Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان با کمک فناوری نانو در استخوان‌ها یک جریان الکتریسیته جزئی ایجاد می‌کنند که این امر موجب بهبود بازسازی و ترمیم استخوان‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، بعضی از مواد جامد، از جمله استخوان، مینا و کوارتز هنگام تغییر شکل میدان الکتریکی تولید می‌کنند. این خاصیت که اثر «پیزو الکتریک» یا «اثر فشاربرقی» نامیده می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که یک نیروی مکانیکی اتم‌ها را به هم نزدیک یا از هم جدا کند و به نوعی تعادل الکتریکی را بر هم بزند و باعث شود بار‌های مثبت و منفی در دو سوی ماده ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان در سال ۱۹۵۷ کشف کردند که استخوان یک ماده پیزو الکتریک است. بعد از تحقیقات بیشتر نیز دریافتند که وقتی فیبر‌های کلاژن استخوان روی یکدیگر می‌لغزند پیزو الکتریک رخ می‌دهد. این امر منجر به تجمع بار‌ها و تولید جریان برق کوچکی می‌شود که کانال‌های یون کلسیم را در سلول‌های استخوانی به نام استئوسیت‌ها باز می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد آبشاری از مسیر‌های پیام‌رسانی می‌شود که در نهایت تشکیل استخوان را منجر می‌شود.
محققان می‌گویند: اثر فشاربرقی یکی از چندین پاسخ‌های مکانیکی ماتریکس استخوانی است که به سلول‌های استخوانی امکان می‌دهد نسبت به تغییرات محیطی خود واکنش نشان دهند. از این رو، محققان به دنبال بهره‌گیری از این خاصیت برای بهبود بازسازی و ترمیم استخوان هستند. به عنوان مثال، آن‌ها به دنبال کشف موادی برای تولید ژنراتور‌های برقی و خودکار کوچک هستند تا بتوانند در داخل یا خارج از استخوان بکارند و فرآیند‌های بهبود طبیعی آن را تحریک کنند.
بعضی از دانشمندان زمانی که در حال استفاده از یک نانوژنراتور با نام «تریبو الکتریک» بودند، توانستند به طور قابل توجهی رشد و تمایز سلول‌های تشکیل دهنده استخوان جنین موش را تسریع کنند. تمایز سلولی یا دگرگونی یاخته‌ای فرآیندی است که طی آن یاخته‌ها از نظر ویژگی‌های عملکردی به سطح بالاتری گذار می‌کنند.
معمولا جریان الکتریسته هنگامی ایجاد می‌شود که دو ماده از هم جدا شده و دوباره با هم تماس پیدا می‌کنند. این نانوژنراتور‌ها با موادی از قبیل: پلی‌متیل اسیلوکسان، اکسید ایندیومین، آلومینیوم و پلی‌تترا فلورو اتیلن آزمایش شدند. این مواد پتانسیل لازم را برای درمان پوکی استخوان و شکستگی‌های مربوط به پوکی استخوان را دارند.
گفتنی است که نانوژنراتور‌های پیزوالکتریک با اتصال یک الکترود به ماده پیزوالکتریک روی یک بستر انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند و در هنگام اعمال نیرو جریان الکتریسیته ایجاد می‌کنند. این نانوژنراتور‌ها باعث افزایش رشد سلول‌های تشکیل دهنده استخوان انسان می‌شوند.
دانشمندان امیدوارند که تحقیقات بیشتر به کاربرد‌های مبتنی بر پیزوالکتریک برای مهندسی بافت و بازسازی استخوان منجر شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پیزوالکتریک استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۳۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

دریافت 10 MB کد خبر 6089768

دیگر خبرها

  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی به گوش می‌رسد
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • ممنوعیت تردد از محور فیروزکوه - دماوند
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین تره بار
  • قبور آسیب‌دیده خلدبرین ترمیم می‌شود
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک
  • ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین