Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@23:07:59 GMT

سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران شد

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۹۳۲۸

سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران شد

سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه خواستار کاهش تحریم‌ها علیه ایران شد.

به گزارش مشرق، رئیس کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار بازنگری در تحریم‌ها علیه کشورهایی مانند ایران شدکه با همه‌گیری ویروس «کرونا» روبه‌رو هستند. 

«میچل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «در این برهه حساس، تحریم‌های وضع‌شده علیه بخش‌های اقتصاد کشورها باید برای رعایت سلامت عمومی جهان و برای حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها نفر در این کشورها کاهش یافته یا معلق شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی اضافه کرد: «در شرایط وقوع یک همه‌گیری جهانی، اخلال در تلاش‌های پزشکی یک کشور خطرات موجود برای همه ما را بالا می‌برد.»

بیشتر بخوانید:

سیاست جدید آمریکا در ایجاد تفرقه در جامعه بین‌الملل تحریم دارو وجه مشترک دولتمردان آمریکایی و سعودی است از ویروس داعش تا ویروس کرونا

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقام‌های دولت این کشور در روزهای گذشته بارها مدعی شده‌اند تحریم‌های آمریکا اخلالی در ارسال کمک‌های بشردوستانه با ایران ایجاد نمی‌کند. 

کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند با آنکه از لحاظ تئوری این نکته ممکن است صحیح باشد در عمل تحریم‌های بانکی آمریکا شرکت‌ها را برای انجام هر گونه مبادله با ایران بی‌میل می‌کند.

 شیوع ویروس کرونا در ایران موجب شده است که فشارهای جامعه بین‌الملل به ایالات متحده برای کاهش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد اما این فشارهای بین‌المللی تاکنون نتوانسته تکانی به دولت «دونالد ترامپ» دهد.

طی یک ماه اخیر به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورهای جهان و ایران، شمار زیادی از سران کشورها مانند ترکیه، روسیه و پاکستان و چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند. تحریم‌های آمریکا باعث شده است ارسال تجهیزات و مواد لازم برای مقابله با ویروس کرونا با مشکل مواجه شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اول فروردین ماه طی سخنرانی خود، درباره شیوع بیشتر کرونا در ایران  به دلیل تحریم ها هشدار داد و گفت که این تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به درخواست‌های بین‌المللی گفته است که با لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران مخالفت است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید سازمان ملل ویروس کرونا پاکستان روسیه سازمان ملل متحد آمریکا ایران چین ترامپ جمهوری اسلامی ایران تحریم دارو تحریم ایران مایک پمپئو تحریم ها علیه سازمان ملل علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را رد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  متن کامل نامه ایران به شرح زیر است:

مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ 19 آوریل 2024 نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد تهیه شده است. در این نامه، نماینده رژیم اسراییل بار دیگر به دروغ و با توسل به اطلاعات نادرست اقدام به ایراد اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران نمود. علاوه بر مکاتبه‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 13 و 30 آوریل 2024 (S/2024/305-S/2024/349) ارسال شده است، مایلم بر موارد زیر تأکید نمایم:
 
1. جمهوری اسلامی ایران تمامی اتهامات بی‌اساس مندرج در نامه مزبور را صریحاً و قاطعانه رد می‌کند. برخلاف چنین ادعاهای بی‌اساسی، جمهوری اسلامی ایران پیوسته حقوق بین‌الملل را رعایت کرده، به اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت نموده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت سازنده خود در حوزه‌های مختلف، نقش فعالی در ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی ایفا کرده است.
 
2. جمهوری اسلامی ایران در مکاتبه‌های پیشین خود در تاریخ 13 و 30 آوریل 2024 (S/2024/305-S/2024/349)، صراحتاً اعلام داشت که اقدام 13 آوریل 2024 مستقیماً و به‌طور رسمی توسط ایران و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله نظامی این رژیم در تاریخ 1 آوریل 2024 علیه اماکن دیپلماتیک کشورم در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، صورت پذیرفته است. اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری، مشروع و کاملاً در راستای حق ذاتی آن برای دفاع از خود ذیل منشور سازمان ملل متحد بود. این اقدام تنها اهداف نظامی را هدف قرار داد و با دقت و با اطلاع قبلی برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان انجام شد. مایلم تاکید کنم که هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران دخیل نبوده و هر گونه ادعا در این خصوص، مردود است.
 
3. برخلاف ادعای رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروهای نیابتی ندارد؛ هیچ فرد، گروه یا ملتی تحت دستور ایران فعالیت نمی‌کند. علاوه بر این، گروه‌های مقاومت نیابتی نیستند. این گروه‌ها، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و تنها به مبارزه با اشغالگری و تجاوز رژیم اسرائیل در غزه، دیگر سرزمین‌های اشغالی فلسطین و همچنین علیه نیروهای اشغال‌گر در دیگر کشورهای منطقه می‌پردازند. بنابراین، تلاش رژیم اسرائیل برای برچسب‌زنی به آن‌ها به‌عنوان گروه‌های «نیابتی»، تنها برای پنهان کردن و توجیه اقدامات تجاوزکارانه و بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه است.
 
4. نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که رژیم اسراییل با چنین ید و سابقه طولانی در نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کماکان به‌عنوان مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود. هرگونه تلاش مذبوحانه این رژیم برای پوشاندن این واقعیت از طریق اطلاعات نادرست، جریان‌سازی یا ایراد اتهامات بی‌اساس علیه دیگران، بیهوده و بی‌اساس است. رژیم اسراییل نمی‌تواند مسئولیت مستقیم و کامل خود را در قبال کشتار و فاجعه انسانی جاری در غزه که جملگی خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، انکار نماید. نمونه بارز بی‌اعتنایی مداوم رژیم اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2728 شورای امنیت (2024) است که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه است.

 علی‌رغم درخواست‌های صریح شورای امنیت، این رژیم اشغالگر به جنگ بی‌رحمانه خود علیه مردم فلسطین و حملات نظامی خود در رفح ادامه می‌دهد و آشکارا و به‌صورت تحقیرآمیزی خواسته‌های شورای امنیت را نادیده می‌انگارد.
 
5. رژیم اشغالگر باید در نهایت مسئولیت کامل عواقب اقدامات خود را بر عهده بگیرد. شورای امنیت می‌بایست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل و همچنین جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و سایر ملت‌های منطقه رسیدگی نماید؛ این اقدامات تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و توجه فوری و اقدام قاطع شورای امنیت را می‌طلبد.
 
6. مایلم از فرصت استفاده کرده و اتهامات بی‌اساس و لفاظی‌های تحریک‌آمیز نماینده رژیم اسراییل علیه کشورم و مقامات عالی‌رتبه ایران در جریان نشست مورخ 1 مه 2024 مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون بررسی تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل، را قویاً محکوم و رد کنم.

هدف از این‌گونه ادعاهای بی‌اساس، سخنان نفرت‌انگیز و نیز مقصر دانستن سازمان ملل و مقامات آن، صرفاً منحرف نمودن توجه بین‌المللی از جنایات شنیع و نسل‌کشی مداوم این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه است.

ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هاآرتص: تل‌آویو نگران همه گیر شدن تحریم علیه اسرائیل است
  • نامه ایران به شورای امنیت در رد ادعاهای بی اساس اسرائیل
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • اسب تروجان
  • آمار هولناک از فوت بیماران ایرانی به دلیل نبود داروهایشان!
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند