Web Analytics Made Easy - Statcounter

گلستان که با سیل فارغ التحصیلان بیکار رو به رو است برای عبور از سد مشکلات راهی جز جهش تولید ندارد اما برای رسیدن به نقطه جهش باید مدیران گام بلند و حساب شده بردارند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ هوای دل انگیز بهار نویدبخش کوشش طبیعت برای تولید و باروری است و در این ایام که هنوز فصل برداشت خرمن های طلایی گندم نرسیده دهقانان خردمند در تکاپو هستند که با بهورزی تولید خود را ارتقاء دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بانوان ترکمن که دار قالی را در بهار اراده خود بنا کردند تار و پود فرش را با الگویی زیبا از سنن نیاکان خود گره می زنند تا زیبایی دست زنان ترکمن گنجینه ای از هنر را به وجود بیاورد.

 

در دیگر مشاغل و صنایع  همین گونه است، همانطور که هیچ بنایی نمی تواند بدون نقشه خانه بسازند، مدیریت برای تولید کشور نیز باید نقشه راهبردی و حساب شده داشته باشد وگرنه هر میزان مصالح و امکاناتی هم وجود داشته باشد باز بسیاری از مدیران و تولیدگران از کمبودها و ناتوانی سخن خواهند گفت.

 

چرخه تولید در ابعاد مختلف از کشاورزی تا صنعت، از خدمات تا گردشگری باعث شد که در سال «رونق تولید» هزاران شغل برای جوانان بیکار این سرزمین به وجود بیاید.

 

اما سیل بیکاران فارغ التحصیل با میزان موقعیت های شغلی ایجاد شده در کشور  همخوانی نداشت و از این رو مقام معظم رهبری راهکار حل مشکلات موجود کشور را در «جهش تولید» عنوان کردند.

 

تقارن زیبایی است که بهار طبیعت با آغاز سال «جهش تولید» در کشور مقارن شده است و باید امروز مدیران ارشد کشور مدیریت روزمره را کنار بگذارند و با یک برنامه استراتژیک گام بلندی در مسیر بهبود تولیدات کشور بردارند.

 

اما برای آنکه به جهش تولید در استان گلستان برسیم باید به بخش های مختلف سخنان مقام معظم رهبری که مورد تأکید قرار گرفت توجه شود، معظم له فرمودند که برای تحقق شعار سال دست اندرکاران باید به گونه ای عمل کنند که تغییر محسوسی در زندگی مردم مشاهده شود.

 

همچنین در دیگر بخشی از سخنان خود تأکید داشتند که برای رسیدن به جهش تولید نیاز به یک برنامه ریزی است و سازمان برنامه، مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات، قوه قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های جوان و مبتکر نقش دارند.

 

قطعاً اقداماتی که برای جهش تولید در استان گلستان نیاز است رقم بخورد باید به دور از بروکراسی اداری و روزمرگی باشد و به نظر می رسد که سال 99 را باید سال شکوفایی مدیران ایده پرور، خلاق و ریسک پذیر برشمرد.

 

نخستین گام برای جهش تولید ارائه نقشه راهبردی است

برای تحقق شعار سال در نخستین گام باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک نقشه راهبردی برای به حداکثر رساندن تولیدات استان تهیه کند، گرچه مدل های برنامه ریزی مثل سند آمایش استان وجود دارد ولی برای تحقق شعار سال در یک برنامه کوتاه مدت برنامه ریزان باید پازل های مختلفی که ظرفیت بالفعل استان را در بر می گیرد را در کنار هم بگذارند و میانبری را نشان دهند که بتوانند تولیدگران در بخش های مختلف این ظرفیت ها را به حداکثر برسانند.

 

همچنین مجلس شورای اسلامی در مسیر ریل گذاری تولید کشور باید تصمیماتی اتخاذ کنند که قوانین مزاحم و دست و پاگیر از سر راه تولیدگران و سرمایه گذاران برداشته شود.

 

بسیاری از سرمایه گذاران در استان گلستان از بروکراسی اداری می نالند و همچنین گاهی شنیده می شود سختگیری های مدیریتی برای صدور مجوزها باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران از برنامه های خود در استان منصرف شوند و در این بخش نیز مجلس می تواند سیاست های تشویقی و تنبیهی برای مدیران در نظر بگیرند.

 

قانع نبودن به وضع موجود برای رسیدن به «جهش تولید»

«غلامرضا منتظری»، منتخب مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در سال 98 تلاش های زیادی از سوی دولت و بخش خصوصی شکل گرفت و همه برای برداشتن گام های مؤثر در حوزه رونق تولید تلاش کردند که این اقدامات را نباید نادیده گرفت اما با توجه به نیازهای شدید ما، این اقدامات پاسخگو نیست.

 

وی اضافه کرد: ما قدردان تلاش مسئولان و دست اندرکاران عرصه تولید برای تحقق رونق تولید هستیم اما به این میزان نباید قانع باشیم چرا که نیازهای ما در این حوزه عمیق بوده و انتظارات مردم هم افزایش پیدا کرده است، از طرفی هر زمان به وضع موجود قانع شویم توقف خواهیم کرد.

 

منتخب مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس آینده مسئولیت سنگینی را برعهده دارند، تأکید کرد: مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با نوع آرای خود نشان دادند که در انتظار تحول چشمگیر از دولت و مجلس هستند و امیدوارم پیوند مبارکی بین سه  قوه تأثیرگذار قضائیه، مقننه و مجریه تقویت شود تا موانع از پیش رو برداشته شود و زمینه رشد و شکوفایی ایران فراهم شود.

 

همراهی قوه قضائیه با تولیدگران نیز در این ایام بسیار حائز اهمیت است، گرچه در سال گذشته در کارگروه رفع موانع تولید دستگاه قضایی استان در تلاش بود که مشکلات تولیدگران که منجر به ورشکستگی و رکود کارخانه‌ها استان شده بود را برطرف کند اما در سال 99 برای رسیدن به نقطه جهش تولید باید فکری به حال کم کاری ها و بی ملایمتی های بانک ها و مدیران دستگاه های اجرایی داشته باشد.

 

در سنوات گذشته بسیاری از دلایل ورشکستگی تولیدگران استان بدهی های بانکی بود که بخش عمده ای از آن به دلیل غافلگیری از شرایط تحریم ها و بازارهای جهانی به وجود آمده است.

 

با توجه به ظرفیت استان گلستان در بخش تولید محصولات کشاورزی برای رسیدن به جهش تولید باید از خام فروشی جلوگیری شود و در این بخش شرکت های دانش بنیان می توانند بسیار نقش آفرین باشند.

 

در سخنان مقام معظم رهبری نیز در مسیر جهش تولید به شرکت های دانش بنیان و اعتماد به جوانان مبتکر تأکید شد.

 

بروکراسی اداری برای شرکت های دانش بنیان کوتاه شود

«مهدی غفاری»، رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان در این خصوص معتقد است؛ در سال گذشته شرکت دانش بنیان مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان بیان کردند که کارها با سرعت بیشتری دنبال شود و مسیر درستی برای شرکت های دانش بنیان طراحی شده است.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان گفت: از نظر بروکراسی اداری باید مسیر برای شرکت های دانش بنیان کوتاه تر شود و سرمایه گذاری در اختیار آنها قرار گیرد و امتیازهای لازم از طریق دانشگاه ها با توجه به اینکه بخشی از این شرکت های دانش بنیان از طریق دانشجویان و هیئت علمی راه اندازی می شود مورد توجه باشد.

 

غفاری افزود: محققان ما اگر حمایت شوند می توانند در وسط میدان تولید باشند و می توانند زمینه را برای رسیدن به جهش تولید فراهم کنند.

 

وی می گوید: محققان و ایده پردازان می توانند برای مشکلات موجود راهکارها را پیدا می کنند اما باید به آنها اعتقاد داشت و به عنوان دستگاه های حمایتی از مسیری که آنها طی می کنند حمایت کرد.

 

توجه به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی نیز یکی دیگر از مزیت های نسبی استان به شمار می رود که برنامه ریزی درست در این مسیر می تواند منجر به افزایش تولیدات و ارزش افزوده برای استان گلستان شود.

 

توجه به یک روستای کوچکی مثل عطاآباد منجر به آن شد که قطب مبل سازی در استان گلستان شود و بیان می شود که تبادلات مالی این روستا با کارگاه هایی که به وجود آورده حتی به 500 میلیارد تومان در سال نیز می رسد.

 

قطعاً در حوزه های صنایع دستی و گردشگری  استان گلستان ظرفیت های نهفته ای دارد که با توجه و شکوفایی آن می تواند رونق اقتصادی را برای استان به همراه بیاورد.

 

ضرورت توجه به هنرمندان صنایع دستی و حوزه گردشگری 

«احمد تجری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این باره می گوید: در سال گذشته که سال به نام «رونق تولید» نامگذاری شده بود تبلور تحقق شعار سال را در حوزه صنایع دستی در استان شاهد بودیم.

 

وی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی از تهیه، فرآوری و تولید و عرضه در داخل کشور شکل می گیرد و ارزش افزوده خوبی به همراه دارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: توجه به صنایع دستی یکی از بخش هایی است که می تواند به تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری «جهش تولید» نامگذاری شده منجر شود.

 

تجری ابراز داشت: در حوزه صنایع دستی می توانیم با برنامه ریزی که انجام می شود تولیدات صنایع دستی و هنرمندان صنایع دستی را به سمت تجاری سازی هدایت کرد.

 

با توجه به اینکه استان گلستان با کشورهای حوزه سی.ای.اس مرز مشترک دارد با تقویت ریل، فرودگاه و ایجاد بندر می‌تواند زمینه افزایش تولیدات و صادرات را در استان به وجود آورد.

 

گرچه مسئولان استان برای احیای راه ابریشم از طریق ریل و بندر در استان آرزوهایی در سر دارند ولی به نظر می رسد که موانعی از قوانین و نیازهای سرمایه گذاری هنوز  منجر به شکوفایی تولید در استان گلستان نشده است.

 

بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و تأمین سرمایه در گردش صنایع تبدیلی 

«حسین طلوعیان»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در خصوص تحقق شعار سال می گوید: زمینه مناسبی برای جهش تولیدی در استان وجود دارد و  بسیاری واحدهای صنعتی استان راکد است و بسیاری از واحدها متقاضی آغاز مجدد فعالیت ها هستند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یادآور شد: بالغ بر  120 واحد در دو سال گذشته احیاء شدند اما برای برگشت بسیاری از واحدها به چرخه کار مقررات اداری و بانک ها دست و پاگیر است و باید شرایط واگذاری آسان تر شود.

 

طلوعیان ابراز داشت: برای رسیدن به جهش تولید نیازمند بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی هستیم و بیش از 500 میلیارد تومان مصوبات در این خصوص در استان وجود دارد ولی مقررات بانکی برای ارائه تسهیلات بلند مدت وجود ندارد و در صورتی که در این مسیر گام برداشته شود تولید در استان قطعاً افزایش خواهد یافت.

 

وی گفت: در طول این سال‌ها همچنین قیمت مواد اولیه با افزایش قیمت دلار افزایش یافته است و واحدهای صنعتی نیاز به تأمین نقدینگی برای سرمایه در گردش دارند، گرچه بانک ها سهم بسیار خوبی برای این بخش قرار دادند ولی صنعت اول ما صنایع تبدیلی است و برای اینکه بتوانیم تولیدات خود را به فرآورده تبدیل کنیم نیاز به یک حجم گسترده از نقدینگی وجود دارد.

 

بر اساس نظر مدیران استانی به نظر می رسد که الگوی جهش تولید بر اساس ظرفیت های استان های مختلف کشور باید بومی سازی شود.

 

قطعاً بومی سازی ظرفیت های استان در مسیر جهش تولید منجر به کاهش هزینه تولید می شود و این مهم از سویی دیگر قدرت رقابت پذیری را در بازارهای جهانی به وجود بیاورد.

 

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: سال جهش تولید جهش تولید خدمات صنعت گردشگری دانش بنیان شرکت های دانش بنیان مجلس شورای اسلامی استان گلستان مقام معظم رهبری استان گلستان بروکراسی اداری تولید در استان واحدهای صنعتی تحقق شعار سال صنایع دستی برنامه ریزی رونق تولید برای تحقق سال گذشته ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۵۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ درصد فوتی های سال گذشته در گلستان افراد زیر ۱۸ سال بودند

به گزارش خبرنگار مهر، عادل مصدقی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع آموزش و فرهنگ نقش مهمی در ایمنی شبکه حمل و نقل بر عهده دارد که آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ درصد فوتی‌ها سال قبل در استان گلستان افراد زیر ۱۸ سال بودند که گواهینامه نداشتند، افزود: این موضوع نشان می‌دهد در بحث آموزش و فرهنگ سازی باید به طور جدی وارد شویم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با بیان اینکه ۵۶ درصد جان باختگان تصادفات استان گلستان مربوط به عابرین پیاده و راکبان موتورسوار است، گفت: عامل انسانی می‌تواند در بیش از ۷۰ درصد ایمن سازی شبکه حمل و نقل نقش داشته باشد.

وی یادآور شد: در حوزه زیر ساخت راه‌های استان ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

مصدقی اظهار کرد: گلستان با ۹۵ نقطه حادثه خیز بعد از استان تهران دومین استان حادثه خیز کشور بود که تا پایان سال گذشته ۴۷ نقطه ایمن سازی شد که سعی داریم ۴۸ نقطه باقی مانده را تا پایان سال ایمن سازی کنیم.

وی یادآور شد: سال گذشته هزار و ۵۰۰ دانش آموز و هفت هزار راننده موتور سیکلت تحت آموزش قرار گرفتند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: در سفرهای نوروزی امسال ۶۱ در صد کاهش تلفات داشتیم که نشان می‌دهد در بحث آموزش توانستیم به خوبی ورود کنیم.

کد خبر 6090476

دیگر خبرها

  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • ۱۹ درصد فوتی های سال گذشته در گلستان افراد زیر ۱۸ سال بودند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان