Web Analytics Made Easy - Statcounter

موظف‌رستمی با بیان‌اینکه مساجد نقشی محوری در مقابله با کرونا و قطع زنجیره مبتلایان به آن دارند، گفت: تهیه بسته‌های کمک آموزشی برای دانش‌آموزان، تهیه مایحتاج گروه‌های پرخطر و تولید و توزیع اقلام بهداشتی ازجمله اقدامات مسجدی‌ها در ایفای این نقش است.

به گزارش خبرنگار  گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که امروز به مسئله اول جهان و کشورمان تبدیل شده است، نیازمند عزم و اراده ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساجد، یکی ازکانون های اصلی و محور شکل گیری این حرکت عظیم اجتماعی و همراه کردن مردم با مدافعان سلامت هستند، در زمینه ظرفیت های مساجد برای پیشگیری و مقابله با این ویروس منحوس گفت وگویی با «محمدعلی موظف رستمی»، کارشناس و پژوهشگر در حوزه مسجد انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 مساجد در بحران های مختلف حلال مشکلات مردم بوده اند، با توجه به شیوع ویروس کرونا در شرایط حاضر چگونه می توان از ظرفیت خانه های خدا برای مقابله و پیشگیری از این بیماری بهره گرفت؟

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه هایی که برای رعایت موارد بهداشتی و ماندن در خانه صورت می گیرد، مساجد می توانند با ایجاد گروههای مجازی و تبلیغی از طریق شبکه های پیام رسان و پیامک، محتوا و مطالب بهداشتی، آموزش های لازم به مردم برای پیشگیری از این بیماری را ارایه دهند.

معتقدم استفاده از شیوه های نوین تبلیغی برای ارتقای سطح آگاهی های عمومی مردم و نمازگزارانی که در حال حاضر در مساجد کمتر حضور می یابند، بسیار اثربخش خواهد بود.

 

با توجه به تعطیلی مدارس و نیز حضور کمتر کودکان و نوجوانان در اجتماع و مساجد، برای غنی سازی اوقات فراغت آنها و آموزش درسی چه تدابیری باید از سوی مسجد محله در نظر گرفته شود؟

 

شیوه های غیرمستقیم و آموزش از راه دور، تهیه بسته های کمک آموزشی و درسی، آموزش های فکری به منظور پرکردن خلاء عدم حضور آنها در مسجد، ارایه مطالب و محتواهای دینی در این ایام باید از سوی مساجد مورد توجه قرار گیرد.

 

یکی دیگر از اقداماتی که در این ایام ضرورت دارد از سوی مساجد مورد توجه قرار گیرد، ارسال بسته های آموزشی، کتب داستانی کوچک و جیبی به در منازل با رعایت اصول بهداشتی است. ضمن اینکه با راه اندازی کتابخانه های سیار می توان امکان تبادل کتاب به صورت مستمر را فراهم کرد.

 

 مساجد از گذشته تاکنون همواره پایگاههایی برای مقابله با بحران های مختلف و پشتیبانی از مردم در مشکلات بوده اند، یکی از موارد مهم برای کاهش استرس مردم در این ایام، بهره گیری از سخنان کارشناسان بهداشتی است راهکاری که در این زمینه می توان ارایه داد، حضور این کارشناسان در مساجد و ضبط و فیلمبرداری از برنامه های آموزشی آنها در خانه های خدا و ارسال آن از طریق سی دی و یا شبکه های مجازی به مردم است. بنابراین با توجه به شرایط بوجودآمده، ضرورت دارد که مساجد حتما اقدام به ایجاد و تشکیل کانال و گروه ارتباطی برای تبادل اطلاعات آموزشی در این زمینه کنند.

 

علاوه بر آن با تهیه کاربرگ ها و برنامه کاری تبلیغی، تدابیر و برنامه هایی برای مبارزه با ویروس کرونا داشته باشند.

 

دعاهای مختلفی برای دفع بلا، استجابت دعا و نیز شفای بیماران در کتب ادعیه آمده و از سوی بزرگان دینی سفارش به قرائت آنها شده است،روحانیون و ائمه جماعت مساجد در فرهنگسازی و تشویق مردم برای قرائت این دعاها در میان مردم، لازم است از چه راهکارهایی استفاده کنند؟

 

یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری برای دفع بلا در این ایام قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه است، با شیوع این بیماری اگرچه نمازهای جماعت در مساجد لغو شده، اما بهتر است بعد از پخش صدای اذان، چنین ادعیه های از بلندگوهای مساجد پخش شود و یا این دعاها به صورت کتابچه های تهیه و به در منازل با رعایت نکات بهداشتی ارسال شود.

 

 در چنین شرایطی تشکیل گروه های جهادی با حضور فعالین مسجدی و تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی در انبساط خاطر و دلگرمی اهالی محله چقدر می تواند موثر باشد؟

 

گروه های جهادی مسجدی همواره در بحران های مختلف جامعه همچون سیل و زلزله سریعا وارد عمل شده  و پیگیر مشکلات مردم بوده اند. در مبارزه  با ویروس کرونا هم با هماهنگی هیئت امنا و امام جماعت مسجد می توانند در خدمت رسانی به مردم محله با ارایه خدماتی همچون ضدعفونی معابر، خیابان ها، سطح شهر و مساجد و تهیه و تولید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی به خانواده ها یاری رسان آنها در شرایط موجود باشند.

 

ضمن اینکه با رصد کاستی ها و کمبودهای مردم محله و اطلاع رسانی به مسئولین ذیربط پیگیر مشکلات مردم باشند. تامین مایحتاج روزانه افراد سالخورده و بیمار اقدام دیگری است که ضرورت دارد از سوی جوانان مسجدی در این ایام مورد توجه قرار گیرد.

 

همچنین ضرورت دارد امام جماعت مسجدخود در کنار فعالان مسجدی جویای حال اهالی محل، کسبه ها و مغازه داران بوده و سفارشات و نکات مورد نظر بهداشتی را به آنها یادآور شوند. علاوه بر این، در صورتی که در محله ای خانواده ای یکی از بستگانشان را به خاطر این بیماری از دست داده اند و یا بیمارشدند، کارگزاران مسجد از طریق تماس تلفنی، شبکه های پیام رسان و حضور در مقابل آنها با خانواده های آنها دلجویی و همدردی داشته باشند، این رویکرد اهالی مسجد در آرامش و امیدبخشی به افراد محله تاثیر بسیاری دارد.

 

آیا مساجد ظرفیت تامین کمبودها در زمینه البسه مورد احتیاج پرستاران و پزشکان را دارند؟

 

مساجد با راه اندازی بخش دوخت و دوز ماسک و لباس های ویژه پرستاران و پزشکان توسط بانوان همانند دوران دفاع مقدس که در پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل فعالیت داشتند، در این زمینه نیز می توانند یاری رسان مراکز بهداشتی و درمانی کشور باشند. از طرفی می توان از فضاهای پیرامونی مساجد همچون سالن های ورزشی برای گذراندن دوران نقاهت و بهبودی بیماران کرونایی استفاده کرد، زیرا از گذشته تاکنون همواره مساجد مامن و پناهگاه مردم بوده اند.

 

همچنین در صورتی که مراکز درمانی با کمبود پرستار مواجه شدند، اهالی مسجد، افرادی که تجاربی در این زمینه دارند و یا بازنشسته در این حرفه هستند، را در صورت تمایل به این مراکز درمانی برای خدمت رسانی برای این بیماران معرفی کنند.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت های مسجدی اقلام بهداشتی ویروس کرونا بوده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت زدایی از ماموریت‌های گروه‌های جهادی برای کمک به مردم

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان گفت: یکی از موضوعات محرومیت‌زدایی، آب است که تحت قرارگاه امام حسن مجتبی در کشور مشغول به فعالیت است و سه شهرستان سمیرم، نایین و فریدونشهر درگیر مسئله آب هستند که بسیج سازندگی به هر سه شهرستان وارد شد که آب را تصفیه کرده و به دست مردم رسانده است.

سرهنگ حسن عجمی افزود: در نایین تا کنون ۴۰ روستا از آب شرب سالم با کمک بسیج سازندگی برخوردار شدند.

او با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی در مسکن محرومان گفت: گروه‌های جهادی در سطح استان خانه‌های محرومین را شناسایی کرده و آن چه در توان دارند برای اتمام مسکن محرومین به کار می‌گیرند.

سرهنگ عجمی با اشاره به بهسازی کانال آب، ساخت استخر و ذخیره آب، آبیاری کشاورزی برای کمک به کشاورزان، عنوان کرد: یک طرحی بسیج سازندگی با حمایت‌های حوزه‌های دانش‌آموزی و دارای کل دانش‌آموزی در استان با عنوان طرح شهید عجمیان را آغاز کردند که به ۵۵۰ مدرسه کمک‌هایی برای آماده‌سازی انجام شد.


رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان عنوان کرد: ۴ هزار و ۴۰۰ تن قیر وارد استان برای اسفالت جاده بین مزارع و بین روستا‌ها شد؛ یکی از این راه‌های بین مزارع؛ منطقه پرزان بود که خودرو وارد این مزارع برای جمع‌آوری محصول نمی‌شد، اما هم اکنون با اسفالت شدن این مسیر، این مزارع مشغول به فعالیت است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • محرومیت زدایی از ماموریت‌های گروه‌های جهادی برای کمک به مردم