Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@23:33:04 GMT

۵ کار‌ی که هنگام مصرف دارو نباید انجام دهید

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۴۳۱۱

 انجام دادن برخی کار‌ها تاثیر دارو‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهند. به همین دلیل است که متخصصان تاکید می‌کنند برخی دارو‌ها را قبل یا بعد از صرف غذا باید مصرف کرد.

دوش گرفتن با آب گرم

دوش گفتن با آب گرم پس از مصرف مسکن‌های قوی مانند فنتانیل، اکسی کودون و بوپرنورفین خطرناک است. آب گرم سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و تسریع گردش خون شده و تاثیر دارو‌ها را بر اندام‌های حیاتی تشدید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین گرما بر دارو‌ها تاثیر منفی گذاشته و آن ها را فاسد خواهد کرد. 

باز کردن پوشش کپسول

هرگز پوشش کپسول را باز نکنید. اکثر کپسول‌ها دارای پوشش مخصوصی هستند که دارو را به تدریج وارد جریان خون  می‌کنند. شکافتن پوشش کپسول سبب ورود یکباره دارو به گردش خون شده  که بسیار خطرناک خواهد بود.

نوشیدن الکل

مصرف دارو همراه با نوشیدن الکل می‌تواند مرگبار باشد. الکل سرعت  ترکیبات شیمیایی درون کبد را افزایش داده و سبب کاهش اثر دارو‌ها می‌شود. الکل هم‌چنین اثرات نامطلوبی روی سیستم عصبی گذاشته و شرایط طبیعی بدن را بر هم می‌زند. به این دلیل، مصرف دارو همراه با نوشیدن الکل سبب بروز عوارض بسیار خطرناک خواهد شد.

مصرف هم زمان دارو‌ها

مصرف هم زمان دارو‌ها با یکدیگر خطرناک است و سبب بستری شدن افراد در بیمارستان می‌شود. دارو‌ها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند و با کاهش یا افزایش تاثیر یکدیگر سبب بروز خونریزی داخلی و جراحت در بدن خواهند شد.

مصرف دارو با آب میوه ممنوع است

باید بدانید که آب تمامی میوه‌ها برای بدن بسیار مفید بوده، اما مصرف هرگونه دارو به همراه آبمیوه آن ها بسیار خطرناک است و حتی  در مواردی خطر مرگ را به همراه خواهند داشت. انواع مختلفی از داروها  وجود دارند که با مواد موجود در آب میوه‌ها تداخل پیدا می‌کنند. دارو‌هایی که برای درمان ریتم غیرطبیعی قلب، آلرژی، اضطراب، آسم، لخته‌های خونی، سرطان، سرفه، افسردگی، صرع، پرفشاری خون، کلسترول بالا، عفونت، سکته‌های مغزی و قلبی مصرف می شوند، دارای چنین خاصیتی هستند. حتما بعد از مصرف دارو تا نیم ساعت هیچ گونه میوه  یا آب میوه‌ای استفاده نکنید.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: پوشش دارو الکل بیمارستان مرگ درمان آلرژی افسردگی دارو درمان مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها

راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می‌باشد و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه دارو‌های OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می‌باشد.

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه