Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@11:38:52 GMT

آقای روحانی! چرا در مقابله با «کرونا» مسامحه می‌کنید؟

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۰۷۵۹

آقای روحانی! چرا در مقابله با «کرونا» مسامحه می‌کنید؟

مهندس مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از عملکرد دولت در مقابله با کرونا، این پرسش را مطرح کرد که چرا مردم 40 درصد سال قبل به مسافرت رفتند و دولت مانع از آن نشد؟     به گزارش «تابناک»، متن نامۀ سرگشادۀ مهندس میرسلیم به رئیس جمهوری بدین شرح است: 
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و با عرض تبریک فرارسیدن ماه شعبان المعظم ،
امروز پس از هفته ها انتظار خبر تعطیل کردن فعالیتهای اقتصادی را بجز تعداد اندکی که امور ضروری و تأمین مایحتاج اولیۀ عمومی را برعهده دارند ، از زبان جناب عالی شنیدم و این که باید دستورهای بهداشتی را با فرارسیدن موج دوم کرونا جدی بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. این خبر مرا خوشحال کرد که نهایتا جناب عالی و دولت فخیمه تان به این نتیجه رسید ه ا ید که چاره ای جز اعمال محدودیت بر فعالیتها و اصرار بر حضور مردم در خانه ندارید ، و برایتان آرزو می کنم در اعمال این محدودیتها ی اجتناب ناپذیر موفق شوید و کرونا را مهار کنید؛ اما بسیار افسرده شدم از این که دیدم و شنیدم شما با آرامی و لطافت عاطفی از موج دوم کرونا یاد فرمودید، گویی راه گریزی از آن نبوده است و از خدای متعال می خواهم دولت محترم و در رأس آن جناب عالی را که فرماندهی کل مبارزه با کرونا را بر دوش گرفته اید و حتی تعطیلات نوروزی را در کاخ سعد آباد با تشکیل جلسات اضطراری هیئت وزیران بر خود حرام کرده اید، در تسلط بر این موج دوم کرونا پیروز فرماید. اما با افسوس فراوان چند سؤال در ذهنم به جولان پرداخته که لازم می دانم به استحضار جناب عالی برسانم:
1- چرا با شناخت تجربۀ کشور چین و هشدار جدی اولیۀ و زیر بهداشت، روزی که متوجه شدید دو نفر اول مبتلا به کرونا در قم شناسایی شده اند بلافاصله و دست کم با همین قیافۀ جدی امروزتان دستور نفرمودید بر آن شهر محدودیتهایی که ضرورت آن را امروز اعلام و ابلاغ فرموده اید اعمال شود و از اصطلاح قرنطینه که برخی دلسوزان بکار بردند سراسیمه شدید و آن را دون منافع میهنی تشخیص دادید و گذاشتید پنج هفته بگذرد و میهن عزیز ما گرفتار چنین مصیبتی شود ؟
2- چرا علی رغم توصیه های مسئولان بهداشتی و درمانی کشور اجازه دادید تجمع مردم برای خریدهای شب عید، در فروشگاهها و اماکن عمومی بدون اعمال محدودیت انجام گیرد و در نتیجه کشور ما را به نقطۀ اوج اول در ابتدای فروردین ماه برساند؟
3- چرا روشهای عادی را که در دولتهای سابق هم رائج بود بکاربردید نظیر اعلام اختصاص اولیۀ 60 لیتر بنزین اضافی (که بعدا مفتضحانه لغو شد) و افتتاح برخی بزرگراهها در اواخر اسفند و بحبوحۀ اوج گرفتن کرونا که همه حکایت از بی خبری نسبت به عواقب چنان تصمیمات و اخباری بر روحیۀ مردم می کند و مشوق آنها برای برنامه ریزی سفرهای نوروزی می شود؟ آیا این قبیل امور نشانۀ عدم درایت و تدبیر مناسب نیست؟
4- چرا با وجود تأکید و التماس مسئولان و پزشکان بیمارستانهای پذیرای مبتلایان و پرستاران از جان گذشته بر ضرورت در خانه ماندن و شکستن زنجیرۀ سرایت کرونا ، اجازه دادید درحدود 40% سال گذشته عده ای بی خیال دست به سفرهای بین شهری بزنند ؟ آیا غافل بودید که این بی مبالاتی زحمات گذشتۀ آن فداکاران جبهۀ مبارزه با کرونا و مردم اسیر در خانه ها را بر باد می دهد و موج دوم کرونا را بر سر ما فرود می آورد؟
5- تا کی می خواهید درمورد مسائل اساسی کشور طنزگونه با مردم صحبت کنید؟ آیا هفت سال فرصت خدمت برای شما و دولت فخیمه تان کافی نبود که نگذارید هفت خوان گمرک به هفتاد تبدیل شود؟ مگر گمرک جزو دستگاههای اجرائی دولت نیست ؟ آیا توقع دارید از جای دیگری دستی از غیب برون آید و کاری بکند؟ شما مسئولید و باید پاسخگو باشید و نه موعظه گر ! آیا نشستن در صدر هیئت وزیران را با جلوس بر منبر یکسان پنداشته اید؟ موعظه و نصیحت در جای خود بسیار خوب است اما برازندۀ جایگاهی که شما اشغال کرده اید اقدام مسئولانه و خدمت خستگی ناپذیر و بدور از تشریفات و تبلیغات است : خدمت به مردم و گزارش نتائج موفقیتهای واقعی تان به آنها و در صورت نیاز کمک طلبیدن از مردم برای یاری دادن به دولت و برون رفت کشور از بحران .
6- تا کنون بیش از 2200 نفر بنابر آمار رسمی ، در اثر کرونا در ایران جان باخته اند و قطعا بخشی از آن ناشی از مسامحه دولت شما است اما بدانید که آنچه به نام موج دوم یاد کرده اید و افرادی که در آینده به دلیل اوج گرفتن مجدد کرونا جان خود را از دست خواهند داد، تماما به عدم قاطعیت شما بر می گردد در حالی که بیش از یک هفته است از همراهی و همکاری ایثارگرانۀ دستگاههای عمومی و مردم نهادها و بویژه نیروهای نظامی و انتظامی برخوردارید !
7- تا کی می خواهید کار علمی و پژوهشی شناخت ویژگیهای ژنی این ویروس و مشابه آن را به عقب بیندازید ؟ چرا علی رغم پیشنهاد خیرخواهان دانشمند، دربارۀ تأسیس مرکز تحقیقات مقابله با تهدیدات زیستی تعلل می ورزید ؟ آیا باید چند بار از این نوع تهدیدات آسیب ببینیم تا دست به کار تحقیقات پیشرفتۀ و هماهنگ کردن اقدامات پراکنده ای که در این باره در کشور آغاز شده است باشیم؟
8- با توجه به گرفتاریهای متعددی که غیر از جنبه های بهداشتی و درمانی ، آثار بیماری فراگیر کرونا ، در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی و تقنینی و قضائی برای مردم ایجاد کرده است ، چرا تشکیل قرارگاههای موردی هر زمینه را تشکیل نمی دهید تا با استفاده از همۀ امکانات کشور به مصاف این بلیه بروید ؟ چرا با توجه به اهمیت موضوع ، رسیدگی به آن را به چند جلسۀ اضطراری دولت و چند تماس تلفنی نمایشی با استانداران محدود می کنید ؟   9- تا کنون فرصتهای ارزنده ای از دست رفته است بویژه فرصت بی نظیر تعطیلات نوروزی ، آیا نمی خواهید برای ضایع نشدن زحمات طاقت فرسا و خدمات بی بدیل کسانی که در این پنج هفته ایثار کرده اند قاطعیت به خرج دهید و جلو تخلفات افراد ولنگار را با تصمیاتی که ضمانت اجرائی دارند بگ یرید؟ اگر عمل نکنید باید پاسخگوی جانهایی که به هدر خواهند رفت باشید .
خدایا به برکت ایام الله ماه معظم شعبان به همۀ ما صداقت و اخلاص و شجاعت و جرأت عطافرما.
سید مصطفی میرسلیم
نمایندۀ منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا کرونا در آمریکا جهش تولید ویروس هانتا نامه میرسلیم خطاب به روحانی رئیس جمهور چرا دولت مقابله با کرونا مسامحه کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا کرونا در آمریکا جهش تولید ویروس هانتا موج دوم کرونا جناب عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در ایران وجود دارد؛ در حالی که خود او پیش از این گفته بود که با توجه به جمعیت فعلی کشور نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم.

به گزارش اعتماد، سال گذشته قرار بود تعداد هواپیما‌ها به ۲۵۰ فروند برسد که این اتفاق نیفتاد. اما درباره آمار و ارقام هواپیما‌های فعال کشور نیز نظرات مختلفی وجود دارد.

نمای کلی صنعت هوانوردی ایران در بخش تقاضا به گونه‌ای است که بلیت هواپیما حتی برای آن‌هایی که پولش را دارند به سختی پیدا می‌شود و بدون اتصال به شبکه دلالی پر قدرتی که ظاهرا کسی قرار نیست جلوی آن‌ها بایستد؛ خبری از بلیت نیست. ایرلاین‌ها به واسطه «قیمت گذاری دستوری» بلیت هواپیما با زیان انباشته فعالیت می‌کنند و تحریم‌ها کاری کرده که سوختگیری برای پرواز‌های بین‌المللی به سختی انجام شود و در پرواز‌های داخلی، با وجود تعداد زیاد فرودگاه‌های کشور، بسیاری از آن‌ها فعالیت خاصی ندارند، چون اصولا مسافری ندارند و ایرلاین خاصی حاضر به برقراری پرواز نیست.

فقط ۷ یا ۸ هواپیمای سرحال داریم!

در بخش عرضه، کارشناسان می‌گویند به غیر از ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروندای‌تی‌آر و چند فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، کل ناوگان کشور باید بازیافت شود. «بازیافت» هواپیما بدین معنی است که بدنه هواپیما که از جنس آلومینیوم است به قطعات کوچک بریده شده و به کارخانه‌های مربوطه جهت ذوب و تبدیل به آلومینیوم نو شود. همچنین سایر قطعات اعم از سیم‌های مسی، قطعات فولادی، پلاستیک‌ها و... نیز تا جای ممکن بازسازی شوند.

کارشناسان حوزه هوانوردی می‌گویند حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که ۱۳ فروند آن توربوپراپ با ظرفیت ۷۰ نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند ۷، ۸ فروند هواپیما که باید پرواز‌های داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آن‌ها هم با کمبود قطعات مواجه هستند. به عبارت دیگر، در حالی که کشور‌های امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سرحال دارند، تعداد هواپیما‌های قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیما‌های کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

کاهش پرواز‌های داخلی

در بخش شاخص «نشست و برخاست» که میزان تردد هواپیما‌ها در فرودگاه‌ها را به تصویر می‌کشد نیز شرایط مشابهی طی سال ۱۴۰۱ حاکم بوده و البته بیشتر نشست و برخاست هواپیما‌ها به سمت پرواز‌های بین‌المللی رفته که عمدتا توسط «ایرلاین‌های خارجی» انجام می‌شود. به گفته وزارت راه و شهرسازی، میزان نشست و برخاست هواپیما در پرواز‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ریزش ۹ درصدی داشته و از ۳۰۵ پرواز به ۲۷۸ پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، نشست و برخاست‌ها در پرواز‌های بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

ریزش پرواز‌ها در دهه ۹۰

آمار‌های وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته که در نوع خود آمار‌های جالبی ارایه می‌کند و شاید بتوانیم پاسخ سوالی که ابتدای گزارش پرسیدیم را در این بخش بیابیم. تعداد نشست و برخاست در پرواز‌های داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پرواز‌های بین المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست و برخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است.

در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پرواز‌های بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

۵۰ هواپیمای وارداتی کجا هستند؟

در یکی- دو سال گذشته صنعت هوانوردی ایران با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روبرو بوده و در کنار آن قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما، بسیاری از ایرلاین‌ها را زیان‌ده کرده است. اما مثلا به جای مدیریت این شرایط که پیش از این به هنگام امضای برجام صورت گرفت؛ ادعا‌های عجیبی مانند «واردات ۵۰ هواپیما» در دو سال گذشته مطرح می‌شود و در کنار آن با طعنه به دولت قبلی گفته می‌شود که «این دولت به دنبال عکس یادگاری با هواپیمای برجامی نیست!»، اما واقعیت این است که صنعت هوایی ایران که تجربه اضافه شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، اثرات اضافه شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند؛ بنابراین اینگونه اظهارات چندان درست به نظر نمی‌رسد.

نمای کلی صنعت هوانوردی ایران نشان می‌دهد که مدیریت هوانوردی در کنار توان رایزنی‌های مقتدرانه سیاسی در بالاترین سطح ممکن، نیازمند به کارگیری تخصص و علم است و دیر یا زود مجبور خواهیم شد بالاخره در برابر این قاعده سر تسلیم فرود آوریم.

دیگر خبرها

  • پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد/ استعفای دولت روسیه
  • جیش‌الظلم به سفره مردم بلوچ شلیک می‌کند
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!