Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- سرویس بین الملل: در حال حاضر جهانیان با مسئله گسترش ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ویروس قاتلی که بی‌رحمانه قربانیان زیادی در کشورهای جهان بر جای گذاشته است. در این میان دولتها تلاش می‌کنند تا با اتخاذ تدابیری روند گسترش این ویروس را در کشورهای خود کند کرده و مانع آن شوند که جان شهروندانشان به خطر بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد این مسئله در میان سیاستمداران بحرینی و رژیم آل خلیفه به صورت دیگری تفسیر شده است. آل خلیفه حتی در خصوص گسترش این بیماری به دنبال بهره برداری سیاسی است، به طوری که مانع بازگشت نزدیک به دو هزار شهروند بحرینی از ایران به کشورشان می‌شود.

رژیم آل خلیفه که در سیاست‌های ضد ایرانی خود شهره است این بار می کوشد مانع بازگشت این زوار بحرینی به کشور خود به بهانه گسترش ویروس کرونا شود.

این در حالی است که تمام کشورهای جهان می‌کوشند اتباع خود را در سایه اوضاع کنونی به سرزمین‌هایشان بازگردانند.

خبرنگار مهر در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا به این موضوعات پرداخته است که در ادامه می‌آید.

شیرین طهماسب هانتر (۱۹۴۵ در تبریز) استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون است که در زمینه مقالات سیاسی به فعالیت مشغول است. او متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده نقل مکان نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی صحبت می‌کند. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.

کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تأثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است. از جمله آثار دیگر وی می‌توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه‌های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت»، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.

*حدود دو هزار نفر از شهروند بحرینی که برای زیارت یا سیاحت به ایران آمده‌اند با شیوع کرونا نتوانسته‌اند از ایران خارج شوند. به رغم اعلام ایران، دولت بحرین برای بازگشت آنها همکاری نمی‌کند و فقط حاضر شده تعداد محدودی از آنها به بحرین بازگردند و اکثریت آنها که سن بالایی هم دارند و در معرض خطر قرار دارند و در ایران هستند. دلیل این موضوع چیست؟

دولت بحرین همیشه خواسته است که از هر بهانه‌ای برای فشار به ایران استفاده کند. موافقت نکردن با بازگشت اتباع خود از ایران هم با همین منطق است. اما ترس از شیوع کرونا نیز ممکن است دلیل دیگر این موضوع باشد.

*به نظر می‌رسد مورد مذکور در راستای سیاستهای جمعیتی دولت منامه برای تحت فشار گذاشتن شیعیان بحرین باشد. ارزیابی شما چیست؟

بعد از آنکه بحرین زیر تسلط بریتانیا رفت در مرحله اول سیاست از بین بردن جنبه‌های ایرانی هویت در پیش گرفته شد. مدارس ایرانی و فارسی زبان بسته شدند و از مصر و عراق معلم وارد کردند.

از دهه ۸۰ میلادی نیز سیاست شیعه زدایی شروع شد. من در سال ۱۹۸۵ از بحرین دیدن کردم. در آن زمان روستاهای تمام شیعه که طرز لباس و زندگیشان با اعراب متفاوت بود وجود داشت. در آن زمان سیاست دولت از هم پاشیدن روستاهای خودکفای شیعی بود. از دهه ۱۹۹۰ به بعد سیاست تبدیل به تغییر بافت مذهبی بحرین شد.

بعد از تبدیل بحرین به آنچه در واقع مستعمره عربستان سعودی است، سیاست شیعه زدایی شدیدتر شد.

*دولت بحرین سالهای متمادی در راستای حذف هویت شیعی از این کشور به سلب تابعیت شیعیان و دادن تابعیت به غیر شیعیان پرداخته است. ارزیابی شما از این رویکرد چیست؟

نظر شما کاملاً درست است. هدف از بین بردن هویت شیعه و بازمانده‌های فرهنگ ایرانی در بحرین است.

*چراکشورهای غربی در مقابل سیاستهای ظالمانه دولت منامه علیه شیعیان بی تفاوت هستند و حتی دولت آل خلیفه را نیز تشویق می‌کنند؟

متأسفانه بیشتر دولتهای عربی نیز احساسات ضد شیعی و ایرانی دارند. در ضمن آنها اختلافاتی نیز با حکومت ایران دارند. چون شیعیان بحرین به ایران احساس نزدیکی دارند این کشورها حاضر نیستند از حقوق آنها حمایت کنند.

از طرف دیگر پرونده حقوق بشری این کشورها در قبال مردم خود نیز زیاد خوب نیست. به طور کلی مسأله حقوق بشر برای آنها اهمیت زیادی ندارد.

*بحرین هر سال میزبان کنفرانس امنیتی موسوم به ( Manama dialogue) است که توسط اتاق فکر معروف IISS برگزار می‌شود. از جمله در این کنفرانس بر «امنیت انسانی» توجه می‌شود. یکی از محورهای امنیت انسانی نیز توسعه سیاسی است که بحرین نه تنها دارای آن نیست بلکه سیاست سرکوبگرانه نیز دارد. چرا سرکوبگری‌های کشورهایی مثل بحرین از سوی کشورهای غربی حامی حقوق بشر دیده نمی‌شود؟

«دیالوگ منامه» هدفش محکم نگهداشتن روابط اعراب خلیج فارس با کشورهای غربی و هدایت آنها به سوی حمایت از سیاستهای غرب در منطقه است. بقیه مسائل جنبه ظاهری دارند.

همان طور که بحران کرونا نشان داده متأسفانه کشورها تعریف بسیار محدودی از مفهوم امنیت جمعی دارند.

کد خبر 4886891

منبع: مهر

کلیدواژه: بحرین عربستان سعودی شیرین هانتر ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی ایران عربستان سعودی دونالد ترامپ تحریم اقتصادی ایران شیوع کرونا افغانستان سوریه روسیه لبنان بیماری های واگیر آل خلیفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۳۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مجید میراحمدی، معاون انتظامی و امنیتی وزیر کشور امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: تجارت مرزی در ایام اربعین یک دقیقه هم نباید قطع شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای اتباع غیر ایرانی برای ورود و خروج از ایران به عراق نباید خارج از ستاد اربعین اتخاذ شود، گفت: آمار‌های ورود و خروج اتباع پاکستانی در سفر به عراق متناقض است، اما هر گونه تصمیم‌گیری یا صدور روادید برای آنان به دلیل گرمای بیش از حد هوا و ازدحام جمعیت باید خارج از استان خوزستان انجام شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: گذرنامه عبور اتباع از ایران باید از مبدا در اختیار آنان قرار گیرد تا از مشکلات بعدی در ایران جلوگیری شود. نمونه‌های گذرنامه اتباع در وزارت کشور مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

میراحمدی با اشاره به ۵۲ محور در توافقات انجام شده در جلسه با نمایندگان عراق، ادامه داد: عزت و تامین امنیت و حفاظت از سلامتی زائرین ایرانی از اهداف ما در سال‌های قبل بود؛ که امسال نیز این اهداف دنبال می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: به دلیل کمبود منابع مجبوریم بر اساس اولویت‌ها و پروژه‌های اصلی اقدام کنیم.   مهمترین اقدام شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی مسیر اربعین است.

میراحمدی مبلغ پارک خودرو‌ها در پارکینگ‌های منتهی به مرز‌های خروجی کشور در ایام اربعین را روزانه ۳۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: این مبلغ، سقف مبلغ خواهد بود و سازمان شهرداری‌ها مسئولیت اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه جلسات قرارگاه مشترک اربعین  استان‌ها با حضور نمایندگان عراقی برگزار خواهد شد، ادامه داد: طرف عراقی بودجه خوبی برای نصب دوربین و کنترل مرز‌ها و عبور و مرور زائران اربعین اختصاص داده است و استانداران نیز در جریان تصمیمات این ستاد قرار می‌گیرند.

میراحمدی به نرخ ارز اربعین اشاره کرد و گفت: قیمت دینار عراق که توسط بانک مرکزی برای اربعین اعلام می‌شود، متفاوت از ضوابط ارزی است که به تجار و بازرگانان تخصیص پیدا می‌کند. این ارز باید در چهارچوب ساز و کار کنترلی تعیین وضعیت شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین از توافق با طرف عراقی برای عبور کامیون‌های ترانزیت خبر داد و افزود: برای انتقال تجهیزات به عراق باید از کامیون‌های با پلاک ترانزیت استفاده شود. طرف عراقی پذیرفته است که مبلغ مربوط به کاپوتاژ را از رانندگان کامیون ایرانی در ایام اربعین دریافت نکند و برای تردد رایگان تریلی‌ها و کامیون‌های بخش خصوصی نیز باید با طرف عراقی مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: پلیس راهور به مدت یک ماه از ۲۰ محرم تا ۱۵ صفر بر مبنای قوانین و مقررات و تاییدیه سه برگی اجازه تردد کامیون‌های حامل بار را صادر می‌کند.

میراحمدی در تشریح جزئیات ۵۲ محور توافق با طرف عراقی، افزود: طرف عراقی با همه آنها به جز موضوع اتوبوس‌های اربعین موافقت کرد. محور‌های توافقات برای روسای کمیته‌های ستاد اربعین ارسال می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه جلسات هماهنگی ستاد اربعین با طرف عراقی ادامه داد، گفت: از وزیر امور خارجه خواستیم ما را در مذاکرات بیشتر با طرف عراقی همراهی کند. عزت زائران برای ما اهمیت زیادی دارد. امنیت، سهولت و سلامت از اهداف اربعین سال گذشته بود امسال نیز دو هدف عزت و معنویت را به این اهداف اضافه می‌کنیم.

وی تأکید کرد: عزتمندی زائران ایرانیِ اربعین نباید تحت الشعاع گران شدن دینار عراق قرار بگیرد؛ به همین منظور اگر از دوازدهم ماه صفر به بعد هیچ خدماتی از طرف دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر اربعین به زائران ایرانی داده نشود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود، زیرا موکب‌ها به اندازه کافی به زائران خدمات رسانی خواهند کرد.

وی با انتقاد از سازمان حج و زیارت در موضوع اربعین، این سازمان را مسئول برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی دانست و گفت: با توجه به روندی که سازمان حج و زیارت در پیش گرفته است به نظر می‌رسد ایام اربعین، ایام استراحت دوستان است در حالی که تمامی خدمات تحت مدیریت این سازمان از جمله آشپزخانه‌ها و سایر امکانات باید در اختیار ستاد اربعین و زائران حسینی قرار بگیرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: مسأله اربعین موضوع بسیار بزرگ و با اهمیتی است که باید با مشارکت همه دستگاه‌ها انجام شود. اقشار مستضعف و کم درآمد به دلیل فقر نمی‌توانند غیر از ایام اربعین به زیارت عتبات عالیات بروند، بنابراین بر همه اعضای ستاد اربعین فرض است که بهترین خدمات را به این عزیزان ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)