Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@23:26:11 GMT

جوان‌مرگ شدن ویروس کرونا در گرو همراهی مردم

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۴۰۳۰

جوان‌مرگ شدن ویروس کرونا در گرو همراهی مردم

یکی از مهمترین اقدامات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، بسیج ملی غربالگری است که مردم با ورود به سامانه مربوطه، اطلاعات خود را در آن ثبت می‌کنند تا در صورت نیاز، عوامل بهداشت و درمان برای بررسی شرایط فرد مورد نظر اقدام کنند.

۶۹ درصد جمعیت استان در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: تا امروز بیش از ۷۳۸ هزار نفر یعنی ۶۹ درصد از جمعیت استان زنجان در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند که ثبت اطلاعات ۳۴۰ هزار نفر به صورت داوطلبانه بوده و این حرکت مقداری کُند است و باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر پرویز قزلباش اظهار داشت: از ۱۰ هزارو ۵۹۷ نفر شناسایی شده در این طرح پس از بررسی‌های نهایی، ۲ هزار و ۴۸۵ نفر به پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده شده که از این میان، ۹۳۳ نفر هیچ مشکلی نداشته، به یک هزار و ۳۰۹ نفر توصیه شده در منزل استراحت کنند و در صورت مشاهده علائم مشکوک اطلاع دهند و ۲۴۳ نفر به مراکز ۱۶ ساعته ارجاع داده شده و در این مراکز علاوه بر ویزیت، تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۶ هزارو ۴۲۱ نفر از افراد خارج از زنجان که به این استان وارد شده بودند، شناسایی و در قرنطینه هستند و پنج هزار و ۶۳۲ نفر نیز افراد مشکوک از داخل استان در قرنظینه قرار دارند.

قزلباش گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان زنجان تا کنون یک هزار و ۱۸۳ نفر بستری شده که بیش از ۸۰۰ نفر با بهبودی، ترخیص شده و ۳۵۶ مورد هم‌اکنون در بستری بوده و ۲۸ نفر نیز (با احتساب آمار امروز دوشنبه چهارم فروردین) فوت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به روند بستری‌ها در این استان، گفت: روند بستری‌ها تا کنون در چهار روز، پیک داشته و بدین ترتیب در روزهای ۲۱ ، ۲۵ ، ۲۷ و ۲۹ اسفند سال گذشته به ترتیب ۵۴ ، ۶۹ ، ۶۸ و ۷۸ نفر بستری شده‌اند.

وی اظهار داشت: از آغاز سال جدید نیز تا کنون روند بستری‌ها طی یکم تا سوم فروردین به ترتیب ۵۵ ، ۲۶ و ۲۴ نفر بوده و روند بستری‌شدگان سیر نزولی دارد البته نباید فریب این آمار را بخوریم زیرا ممکن است افرادی دارای علائمی بوده ولی در تعطیلات به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

قزلباش در مورد نسبت موارد مثبت کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: این میزان در شهرستان‌های خرمدره، طارم، زنجان، ماهنشان، ابهر، خدابنده، سلطانیه و ایجرود به ترتیب ۵۴ ، ۴۳ ، ۴۰ ، ۲۸ ، ۲۶، ۱۷، ۱۰ و ۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: میانگین کل استان نیز ۳۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است البته جمعیت برخی شهرستان‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است اما این آمار به نسبت گرفته شده است.

قزلباش گفت: درصد مرگ از مجموع بیمارانی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده در شهرستان‌ها به ترتیب در ماهنشان ۲۷ ، ابهر هشت، زنجان و خدابنده هفت، طارم پنج و خرمدره سه درصد بوده و این رقم در شهرستان‌های ایجرود و سلطانیه، صفر است.

وی افزود: درصد مرگ بر اثر گرونا در مجموع استان، هفت درصد و درصد فوت‌شدگان در بیمارستان‌ها نیز نسبت به مجموع مثبت‌ها ۲ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به اقدامات بسیج غربالگری، گفت: مرحله بعدی این طرح با همکاری مشترک شبکه بهداشت و بسیج استان آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای این کار در سطح استان ۴۳۲ نفر در قالب ۱۴۴ تیم تدارک دیده شده که برخی تیم‌ها فعالیت خود را آغاز کرده و برخی نیز با تامین امکانات مورد نیاز، آغار خواهند کرد.

قزلباش خاطرنشان کرد: اقدامات این مرحله شامل مراقبت، ضدعفونی کردن محیط و اقدامات حمایتی برای افرادی است که ترخیص شده و یا علائمی در طرح غربالگری مشاهده شده است.

وی افزود: پیگیری علائم این افراد و کنترل روزانه محل زندگی آن‌ها که ممکن است آلوده باشد، مواردی نیاز دارد.

قزلباش ادامه داد: ماسک، دستکش، وایتکس، الکل و تغذیه روزانه و مواد غیرمصرفی مانند لباس ضد آب، ماسک شیمیایی، سمپاش و وسیله نقلیه از جمله امکانات مورد نیاز است تا تیم‌ها فعالیت خود را به طور منظم انجام دهند.

وی با بیان اینکه ضدعفونی کردن خیابان‌ها به این شکل توسط پویش‌های مردمی، صحیح نیست، گفت: طبق بررسی‌های دانشکده بهداشت استان با دست خودمان حجم عظیمی از مواد را وارد محیط زیست می‌کنیم که در درازمدت، مشکلات زیست‌محیطی ایجاد خواهد کرد.

قزلباش تصریح کرد: ضدعفونی کردن محله‌ها باید به صورت انتخابی و مکان‌هایی باشد که تجمعی هستند که این نظام‌مندی می‌خواهد.

وی اظهار داشت: شکایت‌هایی از برخورد نامناسب پویش‌های مردمی داشتیم و این افراد چون آموزش ندیده‌اند خودشان نیز در معرض آلودگی قرار دارند.

قزلباش خاطرنشان کرد: تعطیلی ادارات به طور جدی باید مد نظر مسؤولان قرار گیرد و در غیر این صورت حداقل تا ۱۵ فروردین با کمترین شمار نیروها دایر باشند.

بسیج و شبکه بهداشت، همکاری پایدار دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: ثبت‌نام در سامانه غربالگری فقط برای یک بار تماس همکاران شبکه بهداشت با افراد نیست بلکه ممکن است افراد در آینده، دچار علائمی شوند لذا مراقبت‌ها باید مستمر باشد و به همین دلیل، همکاری ما با بسیج، پایدار است.

دکتر محمدرضا صائینی اظهار داشت: مرحله بعدی اقدامات بسیج ملی که دستورالعمل آن از سوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا صادر شده، مراقبت از افرادی است که در بیمارستان‌ها بستری بوده یا در مراکز ۱۶ ساعته و یا در مراکز خدمات جامع سلامت، مشخص شده‌اند که نیاز به مراقبت و پیگیری دارند و همکاران ما باید بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت این افراد به همراه خانواده و افرادی که با آن‌ها در ارتباط بوده‌اند باید بررسی شود.

صائینی افزود: به همین دلیل، تیم‌های سالم‌سازی در کنار تیم‌های مراقبتی وجود دارند که هم به منازل و هم به برخی محل‌های عمومی که نیاز به ضدعفونی کردن دارند، مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مردم استان در این طرح شرکت کرده‌اند، ابراز کرد: در شهرستان‌ها تقریبا ۱۰۰ درصد افراد، شرکت کرده‌اند و در شهرستان زنجان نیز تمام ساکنان روستاها تحت پوشش قرار گرفته اما در شهر زنجان تنها ۴۵ درصد مردم در این طرح شرکت کرده‌اند و تلاش می‌شود تا ظرف روزهای آینده این مورد را به اتمام برسانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: نیروی انتظامی باید از ورود خودروهای غیربومی به استان جلوگیری کند و کنترل مبادی ورودی شهرها به معنای این نیست که تب‌سنجی کرده و سپس اجازه ورود دهیم زیرا تب‌سنجی در آن لحظه، نتیجه دقیقی نشان نمی‌دهد و اگر نیروی انتظامی در مبادی ورودی شهرها جلوگیری نکند تلاش‌های ما عبث خواهد بود.

وی اظهار داشت: مردم باید منع ورود خودروهای غیربومی به استان را به صورت عملیاتی، احساس کنند.

صائینی با بیان اینکه اعتقادی به کنترل تب ندارم، خاطرنشان کرد: تب‌سنجی فقط در مورد افرادی که به دلیل ضرورت، امکان جلوگیری نبوده و به ناچار باید وارد شهر شوند باید صورت پذیرد.

وی افزود: برای این کار، فرم‌های مخصوص در اختیار شبکه بهداشت قرار گرفته که با هماهنگی عوامل هلال احمر تکمیل می‌شود تا این افراد را پس از ورود به شهر نیز از طریق اطلاعاتی که در فرم مربوطه در اختیار ما قرار می‌دهند رصد کنیم.

صائینی گفت: دایر بودن کامل ادارات، ظهور دستفروشان در پی تعطیلی بازار و اصناف، حضور مردم در تجمعات و مراکز تفریحی مانند گاوازنگ زنجان، در پیش بودن روز طبیعت (سیزده بدر)، فوت سالمندان بر اثر کرونا به دلیل ارتباط خانواده‌ها از بیرون با آن‌ها از جمله نگرانی‌های شبکه بهداشت و درمان است.

وی اظهار داشت: اگر آمار مبتلایان افزایش یابد نمی‌توان مراقبت کامل انجام داد و مانند برگ پاییزی می‌ریزند پس این مردم هستند که می‌خواهند سرنوشت خود را رقم بزنند و باید مراقبت و رعایت لازم را داشته باشند.

۱۶ هزار نفر- روز از بسیجیان به‌کارگیری شده‌اند

جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در استان زنجان تا کنون بیش از ۱۶ هزار نفر-روز بسیجی برای مقابله و مبارزه با این ویروس، به‌کارگیری شده‌اند.

سرهنگ ابوالفضل طهماسبی اظهار داشت: ضدعفونی کردن خیابان‌ها متولی نداشت که باید متولی داشته باشد زیرا برخی مکان‌ها نیاز به ضدعفونی ندارند ضمن اینکه نوع مواد ضدعفونی‌کننده نیز مهم است.

وی خاطرنشان کرد: بسیجیان دارای ظرفیت و انرژی بالایی بوده و می‌توان برای این امر استفاده کرد.

طهماسبی گفت: نقاهتگاه ۱۰۰ تخت خوابی در سالن ورزشی امام علی(ع) زنجان آماده شده که در صورت نیاز، بسیج جامعه پزشکی آماده تقسیم کار است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: ۸۵ نفر از بسیجیان خواهر استان، کمک‌کار شبکه بهداشت بودند و بسیجیان استان در ۲۱ کارگاه اقدام به تولید ماسک می‌کنند همچنین بسته‌های بهداشتی نیز تهیه و در بین مردم توزیع شده است.

وی اظهار داشت: در خصوص غسل و کفن متوفیان کرونا که یکی از دغدغه‌های مردم است نیز هماهنگی لازم با بسیج طلاب صورت گرفته و در صورت نیاز، طلبه‌های برادر و خواهر در جایی که لازم باشد ورود پیدا می‌کنند.

طهماسبی خاطرنشان کرد: تمام این آمادگی‌ها را در کنار شبکه بهداشت و با هماهنگی آن‌ها اعلام می‌کنیم و خودسرانه کاری انجام نمی‌دهیم که مردم نیز به زحمت بیفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: نیروهای این جمعیت در مبادی ورودی شهرها مستقر بوده و در صورت نیاز ضمن انجام تب‌سنجی، راهنمایی‌های لازم نیز ارائه می‌شود اما استقرار ماموران انتظامی نیز در کنار نیروهای هلال احمر الزامی است.

شهرام میرزایی اظهار داشت: حضور پویش‌های مردمی با پوشش و برخورد نامناسب در ورودی شهرها وجهه نامناسبی ایجاد کرده که نیاز به ساماندهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخورد اول با خودروهای ورودی را نیروی انتظامی باید انجام دهد و وظیفه هلال احمر، تب‌سنجی و ارجاع به شبکه بهداشت است.

میرزایی افزود: تا کنون ۲۰۱ مورد علائم تب‌دار شناسایی و ۱۸۴ مورد از طریق شبکه بهداشت به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز گفت: پویش‌های مردمی باید ساماندهی شده و یا با لباس هلال احمر و یا نیروی انتظامی با پوشش واحد و تحت امر این نهادها در مبادی حضور یابند.

خدابخش مرادی نافچی اظهار داشت: پویش‌های مردمی باید ضدعفونی معابر را با هماهنگی فرمانداران انجام داده و مواد مورد استفاده را نیز با هماهنگی شبکه بهداشت، تامین و استفاده کنند.

وی در خصوص ورود خودروهای غیربومی به استان خاطرنشان کرد: تاکید و انتظار استاندار زنجان از مسؤولان این است که قاطعانه تصمیم گرفته و مبادی ورودی شهرها را کنترل کنند و از مماشات‌هایی که تا کنون بوده نیز پرهیز شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا تعطیلات جامعه پزشکی جمعیت هلال احمر استان مرگ ویروس بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان مبادی ورودی شهرها استان زنجان گفت پویش های مردمی نیروی انتظامی شرکت کرده اند شهرستان ها ضدعفونی کردن صورت نیاز شبکه بهداشت روند بستری هلال احمر هزار نفر تا کنون تب سنجی شده اند تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۴۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی نمایشگاه موزه عبرت ایران امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در شهرستان شیروان افتتاح شد.

استاندار خراسان شمالی در مراسم افتتاح این نمایشگاه، با اشاره به فسادهای مختلف در دوران پهلوی و مقایسه شرایط ایران پیش و پس از انقلاب، گفت: برگزاری نمایشگاه موزه عبرت، فرصت خوبی برای تبیین پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و ظلم و ناکامی‌های رژیم ستمشاهی است.

محمدرضا حسین‌نژاد با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه موزه عبرت، به تصویر کشاندن ظلم و فساد دوران رژیم ستمشاهی برای نسل جوان را بسیار مهم دانست و ادامه داد: در این مسیر پاسخگویی و روشنگری مسائل در تبیین موضوعات و شفاف‌سازی آنها نقش ارزشمندی دارد.

وی بیان کرد: موزه عبرت می‌تواند برشی اجمالی از ظلم رژیم ستمشاهی را نشان دهد و اعلام کند که ملت ایران با همدلی توانست در مقابله با طاغوت و فرعون زمان خود، صبورانه، با افتخار و عزتمند پیروز شود.

حسین‌نژاد اظهار کرد: زمانی که مردم ایران فهمیدند سران طاغوت و شاهان هیچ نیستند و نوکر آمریکا هستند، در مقابل آنها به پا خاستند و به روشنگری پرداختند و شکنجه‌های بسیاری دیدند. امیدوارم نمایشگاه موزه عبرت مورد استقبال مردم واقع شود و بویژه حضور قشر جوان را در این نمایشگاه داشته باشیم تا ترویجی برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باشد.

وی به وضعیت اسفبار دوران رژیم پهلوی و عمق فاجعه این دوران اشاره کرد و گفت: وقایع این دوران باید برای مردم بازگو شود و با ترسیم گذشته باید بدانیم که تاوان‌های داده‌شده برای چه چیزی بوده است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اتحاد دینی مطابق با ارزش‌های دینی و حمایت مردم و با راهبری رهبری دینی، بصیر، دانا و آگاه مورد ارزش است، افزود: پیشرفت‌های کشور باید برای نسل جوان تشریح شود، امروز ایران به دستاوردهای بسیاری در جهان رسیده و این بیانگر حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و خیلی‌ها می‌خواهند این مهم را کمرنگ جلوه دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • خدمات فرهنگی و عمرانی خارگ افزایش یافت
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد