراضات بر اساس بیانات امام خمینی (ره) که انقلاب اسلامی باید صادر شود شکل گرفته است. نفس انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و دیکتاتوری است و بنابراین دانشجویان با آگاهی از این اتفاق و نگاه به آن که رژیم صهیونیستی در مسیر نسل کشی یک ملت است این دانشجویان وارد شدند  و قطعا تاثیرات مثبتی هم خواهیم داشت.

وی درباره ادامه این اعتراضات گفت:  این اعتراضات قطعا بر آینده آمریکا و دولت بایدن و ترامپ قطعا تاثیر خواهد گذاشت. آینده این حرکت مردمی از میان نسل جوان است. طبق آمار‌هایی که خودشان داده اند تا سال ۲۰۴۵ بیشتر جوانان را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند  و در این تظاهرات جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال در دانشگاه‌ها و کف خیابان‌های اروپا و آمریکا علیه جنایات اسرائیل قد علم کرده اند. آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است و جز سیاست‌های بارز آمریکایی‌ها است حمایت از صهیونیست بوده است. نطفه این صهیونیست را در خاورمیانه کاشتند و قطعا بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ با چالش‌های بزرگی در این زمینه و رای آوردن مواجه خواهد شد.

اعتمادی افزود: ترامپ هم در چهار دوره ریاست جمهوری خود حمایت تمام قدی از صهیونیست‌ها داشت  و چه بایدن و چه ترامپ رئیس جمهور شوند سیاست‌ها درباره صهیونیست‌ها تغییر نمی‌کند آن چیزی که تغییر خواهد کرد قطعا به دلیل این تظاهرات تعدیل سیاست‌های آمریکا است البته به شکل کلی این عمل انجام نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد:منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است، اما آن چیزی که مقام معظم رهبری عنوان کردند را باید بار دیگرمطرح کنیم که حتما اسرائیل از بین خواهد رفت.

وی درباره شکست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پس از عملیان طوفان الاقصی گفت: تا قبل از عملیات طوفان الاقصی و ۷ اکتبر صهیونیست‌ها قدرت بازدارندگی برای خود قائل بود و طی این ۷۵ سال این ترس را برای کشور‌های عربی ایجاد کردند.

 وگفت: محور مقاومت با عملیاتی که انجام داد توانست بازدارندگی که صهیونیست‌ها برای خود ایجاد کرده بودند را از بین ببرند و اکنون اسرائیل به هیچ کدام از سیاست‌ها و اهداف خود نرسیده و در یک چالش عمیقی در سطح منطقه و جهانی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود