Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:27:32 GMT

ضرورت دوری از کم‌تحرکی کودکان در قرنطینه خانگی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۴۶۴۴

ضرورت دوری از کم‌تحرکی کودکان در قرنطینه خانگی

ایسنا/اصفهان در روزهای خانه نشینی به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، انجام فعالیت جسمانی منظم یکی از راه های مقابله با این ویروس و عاملی برای افزایش سیستم ایمنی بدن است.

با ادامه گسترش ویروس کرونا، مقامات بهداشتی کشور به مردم توصیه می کنند که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و بیشتر در خانه بمانند تا شیوع این ویروس محدود شود، محدودیت های مسافرت، شرکت نکردن در فعالیت های خارج از خانه (مثل مدرسه و دانشگاه) و تعطیلی اماکن ورزشی، فعالیت های جسمانی افراد را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماندن طولانی مدت در خانه باعث کم تحرکی افراد می شود. به این صورت که افراد زمان بیشتری را در حالت نشسته و دراز کشیده، هنگام تلویزیون دیدن، کار با گوشی و بازی های رایانه ای، سپری خواهند کرد و کاهش فعالیت جسمانی روزانه و به تبع آن کاهش مصرف انرژی، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیاندازد، بنابراین نیاز است که فعالیت جسمانی در این دوران در خانه ادامه پیدا کند تا سیستم ایمنی به درستی فعالیت کند و سلامتی انسان حفظ شود.

تعطیلات امسال از ترس کرونا اصلا فایده ای ندارد

در این میان کودکان که به سبب تعطیلی مدارس زمان بیشتری در خانه هستند، بیشتر هم در معرض ابتلا به کم تحرکی قرار دارند. یک دانش آموز کلاس ششم که این روزها را در خانه سپری می کند به ایسنا، می گوید: در روزهای تعطیل عید بچه‌ها باید بازی کنند و شاد باشند، اما امسال به خاطر کرونا فقط در خانه ماندیم، درس خواندیم، فیلم دیدیم و گاهی هم با معلممان صحبت کردیم.

علیرضا شیخی ادامه می دهد: وقتی تنها باشی روزها به سختی می‌گذرد و اصلا نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. داخل خانه که نمی شود فوتبال بازی کرد، بازی دیگری هم که بلد نیستیم.

وی ادامه می دهد: دوچرخه سواری داخل حیاط کوچک خانه و به تنهایی هم که این روزها لذتی ندارد. کمی که بازی کردیم، خسته شده و باید به اتاق برگردیم و با کامپیوتر بازی کنیم یا بخوابیم.

یکی دیگر از دانش‌آموزان کاشانی تجربه این روزهای مدرسه نرفتنش را زیاد دوست ندارد و می گوید: تعطیلات امسال از ترس کرونا اصلا فایده ای ندارد، چون مجبور هستیم فقط در خانه بمانیم و هیچ کس را نبینیم و با هیچ کس حرف نزنیم، اما داخل اتاق چطور باید بازی کنیم؟

امیرضا جعفری می افزاید: با نظارت مادرم روزی پنج ساعت درس می‌خوانم. بقیه روز هم که تنها هستم، حوصله هیچ کاری ندارم. چقدر می شود داخل خانه ماند و با کسی حرف نزد؟ باید داخل کوچه بازی کنیم.

این دانش‌آموز کلاس چهارمی اضافه می کند: در طول روز با دوستانم تلفنی صحبت می‌کنم، چند ساعت هم با موبایل بازی می کنم، ولی آدم باید دوستانش را ببیند و با آنها حرف بزند، اقوام را ببیند و عیدی بگیرد؛ امسال بخاطر کرونا و برای سلامتی مجبور هستیم داخل خانه بمانیم.

کودکان باید از اخبار پرتنش دور شوند

در این رابطه، هادی مرادی وستگانی- رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به ایسنا، می گوید: شیوع ویروس کرونا، دغدغه ای است که بسیاری از خانواده ها را به قرنطینه خانگی وادار کرده و بخش عظیمی از این افراد، کودکان هستند که این بی تحرکی و فضای ثابت می تواند باعث بروز مشکلاتی برای آنها شود.

وی ادامه می دهد: یکی از عوارض احتمالی قرنطینه خانگی، ایجاد مشکلات روانشناختی مانند استرس، اضطراب و افسردگی است. وقتی والدین نمی‎‌توانند اضطراب خود را کنترل کنند، فرزندان‌شان نیز ناخودآگاه تحت تأثیر این استرس قرار می‌گیرند.

مرادی وستگانی با بیان اینکه اخبار ناخوشایند و پر تنش، باعث ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول و آدرنالین در بدن شده که این هورمون ها در افسردگی کودکان نقش مهمی ایفا می کنند، خاطرنشان می کند: اما نکته مهمتر از آن، تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در اثر ترشح این هورمون ها است.

وی تصریح می کند: در صورت ورود ویروس به بدن، سیستم ایمنی باید توانایی لازم جهت مبارزه و از بین بدن آن را داشته باشد پس تا آنجا که می توانیم باید کودکان را از اخبار بد و شرایط پر تنش دور نگه داریم تا از ترشح هورمون هایی جلوگیری شود که می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

کم تحرکی علاوه بر چاقی عامل مشکلات روانشناختی است

این پژوهشگر ورزش کودکان تاکید می کند: از دیگر مشکلات قرنطینه خانگی، افزایش بی تحرکی به واسطه حذف فعالیت های بدنی است که به طور معمول در محیط بیرون از خانه انجام می شده است و در این شرایط استفاده از وسایل دیجیتالی مانند تلویزیون، رایانه و موبایل به مراتب بیشتر از ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت کودکان استفاده می شود.

وی ادامه می دهد: کودکانی که ساعت زیادی از وسایل دیجیتالی استفاده می‌کنند، زمان کمتری برای تحرک و بازی دارند که نتیجه آن، علاوه بر بروز مشکلات روانشناختی مانند استرس و افسردگی، می تواند مشکلاتی همچون چاقی و بیماری های ناشی از آن را برای کودکان به همراه داشته باشد.

مرادی وستگانی می گوید: والدین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات جسمی و روحی، باید زمان خواب و استفاده از وسایل دیجیتال را محدود کرده و برنامه های مناسب جایگزین را در برنامه روزانه آنها قرار دهند. روش بازیهای خانگی را یاد بگیرند و با بچه ها انجام بدهند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه می توان با ایجاد محیط امن و آرام در خانه و تقویت اعتماد به نفس کودکان عملکرد آنها را هنگام روبرو شدن با شرایط استرس، کنترل کرد، می افزاید: یکی از نکات بسیار مهم، آموزش روش های موثر برای رعایت بهداشت فردی و دور کردن کودکان از خبرهای مربوط به بیماری است.

دوری از مصرف غذاهای پرکالری در ایام قرنطینه خانگی

وی تصریح می کند: پدر و مادر باید الگوی مناسب برای فرزندان باشند، زیرا کودکانی که والدین خود را اغلب در حالت نشسته و در حال استفاده از وسایل دیجیتال می بینند، رفتار آنها را تقلید کرده و در آینده دچار اضافه وزن خواهند شد. همچنین استفاده از غذاهای پرکالری زمینه ساز بیمای های قلبی و عروقی در آینده  می شود.

وی تاکید می کند: پدر و مادرها می‌توانند با فراهم کردن شرایط بازی های خانگی و همراهی با فرزندانشان، آنها را به انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی متنوع در قالب بازی مثل دویدن، پریدن، لی لی کردن، انجام مهارت های تعادلی، هماهنگی، انجام مهارتهای جابجایی، انجام مهات های دستکاری و ...  تشویق کنند.

رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، ایجاد نشاط در خانه، افزایش فعالیتهای حرکتی، ارتقای قابلیت های ذهنی و بهبود شرایط فیزیولوژیکی بدن را عاملی برای خطر ابتلا به بیماری های مختلف در کودکان می داند و می گوید: یکی از فعالیت های جذاب و مفیدی که والدین می توانند انجام دهند، طراحی بازیهای حرکتی انفرادی و گروهی با وسایل ساده و ابتدایی موجود در خانه است که این فعالیتها باعث شادابی از طریق ترشح هورمون هایی مثل دوپامین، سروتونین و اکسی توسین شده، از بروز مشکلات روانشناختی جلوگیری کرده و باعث عدم اضافه وزن و بیماری های ناشی از آن نیز می شود.

اجرای صحیح بازی های حرکتی عامل بهبود رفتار کودک

وی اظهار می کند: گنجاندن بازی های حرکتی با شدت متوسط و پرهیز از نشستن های طولانی، تقویت سیستم ایمنی بدن را فراهم  می کند و باعث تقویت حافظه و یادگیری، افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و افسردگی و حتی تغییرات شخصیتی در کنار توسعه قابلیت های بدنی و افزایش ذخایر حرکتی کودکان می شود.

این پژوهشگر ورزشی، بازی را نخستین وجهی که کودکان به واسطه آن درباره بدن و قابلیت های حرکتی آن، آموزش می بینند، معرفی می کند و می افزاید: همچنین، علاوه بر اینکه وسیله ای مهم برای رشد حرکتی است، به عنوان تسهیل کننده مهمی در تقویت مهارت های عاطفی و اجتماعی کودکان به کار می رود.

رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان می گوید: کودکان با بازی به طور فعال و از طریق شیوه های مختلف، در ارتقای مهارت های شناختی درگیر می شوند و اجرای صحیح بازی های حرکتی می تواند باعث اصلاح و بهبود رفتار کودک همراه با رشد و توسعه این رفتارها باشد.

مرادی وستگانی می افزاید: کودک در زمان بازی به مقررات بازی احترام می گذارد و اندیشه های خود را به ساده ترین راه نشان می دهد و از این راه نیروی سازنده خود را پرورش می دهد که مهترین کارکرد فعالیتهای بدنی به ویژه در روزهای تعطیل طولانی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس در خانه بمانیم مشکلات روانشناختی سیستم ایمنی بدن فعالیتهای بدنی قرنطینه خانگی ادامه می دهد هورمون ها کم تحرکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دوری از این ۱۵ عامل به زوال عقل زودرس در جوانی دچار نمی‌شوید

ایتنا - در حالی که زوال عقل در افراد مسن بسیار شایع‌تر است، سالانه صدها هزار نفر به زوال عقل زودرس (YOD) در سنین جوانی مبتلا می‌شوند. یک مطالعه گسترده عوامل مرتبط به سبک زندگی و سلامتی را برای نخستین بار در این‌باره کشف کرد.
پیش از این اکثر تحقیقات قبلی عامل اصلی این بیماری را به صورت ژنتیکی و از طریق انتقال نسل به نسل می‌دانستند، اما پژوهش جدید ۱۵ عامل مختلف مربوط به سبک زندگی و سلامتی را که با خطر ابتلا به زوال عقل زودرس مرتبط هستند شناسایی کرد.

دیوید لیولین، متخصص بیماری‌های همه‌گیر از دانشگاه اکسِتِر در بریتانیا، این مطالعه را «بزرگترین و قوی‌ترین مطالعه در نوع خود» دانست که تاکنون انجام شده است. وی در این‌باره گفت: « خوشبختانه می‌‌توان با توجه به طیف وسیعی از عوامل مختلف،  خطر ابتلا به این وضعیت ناتوان کننده را کاهش دهیم.»

تیم تحقیقاتی داده‌های جمع آوری شده در مورد ۳۵۶۰۵۲ فرد زیر ۶۵سال در بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرده است.

فاکتورهای کشف شده
تعلق به دهک‌های پایین از نظر اقتصادی و فرهنگی، انزوای اجتماعی، آسیب شنوایی، سکته مغزی، دیابت، بیماری قلبی و افسردگی همگی با خطر بالای زوال عقل زودرس مرتبط بودند.

کمبود ویتامین D و سطوح بالای پروتئین فعال سی-که توسط کبد در پاسخ به التهاب تولید می‌شود- نیز به معنای خطر بالاتر ابتلا است. همان خطری که داشتن دو نوع ژن (ApoE4  وε4) به عنوان عامل ژنتیکی ابتلا به آلزایمر ایجاد می‌کند.

 

محققان رابطه بین الکل و زوال عقل را نیز بررسی کرده و آن را پیچیده توصیف کردند. در حالی که سوء مصرف الکل منجر به افزایش خطر ابتلا می شود، نوشیدن در حد متوسط می‌تواند با کاهش خطر ابتلا در ارتباط باشد. احتمالا این موضوع به این دلیل است که افراد گروه دوم بصورت کلی افراد سالم تری هستند (به خاطر داشته باشید که افرادی که از نوشیدن الکل خودداری می کنند اغلب به دلایل پزشکی این کار را انجام می دهند.)

به طور خاص، این مطالعات نشان داد که افرادی با سطوح بالاتر تحصیلات و قدرت بدنی بیشتر (که با میزان قدرت دست اندازه‌گیری می‌شود)، با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل روبرو هستند. 

علاوه بر عوامل فیزیکی، داشتن سلامت روانی همچون اجتناب از استرس مزمن، تنهایی و افسردگی نیز نقش مهمی را در عدم ابتلا ایفا می‌کند.

در حالی که این نتایج به معنای رابطه مسقیم بین عوامل شناسایی شده و زوال عقل نیست، اما به درک جامع‌تری از این وضعیت کمک می کند. امری که می تواند برای توسعه درمان‌های بهبود یافته و اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم باشد.

استیوی هندریکس، عصب‌شناس از دانشگاه ماستریخت، در مورد اهمیت درمان زوال عقل زودرس گفت: « زوال عقل زودرس تاثیرات بسیار جدی‌تری دارد، چرا که افراد مبتلا همچنان شغل، فرزندان و زندگی پرمشغله‌ای دارند.»

این واقعیت که بسیاری از این عوامل قابل تغییرهستند، می‌تواند موجب ایجاد خوش بینی برای درمان‌گران و مبتلایان به این بیماری شود و افراد با اتخاذ سبک زندگی سالم تر، به طور بالقوه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

دیگر خبرها

  • با دوری از این ۱۵ عامل به زوال عقل زودرس در جوانی دچار نمی‌شوید
  • زنان در دوراهی کار و خانه
  • جابه‌جایی شرکت کربن ‌به‌ خارج از شهر اهواز تا ۱۴۰۵/ ضرورت بازسازی کارخانه فعلی
  • فعالیت‌های کانون پرورش فکری همدان، در راستای ترویج فرهنگ حجاب
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان کودکان و دانش آموزان در کاشان
  • جان صدها هزار نفر در خطر است/ تحرکی خطرناک جریان دارد
  • برنامه ۴ بازی باقیمانده استقلال و پرسپولیس
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار