Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@23:17:37 GMT

چگونه آنفلوآنزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۲۵۲۱

چگونه آنفلوآنزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی کشور، هر سرفه‌ای ناشی از کرونا نیست. این نکته بسیار مهم است که شما بتوانید در زمانی که احساس کردید علائم بیماری کرونا را دارید، ابتدا آن را از بیماری‌های مشابه و شایع که علائم مشابهی دارند تشخیص دهید.

دلیل اهمیت این تشخیص نیز در این است که مراجعه به مراکز درمانی که به‌صورت بالقوه، مکان‌هایی با سطح آلودگی بالای ویروسی و میکروبی (در مقایسه با سایر مکان‌های عمومی)  محسوب می‌شوند، خطر ابتلای شما به سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین توجه داشته باشید که اگر بیماری شما، یک بیماری ساده مثل آنفلوانزا باشد، با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، کلینیک‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌ها، ناخواسته خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داده‌اید.

آنفلوانزا چیست؟ 

آنفلوانزا عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه‌هاست که عموماً از نظر بالینی با سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌شود؛ ولی از آن خیلی شدیدتر است و ناگهانی بروز می‌کند. شایع‌ترین علائم آنفلوانزا عبارت‌اند از لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی. البته ممکن است برخی از بیماران تهوع، استفراغ و اسهال هم داشته باشند. بیشتر افراد مبتلا به آنفلوانزا در ظرف چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند. عوارض جدی آنفلوانزا در هر سنی ممکن است دیده شود، ولی در کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.

نحوه انتشار آنفلوانزا چگونه است؟ 

ویروس آنفلوانزا عمدتا از طریق ترشحات تنفسی بیماران در اثر سرفه یا عطسه گسترش می‌یابد، اما از طریق دست دادن و تماس با وسایلی که فرد مبتلا به آن‌ها دست زده است نیز منتقل می‌شود. بیماران مبتلا به آنفلوانزا از دو روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری هستند. بعضی از افراد ممکن است مبتلا به ویروس آنفلوانزا شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و هم‌زمان ویروس را به دیگران منتقل کنند.

چگونه از آنفلوانزا پیشگیری کنیم؟ 

با تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا،  دوری از بیماران مشکوک به آنفلوانزا، شستن مرتب دست‌ها، دست نزدن به چشم‌ها، بینی یا دهان، مراقبت از خود، ورزش و تغذیه مناسب و... می‌توان از آنفلوآنزا پیشگیری کرد.

اگر آنفلوانزا گرفتیم چه‌کار کنیم؟ 

- اگر علائم آنفلوانزا را دارید به مدرسه یا محل کار نروید.

- در خانه استراحت کنید، آب فراوان بنوشید، از سیگار و موارد مشابه بپرهیزید.

- بیشتر افرادی که آنفلوانزا می‌گیرند نیاز به مراجعه پزشکی ندارند.

در عین حال در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:

در کودکان: تند شدن تنفس کشیدن و سخت نفس کشیدن، کبودی پوست، مشکل در نوشیدن مایعات، خواب‌آلودگی بیش‌ازحد و مشکل در بیدار شدن از خواب، تحریک‌پذیری بیش‌ازحد، تب بالا و دانه‌های پوستی فراوان، درصورتی‌که علائم در حال بهبود باشد ولی ناگهان تب و سرفه شدید دوباره شروع شود.

در بزرگسالان: مشکل در نفس کشیدن، درد قفسه سینه یا شکم‌درد هم‌زمان، گیجی و خواب‌آلودگی، استفراغ‌های شدید، درصورتی‌که علائم در حال بهبود باشد ولی ناگهان تب و سرفه شدید دوباره شروع شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این اکتشاف می تواند نشانگرهای مشترک جدیدی برای افسردگی و بیماری های قلبی فراهم کند که به توسعه درمان هایی برای هر دو بیماری منجر شود.

هر دو بیماری مذکور مشکلاتی برای سلامت در جهان به حساب می آیند. طبق تخمین های اولیه ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و از سوی دیگر ۶۲۰ میلیون نفر به بیماری های قلبی مبتلا هستند. برای مدت های طولانی تخمین زده می شد عوامل دخیل در سبک زندگی دلایل اصلی ارتباط میان این دو بیماری هستند. سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب دلیل اصلی هر دو بیماری تلقی می شدند.

مولفان پژوهش جدید یک ماژول ژنی را به عنوان گروهی از ژن ها تعریف کرده اند که الگوی بیان مشابهی در شرایط مختلف دارند و به همین دلیل از لحاظ عملکرد مرتبط هستند.

بینیشا میشرا محقق دانشگاه تامپر در فنلاند در این باره می گوید: ما پروفایل بیان ژنی در نمونه خون افراد مبتلا به افسردگی و بیماری های قلبی را رصد کردیم و ۲۵۶ ژن در یک ماژول ژنی یافتیم که بیان آنها در سطح بالاتر یا پایین تر از متوسط، افراد را در معرض خطر ابتلا به هر دو بیماری قرار می دهد.

این تحقیق براساس پژوهش جوانان فنلاندی(YFS) انجام شده که عوامل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی از کودکی تا بزرگسالی را بررسی می کند. این تحقیق در سال ۱۹۸۰ میلادی با حضور ۳۵۹۶ کودک و نوجوان ۳تا۱۸ ساله آغاز شد. محققان الگوریتمی را به کار گرفتند و با استفاده از داده های جمع آوری شده ۲۲ ماژول ژنی از خوشه بندی سلسله مراتبی ماتریس عدم تشابه کشف کردند که حاوی ۱۴ تا ۱۰۳۶۷ ژن مرتبط بودند.

نتایج تحقیق نشان داد یک ماژول ژنی به نام darkred با ۲۵۶ ژن ارتباط زیادی با هر دو بیماری دارد. این تحقیق در ژورنالFrontiers of Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 6098098 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟