Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ مجله تصويري سلاح- نیروی هوایی آمریکا و شرکت صنایع دفاعی- هوافضای نورثروپ گرومن پس از گذشت بیش از 4 سال اقدام به انتشار نخستین تصاویر از بمب افکن سنگین B-21 رِیدر کرده اند. این محصول شباهت زیادی با نمونه رادار گریز و چند منظوره پیشین شرکت نورثروپ گرومن به نام B-2 اسپیریت دارد اما همچنان تفاوت هایی اساسی در برخی از اجزای دو پرنده مذکور نسبت به یکدیگر دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می رود بمب افکن سنگین B-21 ریدر اولین پرواز خود را در سال 2022 به انجام برساند.

نورثروپ گرومن B-21 ريدر

نورثروپ گرومن B-2 اسپيريت

تصاوير مورد نظر پس از انتشار توسط نيروي هوايي، به وسيله شركت نورثروپ گرومن پيمانكار اصلي برنامه B-21 ريدر نيز به اشتراك گذاشته شدند. بخش مهمي از عكس ها در پایگاه نیروی هوایی الزورت گرفته شده اند. طبق گزارش كمپاني سازنده، هدف از توليد اين محصول مقابله با تهديدات مدرن دفاع هوايي مانند سامانه موشكي زمين به هواي روسي S-400 و همينطور جنگنده نسل پنجمي چنگدو J-20 بوده است. براي اين منظور، B-21 مجهز به انواع بمب هاي هدايت دقيق خواهد بود.

B-21 نيز درست مانند والد خود يعني B-2 از طراحي "بال پرنده" بهره مي برد. اين همان طرحي است كه در آن همه چيز روي بال هواپيما نصب مي شود و شركت نورثروپ گرومن نيز از زمان خاتمه جنگ جهاني دوم تاكنون تنها متخصص آن در سطح بين المللي به شمار مي رود. تركيب بدنه و بال ها با يكديگر در كنار فقدان تثبيت كننده هاي افقي و عمودي در قسمت پشتي، بهترين شكل ظاهري ممكن را براي فرار از رادارهاي دشمن در تمامي جهات به وجود آورده است.

متخصصين نظامي معتقد هستند كه بمب افكن B-21 از نظر اندازه و وزن حدودا دو سوم بمب افكن قديمي تر يعني B-2 خواهد بود. به بيان ساده تر اين محصول نيازمند چرخ هاي فرود كمتري است و به همين دليل نيز توانسته وزن كلي مجموعه را كاهش دهد.

 لازم به ذكر است كه به عنوان يك بمب افكن رادار گريز، اين پرنده بايد تمام تسليحات، سنسورها، سوخت و ديگر موارد ضروري را در فضاهاي داخلي جاي دهد و از اين نظر در بهترين حالت ممكن قرار خواهد داشت.

نيروي هوايي آمريكا قراردادي به منظور خريد حداقل 100 فروند B-21 ريدر را به ارزش هركدام 550 ميليون دلار در سال 2012 به امضا رساند. همين رقم در سال 2020 چيزي حدود 654 ميليون دلار خواهد بود. همچنين به نظر مي رسد كه تعداد بمب افكن هاي سفارش داده شده، به 200 فروند و يا بيشتر نيز برسد. اين محصول هم اكنون مراحل توسعه و تكميل خود را در شركت نورثروپ گرومن در كاليفرنيا سپري مي كند. قابل توجه است كه اولين نسخه نمايشي وارد فاز ساخت و ساز نهايي شده است.

طراحي و توسعه

همانطور كه گفته شد، B-21 ريدر نمونه اي تكامل يافته و پيشرفته تر از بمب افكن B-2 اسپيريت به شمار مي رود. B-2 خود يكي از پرنده هاي رادار گريز با توانايي استفاده از جنگ افزارهاي هسته اي محسوب مي شود كه با تنها يكبار سوخت گيري اوليه مي تواند بيش از 11 هزار كيلومتر مسافت را طي كند.

حال اگر سوخت گيري هوايي را نيز به اين حالت اضافه كنيد، B-2 قدرت انهدام هر هدفي از هر نقطه اي در جهان را به دست خواهد آورد. روند توليد اين محصول در دولت جيمز ارل كارتر كليد خورد و همچنان بدون در نظر گرفتن پروژه B-21 ريدر، به عنوان گران قيمت ترين و همينطور پيشرفته ترين بمب افكن عالم هستي طبقه بندي مي شود.

با وجود آن كه B-2 نسخه اي كاملا منحصر به فرد از سيستم هاي نظامي مدرن است، هزينه هاي گزاف توليد و استفاده از آن باعث شد تا تبديل به موضوعي چالش برانگيز در كنگره آمريكا و ستاد مشترك وزارت دفاع اين كشور شود. از اين رو با وجود آن كه سفارش اوليه توليد 132 فروند B-2 به ثبت رسيده بود، تنها 21 فروند به صورت 100 درصدي تكميل شد.

گفتني است كه يكي ديگر از علل اصلي اين مسئله نيز به پايان جنگ سرد، فروپاشي شوروي و عدم نياز به نفوذ در مراكز نظامي حساس شوروي با هدف بمباران كردن آنها مربوط مي شود. از ميان 21 فروند بمب افكن B-2 اسپيريت توليد شده، يكي از آنها در سانحه اي به سال 2008 از بين رفت و به اين علت 20 فروند ديگر در وضعيت خدمت فعال نظامي قرار دارند. سوابق عملياتي اين محصول به جنگ كوزوو در سال 1999 (اولين تجربه استفاده) و بعدتر نيز به جنگ افغانستان، عراقو ليبي محدود مي شود.

موفقيت هاي به دست آمده از پروژه B-2 باعث شد تا تحقيق و توسعه براي طراحي نخستين بمب افكن قرن بيست و يكم به نام B-21 ريدر نيز رقم بخورد. با قوت گرفتن قطعيت اين طرح، نيروي هوايي آمريكا در ماه ژوئيه سال 2016 اعلام كرد كه هزينه تخميني قرارداد با نورثروپ گرومن براي توليد B-21 ريدر را فاش نخواهد كرد. استدلال آنها اين بود كه اطلاع عموم از هزينه ها مي تواند منجر به درز اطلاعات حساس ميان مخالفان بالقوه پروژه B-21 ريدر و همچنين دشمنان شود. با اين حال در تاريخ 31 ام ژانويه سال 2020، نيروي هوايي آمريكا به همراه شركت نورثروپ گرومن، جزئيات جديدي در ارتباط با B-21 منتشر كرد كه نشان داد اين محصول در مقايسه با نسخه قبلي، وزن و سايز كمتري دارد و با و استفاده دو چرخ فرود اصلي نيز طراحي شده است. 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

 

 

 

لینک کوتاه: asriran.com/0031Rm

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نیروی هوایی بمب افکن B 21 ریدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۳۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک دفینۀ «معطّر» در زیر خانۀ اولین رئیس‌جمهور آمریکا (+عکس)

باستان‌شناسان در بخشی از پروژه ۴۰ میلیون دلاری «احیای عمارت»، دو بطری شیشه‌ای مهروموم‌شده قرن ۱۸ را در مونت وِرنون کشف کردند. 

به گزارش فرادید، مونت ورنون (Mount Vernon) محل سکونت و مزرعه سابق جورج واشنگتن، جزء بنیانگذاران آمریکا و نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده است. ساخت عمارت کنونی سال ۱۷۳۴ توسط پدر جورج واشنگتن، آگوستین واشنگتن آغاز شد که توسط یک معمار ناشناس به صورت تدریجی ساخته شد. 

سال ۱۹۶۰ مونت ورنون یک مکان ملی‌تاریخی تعیین شد و در فهرست ملی اماکن تاریخی ثبت شد. این محوطه متعلق به انجمن بانوان مونت ورنون، قدیمی‌ترین سازمان ملی حفاظت از تاریخ در ایالات متحده است. 

«پروژه احیای عمارت» از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ در حال انجام یک پروژه حفاظتی از این بنای تاریخی برای محافظت از بافت اصلی ساختمان و اطمینان از یکپارچگی ساختاری آن است. 

در طول فاز ۱ پروژه، باستان‌شناسان حفاری‌های کوچکی در انبار عمارت انجام دادند و آنجا دو بطری دست‌نخورده‌ی ساخت اروپا را کشف کردند که مربوط به سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۵۰ است. 

هر دو بطری از جنس شیشه سبز تیره و حاوی مایعی هستند و از درون گودالی پیدا شدند که زیر کف‌پوش‌های آجری دهه ۱۷۷۰ انبار دفن شده بود. 

داگ برادبِرن، رئیس و مدیرعامل مونت ورنون می‌گوید: «ما به اکتشافات جالبی رسیدیم، از جمله این دو بطری شیشه‌ای کاملاً سالم حاوی مایعاتی که از قبل از جنگ استقلال آمریکا دیده نشده‌اند.» 

بطری‌ها برای حفاظت و تجزیه و تحلیل محتویات‌شان در یک محیط کنترل‌شده به آزمایشگاه فرستاده شدند. 

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد محتویات مایع آن‌ها هنوز دارای رایحه مشخص شکوفه‌های گیلاس (که برای ساکنان منطقه در فصل بهار آشنا بود) و همچنین حاوی بقایای گیلاس از جمله ساقه‌ها و هسته‌ها است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شاهکار کین؛ شاهزاده هری در آستانه شکستن رکورد بمب‌افکن در بایرن مونیخ
  • جایگزینی بیش از ۲ کیلومتر نیوجرسی جای گاردریل در جاده‌های مازندران
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • کشف یک دفینۀ «معطّر» در زیر خانۀ اولین رئیس‌جمهور آمریکا (+عکس)
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • توله کفتارهای زخمی شده توسط سگ‌های روستا در کهگیلویه مداوا شدند
  • مداوای بچه کفتار توسط مرد دوست دار محیط زیست