Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@01:53:42 GMT

خواص عرق کاسنی و تاثیرات آن بر بدن

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۱۰۲۴

خواص عرق کاسنی و تاثیرات آن بر بدن

خبرگزاری میزان- کاسنی یک گیاه علفی است که تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. خواص کاسنی (Chicory) شامل درمان آکنه، تصفیه کننده خون، تقویت کننده قلب، کبد، کلیه، معده و سلامت چشم است. تاریخ انتشار: 23:00 - 06 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۶۴۹۵

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است. منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

برگ تازه کاسنی حاوی ویتامین «ث» فراوان بوده و از این رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشی از کمبود این ویتامین است، بهبود می‌بخشد.

کاسنی منبع خوبی از مواد غذایی مختلف مثل روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن، اسید فولیک و پتاسیم است. ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K نیز در کاسنی وجود دارند. دانه‌های این گیاه یک خانه فروشگاهی از اسید‌های چرب اشباع شده و اشباع نشده هستند.

خواص و فواید سلامتی کاسنی:

عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومور‌های سرطانی شده، شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومور‌ها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است.

کاهش التهاب و درد در میان اکثریت افراد دیده شده است. این اثر در کاهش درد ناشی از آرتروز بسیار موثر است. می‌تواند برای کاهش درد، درد عضلانی و درد مفاصل به کار رود.

کاسنی کاملاً سرد است، و تقویت‌کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت‌کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است.

هرچه عرق کاسنی تلخ‌تر باشد خواص بیشتری دارد و در التیام امراض کبدی موثرتر است. عرق کاسنی سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد. عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن و بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام می‌دهد.

کاسنی، استرس را به خاطر خواص آرامش بخشش تسکین می‌دهد. ریشه این گیاه می‌تواند برای ایجاد خواب مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: طبع کیوی در طب سنتی در دانشنامه میزان بررسی شد آب هویج گرم است یا سرد؟!؛ بررسی در دانشنامه میزان

تخم کاسنی در ترکیب با سایر دارو‌های خنک مفید و برطرف‌کننده تب‌های صفراوی، یرقان، خفقان، بیماری‌های کبدی و سردرد است.

نکته

اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خون‌ریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد.

جالب است بدانید؛ کاسنی برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند، مضر است.

خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خواص خوراکی ها عرق کاسنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های مفید و ضروری مانند ویتامین‌های A، D، E، K و ویتامین‌های گروه B است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تخم‌مرغ یک غذای سرشار از مواد مغذی است، اما برخی افراد تصور با تصور اینکه زرده تخم‌مرغ مملو از چربی ناسالم است آن را مصرف نمی‌کنند، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زرده تخم‌مرغ سرشار از انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله ۱۰ ویتامین مهم است، به طوری که مصرف دو تخم‌مرغ تا ۳۰ درصد نیاز بدن به ویتامین را تأمین می‌کند، در ادامه به بررسی ویتامین‌های موجود در زرده تخم‌مرغ می‌پردازیم:

ویتامین A

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین A یا رتینول است که باعث بهبود سلامت شبکیه چشم می‌شود و به محافظت در برابر شب کوری و دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند؛ ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۱۴۴۲ واحد بین‌المللی ویتامین A است، مصرف کافی این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

ویتامین D

زرده تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین D است، ۱۰۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۲۱۸ واحد بین‌المللی این ویتامین است؛ مصرف کافی ویتامین D به حفظ تراکم استخوان، کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

ویتامین E

زرده تخم‌مرغ حاوی اشکال مختلفی از ویتامین E از جمله آلفا-توکوفرول است که با بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط است؛ ۱۷ گرم زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۴۳۹ میلی‌گرم ویتامین E است، این ویتامین از سلامت پوست حمایت می‌کند و باعث بازسازی سلول‌ها و همچنین محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماورابنفش و پیری زودرس می‏‌شود.

ویتامین K

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین K به شکل فیلوکینون است که به فعال شدن فاکتورهای انعقاد خون کمک می‌کند؛ ۱۷ گرم تخم‌مرغ حاوی ۰.۱۱۹ میکروگرم ویتامین K است، مصرف کافی ویتامین K برای حفظ تراکم استخوان، کاهش خطر شکستگی و جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ‌ها ضروری است.

ویتامین B۲

زرده تخم‌مرغ منبع غنی از ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین است که در فرآیندهای متابولیک مختلف از جمله تولید گلبول‌های قرمز خون، حفظ سلامت پوست، چشم‌ها و سیستم عصبی نقش دارد؛ یک زرده تخم‌مرغ بزرگ می‌تواند ۰.۰۹۰ میلی‌گرم ویتامین B۲ بدن را تأمین کند، مصرف کافی ریبوفلاوین مانع بروز علائمی مانند خستگی، ضعف و اختلالات پوستی می‎‌شود.

ویتامین B۶

زرده تخم‌مرغ حاوی پیریدوکسین، شکل فعال ویتامین B6، است که نقش مهمی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) دارد؛ یک زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۰۶۰ میلی‌گرم ویتامین B۶ است که برای حفظ عملکرد شناختی، بهبود خلق‌وخو و کاهش خطر بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب ضروری است.

ویتامین B۱۲

زرده تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین B۱۲ است که عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می‏‌شود و نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی ایفا می‌کند؛ هر زرده تخم‌مرغ حاوی ۰.۳۳۲ میکروگرم ویتامین B۱۲ است که برای جلوگیری از بروز علائمی مانند خستگی، ضعف، احساس سوزن سوزن شدن و اختلالات شناختی ضروری است.

ویتامین B۹

زرده تخم‌مرغ حاوی فولات، شکل طبیعی ویتامین B۹، است که برای حمایت از رشد جنین در دوران بارداری بسیار مهم است؛ ۶۰ گرم تخم‌مرغ حاوی ۸۰ میکروگرم فولات است که برای سلامتی بسیار مفید است و کمبود آن باعث کم‌خونی، نقایص مادرزادی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‎‏‌شود.

ویتامین B۵

زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک است که نقش بسیار مهمی در تولید اسیدهای چرب، کلسترول و هورمون‌های استروئیدی ضروری دارد، این ویتامین از تبدیل کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به انرژی پشتیبانی می‌کند و باعث حفظ سلامت پوست، مو و ناخن می‌‎‏شود.

ویتامین B۸

تخم‌مرغ دارای ویتامین B۸ است که یک ویتامین ضروری برای باروری است، این ویتامین که با نام اینوزیتول نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در سیگنال‌دهی سلولی، انتقال عصبی و متابولیسم چربی دارد؛ ویتامین B۸ به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، لوبیا، میوه‌ها و غلات یافت می‎‏‌شود.

کد خبر 747379

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با خواص شیربرنج
  • خواص شیربرنج + فیلم
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • خواص گل سرخ + فیلم
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ