Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی پورعسگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ماموران یگان حفاظت اداره منابع طبیعی از ۲۴ اسفند ماه ۹۸ در پاسگاه حفاظتی روستای چهارراه در مرز سمیرم با استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد مستقر شده اند.

وی با اشاره به پخش تصاویری در فضای مجازی از حرکت چند خانوار عشایر جنوب کشور به سمت این شهرستان ییلاقی، تاکید کرد: نیروهای این نهاد اوضاع را کامل رصد می کنند تا مشکلی در این بخش پیش نیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی شیوع ویروس کرونا در این روزها که ماندن در خانه بعنوان بهترین و مهمترین راهکار مبتلا نشدن به این بیماری کشنده مطرح شده کمتر شده و از همین رو عشایر نیز باید در قشلاق بمانند تا شرایط بهتر شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با اشاره به ریزش حدود ۲۰ سانتیمتری برف در سمیرم گفت: در این شرایط دمایی ورود دام عشایر به منطقه علاوه بر ایجاد خطر و حوادث احتمالی، آسیب به دام ها و اضافه شدن زحمت ماموران حفاظتی و نهادهای امدادرسان را در پی خواهد داشت.

پورعسگر افزود: فروردین ماه سال گذشته سیلاب های کم سابقه ای در شهرستان داشتیم و اگر امسال بارندگی های مشابه سال ۹۸ داشته باشیم، ورود زودهنگام عشایرفقط باعث ایجاد مشکلات برای خودشان و سایر سازمان ها و نهادهای امدادی و خدماتی دارد.

رییس اداره مناطبع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اظهارداشت: حرکت پیش از موعد به سمت مراتع ییلاقی با وجود شرایطی که اعلام شده و همچنین بیماری فراگیر و واگیرداری که انسان و حیوان را درگیر کرده است نه تنها به صلاح عشایر نیست بلکه بسترساز بروز معضلاتی غیرقابل پیش بینی و سخت است.

 ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری شامل ایل های قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه به استان اصفهان کوچ می کنند. شایر کوچرو اصفهان، بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می شوند

افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می کنند و افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می آورند.

شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با ۱۵۰ روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در۱۶۰کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

برچسب‌ها زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری سمیرم یاسوج زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری سمیرم یاسوج زاگرس زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری سمیرم یاسوج زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۱۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، عطا حسن پور در جلسه شورای عشایری بروجرد و با حضور صمیمی عشایر این منطقه و فرماندار بروجرد برگزار شد؛ اظهار داشت: عشایر نقش مولد و تولید کننده دارند که با توجه به قابلیت هایی که مناطق عشایری بروجرد در توسعه گردشگری عشایر دارند می توان به درامدزایی در این حوزه و حوزه های مرتبط شامل گیاهان دارویی و صنایع دستی رسید.

وی افزود: در بروجرد منطقه عشایری کولیدر منطقه ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است که چنین مناطقی قابلیت توسعه این زمینه از گردشگری را دارند، مناطقی که محل زندگی عشایر کوچ رو است با توجه به روحیه مهمان نوازی و زندگی اصیلی که این افراد دارند می تواند از جاذبه های زیادی برای گردشگران برخوردار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان اظهار داشت: توسعه گردشگری عشایری می تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند و جوانان تحصیل کرده عشایری می توانند در زمینه گردشگری کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه های مرتبط با گردشگری درخواست مجوز کنند تا در کمترین فرصت شرایط فعالیت آنها فراهم شود.

حسن پور در پایان گفت : در گردشگری عشایری، گردشگر به دنبال این است در محیطی طبیعی و به دور از هیاهو زمان بگذراند بنابراین با توجه به شرایط موجود در مناطق عشایری در صورت تقاضا از سوی افراد علاقمند ما مجوز راه اندازی خانه مسافر و بومگردی گردشگری عشایری را ارائه می دهیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902023

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری در کوهرنگ
  • حمله گرگ به گله گوسفند در کوه‌های شرقی سمیرم
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود