Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@13:21:00 GMT

قرنطینه عمومی و منافع ملی

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۱۵۱۷

قرنطینه عمومی و منافع ملی

در زبان فارسی ضرب‌المثلی معروف داریم که می گوید: «مرگ خوب است اما برای همسایه». بر مبنای همین مثل قدیمی متأسفانه بخش زیادی از ما در مواقع مختلف باور داریم که آن مرگ فقط برای همسایه است.

 
  کما اینکه خیلی از ماها باور دارد که حوادث خسارت باری مثل تصادف فقط صحنه‌هایی در جاده‌ها هستند و راهی به زندگی واقعی ماها ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماجرای کرونا نیز موضوع برای برخی‌ها بر همین مدار است. هر چند در نوروز امسال برخلاف سال‌های قبل شاهد آمارهایی مبنی بر کاهش مسافرت های جاده‌ای از 50 تا 70 درصد بوده‌ایم که حکایت از مشارکت اکثر شهروندان در جریان مبارزه با کرونا و همراهی با دستورات مقامات مسئول و کارشناسان دارد اما باز هم می بینیم که درصدی هم در این میان موضوع را جدی نگرفته‌اند. درصدی که شاید در اقلیت باشند اما رفتار آنها می‌تواند بخش اعظم تلاش‌ها برای مهار کرونا را بلا اثر کند. تلاش‌هایی که حاصل مجاهدت شبانه روزی خادمان و سربازان بخش بهداشت و درمان کشور است که حتی باعث شده تعداد زیادی از همان‌ها جان عزیز خود را نیز در این راه بگذارند.
دولت در روزهای اخیر تصمیماتی سختگیرانه تر برای فاصله گذاری اجتماعی و قطع چرخه انتقال ویروس کرونا گرفته و رئیس جمهوری نیز در جلسه دیروز هیأت دولت به صراحت بر سخت بودن این تصمیمات برای مردم تأکید کرده است. سخت بودن این تصمیمات و احتمالاً سختگیری‌هایی که در این مسیر به درستی انجام خواهد شد نه تنها نباید و نمی‌تواند در چارچوب تقابل بین دولت و حاکمیت از یک سو با مردم در سوی دیگر تعبیر شود که حتی دقیقاً در محدوده و مرز منافع ملی و عمومی کشور است. به عبارتی در این سلسله تصمیمات، دولت با سختگیری برای فاصله گذاری اجتماعی و جدی کردن موضوع قرنطینه خود را در کنار مردم به عنوان یک نهاد نگهبان و محافظ امنیت آنها قرار خواهد داد و مردم نیز با رعایت توصیه‌های داده شده یاریگر دولت در مبارزه با کرونا و مهار این بیماری خواهند بود. کما اینکه در بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی نیز همین روش به عنوان چارچوب اصلی رفتار و برنامه دولت‌ها برای مهار کرونا در پیش گرفته شده است.
واقعیت این است که عدم توجه به اصول فاصله گذاری اجتماعی در میدان مبارزه با این بیماری خود زمینه جهش آمار مبتلایان و قربانیان و خارج شدن کنترل مهار ویروس از دست دولت و نهادهای ذی ربط خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند با توجه به محدودیت امکانات پزشکی نظیر تخت‌های بیمارستانی در کشور به یک فاجعه انسانی منجر شود. در همین حال تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از عدم مهار بموقع و سریع تر این ویروس نیز قابل توجه خواهد بود. تبعاتی که دود آنها مستقیماً به چشم مردم و کف جامعه خواهد رفت.
کشور ما تا اینجای کار در قیاس با کشورهای پیشرفته و غربی‌ها در میدان مبارزه با کرونا نشان داده که از ظرفیت زیرساختی و بهداشتی قابل قبولی علی رغم تمام فشارها و تحریم‌ها برخوردار است. در عین حال مسئولان مختلف نیز در کنار مبارزه با کرونا، تمام تلاش خود را برای شفافیت در جریان اطلاع رسانی انجام داده‌اند که این مهم چند بار نیز به تأیید مراکز بین‌المللی و از جمله سازمان بهداشت جهانی رسیده است. اما به گواه توصیه‌های بهداشتی و تجارب ماه‌های اخیر مهمترین سلاح مبارزه با ویروس کرونا در شرایط فعلی همکاری هر چه بیشتر مردم با مسئولان و همراهی آنها با توصیه‌ها و فرامین بهداشتی و پزشکی است. خارج از چنین چارچوب رفتاری هیچ سطحی از تجهیزات پزشکی و دارویی نمی تواند به کنترل شیوع بیماری کرونا منجر شود. به عبارتی رعایت این توصیه ها و در صدر آنها رعایت فاصله گذاری اجتماعی خواسته شده توسط دولت اولین و مهمترین عامل مؤثر در مهار کرونا است که بدون آن هر گونه تلاشی غیرمؤثر یا با تأثیر کم خواهد بود. عدم توجه به این توصیه و مصوبه مهم مقامات، نه تنها می تواند جان خود شهروندان را به خطر انداخته و باعث افزایش چشمگیر خسارات کرونا در کشور شود بلکه در پی آن نیز آثار خسارت بار به مراتب زیادتری برای اقتصاد ما و خصوصاً کسب و کارهای خرد و کوچک به همراه خواهد داشت. امروز وقت آن است که جامعه ما باور کند که تصمیماتی نظیر سختگیری بیشتر در فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه نه یک دستور حکومتی بلکه یک تصمیم ملی در جهت خیر و منفعت عموم ملت ایران است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فاصله گذاری اجتماعی مبارزه با کرونا توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند

روابط عمومی سازمان غذا و دارو از توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در شرکت‌های پخش و داروخانه‌های منتخب سراسر کشور خبر داد.
به گزارش تسنیم، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: طی دو ماه و نیم گذشته توزیع وارفارین چند برابر شده است و بیماران قلبی اطمینان داشته باشند که این دارو به مقدار بیش از نیاز وارد کشور شده و هیچ نگرانی برای تامین داروی خود نداشته باشند.

بنابر این گزارش در روزهای اخیر نیز محموله‌های بزرگ از وارفارین به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده است؛ بنابراین موجودی مناسبی از این دارو وجود دارد و با پلن معاونت‌های غذا داروی سراسر کشور در داروخانه‌های منتخب دپوی مناسبی از این دارو موجود است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وارفارین در داروخانه‌های مشخصی عرضه می‌شود، اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه 190، اپلیکیشن تیتک و یا درگاه mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو، وارفارین را نزدیک‌ترین داروخانه تهیه کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هشدار رییس سازمان غذا و دارو: مردم از خرید اینترنتی دارو خودداری کنند  توزیع اولین محموله داروی وارفارین بیماران قلبی

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی
  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد
  • تصویب بودجه ۱۴۰۳ هلال احمر
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • بودجه ۱۴۰۳ هلال احمر تصویب شد
  • کار خوب پلیس در حمایت از شهروند خبرنگاران
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود