Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@04:19:58 GMT

سنجش استعداد؛ از ایده تا دیده

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۴۳۶۴

سنجش استعداد؛ از ایده تا دیده

بدون شک یکی از متفاوت‌ترین مسابقه‌های تلویزیونی از حیث هویت ساختاری و رسانه‌ای مسابقه «کارساز» است که این روزها از شبکه مستند در حال پخش است. شاید تعجب کنید مسابقه چه ربطی به شبکه مستند دارد. اتفاقا یکی از تفاوت‌های هویتی این مسابقه و تمایزش از نمونه‌های روتین در همین است که می‌توان آن را گونه‌ای اثر مستند درباره کارآفرینی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستندی که می‌تواند گزارشی واقعی از توانمندی‌های شرکت‌کنندگانشان در حوزه کارآفرینی باشد. ضمن اینکه مستندساز بودن تهیه‌کنندگان این مسابقه احسان عمادی و امین کفاش‌زاده، نیز در نگاه و رویکرد مستندگونه آن قابل ردیابی است. مهمتر از همه اینکه مخاطب با واقعی بودن اتفاقات و رخدادهای مسابقه مواجه می‌شود. در واقع فرایند رقابت و آماده‌سازی را می‌بیند نه صرفا نتایج آن را. گرچه عنصر رقابت و داوری مثل هر مسابقه دیگری در این مسابقه هم وجود دارد اما در کنار استعدادسنجی و استعدادیابی باید به استعدادسازی یا استعدادپروری هم به عنوان سویه مهم این مسابقه اشاره کرد.

مسابقه‌ای که محتوی و مضمون و درونمایه آن در فرایند اجرا و رقابت ساخته می‌شود. به این معنا که شش گروه منتخب از میان بیست گروه شرکت‌کننده با راهنمایی مربیان، روی ارائه طرح یا ایده اولیه خود کار می‌کنند تا در نهایت از بین‌شان سه گروه انتخاب شود. از این مرحله به بعد، برنامه از فضای استودیویی خارج می‌شود و شاهد تلاش شرکت‌کنندگان برای به ثمر رسیدن ایده‌هایشان خواهیم بود. از این می‌گوییم که این مسابقه صرفا استعدادنمایی نیست بلکه استعدادیابی و تربیت و پرورش آن است که محتوی و فرایند و مفاد رقابت از ایده تا دیده در درون مسابقه شکل می‌گیرد. داوران مسابقه نیز صرفا بر اساس شهرت و چهره بودن انتخاب نشده‌اند بلکه کاملا متخصص در نسبت با محتوی و رویکرد مسابقه هستند. فرزین فردیس، محسن باستانی و علی‌اصغر سعدآبادی، داوران این مسابقه سه مربی در حوزه کسب‌وکارهای نوآفرین هستند. 

مسابقه «کارساز» شاید جذابیت‌های صوری و بصری مسابقات متعارف تلویزیونی را نداشته باشد و حتی ظاهری خشک و زمخت داشته باشد اما جذابیت واقعی آن را باید در رقابت واقعی و شکل‌گیری یک سازه یا سازوکار در کارآفرینی دنبال کرد. در سنجش و ارزیابی واقعی توانمندی‌های شرکت‌کنندگانش. مسابقه‌ای که دو فضای متفاوت استودیویی و کارگاهی دارد و از حیث، تولید آن از منظر اجرایی نیز دشوارتر از مسابقات معمول است و زحمت بیشتری دارد. مسابقه‌ای سخت‌افزاری است نه فقط نرم‌افزاری. در اینجا ناکامی و شکست پایان راه نیست بلکه آغاز راه است راهی به سوی موفقیت و بازسازی و ترمیم خود. ضمن اینکه باید در کنار عنصر سرگرمی که مولفه مهم یک مسابقه تلویزیونی است و آگاهی که ویژگی مسابقه‌های فکری است باید عنصر مهارت‌آموزی را هم به آن اضافه کرد. ضمن اینکه در دل همه این عناصر می‌توان الگویی آموزشی و فرهنگ‌سازی در زمینه کسب و کار را هم صورت‌بندی کرد. گرچه در اینجا با آموزش کارآفرینی به معنای کلاسیک آن مواجه نمی‌شویم اما می‌توان آن را نوعی ورک‌شاپ و کارگاه انتقال تجربه در حوزه کارآفرینی دانست.

مسابقه «کارساز» همچنین روحیه کنش‌گری و تولیدگری و مولد بودن را هم در مخاطب برمی‌انگیزد و در واقع چگونگی برپایی و فراهم کردن یک کسب وکار از ابتدای طرح ایده تا رسیدن به سودآوری و درآمدزایی به صورت عملی و عینی در قالب یک رقابت به مخاطب نشان داده می‌شود. در واقع مخاطبان مسابقه به صورت عملی و در یک فضای حرفه‌ای با بیانی ساده و قابل فهم با مباحث مربوط به نوآوری و کارآفرینی آشنا می‌شوند. از این حیث می توان کارساز را مصداق یک «رئالیتی شو» دانست که مولفه های ایرانی بودن هم در آن برجسته است و کپی برداری صرف از نمونه های خارجی آن نیست. این رئالیته بودن به این معنا هم است که هیچ طراحی از پیش تعیین شده که رخدادهای درون مسابقه را صورت بندی کند وجود ندارد و همه چیز در درون مسابقه و جلوی چشم مخاطب شکل می گیرد. مجموعه این ویژگی ها موجب شده تا کارساز مسابقه ای هویتمند باشد. هم واجد هویت ملی و هم هویت حرفه ای و هم هویت گروهی و جمعی. در واقع این مسابقه فرهنگ کار تیمی و اهیمت خرد جمعی را هم برجسته می کند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بر شعار تولید و نقش آن در توسعه کشور تاکید می‌شود این مسابقه می‌تواند مصداقی رسانه‌ای از شعار رونق تولید باشد که شیوه‌ها و سازکارهایی این رونق و شکوفایی را در قالب یک مسابقه بازنمایی می‌کند و به مخاطب می‌آموزد. مسابقه‌ای که می‌توان آن را یک راهکار برای تحقق عملی استراتژدی و سیاست های کارآفرینی دانست و یک کلاس تلویزیونی برای تبیین و تشریح علمی و عملی کارآفرینی.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1368082

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: فیلم مستند تلویزیون مسابقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۴۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

10 ایده کیک زنبور عسل (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد
  • پوشش ۵۱۶ هزار فرزند یتیم توسط حامیان
  • هشتاد درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • 10 ایده کیک زنبور عسل (عکس)
  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر
  • مصاف سوم شهرداری گرگان و مهرام؛ شنبه ۱۵ اردیبهشت
  • ترکیب الهلال برای فتح سومین جام داخلی
  • تام و جری در دنیای واقعی (فیلم)
  • جذب استعداد درخشان در دانشگاه فرهنگیان
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب