Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@07:38:50 GMT

تاریخچه و نقشه جامع شهر کرمان در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۹۹۲۲

تاریخچه و نقشه جامع شهر کرمان در ویکی آنا

نقشه جامع شهر کرمان را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا, کرمان (نام منطقه‌ای در پارسی باستان: کارمانیاکارمانا) یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان کرمان پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی این کشور واقع است. جمعیت این شهر طبق سرشماری بر اساس آمار سال ۹۵ معادل ۷۳۸٬۷۲۴ نفر بوده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت شناور ثابت شهر کرمان در روز به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد. کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است. وسعت شهر کرمان حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع است و به دلیل وسعت شهری و جمعیت، این شهر جزو کلان‌شهرهای ایران طبقه‌بندی شده‌است. حاشیه‌نشینی مهم‌ترین مشکل کلانشهر کرمان است. کرمان به عنوان پایلوت دولت الکترونیک انتخاب شده‌است و در برنامه‌های توسعه کشور باید به شهری الکترونیکی تبدیل شود.شهر کرمان با ۱۷۶۰ متر ارتفاع از سطح دریا، چهارمین مرکز استان بلند و مرتفع ایران محسوب می‌شود.]شهر کرمان ۵۶۱ متر مرتفع تر و بلندتر از شهر تهران است و همین عامل ارتفاع این شهر باعث اعتدال اقلیم این شهر نسبت به سایر شهرهای با اقلیم نیمه کویری ایران و برخی شهرهای دیگر شده‌است. شهرداری کرمان به پنج منطقه شهرداری تقسیم شده‌است.

کرمان مرکز استان کرمان است که در 57 درجه و 5 دقیقه طول و 30 درجه و 17 دقیقه عرض جغرافیایی دارد. این شهر از شمال با یزد، از شرق، با دشت کویر، از غرب با رفسنجان و از جنوب با بم همسایه است. پژوهشگران کرمان یکی از شهرهای قدیمی فلات ایران می دانند و کشف آثار تاریخی کهن در این منطقه بر قدمت زندگی در آن صحه می گذارد. برخی از کارشناسان معتقدند بهرام پنجم از سلسله ساسانیان، این شهر را بنا نهاده است.

تاریخچه شهر کرمان

شهر کرمان حوادث بسیاری از قحطی و خشکسالی تا حمله بیگانگان را در تاریخ حیات خود دارد. مورخان بوتیا، کرمانیا، کارمانا و گواشیر را از دیگر نام های شهر کرمان در طول تاریخ می دانند.

طی سال های 21 الی 24 هجری قمری این شهر بارها مورد هجوم اعراب قرار گرفت و علیرغم مقاومت های بسیار مردم، سرانجام کرمان سقوط کرد. اما مجددا در دوره صفاریان آرامش به این شهر بازگشت، برای کرمان دوره های سامانیان، دیلمیان و آل بویه نیز آرام سپری شدت، ولی در عصر غزنویان بار دیگر آسایش از آن رخت بست.

در عصر صفوی گنجعلی خان از سوی حکومت وقت، حاکمیت کرمان را به دست گرفت و در راه عمران و آبادانی آن تلاش های بسیاری کرد. اما این آرامش برای مردم این شهر دوام چندانی نداشت و افغان ها مردم این شهر را به خاک و خون کشیدند، حتی پس از آن نیز کرمانی ها با مشکل دیگر مواجه شدند، زمانی که نادر شاه افشار در اثر به قتل رساندن پسر خود دچار جنون شده بود، دستور گردن زدن مردم این شهر را صادر کرد و یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ شهر کرمان رقم خورد. کریم خان زند در زمان سلطنت خود نتوانست این شهر را به قلمرو خود اضافه کند، اما مردم کرمان تاوان سنگینی را برای حمایت از پسر او یعنی لطفعلی خان زند، پرداخت کردند. آقا محمد خان قاجار پس از به قدرت رسیدن دستور داد، چشمان عده‌ی کثیری از مردم کرمان را دربیاورند.

جاذبه های گردشگریشهر کرمان

کرمان جاذبه های تاریخی بی نظیری دارد که بارها و بارها ارزش دیدن را دارند. از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر می توان اشاره کرد به قلعه دختر، گنبد جبلیه، مسجد جامع مظفری، قلعه اردشیر، بازار ابراهیم خان، حمام ابراهیم خان، حمام ابراهیم خان، مجموعه گنجعلی خان، ارگ تاریخی بم، ارگ راین، یخدان مویدی، پارک جنگلی پردیسان قائم، باغ شازده ماهان، باغ فتح آباد، موزه هنرهای معاصر صنعتی، کتابخانه ملی کرمان، آبشارهای سیمک و گندم بریان.


انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: نقش شهرها شهر کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۹۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، اکرم فرهادی صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از عوامل اصلی ماندگاری پزشکان و بیتوته بودن آن‌ها در مراکز خدمات جامع سلامت، وجود محل زیست مناسب پزشکان است و با احداث مکان‌های مناسب تمام تلاشمان را می‌کنیم تا راه ارائه خدمات سلامت باکیفیت بالاتر به مردم با حضور همیشگی پزشکان هموار شود.

وی تصریح کرد: پانسیون پزشکان دالکی در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع و اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در محوطه مرکز خدمات جامع سلامت دالکی احداث خواهد شد.

فرهادی گفت: شهر دالکی با جمعیتی در حدود ۹ هزار نفر، به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی استان بوشهر به استان فارس، بار مراجعات به بخش درمانی مرکز خدمات جامع سلامت دالکی بالا است و باید توجه بیشتری به زیرساخت‌های درمانی در این شهر شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر ضمن تقدیر از تلاش‌های شبکه بهداشت و درمان دشتستان در خصوص پیگیری و ارتقا زیرساخت‌های بهداشتی این شهرستان خاطرنشان کرد: باعث افتخار است که قدم‌هایی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم برداریم و با تکمیل زیرساخت‌ها، سطح پاسخگویی به نیازهای بهداشتی درمانی مردم بیش‌ازپیش ارتقا می‌یابد.

کد خبر 6088250

دیگر خبرها

  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود! (+عکس)
  • لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان
  • برنامه جامع مشارکت مردم در اقتصاد امروز نهایی می‌شود
  • عکس| نقشه جدید سازمان سیا برای خرابکاری در ایران فاش شد
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت