Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با وجود آنکه کووید ۱۹ در عید چینی‌ها ظاهر شد و شهروندان ووهان با قرنطینه توانستند این ویروس منحوس را به زانو دربیاورند اما زودتر از آنچه فکر می‌کردیم دنیا را تسخیر کرد و عید نوروز ایرانیان هم درگیر ماجراجویی‌های کرونایی شد.

با تمام توصیه‌های کارشناسان به در خانه ماندن عده‌ای از مردم کشورمان بار سفر به نقاط مختلف کشور را بستند و در این میان گرچه بهانه‌ها متفاوت است از سر زدن به پدر و مادری که تنها در خانه هستند تا سر رفتن حوصله کودکان در منزل و افسردگی آنها اما نتیجه همه آنها یکی است؛ انتقال ویروس کرونا از نقطه‌ای به نقطه دیگر، تغییر شکل آن و به خطر انداختن جان دیگر هم وطنان و این امر تنها نشان از عدم مسئولیت پذیری اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خانه ماندن، تقویت روابط خانوادگی و تقویت مسئولیت اجتماعی

ولی در این میان تعدادی هم هستند که با تقویت مسئولیت اجتماعی در خانه ماندند تا هم بار اضافی بر روی دوش کادر درمانی نباشند و هم ثابت کنند که می‌توان شادی‌های ایام اعیاد مبعث و نوروز را به فرصتی برای تقویت روابط خانوادگی تبدیل کرد و از ظرفیت شاد این ایام برای عبور از بحران کرونا بهره برد.

در این گزارش کوتاه با تعدادی از اصفهانی‌ها که در خانه ماندند گفت‌وگویی تلفنی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فرید سلطانی، شهروند اصفهانی است که اتفاقاً هر ساله در این ایام به دیدن اقوامشان در شهرستانی دیگر می رفته، اما امسال ترجیح داده اند برای حفظ سلامتی خود و خانواده در منزل باقی بمانند.
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نوروز امسال فرصت مناسبی برای خانواده‌ها ایجاد کرده تا در کنار هم به سنت‌های نوروزی به دور از تشریفات ظاهری پایبند باشند و با بازی‌های قبل از دنیای مجازی ایام شادی را در کنار هم سپری کنند.

سلطانی افزود: برخلاف پارسال که تا چند ساعت مانده به سال تحویل سرکار بودم، امسال در کنار خانواده یوگا خنده هم برگزار می‌کنیم و انواع بازی‌های که در دوران کودکی با خانواده اجرا می‌کردیم را به فرزندان خود نیز آموزش می‌دهم، بدین ترتیب هم فضایی شاد در خانواده ایجاد می‌کنم هم بازی‌های شاد سنتی - ایرانی را که فضای مجازی موجب شده جامعه از آنها فاصله بگیرد برای فرزندانم به یادگار می نهم.

سفر به روستاهای بکر افراد سالمند را در معرض خطر کرونا قرار می‌دهد

افرادی که دوری از اقوام و یا سر زدن به پدر و مادر را بهانه مسافرتهای این ایام خود کرده اند و از بکر بودن روستایشان و دوری از بیماری از این روستاها سخن می‌گویند باید به این مطلب بیاندیشند که به عقیده کارشناسان اتفاقاً سفر به روستاها و شهرستانهای کوچک خطرناک‌تر است.

در این میان باید دقت کنیم که تنها سلامت افراد مسافر مهم نیست که برخی از سالم بودن روستاهایشان و عدم وجود بیماری در این مکان‌ها داد سخن می‌دهند بلکه به عقیده کارشناسان شبکه بهداشت و درمان این امر موجب انتقال بیماری کرونا به مکان‌هایی می‌شود که اتفاقاً افراد پیر و در معرض خطر مرگ در صورت ابتلاء به کویید ۱۹ در آنها ساکن هستند.

بدین ترتیب گرچه بسیاری از هم وطنان ما یک سال است که به پدر و مادر خود سر نزده اند و به نظر می‌رسد مسافرت به بهانه تنها ماندن پدر و مادر در خانه تنها بهانه‌ای است که ممکن است جان عزیزان آنها را در هشدار خطری تلخ‌تر از تنهایی قرار دهد.

یک شهروند: هشدار کارشناسان درباره عدم سفرهای درون شهری جدی است

محدثه محمدی که معلم پایه سوم دبستان پسرانه‌ای در اصفهان است، با تاکید بر اینکه در این مدت مردم باید از سفرهای درون استانی و بیرون استانی پرهیز کنند، گفت: زمانی که کارشناسان هشدار می‌دهند که حتی برای خرید نیز تنها یک نفر با رعایت تمامی ملاحظات از خانه خارج شود، همه چیز مشخص است، افرادی را در فامیل خود می‌شناسم که همگی با مراجعه به یک فروشگاه شلوغ به این بیماری مبتلا شده اند.

وی درباره برنامه‌های دوران قرنطینه‌ای خود اظهار کرد: در این مدت درگیر تدریس آنلاین و ارتباط با دانش آموزان از راه دور هستم. تکلیف‌ها را تصحیح می‌کنم و به صورت مجازی با دانش آموزانم بازی می‌کنیم.

محمدرضا صالحی نیز صاحب کسب و کار دیجیتالی است، وی که همیشه دنبال فرصتی بوده است که خودم را در خانه قرنطینه کند و تخصص خود را ارتقا دهد در این زمینه ابراز داشت: من سعی می‌کنم در طول این مدت استراحت کنم، کتابهای معروف جهان را بخوانم و فیلمهای شاخص دنیا را مشاهده کنم.

قرنطینه خانگی فرصتی برای به سرانجام رساندن آرزوها

وی با اشاره به اینکه البته تلگرام تکانی و اینستاگرام تکانی هم از برنامه‌های من در این دوران است، گفت: کارهای زیادی هست که قبلاً فرصت انجام آنها را نداشتم و تنها در آرزوی داشتن زمان برای به نتیجه رساندن آنها را داشتم، اکنون بهترین زمان برای انجام این کارها فرا رسیده است.

نباید این نکته را از نظر دور نگه داریم که متأسفانه برنامه ریزی منسجمی برای ماندن مردم در خانه در ایام عید نوروز توسط دولت در نظر گرفته نشده است؛ البته شیوع این بیماری به نوعی مسئولان کشور ما را غافلگیر کرد اما باید بپذیریم که در همه کشورها ماه‌ها پیش از تعطیلات برای این امر برنامه ریزی می‌شود و این مشکلی است که هر ساله در ایام عید در کشور ما وجود دارد اما در سال جدید موضوع در خانه ماندن موجب شده تا عدم برنامه ریزی مسئولان در ارتباط با آفرینش شادی و نشاط در تلویزیون بیش از پیش محسوس شود.

دولت متناسب با سلایق مردم تولید محتوا کند

در این ارتباط نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه دولت باید دست به نیازسنجی بزند و متناسب با سلایق مردم تولید محتوا کند، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توسعه شبکه‌های اینترنتی می‌توان به نیازهای جامعه پاسخ داد.

حیدرعلی عابدی افزود: اگر رمز پویا به خصوص برای بخشی از جامعه اعم از سالمندان تسهیل شود می‌توان با پیک موتوری اقلام خریداری شده به در منزل فرستاده شود و از مراجعه مردم به شهرها کاست.

وی بیان داشت: در دوران قرنطینه خانگی صدا و سیما با ساخت برنامه‌های شاد می‌تواند در پر کردن اوقات مردم مؤثر واقع شود، همانند رادیو آوا که در تأمین نیاز بخشی از جامعه به شنیدن موسیقی خوب مؤثر بود می‌توان با ساخت برنامه‌های جذاب این ایام را برای مردم شاد کرد.

تلویزیون برنامه آموزنده و یا سرگرم کننده متناسب با گروه‌های سنی مختلف ندارد

سونیا غلامی شهروند دیگری است هم با ابراز گله از اینکه تلویزیون هیچ برنامه آموزنده و یا سرگرم کننده متناسب با گروه‌های سنی مختلف ندارد، ابراز داشت: اینکه هرروز یک نفر جلو دوربین از تصمیم تازه ای برای مهار کرونا خبر می‌دهد ناراحت کننده است؛ اما من سعی می‌کنم از فرصت قرنطینه خانگی استفاده کنم، نقاشی‌های کوچک بکشم تا بعد از عبور از این بحران آنها قاب کرده و به دیوار اتاقم نصب کنم.

وی افزود: از سویی من پس از آمدن کرونا ترجیح داده ام که حقوق‌ام را به حداقل برساند و دورکار شوم؛ در این مدت به امور منزل رسیدگی می‌کنم؛ سیب خشک می‌کنم و با گوش دادن به موسیقی کارهای عقب مانده ام را سامان می‌دهم و با خواندن کتابهای تازه شاد می‌شوم.

کنار آمدن با شرایط جدید و راه حل عبور از بحران

بسیاری از مواقع در زندگی ما اتفاقاتی می‌افتد که چندان خوشایند ما نیستند، درست همانند شیوع ناگهانی کرونا در جامعه که بخش زیادی از فعالیت‌های اجتماعی را دست خوش تعطیلی و تغییر کرده است، کنار آمدن با شرایط جدید برای فردی که به شرایط قبلی عادت کرده است سخت است اما همه ما باید به هر حال راه حلی برای عبور از این بحران‌ها پیدا کنیم.

استاد علوم ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار مهر هم با بیان اینکه به ۲ بخش مثبت و منفی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: ما از اتفاق‌های مثبت خوشحال می‌شویم و آنها را حق خود می‌دانیم اما در مورد اتفاق ناخوشایند ناراحت و عصبانی می‌شویم و مدت‌ها درگیر خواهیم بود.

سید غلامرضا کاظمی دینان با بیان اینکه در بسیاری مواقع بعد از گذشت زمان متوجه می‌شویم که خیری یا فرصتی از اتفاقی که ناخوشایند پنداشته ایم برای ما ایجاد شده است، افزود: امروز میزبان مهمان ناخوانده ای به نام کرونا شده ایم که متأسفانه باعث مرگ تعدادی از هموطنان مان شده و موجب نگرانی و استرس مردم کشورمان و دیگر مردم جهان شده است و حتی خسارت‌هایی نیز به همه دنیا وارد کرده است.

کرونا و قدر دانستن نعمت دوستی و محبت به هم نوع

وی با بیان اینکه تنها سلاح برای خلاص شدن از این مهمان ناخواسته رعایت بهداشت و در خانه ماندن است، تصریح کرد: تا قبل از شیوع این ویروس همه ما نعمت‌هایی داشتیم که قدر آنها را نمی‌دانستیم، کارها و آرزوهایی داشتیم که نتوانسته و یا به شکل خواسته به آنها اهمیت ندادیم، به طور مثال دوستان و عزیزانی در کنار ما بودند و فقط به خاطر یک دلخوری قطع رابطه کرده بودیم و امروز دلتنگشان هستیم.

استاد علوم ارتباطات ادامه داد: اکنون شیوع کرونا فرصت جبران بسیاری از اشتباهات را به ما داده است، می‌توانیم از این فرصت در خانه ماندن برای جایگزینی مهر، محبت، دوستی، مهربانی، عشق به جای نفرت و دشمنی استفاده کنیم و تصمیم بگیریم بعد از رفتن این مهمان ناخوانده دور هم جمع شویم و هدیه ما به هم لبخند و مهربانی باشد.

طبیعی است بسیاری از ما کارهای انجام نداده‌ای در زندگی داریم و شاید همیشه آرزو داشته‌ایم که فرصتی بلندمدت برای به سرانجام رساندن آنها پیش بیاید، کارشناسان علم روانشناسی این روزها توصیه می‌کنند که این فرصت را برای انجام کارهایی که آرزو داشتید به غنیمت بشناسید، چراکه این زمان برترین فرصت برای ارتقای سطح آموزش و آگاهی، مشاهده فیلم و خواندن کتاب‌هایی است که در کتابخانه‌ها سال‌ها است جا خوش کرده است و گذران روزمرگی‌ها هیچ گاه اجازه مشاهده و یا خواندن آنها را به افراد نداده است؛ در خانه ماندن فرصتی است برای ابراز عشق و محبت و لمس زیبایی لحظه‌ها در کنار خانواده و همه آنهایی که به دلیل مشغله‌های ما در طول سال سهم کمی از با هم بودن و دور هم جمع شدن ما داشته اند.

کد خبر 4883811

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا قرنطینه شادی شیوع کرونا مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا بوشهر شیوع کرونا ایلام گرگان شهرکرد ماسک طبی حوادث چهارشنبه سوری نوروز ضدعفونی قزوین شیراز مشهد خانه ماندن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۵۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | شادی مردم اراک پس از حذف پرسپولیس و صعود آلومینیوم

215 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899955

دیگر خبرها

  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • ببینید | با خنده بگذریم از خنده نگذریم
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی
  • ببینید | شادی مردم اراک پس از حذف پرسپولیس و صعود آلومینیوم
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)
  • فال حافظ امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • عملیات وعده صادق موجب شادی عدالت‌خواهان جهان شد