Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع پاییز، وزیر امور خارجه کشورمان سومین سفر خود به نیویورک را انجام داد.

ظریف پیش از سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک رفته بود تا مقدمات حضور روحانی در نیویورک را فراهم کند؛ سفری که علی ربیعی سخنگوی دولت درباره آن نوشت:

«امروز در پرتو دیپلماسی پویا و تهاجمی ایران دیگر آن حنای شبیه‌سازی صهیونیستی که می‌گفت ایران «غیرعادی» یعنی «شبیه آلمان نازی» است خریداری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدرت گفتمانی ایران در سطح جهانی یک بار دیگر و در ترازی تکاملی در حال بازگشت به آن نقطه اوج نوفل لوشاتویی است که امام خمینی می‌گفتند: «آقایان نترسید از این ابرقدرت‌ها. اگر یک ملتی قیام کرد برای مصالح خودش یک‌وقت می‌خواهیم جنگ خارجی بکنیم، [در]جنگ خارجی ما هیچ هستیم و آن‌ها همه چیز دارند؛ یک‌وقت یک ملتی یک حرفی دارد که همه عالم می‌پذیرند و هیچ قدرتی با افکار عمومی دنیا نمی‌تواند مقابله بکند. ما الآن متوجه کردیم تمام افکار عمومی دنیا را به ایران.»

با توجه به تحلیل امام خمینی(ره) می‌توان گفت که رئیس جمهور کشورمان ایران را در یک سطح جهانی رونمایی کرد. تا قبل از سفر روحانی به سازمان‌ملل این ترامپ بود که می‌کوشید گفتمان «صلح‌جویی منطقه‌ای» و «مذاکره‌جویی» را به سود خود مصادره کند و از «مذاکره بدون پیش شرط» سخن می‌گفت. اما روحانی با کشیدن خط بطلان بر ادعای ترامپ اشتباه بودن آنرا نشان داد و در سطح جهانی اثبات کرد که «مذاکره به شرط استمرار تحریم» نمی‌تواند به معنای حقیقی گفت و گویی بدون پیش شرط در مفهوم متعارف آن باشد، چراکه در مذاکره حقیقی، طرف مقابل باید تیغ تحریم را کنار بگذارد.اما ترامپ با تمام نمایش و تبلیغاتی که برای گفت و گو با ایران به راه انداخت، نتوانست بر هراس خود از لغو تحریم ها علیه تهران غلبه کند.

سفر ظریف به نیویورک و حاشیه سازی های ترامپ

سومین سفر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به آمریکا برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک انجام شد؛ سفری که به دلیل تحریم وزیر خارجه از یکسو و از سوی دیگر به دلیل تاخیر درصدور ویزا برای هیات ایرانی حواشی زیادی داشت و حتی اخباری مبنی بر لغو این سفر منتشر شده بود.

به این ترتیب دولت آمریکا در اقدامی خصمانه، ویزای هیات ایرانی را برای سفر به نیویورک با تاخیر صادر کرد و از طرف دیگر هرچند مجید تخت روانچی، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود، اما مقامات آمریکایی اجازه دیدار ظریف با او را صادر نکردند تا اینکه در نهایت وزیر امور خارجه کشورمان از طریق فضای مجازی با دوست قدیمی خود از راه دور دیدار و گفت وگو کرد!

در راستای همین اقدامات واشنگتن کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه هم  تلاش زیادی کردند تا به راه حلی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا دست پیدا کنند؛ هرچند که این تلاش‌ها در نهایت ناکام ماند و تلاش های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای برقراری تماس تلفنی ترامپ با حسن روحانی رئیس جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یکی ازهمین موارد بود.

در همین رابطه نشریه آمریکایی نیویورکر در گزارشی نوشت که مکرون ماموریت داشت تا توافقی شفاهی میان ترامپ و روحانی را در مورد طرحی چهارماده‌ای برای از سرگیری دیپلماسی و پرهیز از وقوع جنگی دیگر در خاورمیانه انجام دهد؛ این تلاش مکرون در ادامه ابتکار عمل او برای رفع تنش حاکم بر روابط ایران و آمریکا بود که از ماه‌ها قبل آغاز آن را با گفت وگو‌های مستمر با روحانی و ظریف زده بود. البته این میانجیگری‌ها تنها به فرانسه مختص نیست. این روز‌ها ژاپن و تعدادی دیگر از کشورها نیز درصدد آن است تا راهی برای رفع تخاصم میان تهران و واشنگتن پیدا کنند.

برای برخی این سوال پیش می آید که چرا برخی علاقه به میانجیگری میان تهران- واشنگتن دارند؟

به هر حال جدای از اینکه تنش میان این دو کشور برای برخی دیگر از کشورها هم هزینه های اقتصادی و سیاسی در بر دارد، در صحنه بین الملل هم برای آنها امتیازاتی را به دنبال می آورد؛ در هر صورت این تلاش ها ناکام ماند و هیئت ایرانی بدون دیدار و مذاکره با هیئت های آمریکایی به کشورمان بازگشتند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ظریف وزیر امور خارجه سازمان ملل سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر | ایران زیبا؛ چهارمحال و بختیاری

آفتاب‌‌نیوز :

چهارمحال و بختیاری با مساحتی حدود ۱۶۴۲۱ کیلومتر مربع، بیست و دومین استان ایران از نظر مساحت و یکی از استان‌های مناطق کوهستانی فلات مرکزی کشورمان است و از شمال و مشرق با اصفهان، از سمت غرب با خوزستان، از جنوب با کهگیلویه و بویراحمد و در شمال غربی با لرستان هم مرز و همسایه است.

زبان‌هایی که مردم این نقطه با آن صحبت می‌کنند فارسی، لری، بختیاری و ترکی است و شهرکرد مرکز این استان است که با ۲۰۶۶ متر ارتفاع مرتفع‌ترین مرکز استان کشورمان محسوب می‌شود.

در این استان میانگین ارتفاع حدود ۲۱۵۳ متر است و به همین علت چهارمحال و بختیاری به بام ایران معروف شده است.

شهرستان‌ها شهرکرد، بروجن، اردل، کیار، سامان، لردگان، فارسان، بن و کوهرنگ از شهر‌های این استان است.

دیگر خبرها

  • پیام تبریک قالیباف برای قهرمانی ایران در فوتسال آسیا
  • این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌ جوانان این مرز و بوم است
  • جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴| فوتسال ایران جام قهرمانی را پس گرفت/شاگردان شمسایی بر بام آسیا
  • ترکیب تیم دو و میدانی جوانان ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • تصاویر | ایران زیبا؛ چهارمحال و بختیاری
  • قهرمانی دختران تنیس ایران در غرب آسیا