Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر تا دیروز، موضوع اکانت‌های فیک برای برخی کشور‌های و مناطق مطرح بود؛ امروز می‌توان ردپای آن‌ها را در هر سوژه داغی در ایران مشاهده کرد. یک روز چندین اکانت به توییت وزیر ارتباطات حمله می‌کنند و روز دیگر چندین کاربر یک کامنت مشترک و عین هم پای موضوع درآمد‌های عادل فردوسی‌پور از برنامه نود منتشر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربران فیک سر بزنگاه سروکله‌شان پیدا می‌شود و عمدتا توییت‌ها و کامنت‌های مشترک و مشابهی منتشر می‌کنند. سعی در القای یک ایده و فکر به مخاطب دارند و مشخص است در پشت پرده آن‌ها فرد یا افراد مشترکی وجود دارد.

گاهی اوقات اکانت‌های فیک فقط می‌خواهند تعداد لایک‌ها و فالور‌های یک اکانت مهم حقیقی را افزایش دهند و آن را روی صفحه فید توییتر و اینستاگرام به‌روز نگه دارند. برخی افراد هم با ساختن ده‌ها و صد‌ها حساب کاربری فیک، سعی در درآمدزایی کاذب دارند.

برای اینکه فریب این اکانت‌های جعلی و به قول توییتر‌ی‌ها ناامن را نخوریم؛ باید بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم. اکانت‌های فیک چند نشانه پر رنگ دارند که در میان کاربران توییتر کاملا شناخته شده بوده و اتفاقا در غالب اوقات درست هستند.

مهم‌ترین نشانه‌های یک اکانت فیک، کاربر جعلی و حساب کاربری ناامن به شرح زیر هستند:

۱- جدید بودن اکانت

غالب اکانت‌های فیک عمر کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی دارند. مثلا چند ماه یا نهایتا یک سال. معمولا افرادی که پشت پرده اکانت‌های جعلی هستند؛ پس از مدتی آن‌ها را پاک کرده و با نام و هویت جدیدی دوباره شروع به کار می‌کنند.

قدرت تولید محتوا یا عضوگیری بالا را ندارند و به ناچار پس از مدتی برای برملا نشدن، باید از شبکه اجتماعی ناپدید شوند. بنابراین؛ هنگامی که به یک اکانت تازه از راه رسیده برمی‌خورید که رفتاری مشکوک دارد؛ باید شک کنید شاید یک اکانت جعلی است.
۲- فالو/فالو بک

ماموریت اصلی اکانت‌های فیک، جریان‌سازی و تاثیرگذاری است. پس، قابل انتظار است به صورت گروهی یک پست یا توییت را لایک کرده، کامنت گذاشته و بازنشر کنند و بعدا دوباره پست‌ها و کامنت‌های خودشان را لایک می‌کنند.

به صورت گروهی شروع به فالو کردن کاربران می‌کنند تا آن‌ها هم اقدام به فالو بک کنند. فالو کردن آن‌ها بی‌حساب و کتاب است. برای همین پس از شش ماه چندین هزار فالور دارند. غالبا هم دنبال‌کننده و دنبال‌شونده نزدیک به همی دارند.

۳- بازنشر به جای تولید محتوا

اشاره کردیم افرادی که مدیریت ده‌ها و صد‌ها اکانت فیک را برعهده دارند؛ دیگر زمانی برای تولید محتوا و پست یا توییت‌های اختصاصی ندارند. بنابراین؛ اگر سری به این اکانت‌ها بزنید با انبوهی از پست‌ها و محتوا‌هایی مواجه می‌شوید که فقط بازنشر هستند و از دیگران کپی‌برداری یا تقلید شده‌اند.

به صورت شبانه‌روزی در حال بازنشر محتوای دیگران هستند و این سوال به ذهن مخاطب می‌رسد که چطور در طول یک روز فرصت انتشار این همه محتوا را دارند. افراد و اکانت‌های پر کاری نشان می‌دهند در حالی‌که واقعا چیزی برای ارایه ندارند.

۴- نام‌های عجیب و غریب

یکی دیگر از مشخصه‌های اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، نام‌های اکانت عجیب و غریب، درهم و برهم، نامفهوم و نامانوس است. برای نام کاربری از حروف و اعداد استفاده می‌کنند. اگر هم یک نام اکانت شیک و قابل فهم یا معنی‌دار انتخاب کرده باشند؛ نام کاربری آن‌ها مشکوک است.

کاربران حقیقی سعی می‌کنند از نام اکانت و کاربری مشخص و واضح استفاده کنند؛ نامی که پیام‌دهنده هویتی باشد و بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. اکانت‌های جعلی فاقد پروفایل قوی و توضیحات مشخص هستند و شما نمی‌توانید اطلاعات زیادی درباره هویت آن‌ها به دست بیاورید.

منبع: یک پزشک

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اکانت های شبکه های اجتماعی اکانت های جعلی اکانت های فیک اکانت ها یک اکانت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۹۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند

به گزارش تابناک «بچه که نیس، یه وسیله‌اس برای درآمدزایی والدین»، «خب چی میشه؟ یکی دوست داره یه پیج بزنه عکس نوزادی تا بزرگی کودکشو ثبت کنه»، «از جنینی میشه کودک کار اینستاگرامی»، «فک می‌کنم من تنها مادری هستم که به انتخاب پسرم احترام گذاشتم و تا خودش نخواد براش پیج نمیزنم»، «تو کشورهای دیگه کودک تا یه  سنی حق نداره توسط والدین در شبکه مجازی یا لایوها دیده بشه»؛ این‌ها بخشی از پیام‌های مخاطبان در فضای مجازی است که در واکنش به صفحه‌های اینستاگرامی کودک اینفلوئنسرهایی که هنوز متولد نشده‌اند به ثبت رسیده است. 


این درحالیست که رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران شهرام خرازی‌ها ۱۶ اردیبهشت ماه گفت که «والدین با انتشار عکس جنین در فضای مجازی حقوق مادی و معنوی کودک خود را مورد تجاوز قرار می‌دهند.»

چند سالی است که پای کودکان و حتی نوزادان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باز شده است. پیشتر خبر دستگیری پدری خبرساز شد که پسر ۶ ساله خود را مجبور به استفاده از الفاظ رکیک در فضای مجازی می‌کرد تا با استفاده از شیرین زبانی کودک، تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی خود را بالا ببرد.
آمار مستند و رسمی از تعداد کودکان  اینستاگرامی موجود نیست، اما مددکاران اجتماعی خبر از رشد تصاعدی این کودکان در فضای مجازی و پایین آمدن روزانه سن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌دهند. به طوری که برخی از نوزادها هنوز متولد نشده هزاران دنبال کننده دارند. 


اغلب این صفحه‌ها در اینستاگرام با تصاویری از تست بارداری و سونوگرافی آغاز به کار می‌کند و حتی فیلم لحظه تولد برخی از آن‌ها نیز در فضای مجازی موجود است.


البته استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی تنها مختص به ایران نیست. این موضوع در سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی حامیان حقوق کودک در دنیا تبدیل شده است. این فعالان علاوه بر مخالفت با ساختن صفحات مجازی به نام کودکان، انتشار تصاویر صورت کودکان در صفحات والدین را نیز ناقص حقوق اولیه و تاثیر گذار بر سلامت روانی کودکان می‌دانند.


آسیه اناری، روان‌شناس بالینی کودکان، می‌گوید که «دنیای امروزی و آینده بر اساس همین ارتباطات شکل می‌گیرد. ما نمی‌توانیم بچه‌ها را از دنیای ارتباط‌های مدرن و تکنولوژی دور کنیم.» والدین با ساختن صفحه اینستاگرام به دنبال آرشیو عکس کودکان‌شان هستند. اتفاقا بعضی از بچه‌ها وقتی بزرگتر می‌شوند از دیدن عکس‌های کودکی خود لذت هم می‌برند. 


اما محمدصادق باطنی، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در حوزه کودک، می‌گوید که اینستاگرام جای خوبی برای آرشیو عکس نیست. با انتشار عکس کودک در فضای مجازی « بچه از همان سن کم به تأییدطلبی عادت می‌کند و این تایید را از آدم‌های مجازی دریافت می‌کند و در بزرگسالی که گرفتن تایید سخت‌تر می‌شود، برای اقناع همان بخشی که در شکل‌گرفتنش دخل و تصرفی نداشته، دست به کارهایی می‌زند که باعث آسیب‌های جدی به شخصیت او می‌شود.»
روانشناسان معتقدند که والدین باید به حریم خصوصی فرزندان خود توجه کنند و هر عکسی را منتشر نکنند. علاوه بر این باید قوانین سخت گیرانه‌تری را از جانب شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کودکان تصویب شود.

 

 

فارس

دیگر خبرها

  • برگزاری انتخابات شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد کردستان
  • «نگو نگفتی» از شبکه نسیم
  • «نگو نگفتی» در شبکه نسیم
  • سیاهچاله‌ای به نام اینستاگرام؛ بستر شکل‌گیری جرایم اخلاقی
  • عامل ۸۰ درصد دسترسی غیرمجاز و هک حساب کاربران شبکه‌های اجتماعی
  • سیاهچاله‌ای به نام اینستاگرام
  • دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد