Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، ۲۴ درصد جمعیت کشور معادل ۱۹.۲ میلیون نفر کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال، ۲۵.۱ درصد معادل ۲۰.۱ میلیون نفر جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۴.۸ درصد میان سالان ۳۰ تا ۶۴ سال، ۶.۱ درصد معادل ۴.۹ میلیون نفر سالمند ۶۵ سال و بیشتر است و متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت ایران حدود ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۴ درصد است.

متاسفانه آمار موالید در کشور برای چهارمین سال متوالی تا منفی ۱۴ درصد رشد منفی پیدا نموده است.

طی سه دهه با دو برابر شدن جمعیت زنان سن باروری در بین سنین ۱۵ تا ۴۹ سال ۱۲ میلیون نفر بیشتر شده، ولی آمار موالید ۵۰۰ هزار نفر کمتر شده است، همچنین نرخ باروری کلی دائما در حال کاهش بوده و در سال ۹۷ حدود ۱.۸۱ و در شش ماهه اول سال کمتر از ۱.۶۵ است درحالی که بر اساس محاسبات مرکز آمار ایران سطح جانشینی کشورمان باید بیش از ۳.۲ باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل صدور شناسنامه برای نوزاد چگونه است؟/ ثبت ولادت توسط پدر یا مادر؟

همچنین نرخ باروری در کشور دارای توزیع و توازن منطقی نیست؛ به طور مثال در منطقه بلوچستان نرخ باروری بیش از ۵.۸ و در گیلان کمتر از ۱.۷ است. گفتنی است بر اساس آمار نرخ باروری در شهر‌ها ۲۸ درصد کمتر از روستاهاست.

در حال حاضر جمعیت سالمندان ۶۰ سال و بیشتر حدود ۱۰ درصد و سه دهه به بعد ۳۰ درصد جمعیت خواهد شد.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در ادامه سیاست‌های کلی جمعیت به ظرفیت کشور برای جمعیت پویا، جوان و فعال بیش از ۱۵۰ میلیونی تاکید دارند و گلایه از عدم توجه و باور مدیران و عملکرد مناسب برای تحقق سیاست‌های کلی می‌کنند. این درحالی است که برخی اندیشمندان ابر قدرتی کشور‌های زیر ۱۵۰ میلیون نفر را غیر ممکن می‌دانند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ثبت احوال نرخ جمعیت میلیون نفر نرخ باروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۶۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت فرهاد قائمیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به چالش‌های منفی سالمندی جمعیت در جامعه در گفتگو با ستاد خبری این رویداد ملی گفت: هر چند این امر نشان می‌دهد که سلامت عمومی جامعه بالا رفته، اما نباید تبعات منفی این سالمندی و فرسودگی جمعیت را نادیده بگیریم.

فرهاد قائمیان بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با ستاد خبری جایزه جوانی جمعیت درباره تهدیدات جمعیتی سال‌های آتی در ارتباط با پیری و میانسالی جمعیت گفت و عنوان کرد: هر چند سالمندان هم می‌توانند در توسعه کشور نقش داشته باشند، اما آن نقش خلاقانه و ایده پردازانه‌ای که جوانان می‌توانند در پیشرفت کشور داشته باشند را نخواهند داشت.

وی با اشاره به توجه به ساختار جمعیتی در نسل‌های آتی گفت: ما نیاز داریم که دولت به تسهیلات بیمه‌ای و اعتبار، مداخلات پزشکی و سلامتی جامعه نیز توجه ویژه داشته باشد تا نسل جوان به راحتی به فرزندآوری توجه کند و جزو برنامه‌های سال‌های ابتدایی تشکیل خانواده‌اش باشد.

وی با اشاره به نقش هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت گفت: جوان امروز با دیدن فیلم و سریال و مستند‌های به دور از شعارزدگی در این راستا نگاهش مثبت می‌شود و نسبت به تهدیدات پیری جمعیت عمق پیدا می‌کند.

قائمیان با اشاره به زنگ خطر‌های جمعیتی در کشور گفت: قانون جوانی جمعیت می‌تواند کمک کننده به برون رفت از بحران سالمندی باشد، البته این اتفاق با موج رسانه‌ای و تبلیغات درون و برون مرزی نیز خیلی مرتبط است چرا که ما باید تبلیغات مناسب در این راستا داشته باشیم، مطالعات جمعیتی باید هدفمند و براساس شرایط برهه کنونی باشد باید بتوانیم شعار‌های مناسب دراین راستا تولید کنیم. وی در پایان با اشاره به تسهیلات حمایتی برای فرزندآوری گفت: جوانان ایران باید پشتوانه حمایتی هم برای ازدواج و فرزندآوری صحیح داشته باشند تا با برنامه ریزی قانون جوانی جمعیت به بار بنشیند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی