Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضرت آیت الله سیستانی در بیانیه ای ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص ویروس کرونا، توصیه های مهمی نیز برای مؤمنان ایراد کردند.

در این بیانیه نسبت به توسل به خداوند عزوجل برای دفع بلای ناشی از ویروس کرونا و انجام فراوان اعمالی نظیر دادن صدقه به فقرا، کمک به افراد ضعیف، قرائت قرآن و خواندن دعا توصیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرجع تقلید عالیقدر شیعیان همچنین نسبت به رعایت کامل نکات و موارد مرتبط با پیشگیری از این بیماری براساس گفته متخصصان و پرهیز از روش های غیر علمی تاکید کرده اند.

ایشان همچنین نسبت به مراقبت از مبتلایان به این ویروس صرف نظر از وابستگی های دینی و مذهبی و تلاش برای کاهش دردو رنج ها و کمک به آنها توصیه کرده اند.

متن کامل بیانیه صادره از سوی دفتر مرجعیت عالی در این خصوص به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام ظله

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان در حال گسترش است و روز به روز بر شمار مبتلایان افزوده می شود در حالی که ما از موضع مرجعیت عالی دینی مبنی بر وجوب پیروی از دستورالعمل های صادره از سوی جناح های مربوطه به هدف پیشگیری از شیوع این بیماری همه گیر خطرناک نظیر ممنوعیت برپایی تجمعات و حضور در آنها با هر هدفی آگاه شده ایم و سوالاتی خدمت این مرجع تقلید عالیقدر داریم که از ایشان درخواست می کنیم به آنها پاسخ دهند:

آیا پرهیز از ارتباط با افراد مشکوک به بیماری کرونا از طریق اعمالی نظیر مصافحه( دست دادن)، معانقه(آغوش گرفتن)، بوسیدن و مانند آن لازم است؟ و آیا اختلاط با آنها بدون رعایت اقدامات محتاطانه ای نظیر استفاده از ماسک و مانند آن جایز است؟

پاسخ: اگر با انجام چنین رفتارهایی، ترس ابتلا به ویروس وجود دارد و ضرری هرچند غیر از مرگ، متوجه فرد می گردد، باید از آن پرهیز کند مگر اینکه تدابیر احتیاطی لازم نظیر ضدعفونی کردن، استفاده از ماسک مناسبک و دستکش پزشکی را رعایت کند به طوری که از عدم ابتلای به بیماری اطمینان حاصل کند و در صورتی که موارد مذکور را رعایت نکند و به هر آنچه از آن می ترسید، گرفتار شود، از نظر شرعی معذور نخواهد بود.

آیا جایز است شخص مبتلا به بیماری که برخی از علائم احتمالی در او وجود دارد، با افرادی که از وضعیت او آگاهی ندارند، اختلاط کند؟ و اگر دست به چنین کاری زد و ویروس به آنها منتقل شد، مسئولیت چنین فرذی در قبال افرادی که به واسطه او مبتلا شده اند، چیست؟

پاسخ: اختلاط چنین فردی با دیگران جایز نیست زیرا احتمال انتقال ویروس به آنها وجود دارد و اگر چنین کاری را انجام دهد، و باعث ابتلای دیگری شود که از حالش اطلاعی نداشته، ضامن ضرر وارده به آن فرد می باشد و اگر براثر ابتلا به این بیماری بمیرد، دیه بر او لازم می شود.

آیا کسی که از یک کشور دیگر محل شیوع ویروس کرونا وارد کشور می شود و با برخی از مبتلایان در ارتباط بوده، لازم است خود را قرنطینه خانگی کرده، با معرفی خود به مراکز پزشکی از سلامت خود اطمینان حاصل کند؟

پاسخ: بله لازم است و باید دستورالعمل های صادره از سوی جناح های مربوط را در این خصوص رعایت کند.

آیا مصرف حقوق شرعی اعم از زکات و خمس برای فراهم کردن وسایل لازم پیشگیری از بیماری نظیر ماسک، دستکش، مواد نظافت کننده و ضدعفونی کننده و همچنین دارو و دیگر ملزومات پزشکی که برای مبارزه با ویروس به آنها نیاز می باشد، جایز است؟
پاسخ: در برابر مصرف زکات از سهم سبیل الله و خمس از سهم امام (ع) در چنین مواردی همراه با رعایت ضوابط شرعی مانعی وجود ندارد.

توصیه شما به مؤمنانی که در چنین شرایط دشواری در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری واگیردار خطرناک هستند، چیست؟
پاسخ: مؤمنان عزیز را به امور زیر توصیه می کنیم:

توسل به خداوند عزوجل و تضرع به او برای دفع این بلا و انجام فراوان اعمال صالحی نظیر صدقه دادن به فقرا، کمک به افراد ضعیف، قرائت قرآن مجید و خواندن دعاهای روایت شده از پیامبر(ص) و اهل بیت مطهرشان علیهم السلام.

ب- احتیاط و آگاهی مناسب از کم و کیف این بیماری همه گیر به دور از هراس و ترس و رعایت کامل عوامل پیشگیری و درمان آن براساس آنچه اهل اختصاص مقرر کرده اند و دوری از روش های غیرعلمی در این زمینه

ج- تلاش برای آگاهی بخشی به دیگران درباره خطرات دست کم گرفتن این ویروس و ترغیب آنها به رعایت دستورالعمل های صادره از سوی جناح های ذیربط و عدم تخلف از آن.

د- کمک به خانواده هایی که به دلیل تعطیلی مشاغل و محدودیت حرکت مردم از وضعیت کنونی متضرر شده اند.

ه- مراقبت از مبتلایان صرف نظر از وابستگی های دینی و مذهبی و تلاش برای تسکین آنها و کمک جهت برای برآوردن کردن نیازهایشان.

خداوند هرگونه بدی و شر را از همه دور گرداند و السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

منبع: الف

کلیدواژه: صادره از سوی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!

هزاران سال است که طب سنتی چینی از صدپاهای سمی برای درمان بیماری‌های کلیوی، صرع و بسیاری از اختلالات دیگر استفاده کرده است.

به گزارش ایسنا، طب سنتی چین در حال حاضر هزاران سال است که برقرار است و اولین نوشته‌های آن به ۲۰۰ سال قبل از میلاد با اشاره به طب گیاهی و طب سوزنی از تئوری و عمل تا تشخیص و درمان باز می‌گردد.

به نقل از آی‌ای، اکنون پژوهشگران دریافته‌اند که طب چینی می‌تواند کلید درمان بیماری‌های کلیوی باشد.

آنها به صدپای سر قرمز چینی(Scolopendra subsidies mutilans) اشاره دارند که حاوی آلکالوئیدهایی است که در طب سنتی چین برای درمان بیماری‌های کلیوی استفاده شده است.

صدپایان (Centipede) نام یک رده از بالارده هزارپایان است. آنها گوشت‌خوارند و ضمائم سر آنها شبیه به ضمائم سر حشرات است. این جانوران یک جفت شاخک و یک جفت آرواره بالا و یک یا دو جفت آرواره پایین دارند و تعداد بندهای آنها به ۱۷۷ بند می‌رسد و هر بند، به‌جز بند پس از سر و دو بند آخر بدن، دارای یک جفت پای مفصلی است و ضمائم بند اول به چنگال‌های سمّی تغییر یافته ‌است.

آلکالوئیدهای صدپاها برای درمان بیماری کلیوی

صدپایان سر قرمز چینی ۲۰ سانتیمتر طول دارند و مملو از سم هستند و در عین حال می‌توانند جان افراد مبتلا به بیماری کلیوی را نجات دهند.

این موجود چند پا میزبان آلکالوئیدهایی است که کاهش التهاب و فیبروز کلیه را در کشت سلولی نشان داده است. این دو حالت به بیماری کلیوی کمک می‌کنند.

آلکالوئید(alkaloid) به هریک از ترکیبات آلی شیمیایی گفته می‌شود که دست کم دارای یک اتم نیتروژن در حلقه هتروسیکلیک هستند. مشخصه آلکالوئیدها داشتن ترکیبات نیتروژنی است. تاکنون بیش از ۱۰ هزار آلکالوئید در طبیعت یا در آزمایش‌های شیمیایی شناسایی شده‌ است.

بر اساس بیانیه محققان، ترکیبات مورد مطالعه در طب چینی، از جمله زهر وزغ برای درمان سرطان ثابت شده است که می‌توان از آن دارو تولید کرد.

این امر الهام بخش یونگ-ژیان چنگ و تیمش شد تا متابولیت‌های ثانویه تولید شده توسط صدپای سر قرمز چینی را بررسی کنند.

درمانی هزاران ساله

بیانیه محققان خاطرنشان کرد: هزاران سال است که صدپای سمی در درمان بیماری‌هایی از جمله صرع، سل، سوختگی و بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌شود.

این پژوهش در یک محیط آزمایشگاهی انجام شد که در آن نمونه‌ای از پودر صدپای خشک شده را با اتانول مخلوط کردند تا تعداد قابل توجهی از ترکیبات را از حیوانات استخراج کنند.

سپس برای شناسایی ترکیبات موجود در آنها با استفاده از تکنیک‌هایی مانند کروماتوگرافی و طیف‌سنجی، این ترکیبات جدا شدند.

پژوهشگران پس از شناسایی ترکیبات، ۱۲ آلکالوئید کینولین و ایزوکینولین جدید را کشف کردند که برخی از آنها ترکیبات مولکولی منحصر به فردی را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این، آنها ۶ آلکالوئید دیگر را که قبلاً در این گونه یا گیاهان مشاهده شده بود، پیدا کردند.

در کشت سلولی، برخی از آلکالوئیدها خواص ضد التهابی نشان دادند، در حالی که برخی دیگر نیز توانایی کاهش فیبروز کلیه را نشان دادند.

محققان می‌گویند: این تجمع بافت همبند با بیماری مزمن کلیوی مرتبط است و با التهاب تحریک می‌شود.

مؤثرترین آلکالوئید دو کاره

پژوهشگران افزودند که پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که در فیبروز کلیه نقش دارد و توسط مؤثرترین آلکالوئید دو کاره قابل هدف‌گیری است.

این پروتئین با فیبروز کلیه مرتبط است، زیرا تحت تأثیر قوی‌ترین آلکالوئید موجود در زهر صدپا قرار دارد.

این نشان‌دهنده مکانیسم بالقوه‌ای است که از طریق آن آلکالوئید می‌تواند در درمان بیماری کلیوی مفید باشد.

این کشف می‌تواند راه را برای تحقیقات آینده و توسعه درمان‌های بالقوه برای بیماری‌های کلیوی که یک نگرانی بهداشتی مهم در سطح جهانی است، هموار کند.

این مطالعه در مجله Natural Products منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • علائم فشار خون بالا