Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود تعطیلی اماکن مذهبی و کلاس‌های آموزشی فرهنگی و دینی به دلیل شیوع کرونا، اجرای برنامه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی در فضای مجازی با همت عده‌ای جوان به صورت خودجوش تداوم دارد و جهادگران دنیای مجازی برنامه ریزی متنوعی را در این زمینه انجام می‌دهند.

خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ سرویس فرهنگی: شیوع بیماری کرونا در کشور و استان اردبیل ضمن تعطیلی مراکز آموزشی همانند دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزش آزاد، تعطیلی کلاس‌ها وبرنامه‌های فرهنگی و مذهبی از قبیل جمع خوانی قرآن و مناجات، کلاس‌های تفسیر، پرسش و پاسخ دینی و شرعی و بسیاری دیگر از تجمعات مذهبی را نیز به‌همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با وجود این تعطیلی عده‌ای جوان اردبیلی با بهره‌گیری از فضای مجازی، سنگر معنویت را خالی نگذاشته و با اجرای برنامه‌های مختلف در این بستر در صدد توسعه و گسترش برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در جامعه برآمدند.

جوانانی که بدون ادعا و ذره‌ای چشم داشت و با هزینه شخصی خود سنگر معنویت را سرپا نگه داشته و در روزهایی که برای مهار این ویروس منحوس باید مردم در خانه بمانند، برنامه‌های مختلفی اجرا کردند.

 

در این روزها که گروه‌های مختلف جهادی در کنار مردم و حافظان سلامت هر چه از دستشان برمی‌آید در جهت از بین بردن این ویروس و حفظ سلامتی مردم به‌کار می‌گیرند؛ از ضدعفونی و گندزدایی معابر و کوچه و بازار تا تولید و بسته‌بندی ماسک و محصولات ضدعفونی کننده و کمک به کادر درمانیو در این بین عده‌ای هم هستند که در جهت سلامت روحی و روانی مردم خدمت می‌کنند.

اجرای برنامه‌های دینی و فرهنگی و توکل به خداوند و ائمه سبب کاهش اضطراب و استرس و در نتیجه بهبود سیستم ایمنی می‌شود و افرادی هستند که در این روزها در سنگر معنویت حضور داشته و با تمام توان در صدد اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی و مذهبی هستند.

 

علی درخشان، طلبه‌ای فعال و خوش فکر یکی از این افراد است که علاقه وافری به فعالیت‌های مذهبی و معنوی داشته و فضای مجازی را بستری برای توسعه و گسترش این فعالیت‌ها می‌داند و بلافاصله پس از تعطیلی کلاس‌های فرهنگی، در عرصه مجازی دست به کار شده و مخاطبین فراوانی را نیز در مدت کوتاهی جذب کرده است.

یکی از ویژگی‌های مهم مناجات و عبادات دسته جمعی بودن آن است که این موضوع با تعطیلی تجمعات با مشکل مواجه شده است، اما برای اینکه بدانیم چگونه می‌توان عرصه فعالیت‌های دینی و فرهنگی را در این روزها ادامه داد هم‌صحبت شدین با این جوان طلبه اردبیلی.

 

 

طلاب و روحانیون در دنیای حقیقی و مجازی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند

علی درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: طلاب و روحانیون استان اردبیل پس از شیوع بیماری کرونا در دو جبهه حقیقی و مجازی اقدام به فعالیت‌های گسترده‌ای کرده‌اند که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به بحث ضدعفونی معابر و مراکز مختلف و همچنین توزیع پک‌های بهداشتی اشاره کرد که از همان روز اول شیوع بیماری این اقدامات در اولویت برنامه طلاب و روحانیان حوزه علمیه اردبیل قرار گرفت.

وی به برنامه‌های فرهنگی و دینی نیز اشاره کرد و گفت: در دین مبین اسلام اولویت اول حفظ جان و سلامت انسان‌ها است و خداوند متعال نیز به این موضوع تاکید فراوان دارد، لذا پس از شیوع بیماری منحوس کرونا کلیه فعالیت‌های مذهبی دسته جمعی در سطح کشورمان لغو شد اما این لغو شدن به معنای تعلیق این باب فعالیت‌ها نیست چرا که امروزه فضای مجازی بستر مناسبی برای بهره‌گیری در توسعه اینگونه برنامه‌ها است.

این طلبه جوان اردبیلی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر دشمنان انقلاب اسلامی توطئه‌ها و برنامه‌های مختلفی برای از بین بردن اعتقادات و ایمان جوانان این مرز و بوم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌کار گرفته‌اند که در مقابل این توطئه‌ها باید برنامه‌های فرهنگی و معنوی در فضای مجازی افزایش یابد.

 

قرائت و ترتیل دعای کمیل و سوره اعراف در فضای مجازی

درخشان تاکید کرد: از جمله برنامه‌هایی که پس از شیوع بیماری کرونا مدنظر قرار گرفت برگزاری دعای کمیل بود که خوشبختانه با استقبال مردم مومن و انقلابی استان و حتی کشور قرار گرفت و در این مدت توانستیم این دعای پرفیض را در بستر فضای مجازی برگزار کنیم و مخاطبان بسیاری نیز به ما پیوستند.

 درخشان ادامه داد: براساس تاکیدات ائمه اطهار بر قرائت سوره اعراف و احادیثی که در این‌خصوص وجود دارد تصمیم بر ترتیل جمعی سوره اعراف گرفتیم که خوشبختانه از این برنامه نیز استقبال بسیار گسترده‌ای به عمل آمد به‌طوری‌که علاوه بر استان اردبیل از سایر استان‌های کشور نیز در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

 

تاکید مقام معظم رهبری بر خواند صحیفه سجادیه

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در روزهای پایانی سال گذشته توصیه به قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه و تدبر در آن کردند و از این رو قرائت دسته‌جمعی و روزانه این دعا در بستر فضای مجازی جزو برنامه‌های ما قرار گرفت.

درخشان با اشاره به تهیه متن‌های تاثیرگذار معنوی و قرار دادن آنها در فضای مجازی در راستای استفاده بهینه از زمان اوقات فراغت اذعان داشت: این فعالیت فرهنگی نیز به شکل مستمر انجام می‌شود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

 

برگزاری جلسه پرسش و پاسخ مذهبی زنده

طلبه حوزه علمیه اردبیل گفت: با توجه به اینکه امکان مراجعه حضوری به مراجع مذهبی برای رفع سوالات و پرسش‌های مختلف وجود ندارد، لذا این امکان را در فضای مجازی مهیا کردیم و مردم عزیز می توانند سوالات خود را مطرح کرده و در سریع‌ترین زمان به پاسخ خود برسند.

وی اذعان کرد: در ادامه برنامه‌های فضای مجازی مذهبی خود سعی خواهیم کرد از روضه خوانان، علما، روحانیون و کارشناسان مذهبی با موضوعات مختلف معنوی استفاده کنیم که توصیه می‌کنیم دوستان حتما صفحه ما را در اینیستاگرام دنبال کنند.

درخشان تاکید کرد: قرائت قرآن کریم، جلسات تفسیر قرآن و آموزش روخوانی قرآن، پرسش و پاسخ دینی و شرعی، برگزاری جمع خوانی قرآن، جمع خوانی دعای هفتم صحیفه سجادیه و ... از جمله برنامه‌هایی است که در بستر فضای مجازی با کمک دوستان در حال اجرا است.

 

نقش معنویت در سلامت روان افراد

درخشان تصریح کرد: گرایش به معنویت همیشه می‌تواند در آرامش ذهنی و سلامت روان در افراد تاثیرگذار باشد. ارتباط با خدا در سختی‌ها و مشکلات و بحران‌های زندگی به انسان آرامش می‌دهد. متاسفانه با وجود تحولات علمی و صنعتی در قرن حاضر و پیشرفت‌های مهم پزشکی در دهه‌های اخیر، استرس و مشکلات روحی و روانی در جامعه بشری رو به افزایش است و اختلالات عاطفی، معضل اعتیاد، آمار طلاق و ناسازگاری‌های فردی و
اجتماعی، زیاد شده است.

تحقیقاتی که اخیرا انجام شد، نشان داد که ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم دچار اختلالات عصبی و روانی هستند و نیاز به مشاوره و درمان‌های روان شناسی دارند.

وی تاکید کرد: ارتباط با خدا در سختی‌ها، مشکلات و بحران‌‌های زندگی به انسان آرامش می‌دهد و توکل و توسل به ذات اقدس الهی باعث کنترل استرس‌ها و تنش‌های فرد می‌شود. اگر بتوانیم مجموع ویژگی‌های بالا را در خود تقویت کنیم، با افزایش ظرفیت‌های شناختی خود، توانایی مواجهه و مقابله با استرس‌های زندگی را پیدا خواهیم کرد و در دنیای پر استرس امروز، کمتر دچار مشکلات روحی و روانی خواهیم شد.

 

توکل به خداوند تنها راه حل غلبه بر استرس

علم پزشکی ثابت کرده هنگامی که انسان دچار اضطراب و استرس شود دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن خود می‌شود که تمسک و توکل به خداوند و ائمه اطهار(ع) انسان را به یک آرامش خاطر واقعی می‌رساند و این موضوع تاثیر بسزایی در سلامتی و دوری از بیماری‌ها خواهد داشت.

 

به گزارش خبرنگار فارس از اردبیل، امروز در حالی که برای کنترل شیوع بیماری کرونا و قطع زنجیره شیوع این بیماری در خانه ماندن و دوری از تجمعات سفارش می‌شود و از این رو مراکز فرهنگی و مذهبی نیز تعطیل شده، فضای مجازی بستری مناسب برای برگزاری این برنامه‌ها و گسترش برنامه‌های جمعی فرهنگی و مذهبی است.

گروه‌هایی در راستای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و دینی در این ایام در تلاشند تا ذکر خداوند متعال و برگزاری مراسمات و برنامه‌های فرهنگی باعث افزایش روحیه معنوی در افراد و دوری از استرس‌ها و تنش‌های روحی و روانی شود.

گزارش: حامد قادری

انتهای پیام/3463/118

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی تعطیلی اماکن مذهبی مقام معظم رهبری برنامه های فرهنگی شیوع بیماری کرونا اجرای برنامه فرهنگی و مذهبی فضای مجازی روحی و روانی فعالیت ها دسته جمعی قرار گرفت کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد

به گزارش جام جم آنلاین، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت: «روایات مختلفی در مورد چندین مورد از این گورهای دسته جمعی وجود دارد، از جمله اتهامات جدی مبنی بر اینکه برخی از دفن شده ها به طور غیرقانونی کشته شده اند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ضروری است که بازرسان مستقل بین المللی با تخصص پزشکی قانونی اجازه دسترسی فوری به مکان های این گورهای دسته جمعی را داشته باشند تا شرایط دقیقی را که در آن صدها فلسطینی جان خود را از دست داده و دفن شده اند، مشخص کنند.

گوترش افزود: «خانواده‌های کشته‌شدگان و مفقودان حق دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است. جهان حق دارد در قبال هرگونه نقض قوانین بین‌المللی که ممکن است رخ داده باشد، به دنبال پاسخگویی باشد.»

دیگر خبرها

  • برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی
  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد