Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت تحقق شعار جهش تولید در فضایی آکنده از همدلی ، همکاری و وفاق، بر لزوم حمایت جدی از جریان تولید در استان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی با موضوع جهش تولید، به شعار تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید اشاره و اظهار کرد: امسال بنا به ضرورت، وضعیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی؛ مقام معظم رهبری عنوانی شایسته، نکو و بایسته انتخاب و تکلیف کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی شعار سال را در راستای راهبرد اقتصاد مقاومتی ذکر و این عنوان را در شرایط حاضر کشور بامسما خواند و افزود: باید با تلاشی مضاعف، هماهنگی بیشتری در فضایی آکنده از همدلی، همکاری و وفاق، انجام و کوشش حداکثری برای تحقق شعار سال داشته باشیم.

استاندار گیلان شعار سال را سیاستی موثر و مدبرانه در راستای توسعه کشور وبه یقین محقق کننده اهداف دولت خواند و گفت: بایستی در این راستا اقداماتی فراتر از روال معمول و عادی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه جهش تولید شعار نیست، بلکه یک سیاست ، برنامه و ضرورت است که باید نسبت به اجرای آن اهتمامی ویژه داشت، خاطرنشان کرد: نباید تنها به برگزاری جلسات بسنده کرد بلکه باید به عنوان یک ضرورت ملی به آن نگریست و در جهت اجرای آن تلاش جدی داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ارکانی که می تواند در تحقق این هدف نقش موثری داشته باشد، شورای برنامه ریزی و توسعه استان ،کمیته های ذیل آن و ستاد اقتصاد مقاومتی است.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: نهاد برنامه ریز و مغز متفکر این شعار ، سازمان برنامه و بودجه است که به محض تکلیف قانونی رهبر انقلاب در پیام نوروزی ، در اولین فرصت ممکن دکتر نوبخت با برگزاری جلسه ای نسبت به تعریف ساختار لازم برای تحقق این شعار، اقدام و ابلاغیه هایی در این خصوص صادرکرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال به عنوان استانی پیشرو نسبت به برگزاری این جلسه اقدام کرده ایم،گفت: در این جلسه فرصتی فراهم شد تا نسبت به ارائه راهکارها و بررسی ابعاد این مسئله بپردازیم تا با عزمی راسخ برای فعالیتی گسترده و شتابان گام برداریم.

وی به ظرفیت های خوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان اشاره و اضافه کرد: نباید به این شورا به منزله شورایی برای توزیع اعتبارات یا صرفا بررسی پروژه های عمرانی و اقتصادی توجه شود بلکه باید با دستورات گوناگون زمینه تحول و توسعه استان را فراهم کنیم.

دکتر زارع به اقدامات مطلوب کمیته های زیر مجموعه این شورا در سال گذشته و جلسات کارآمد آن اشاره و اظهار کرد: تصمیمات برخی از این کمیته ها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شد که شماری از آنها به عنوان مبنای تصمیمات قرار گرفت.

وی تحقق اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی استان را به نسبت مطلوب و قابل قبول دانست و گفت: در سالجاری که سال جهش تولید نامگذاری شده ، باید اقداماتی مضاعف صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام رویکردی موثر است ، گفت: باید در سال جاری نیز به اتمام رساندن پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی آنها بالاتر از 60 درصد است، به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال باید دستگاه ها برنامه هایی جامع با زمان بندی مشخص برای اجرا تدوین کنند، گفت: اولین و مهمترین مصوبه جلسه امروز این است که همه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه های خود برای تحقق شعار سال را ظرف یک هفته مدون و به شورای برنامه ریزی و توسعه استان تحویل دهند .

 وی شورای برنامه ریزی استان را به لحاظ تعداد جلسات و مصوبات اجرا شده آن در سال گذشته ، در قیاس با سال های پیشین بسیار خوب خواند و افزود : در این جلسات هدف گذاری های کمی صورت گرفت که یکی از نمونه های آن؛ در حوزه صادرات بوده است.

 وی ادامه داد: میزان صادرات از گیلان در سال 1397  بیش از 400 میلیون دلار بود که در  سال گذشته (1398)، 500 میلیون دلار صادرات را هدف گذاری کردیم و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی فعالان اقتصادی، اتاق بازرگانی، منطقه آزاد انزلی و اداره های ذیربط از جمله گمرکات ، بنادر و دریانوردی ، پایانه‌ها ، سازمان صمت و جهاد کشاورزی و مرزبانی و سایر دستگاه‌های خدمات رسان؛ نزدیک به ۵۲۰  میلیون دلار صادرات از گیلان غیر از آمار صادرات چمدانی انجام شد که با احتساب آنها به حدود 580 میلیون دلار می رسد.

وی با یادآوری اینکه حتی در تعطیلات و روز تحویل سال جدید هم صادرات در گیلان تعویق نداشته، گفت: با وجود بسته بودن مرزهای زمینی کشور در اواخر سال، مرزهای گیلان  به ویژه مرز زمینی در آستارا فعال بود که این امر تأثیر بسزایی در اقتصاد استان و کشور داشته است.

استاندار گیلان تاکید کرد: باید در سال جاری تلاش کنیم از ظرفیت واحدهای تولیدی و اقتصادی استان به صورت حداکثری و با ظرفیت اسمی کامل آنها بهره مند شویم.

به گفته دکتر زارع؛ در اجرای این سیاست باید نظام اداری و مالی از تولیدکننده حمایت کند بر این مبنا از سازمان های ذیربط می‌خواهم در صدور مجوزها و در جریان همکاری‌ها و پیگیری‌ها اقدامات جهادگرانه انجام دهند.

وی بر لزوم تقویت تعامل بانک ها نیز تاکید کرد و افزود: لازم است ظرفیت‌های گیلان در بعد اقتصادی بیشتر شناسایی شوند که در این بخش باید دانشگاه ها و سازمان های ذیربط به انجام پژوهش ها و تحقیقات بپردازند و ارتباط نهاد آموزش عالی ، شرکت های دانش بنیان و سازمانها و فعالان اقتصادی تقویت شود تا ایده های آنان تبدیل به تجاری سازی و افزایش تولید گردد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش به شیوع ویروس کرونا در گیلان و در پی آن دشواری های پیش آمده برای تامین اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی اشاره و خاطرنشان کرد:  واحدهای تولیدی استان در این شرایط با چند شیفت فعالیت، نسبت به تامین بخش قابل توجهی از این اقلام پرداختند .

دکتر زارع با اشاره به وجود جوانانی فعال در گیلان به عنوان سرمایه های انسانی این استان، تأکید کرد که باید در سایه برنامه ریزی های مناسب، از ظرفیت فعالان اقتصادی استفاده شده و زمینه جهش تولید با دوشیفته کردن واحدهای تولیدی مهیا شود.

 وی بر ضرورت استفاده از توان مراکز تحقیقاتی از جمله مراکز مرتبط با جهاد کشاورزی و نیز تقویت ارتباط آنها با دانشگاه و استفاده از فنآوری های روز، برنامه های مبتکرانه و خلاق در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی تأکید کرد.

وی افزود: باید اقداماتی موثر در زمینه افزایش و جهش در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را دنبال کنیم به این سبب جهادکشاورزی باید در تدوین برنامه های خود برای سالجاری نسبت به ارائه راهکارهای عملیاتی اقدام کند.

وی یادآور شد: با وجود تلاش های ارزشمندی که سال گذشته برای رونق تولید در گیلان صورت گرفت؛ اما همچنان چند واحد تولیدی راکد در شهرهای مختلف وجود دارد که لازم است در سالجاری نسبت به استفاده از این ظرفیت ها، بیش از پیش تلاش شود.

استاندار گیلان شناسایی واحدهای راکد و تلاش برای رفع مشکلات آنها را امری ضروری خواند.

وی به معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز  تأکید کرد که با پیگیری‌ مستمر در جهت رفع موانع در واحدهای تولیدی راکد اقدام کند .

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای تحقق شعار سال استاندار گیلان اقتصاد مقاومتی واحدهای تولیدی میلیون دلار سال گذشته جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۱۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید

وزیر صمت در راستای برگزاری دومین اجلاس ایران و آفریقا و با توجه به آغاز به‌کار نمایشگاه فرصت‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، فرصت پیش آمده برای ارائه‌ی دستاوردهای کشور به بازرگانان و تجار بین‌المللی، آفریقا را اقیانوس فرصت برای فعالان تجاری کشور دانسته و از صنعتگران ایران دعوت کرد تا از فرصت‌های اقتصادی در بازار آفریقا بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (جمعه ۷ اردیبهشت ماه)، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

عباس علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز که در این اجلاس حضور داشته و سخرانی کرده است، شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به اجلاس مذکور، اظهار کرد: اجلاس با آفریقا را داشتیم و از روز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه) بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲۰۰۰ بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار می‌شود که قطعا تبعات خوبی به دنبال خواهد داشت.

برای تحقق جهش تولید، صادرات ضروری است

وی با بیان اینکه اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد، تصریح کرد: آفریقا، می‌تواند اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ایرانی باشد؛ از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقاست. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و توانسته‌اند در این زمینه موفقیت خوبی با تلاش بسیار کسب کنند؛ این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که آفریقایی‌ها بطور جامع و به صورت برنامه‌ریزی شده برنامه خوبی را دنبال می‌کنند و همین برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرصت‌های بسیار زیادی برای صنعتگران، تجار و بازرگانان ما وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود، گفت: در بسیاری از کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، به‌سبب اینکه فرصت صادرات ندارد یا بازار صادراتی ندارد، مطابق با ظرفیت تولید صورت نمی‌گیرد و مجبوریم تولید را محدود کنیم؛ بطور مثال در حوزه‌ی لوازم خانگی، رشد خوبی به لحاظ کیفیت، کمیت و تیراژ داشته‌ایم اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

مقام عالی وزارت صمت، در تشریح چالش‌های موجود در آفریقا، تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های ما برای فعالیت در آفریقا، نبود زیرساخت است؛ البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌هایی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم، یک فرصت محسوب می‌شود؛ نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است، این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم.

علی‌آبادی ادامه داد: درباره چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا نیز مهم‌ترین چالش‌، رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارها و شیوه‌های مختلفی همچون تحریم، جلوی این موضوع را بگیرند. البته که برنامه وزارت صمت این است که تجارت ایران و آفریقا را توسعه داده و صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی، دو برابر شود. در این خصوص باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعِ در مسیر صادرات را، برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای آنکه بتوانیم در وهله‌ی اول در این اجلاس، بصورت رو در رو صنعتگران، تجار و بازرگانان و مسئولان  اتاق‌ها را در مقابل هم قرار دهیم تا شناخت آن‌ها از یکدیگر بیشتر شود، در گان نخست بایستی همین افزایش شناخت طرفین از یکدیگر فراهم شود. بنظر بنده در این نقطعه ضعف بسیار است؛ آفریقایی‌ها ما را خوب نمی‌شناسند ما هم آنها را خوب نمی‌شناسیم، نمی‌دانیم چه فرصت‌هایی آنجا وجود دارد. آنچه که تاکنون منعکس شده به نظر بنده کافی نیست،؛ فلذا باید بررسی جامع صورت بگیرد. مطالعات گسترده‌ای را در دست انجام داریم. سازمان توسعه تجارت نیز در تلاش است تا این فرصت‌ها را شناسایی و به اصحاب تجارت و صنعت معرفی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این توسعه‌ی تجارت، اولویت را در اختیار شرکت‌هایی قرار خواهیم داد که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند؛ شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. در حوزه‌ی مشارکت مردم نیز، این مشارکت زمانی رخ خواهد داد که بتوانیم از سرمایه‌های خُرد مردم استفاده کنیم. تلاش ما بر این است که ارز را به افراد و شرکت‌هایی که در اولویت تخصیص ارز هستند، تخصیص دهیم تا به سمت تجارت و صادرات، آن هم صادرات به‌ مقاصدی نظیر آفریقا گام بردارند.

وی افزود: در حال حاضر به‌دنبال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آن‌ها بتوانیم صندوق‌های پروژه تاسیس کنیم تا مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند؛ در این راستا به زودی اطلاع‌رسانی‌هایی صورت خواهد گرفت؛ چنانچه بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در آفریقا تا پایان سال

او تاکید کرد: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم؛ ضمن اینکه برای آفریقا نیز این فرصت را ایجاد خواهیم کرد که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. خوشبختانه تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است؛ بنابراین رویکرد این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

علی‌آبادی تصریح کرد: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد؛ از جمله اقدامات مهمی که در این حوزه باید انجام داد، ایجاد و فراهم کردن ابزار تجارت است. مهمترین ابزار آن، حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا پوشش نسبتاً خوبی وجود دارد و طبق دستور رئیس‌جمهور نیز برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش بایستی داشته باشیم؛ کارهای سختی است اما حتماً انجام خواهیم داد.

 از اشتیاق آفریقا به استفاده از خودروهای روز دنیا، بهره‌ ببریم

وزیر صمت با تاکید بر اینکه آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است، گفت: کشورهای آفریقایی در حوزه آموزش، هدف‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند، ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ما نیز می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصت مناسبی برای ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در بخش معدن ظرفیت‌های خوبی داریم، متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به این موضوع پرداخته نشده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به وضوح این موضوع را می‌بینیم. بارها تاکید داشتند و همین امسال هم تاکید داشتند که از فرصت معدن استفاده شود، اتفاق خوبی که باید بیافتد و تا حالا نیافتاده، اکتشاف است. ما باید اول ببینیم چه داریم. متاسفانه دراین بخش کم کار شده و بایستی بیشتر شود.

علی آبادی در پایان خاظرنشان کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ همه کشور را پایش کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. فراخوان خواهیم داد تا بدانیم چه داریم؛ بعد از آنکه  بدانیم چه داریم، این‌ها را به مزایده می‌گذاریم و مردم و صندوق‌های پروژه مردمی می‌توانند شرکت کنند. این صندوق‌ها بسیار سودآور هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال