Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@16:10:39 GMT

از زرد و نارنجی شدن تابلوهای بورس تا کرونا

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۲۱۸۷

از زرد و نارنجی شدن تابلوهای بورس تا کرونا

بازار سرمایه ایرانی با پشت سر گذاشتن اتفاقات بسیار سال 98 را به پایان رساند اما برخی از اتفاقات سال 98 تاثیرهای بلند مدتی دارند که در سال 99 نمایان می شود.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، بورس یا همان بازار سرمایه در سال 98 بنا به دلایلی با افت و خیزهای فراوانی همراه بود. گاهی سرخ سرخ و گاهی آنچنان سبز بود که همه را شوکه می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به قول بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه و البته مدیران این بازار افت و خیز و سرخ و سبز شدن ذات بازار سرمایه است و هرکسی که نتواند خود را با این مهم منطبق کند یا جایش در بئرس نیست و یا دست آخر کارش به بیمارستان می رسد.
اما بازار سرمایه به عنوان یکی از کم ریسک ترین بازارهای کشور با قابلیت سرمایه گذاری پر بود از جنجال، از ابلاغیه ها و تبصره ها و رنگ بندی های خاص.
بورس در سال 98 پر بود از حاشیه. از تغییرات در قوانین بازار پایه گرفته تا تصمیم دقیقه نودی سازمان برای تغییر حجم مبنا و کاهش دامنه نوسان از 5 به 2.
بی شک نبود سواد مالی مناسب و کافی در میان فعالان حقیقی بازار سرمایه یکی از دلایلی است که هر از گاهی مدیران ارشد این بازار را مجبور به اخذ چنین تصمیماتی کرد. تصمیماتی که از ترس افزایش ضرر و زیان اهالی بازار گرفته شد.

1- تغییر قوانین بازار پایه فرابورس:
در بهمن ماه سال 97 اصلاح مقررات بازار پایه فرابورس کلید خورد و ابلاغیه آن به سازمان بورس و فرابورس استارتی بود برای رفع یک نقص بزرگ. خرداد 98 موعد اجرای قوانین جدید بازار پایه بود. در روزهای ابتدایی مخالفت چندانی به این تغییرات شنیده نمی شد اما؛ تنها 2 هفته مانده به آغاز رسمی تغییرات، حاشیه سازی ها با مشارکت برخی رسانه ها و کانال های تلگرامی و اینستاگرامی کلید خورد.
کار به تجمع، نامه نگاری و دادخواهی از مجلس و قوه قضاییه کشید و البته جواب هم داد زیرا با تصمیم وزارت اقتصاد و سازمان بورس، اجرای قوانین جدید به تعویق افتاد.

قوانین برای بازبینی به شورای فقهی بورس ارجاع شد و پس از تایید مجدد این شورا تاریخ جدید اجرای قانون بازار پایه 25 شهریور اعلام شد. متاسفانه باز هم مانند خرداد ماه، اینبار نیز در روزهای نزدیک به زمان اجرای قانون جدید حاشیه ها با شکل و شمایلی جدید و با کمک حداکثری برخی کانال های تلگرامی و برخی رسانه ها استارت خورد. البته این اعتراضات اینبار دیگر جواب نداد و تغییر قوانین اجرایی شد.

 

 

2- تحریم های جدید آمریکا برای فولاد ایران:
البته تحریم واژه‌ی تازه ای برای ایرانیان نبود اما؛ هر ازگاهی آمریکایی ها با شناخت کامل از وضعیت بازار و اقتصاد ایران دست بر روی تحریم صنایعی می گذارند که در اوج قرار دارند.
در بهار 98 آمریکا اعلام کرد هر گونه معامله و پرداخت به افراد حقیقی و حقوقی فعال در صنایع فلزی ایران ممنوع و البته این تحریم ها شامل طرف های معامله، حمل کننده، فروشنده و دلال نیز می شود.
اعلام تحریم های جدید واکنش های محدودی در بازار سرمایه ایران داشت و می توان ادعا کرد که تاثیر این ممنوعیت ها آنچنانی نبود که کارشناسان خارجی می پنداشتند.
چرایی این تاثیر کم کاملا مشخص است زیرا سال ها سیستم بانکی ایران و تبادلات مالی میان ایران و جهان تحریم بود و این مهم اساسا صادرات و تبادلات مالی حاصل از فروش فلزات صادراتی را با دشواری همراه کرده بود بنابراین؛ تحریم صنایع فلزی ایران بیش از این نمی توانست تاثیر گذار باشد.
تحریم های بهار 98 در نیمه دوم سال نیز با نشانه گرفتن فولاد مبارکه و برخی از صنایع معروف ایرانی تکرار شد اما؛ این تکرار نیز چیز جدید بر قبلی ها اضافه نکرد و بورس ایران خم به ابرو نیاورد.
البته نمی توان از کم شدن سرعت توسعه صنایع فوق با تحریم های جدید گذشت اما؛ بازار سرمایه تاثیر چندانی از این تحریم ها نگرفت.

 

 

3- ریزش بالای 70 درصد بازار سرمایه:

ریزش بازار یا به قول فعالان بازار سرمایه؛ اصلاح بازار، در سال 98 چند باری رخ داد اما؛ اوج این اصلاح در پاییز 98 و زمانی رخ داد که بازار توانسته بود رکوردهای جدید را در تابستان به نام خود ثبت کند. بازاری که در اولین روز سال 98 با عدد 178 هزار و 569 واحد کار خود را آغاز کرده بود در تابستان به 330 هزار واحد رسید و البته رکوردهای 5، 6، 8 و 11 هزار واحدی را به نام خود ثبت کرد.
اما با آغاز مهر 98 ورق برگشت و حالا ثبت رکورد کاملا برعکس شد و ریزش های 7، 8 و 11 هزار واحذی در پاییز 98 رقم خورد و تمام تازه واردهای بورس و برخی افراد خاص را شوکه کرد.
روند نزولی بازار سرمایه در آخرین روزهای پاییز و با آغاز دی ماه مجددا رو به رشد شد و برای افرادی که در پاییز همه قرمزهای بازار را درو کرده بودند بسیار پر سود بود و البته برای تمام افرادی که در همان دوران قرمزی، سهام خود را فروخته بودند پر بود از پشیمانی و آه و ناله...!

روند نزولی بازار سرمایه در آخرین روزهای پاییز و با آغاز دی ماه مجددا رو به رشد شد و برای افرادی که در پاییز همه قرمزهای بازار را درو کرده بودند بسیار پر سود بود و البته برای تمام افرادی که در همان دوران قرمزی سهام خود را فروخته بودند پر بود از پشیمانی و آه و ناله...!

 

 

4- تغییر حجم مبنا و کاهش دامنه نوسان:

بورس ایران اگر هم بخواهد آرامش را تجربه کند، گاهی برخی تصمیمات خود به خود به این آرامش چنان لگدی می زند که بلند شدن دوباره بازار را کمی دشوار می کند. در آخر زمستان 98 و قبل از پیدایش کرونا ویروس، بازار سرمایه به یکباره با دو تصمیم جدید به کما رفت. تغییر حجم مبنا اولین ابلاغ بود!
اما قانون جدید چه می گوید:
تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود. البته این تغییر حجم مبنا با تبصره و شروط مختلفی همراه است.
واکنش ها به این تصمیم اندک بود اما؛ این پایان کار نبود و در روزهای پایانی اسفند 98 و با جدی شدن حضور کرونا ویروس در کشور و احتمال تاثیر این ویروس بر بازار ایران همانند بازارهای جهانی، مدیران بازار سرمایه ایران تصمیم گرفتند در روزهای پایانی دامنه نوسان را از 5 به 2 کاهش دادند و البته این مهم قرار بود از 17 اسفند ماه اجرایی شود.


اعتراضات در روزهای تعطیل آخر هفته آنقدر افزایش یافت که وزارت اقتصاد با تمام قوا از وزیر تا معاونان وارد کارزار شده و اعلام کردند این تصمیم معلق می شود تا تضمیمات جدید اتخاذ شود. به هر حال در روزهای بعد این قانون یکشبه نیز به بایگانی سپرده شد تا سال بدون کاهش دامنه نوسان به پایان برسد.
در این میان شایعات بسیاری در مورد دلیل اعلام این کاهش نوسان در آخرین روز معاملات هفته بر سر زبان ها افتاد. برخی معتقدند برخی از این تغییر نوسان قرار بود پول های عجیبی به جیب بزنند!!!

 

 

5- کروناویروس:

یک ویروس کوچک چینی که تنها به دلیل بی درایتی و منفعت مالی برخی افراد و توسط مدیران ارشد هواپیمایی ماهان وارد کشور شد، یک سوغات مرگ بار برای ایران و ایرانی شد که البته در کمتر از 10 روز سراسر جهان را فراگرفت. این ویروس به دلیل دست و دل باز بودن ایرانیان و البته جمعیت زیاد چینی ها به سرعت یک اپیدمی جهانی شد که جان های بسیاری را گرفت.
بعد از سیستم بهداشتی کشورها، بازار سرمایه و اقتصاد جهانی با این ویروس چینی کاملا فلج شد. صنایع و کسب و کارهای بزرگ و کوچک مجبور به تعطیلی شدند و کار به تعدیل نیوری کار در مشاغل مختلف کشید.
انتظار در بازار سرمایه ایران نیز این بود که ریزش های سریع و وحشتناکی در بورس رخ دهد اما با درایت مدیران بازار سرمایه و شاید به دلیل جهانی نبودن بازار سرمایه ایران، تاثیرات ویروس چینی بر بورس کشور بسیار اندک و نا چیز بود.
البته داستان کرونا تازه آغاز شده و باید دید مدیران بازار سرمایه چه تدبیری برای مقابله با تاثیرات آن می کشند.

 

 

6- تغییر مدیرعامل:

یکی از اتفاقات جالبی که هر ساله در ماه های پایانی در رسانه ها و کانال های بورسی کلید می خورد، تغییر آقای رییس است؛ شاپور محمدی!
آخرین روزهای پایان سال 97 و 98 دو شایعه بر سر زبان ها افتاد. شاپور محمدی می رود و فلانی به جای وی می نشیند. جالب اینکه هر بار هم یک اسم مشخص بیان می شود اما خیلی زود این شایعه تکذیب و جو آرام می شود اما جالب اینکه هیچ فردی پیگیری این شایعه سازی ها و رسانه ها و کانال های درگیر نمی شوند و...!

متاسفانه هر بار که این شایعه بر سرزبان ها می افتد عده ای واکنش های احساسی نشان می دهند و سریع تحت تاثیر این شوی رسانه ایی قرار می گیرند. باید دید در سال 99 شایعه پایان سال چه خواهد بود؟!
به هر حال سال 98 هر چه بود با تمام افت و خیزهایش تمام شد و حال باید دید بعد از تعطیلات 15 روزه و یا حتی 30 روزه کشور، بازار به این اتفاقات چه واکنشی نشان می دهد.

 

گزارش از محمد علی رفیعی

 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس شاپور محمدی محمد علی رفیعی کرونا حجم مبنا دامنه نوسان بازار سرمایه ایران تغییر حجم مبنا آخرین روز دامنه نوسان بازار پایه تحریم ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۲۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرک جدید بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگر‌های سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از بهمن سال‌گذشته، نماد‌های شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نماد‌های کوچک رفته و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۴ هزار و ۲۸۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز سه شنبه، ۵۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

روند دلار نیمایی

 به رغم اینکه بورس در ماه‌های اخیر هنوز به طور جدی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش نشان نداده‌است و به نوعی دچار نوعی جاماندگی در بورس نسبت به سایر بازار‌ها و نرخ ارز هستیم، باید به این موضوع توجه داشت که بورس همچنان با ابهامات زیادی مواجه است که تا زمان زدوده شدن سایه این ابهامات از بازار، نمی‌توان به شکل‌گیری روند جدی در بازار خوشبین بود.

اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار اعتراض جدی به حبس آن در حوالی ۴۰‌هزار‌تومان دارند و به نظر بانک مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه دهد تا نرخ نیمایی از محدوده‌های کنونی افزایش را تجربه کند که مطمئنا اثرات مثبت این موضوع در جریان معاملات پدیدار خواهد شد.

بررسی روند قیمتی دلار نیمایی نشان می‌دهد که این نرخ با رشد ۰.۴۲‌درصدی نسبت به‌روز گذشته همراه شده و در آستانه فتح کانال ۴۱‌هزار‌تومان قرار گرفته‌است. با شکافی که میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی ایجاد شده‌است، سیاستگذار دیر یا زود باید این شکاف ایجادشده را با افزایش دلار نیمایی پر کند و اثرات مثبت این موضوع در ماه‌های آتی در بازار نمایان خواهد شد.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته، صندوق‌های طلا یکدست سرخ‌پوش شدند. معاملات اونس طلا در بازار جهانی در روز گذشته با افت ۱.۳۳‌درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل پیگیری شد و دلار نیز در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت۱۵ روز سه شنبه) با اندکی کاهش نسبت به‌روز قبل معامله می‌شد. برآیند دو عامل فوق سبب شد تا تابلوی معاملات صندوق‌های طلا، رنگ قرمز به خود بگیرد.

با افت قیمتی که در روز گذشته در معاملات صندوق‌های طلا به‌وقوع پیوست، حباب این نوع از صندوق‌ها با کاهش معناداری مواجه شد و حتی برخی از این صندوق‌ها به زیر NAV رسیدند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی صندوق جدیدی در حوزه املاک و مستغلات در بازار پذیره‌نویسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که با افزایش تعداد صندوق‌های مختلف و پذیره نویسی صندوق‌های جدید در بازار، توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار همچنان ادامه‌دار باشد.

صندوق‌های اهرمی حاضر در بازار نیز روز گذشته با افت قیمت همراه شدند. نکته قابل‌توجه در چند وقت اخیر این است که صندوق‌های اهرمی به‌نوعی تبدیل به لیدر بازار شده‌اند و اهالی بازار به‌دقت جریان معاملات این صندوق‌ها را رصد می‌کنند. نکته قابل‌توجه معاملات روز گذشه بورس تهران، رشد قیمت صندوق‌های بخشی خودرویی بود. با توجه به رشد سبزپوشی سهام خودرویی در روز گذشته، این صندوق‌ها با اقبال خریداران همراه شدند.

تجدیدارزیابی

موضوع تجدیدارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته برای مقاطعی در بازار مطرح و سبب شد تا بازار برای چند روز هم که شده، جانی تازه به خود بگیرد، اما مسکوت ماندن این موضوع و به‌ورطه عمل نرسیدن آن، بازار را با ابهامات آتی مواجه کرد و بازار نتوانست از این آیتم به‌عنوان محرکی برای رشد خود استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد که باید اتحادی همگانی در راستای به حقیقت بدل‌کردن این موضوع در تالار شیشه‌ای شکل بگیرد و رسانه‌های بورسی و اقتصادی به هر رنگ و رخساری که شده، به این موضوع بپردازند تا گامی بزرگ در جهت به روزرسانی دارایی‌های شرکت‌های بورسی برداشته شود. به هر روی باید منتظر ماند و دید که در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، سیاست‌های اقتصادی به کدامین سمت و سو خواهد رفت و آیا از بستر بازار سهام برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده خواهد شد، یا خیر؟

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳