Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@00:05:34 GMT

بیم و امید سیستان و بلوچستانی‌ها از بارندگی‌ها

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۶۹۳۵

بیم و امید سیستان و بلوچستانی‌ها از بارندگی‌ها

 ریزش باران رحمت الهی در نخستین روزهای فروردین موجب خرسندی و شعف قشرهای مختلف مردم سیستان و بلوچستان شد و در این میان سهم خوشحالی کشاورزان از این بارش ها بیش از سایرین بود.
کشاورزان این دیار در سال های اخیر به علت کمبود نزولات جوی دچار خسران و زیان های زیادی شده و برداشت محصولات آنان افت چشمگیری پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارندگی های بهاره گرچه شادی و خوشحالی را مهمان مردم سرزمین نخل و آفتاب کرد اما با جاری شدن سیلاب خسارت هایی نیز به منازل مسکونی، بخش کشاورزی و امور زیربنایی وارد کرد و فوت ۲ نفر از شهروندان نیکشهری و سربازی را سبب شد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بیشترین بارش‌های ۲ روز گذشته در سیستان و بلوچستان با ۸۹.۴ میلی‌متر در «چانف» نیکشهر، ۷۸ میلی‌متر در «ساربوگ» قصرقند، ۷۱.۵ میلی‌متر در «درودی نرون» خاش، ۶۷ میلی متر «پیپ» نیکشهر، ۶۳ «همت آباد کورین» زاهدان، ۶۲.۵ «توتان» نیکشهر، ۶۱ بنت نیکشهر، ۶۰ «دستگرد» نیکشهر و ۵۸.۵ میلی متر در «میرآباد» زاهدان گزارش شده است.

 براثر بارندگی‌های شدید ۲ روز گذشته در سیستان و بلوچستان ۱۱ مسیر ارتباطی در جنوب این استان بسته و راه ارتباطی ۹۱ روستای شهرستان‌های میرجاوه و تفتان  و ۴۰ روستای شهرستان دشتیاری قطع شد.

همچنین بارندگی ۲ شب گذشته و طغیان رودخانه‌های فصلی سبب تخریب سه دهنه پل در محور ارتباطی بزمان به بم و بسته شدن راه ارتباطی ایرانشهر - بم شد.

بارندگی در ۱۴۲ نقطه سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی که از ابتدای هفته ۲۲ شهرستان و ۱۴۲ نقطه این استان را فرا گرفته بود، پایان یافت.
محسن حیدری اظهار داشت: فعالیت این سامانه از روز شنبه گذشته در بخش هایی از استان آغاز شد و رفته رفته سطح استان را دربرگرفت.
وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های هواشناسی و بارانسنجی استان در ۷۲ ساعت گذشته از ۱۴۲ نقطه استان بارندگی گزارش شده که بارش های ۲۳ نقطه در ۹ شهرستان بیش از ۵۰ میلی متر بوده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: به طور کلی از ۱۶ ایستگاه بارانسنجی توابع زاهدان و میرجاوه، ۲۵ ایستگاه توابع سراوان، مهرستان و سیب سوران، ۲۱ ایستگاه از توابع چابهار، کنارک و راسک، ۳۸ ایستگاه از توابع ایرانشهر نیکشهر، قصرقند، فنوج و دلگان، ۲۵ ایستگاه از توابع خاش و ۱۷ ایستگاه در شمال استان بارندگی گزارش شده است.
وی افزود: در مجموع بارش های ۸۳ نقطه سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰ میلی متر بوده است.

ذخیره ۴۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۴۴ میلیون متر مکعب آب در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌های چند روز اخیر در پشت سدهای جنوب این استان ذخیره شده است.

محمد دلمرادی  اظهارداشت: بر اثر این بارش‌ها تاکنون ٢٥ میلیون مترمکعب در سد زیردان چابهار، ١٧ میلیون مترمکعب در سد پیشین سرباز و ٢ میلیون مترمکعب در سد خیرآباد نیکشهر ذخیره شد.

وی بیان کرد: بر اثر بارش و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان سد خیرآباد شهرستان نیکشهر برای دومین بار در چند ماه اخیر سر ریز کرده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۲ سد در دست بهره‌برداری در این استان هفت سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه‌ای است.
وی اظهارداشت: مهمترین سدهای در دست ساخت سیستان و بلوچستان شامل سد مخزنی کهیر(کنارک) با حجم ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد تغذیه‌ای گوهرکوه(خاش) با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب و سد شهری کور (مهرستان) با حجم ۱۰۳ میلیون متر مکعب است.
دلمرادی خاطر نشان کرد: با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان و بلوچستان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

اسکان ۱۲۰ سیل زده سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶۰ آسیب‌دیده سیلاب در شهرستان‌های دلگان، سراوان، خاش و چابهار از روز گذشته تاکنون توسط نیروهای هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند.

رسول راشکی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با بارندگی‌های رگباری در چند روز اخیر هفت روستای شهرستان‌های یادشده درگیر سیلاب شدند که با تلاش نیروهای هلال احمر ساکنان این مناطق اسکان اضطراری یافتند.

وی ادامه داد: ۱۲ تیم متشکل از ۸۴ نفر از نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در این مدت به خدمات‌رسانی به هموطنان سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان مشغول شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان توزیع ۲۹ دستگاه چادر، ۲۰۰ تخته پتو، هزار و ۲۵۰ بطری آب معدنی، ۱۵۶ سبد غذایی و ۹۸ تخته موکت را از جمله اقلام توزیع شده بین‌ سیلزدگان جنوب این استان عنوان کرد. 

سیل ۱۱ مسیر ارتباطی سیستان و بلوچستان را بست

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۷ مسیر بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب این استان با فروکش کردن آب بازگشایی شد.

سرهنگ یداله ستوده اظهار داشت: هم‌اینک مسیرهای فنوج - بنت، کتیج - رمشک، کتیج - جلگه چاه هاشم، نیکشهر - قصرقند، دلگان - زهکلوت، ایرانشهر- بم و دلگان - ایرانشهر بازگشایی شده است.

وی بیان کرد: مسیرهای زهکلوت- دلگان، فنوج - اسپکه، ایرانشهر - مهرستان و جلگه - بهشت آباد در جنوب سیستان و بلوچستان همچنان بسته است.

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سیلاب ۲ روز اخیر سبب بسته شدن ۱۱ مسیر ارتباطی در جنوب  این استان شد، گفت: با وجود بازگشایی محورهای ایرانشهر- بم و ایرانشهر دلگان با توجه به لغزنده بودن جاده ضروری است رانندگان با احتیاط تردد کنند.

خسارت ۱۰۴ میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب ۲ روز اخیر در جنوب این استان بیش‌از ۴۰۱ میلیارد و۵۵۳ میلیون ریال به بخش کشاورزی شهرستان‌های قصرقند، سرباز، نیکشهر، خاش و فنوج خسارت وارد کرد.

غلام‌حیدر زورقی اظهار داشت: در سیلاب اخیر آسیب جدی به واحدهای تولیدی و زیر ساخت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان وارد شده است.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۱۳۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی و هزار و ۲۸۲ هکتار از باغات میوه سیستان و بلوچستان در بارندگی‌های اخیر خسارت دید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تخریب ۱۴۷حلقه چاه، ۹۳رشته قنات، ۵۵ کیلومتر انتقال آب با کانال و لوله، پنج باب استخر ذخیره آب، ۲ ایستگاه پمپاژ و هشت مورد بند و سازه آبخیزداری را از دیگر خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی این استان عنوان کرد.

زورقی گفت: همچنین ۵۵ واحد دامداری روستایی در این سیلاب خسارت دیدند و ۶۴۱ راس دام سبک و سنگین تلف شدند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا تغذیه جمعیت هلال احمر سربازی سیستان و بلوچستان کشاورزی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۶۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایسنا،پس از باران‌های سیل‌آسا چند هفته اخیر در استان سیستان و بلوچستان و فروکش کردن آب در بیشتر مناطق، ساکنان روستا‌های آسیب دیده با خسارات پس از سیل از جمله بسته بودن راه‌های ارتباطی، آب گرفتگی منازل و غیر قابل استفاده شدن وسایل خانه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ روستای پزم تیاب از توابع بخش مرکزی کنارک این استان، یکی از مناطقی است که هنوز با تبعات سیل دست و پنجه نرم می‌کند.

دیگر خبرها

  • پایان امدادرسانی به سیلاب سیستان و بلوچستان
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند
  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • ادامه ارسال کمک‌های امدادی سپاه‌ به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان