Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@05:37:47 GMT

معرفی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشجویی (FISU)

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۳۲۵۸

معرفی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشجویی (FISU)

فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشجویی (FISU) به طور رسمی 70 سال پیش تأسیس شده است که عهده دار برگزاری یونیورسیاد است، شرکت تمام دانشجویان دنیا اعم از آماتور یا حرفه ای در مقطع سنی 17 تا 28 سال در این مسابقات آزاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ورزش دانشجویی منحصر در کلاس‌های تربت‌بدنی و مسابقات درون دانشگاه نمی‌شود؛ بلکه در سطح قاره‌ای و جهانی نیز مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسابقات برون مرزی ورزش دانشگاهی بر عهده فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی است که این فدراسیون خود عضو فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی(فیزو) است.

اولین بازی‌های جهانی دانشجویی در سال 1923 در فرانسه برگزار شد. اولین کنگره رسمی فیزو نیز سال بعد آن در ورشو برگزار شد که کشورهای زیادی در آن شرکت کردند. در نهایت فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشجویی (FISU) 70 سال پیش به طور رسمی تأسیس شد.

در سال‌های 1925 تا 1939 چندین رویداد مهم ورزشی توسط کنفدراسیون بین‌المللی دانشجویان برپا شد. پس از چنگ جهانی دوم و توقف چند ساله مسابقات و فعالیت‌های ورزشی در جهان در سال 1949، فدراسیون ورزش دانشجویی به طور رسمی در لوکزامبورگ تولد یافت که اولین همایش ورزش بین‌المللی دانشگاهی را برگزار کرد. در حرکتی جدید در سال 1957 به دعوت فدراسیون ورزش دانشگاهی فرانسه فیزو مسابقاتی را برگزار کرد که دانشجویان دوبلوک غرب و شرق را گرد هم آورد.

پس از این همایش اشتیاق فراوانی به وجود آمد تا مسابقه‌ای بین‌المللی برگزار شود که در آن دانشجویان سراسر جهان شرکت کنند. در سال 1959 فیزو و اتحادیه جهانی دانشجویان توافق کردند تا به طور مشترک در مسابقاتی که سازمان ورزش ایتالیا در تورین برگزار می‌کند تحت عنوان یونیورسیاد شرکت کنند. یونیورسیادهای زمستانی هم موفقیت مشابهی را تجربه کردند.

گسترش دامنه ورزش‌های دانشگاهی باعث شد تا از سال 1960 فیزو برای تکمیل برنامه یونیورسیاد، بر مسابقات جهانی دانشجویان نظارت کند این مسابقات برای دانشجویان ورزشکار در سراسر جهان برگزار می‌شد تا فرصتی فراهم شود که دانشجویان با روحیه تفاهم و صلح برای کسب نتایج بالای تکنیکی گرد هم آیند. فیزو به عنوان برگزار کننده پیشرو در ورزش دانشجویان و دارای مقام در برگزاری مسابقات چند رشته‌ای در سطح جهان دارای ساختاری منعطف و با کفایت است.

رشته‌های موجود در یونیورسیاد تایستانی

در یونیورسیاد تابستانی، رقابت‌ها در 10 رشته ورزشی (دوومیدانی، شمشیربازی، شیرجه، تنیس، بسکتبال، فوتبال،شنا، ژیمناسیتیک، واترپلو و والیبال) در دو قسمت مردان و زنان به صورت ثابت برگزار می شود. از یونیورسیاد 2007 بانکوک، مقرر شد رشته های جودو و تنیس روی میز به رشته های مذکور اضافه گردد و تا 3 تا 4 رشته نیز به عنوان رشته های اختیاری به میزبان مسابقات هر دوره اختصاص داده می شود.

جزئیات یونیورسیاد زمستانی

در یونیورسیاد زمستانی نیز مسابقات در 6 رشته اسکی آلپالین و صحرانوردی، پرش اسکی، هاکی روی یخ، اسکیت نمایشی، اسکیت سرعت مسافت کم برگزار می شود و 1 رشته نیز به انتخاب کشور میزبان به این رشته‌ها اضافه می شود.

شرکت تمام دانشجویان دنیا اعم از آماتور یا حرفه ای در مقطع سنی 17 تا 28 سال در مسابقات آزاد است. البته در کنار برگزاری یونیورسیادها، برای پرداختن به رشته‌های دیگر نیز مسابقات قهرمانی در سطح جهانی در نظر گرفته شده است، از جمله دو صحرانوردی، جهت یابی، اسکواش، دوچرخه سواری، هندبال، تیراندازی با کمان، پاروزنی، گلف، تکواندو، اسب سواری، فوتسال، بیس بال، موج سواری، بدمینتون، شطرنج، سه گانه، کشتی آزاد و فرنگی، قایقرانی (کایاک)، کاراته، راگبی، وودبال، مسابقات اسکی آلپاین اروپا ، صحرانوردی و صخره نوردی

اهداف و وظایف فدراسیون بین‌المللی ورزش دانشگاهی

گسترش ورزش در دانشگاهها و مراکز آموزشی، جهت افزایش اعتبار خود و اعتبار جنبش ورزش، توسعه فدراسیون های ملی موجود در کشورهای مختلف و حمایت روابط آنها با دولت، تعامل با کمیسیون های مطالعاتی جهت تقویت روابط موجود بین دانشگاهها، حرکت های ورزشی و دانشجویان و تعامل با مسئولین سیاسی و اقتصادی و مطبوعات جهت دستیابی به راههای جدید به منظور گسترش ورزش دانشگاهی در تمام کشورها از جمله اهداف فیزو است. هم‌چنین شناسایی برنامه توسعه از طریق آموزش و معیارهای اخلاقی، همگام با تکامل وسائل آموزشی در سراسر جهان از دیگر اهداف این فدارسیون است. فیزو جهت ارتقای ارزش‌های ورزشی و تشویق به انجام فعالیت‌های ورزشی، همگام با روحیه دانشگاهی تاسیس شد و تصمیم دارد به این اهداف دست یابد.

چگونگی ساختار فیزو

در حال حاضر فیزو از بخش های مختلفی از جمله مجمع عمومی فیزو با حضور بیش از 150 کشور، کمیته اجرایی با 23 عضو و کمیسییون های مختلف از جمله کیمته فنی بین المللی (بازی های تابستانی و زمستانی)، مسابقات ورزشی (CTI) ، کمیسیون پزشکی (CT)، کمیسیون بین المللی کنترل(CIC) ، کمیسیون مطالعات ورزش دانشگاهی (CESU) ، کمیسیون بین المللی مطبوعات (CDI)، کمیسیون بازاریابی، کمیسیون تاریخ و ... است.

دبیرخانه عمومی و حسابرسان نیز دو بخش دیگر این فدراسیون می باشند که مقر آنان در بروکسل است. کنفرانس مطالعات ورزش دانشگاهی فیزو (FISU/CESU) نیز هر دو سال یکبار در کنار یونیورسیادها انجام می شود تا نیاز های ورزشی و روحیه دانشگاهی ، تامین و شناخته شود. در این کنفرانس مسئولین ورزش دانشگاهی کشورها در خصوص مسائلی در رابطه با آموزش فرهنگ ورزش به بحث و گفتگو می پردازند.

رویدادهای فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی سال های زوج میلادی به صورت مسابقات قهرمانی جهان در کشورهای مختلف برگزار می شود. با برنامه ریزی های بعمل آمده و پتانسیل های ورزش دانشگاهی کشورمان سال 2010 میلادی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی مبادرت به اعزام رشته های ورزشی زیر نمود.

میزبانان مسابقات یونیورسیاد:

اولین دوره یونیورسیاد در سال 1959 در شهر تورین ایتالیا

دومین دوره یونیورسیاد در سال 1961 در شهر صوفیه بلغارستان

سومین دوره یونیورسیاد در سال 1963 شهر پورتوآلگرد برزیل

چهارمین دوره یونیورسیاد در سال 1965 در شهر بوداپست مجارستان

پنجمین دوره یونیورسیاد در سال 1967 در شهر توکیو ژاپن

ششمین دوره یونیورسیاد در سال 1970 در شهر تورینو ایتالیا

هفتمین دوره یونیورسیاد در سال 1973 در شهر مسکو شوروی

هشتمین دوره یونیورسیاد در سال 1975 در شهر رم ایتالیا

نهمین دوره یونیورسیاد در سال 1977 در شهر صوفیه بلغارستان

دهمین دوره یونیورسیاد در سال 1979 در شهر مکزیکو مکزیک

یازدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1981 در شهر بخارست رومانی

داوزدهمین دوره یونیورسیاد در سال  1983 در شهر ادمونتون کانادا

سیزدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1985 در شهر کوبه ژاپن

چهاردهمین دوره یونیورسیاد در سال 1987 در شهر زاگرب یوگوسلاوی

پانزدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1989 در شهر دویسبورگ آلمان

 شانزدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1991 در شهر شفیلد انگلستان

هفدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1993 در شهر  بوفالو آمریکا

هجدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1995 در شهر فوکواوکا ژاپن

نوزدهمین دوره یونیورسیاد در سال 1997 در شهر سیسیل ایتالیا

بیستمین دوره یونیورسیاد در سال 1999 در شهر پالما اسپانیا

بیست و یکمین دوره یونیورسیاد در سال 2001 در شهر پکن چین

بیست ودومین دوره یونیورسیاد در سال 2003 در شهر دایگو کره جنوبی

بیست و سهمین دوره یونیورسیاد در سال 2005 در شهر ازمیر ترکیه

بیست و چهارمین دوره یونیورسیاد در سال 2007 در شهر بانکوک تایلند

بیست و پنجمین دوره یونیورسیاد در سال 2009 در شهر بلگلراد صربستان

بیست و ششمین دوره یونیورسیاد در سال 2011 در شهر شنژن چین

بیست و هفتمین دوره یونیورسیاد در سال 2013 در کازان روسیه

بیست و هشتمین دوره یونیورسیاد در سال 2015 در گوانگجو کره جنوبی

بیست و نهمین دوره یونیورسیاد در سال 2017 در چین تایپه

سی‌امین دوره یونیورسیاد در سال2019  در ناپل ایتالیا

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: یونیورسیاد فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی ورزش دانشجویی یونیورسیاد زمستانی فدراسیون بین المللی ورزش دوره یونیورسیاد در سال ورزش های دانشگاهی ورزش دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جلسه یکصد و سی و ششم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این نشست چهار دستور بررسی شد، در نخستین دستور که به ارائه گزارش نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت برپایی بخش دانشگاهی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اختصاص یافت، بحث‌های مختلفی در مورد کم و کیف این بخش مطرح شد و در نهایت مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی میزبان بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، گزارشی درباره ضعف‌ها و مشکلات نمایشگاه قرآن ارائه دهد.

همچنین در ادامه بررسی دستور نخست، وزارت علوم به عنوان میزبان بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی شد. این نمایشگاه اواخر سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والملسمین سیدرضا طاهری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم که میزبان گزارش جشنواره نهج‌البلاغه است، گزارشی از این جشنواره ارائه کرد. در این بخش مقرر شد با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تاثیرگزاران حوزه نهج‌البلاغه نشستی تشکیل شود و در آن تصمیم‌سازی‌هایی درباره فعالیت‌های بیشتر در حوزه نهج‌البلاغه اخذ شود.

از دیگر مصوبات مربوط به این دستور تشکیل کانون نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد هر دانشگاه یک کانون نهج‌البلاغه داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست گزارش دستگاه‌ها از جشنواره‌های داخلی قرآن و عترت و نیز گزارشی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت ارائه و پس از طرح مباحث مختلف مقرر شد زمان و مکان اختتامیه سی و هشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، در نشست آینده مجمع مشورتی اعلام شود.

تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یا اضافه نشدن بخش اساتید و کارکنان به جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان نیز به جلسه آینده مجمع مشورتی موکول شد.

دیگر خبرها

  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • از قرقیزستان تا رومانی: قهرمانی که داور شد!
  • معرفی داوران و ناظران هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تنیس روی میز و بدمینتون منطقه یک کشور
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو