Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:03:19 GMT

تحقق حق دسترسی به اطلاعات سلامت

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۷۹۱۹

تحقق حق دسترسی به اطلاعات سلامت

در دیدگاه سنتی ممکن است اطلاع رسانی و دسترسی به اطلاعات دقیق مثلاً در حوزه سلامت عاملی شود که رفتارهای مخاطره آمیز افراد را تغییر دهد و موجب کاهش تقاضا برای امور درمانی و کلینیکی شود و موقعیت دست اندرکاران اصناف مرتبط را تهدید کند.از سوی دیگر اولین حقوقی که می توان به همگان قائل شد حق دسترسی و استفاده از اطلاعات سلامت معتبر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی نیازهای اطلاعاتی مردم به ویژه در حوزه سلامت ایجاب می کند تا این حق برای همگان مسلم شمرده شود. زمان نیاز به اطلاعات و پاسخگویی به آن باید کوتاه باشد، طولانی شدن اطلاع رسانی می تواند مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کند.

براین اساس وظیفه تمام دولت هاست که در قبال تعهداتی نظیر تعهد به احترام، تعهد به حمایت و تعهد به ایفا در جهت ارتقای سلامت و مقابله با بیماریها چه درخصوص شهروندان و غیرشهروندان خود گام بردارد.

از منظری وسیع تر، پاسخگویی بخشی از هویت مدیریت دستگاه ملی و عمومی می باشد، با توجه به اینکه در سالیان اخیر بدلایلی اعتماد عمومی نسبت به بخش دولتی با کاهش مواجه بوده است هم اکنون تقاضا و فشار برای افزایش پاسخگویی در بخش عمومی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

با ظهور بیماری کروناویروس در ایران برخی مردم بدلیل فرافکنی برخی رسانه های معاند و عدم دسترسی به اطلاعات و اسناد دقیق و معتبر دچار سردرگمی و آسیب های روانی و هیجانی برای مقابله و مراقبت در برابر بیماری شدند و متاسفانه در آغاز شیوع بیماری به جای عمل و اعتماد به توصیه های وزیران، نمایندگان و پزشکان حاضر در صحنه به اطلاعات و آمارهای فضای مجازی دلخوش کردند.

مردم با استفاده ازفراوانی شبکه های مجازی می توانند اطلاعات مورد نیازشان را دریافت کنند اما آگاهی بخشی از طریق انتشار در مجاری قانونی سبب افزایش اعتماد عمومی و توانمندی برای اجرای تصمیم گیری ها و دستورالعمل ها جهت مقابله با بیماری نوپدید و همراهی و رعایت مردم خواهد شد.

عمل به وظایف قانونی

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات علاوه بر شناسایی حق دسترسی همه مردم به اطلاعات موسسات و دستگاه ها و سازمان هاس عمومی و خصوصی به فراهم کردن امکان دسترسی سریع و بدون تبعیض عموم مردم بویژه مخاطبان، مکلفان، ذینفعان و ذیربطان مقررات و تصمیمات عمومی تأکید کرده است همچنین اطلاعات راجع به وجود یا بروز تهدید سلامت عمومی در زمره اطلاعاتی هستند که باید بدون تبعیض و ممانعت منتشر شود.

دستگاه ها و سازمان ها نیز برای اطلاع رسانی درباره فعالیت هایشان اقدام به انتشار اسناد، دستورالعمل­ها، بخشنامه­ها و احکام در زمینه مقابله با کروناویروس در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کردند. این نوع هم افزایی برای اطلاع رسانی در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی است که در راستای افزایش سطح دسترسی و آگاهی بخشی عمومی و تقویت دستیابی به اسناد معتبر و مستند صورت گرفته برای اولین بار در ذیل حق دسترسی به اطلاعات سلامت به صورت روزانه در مجرای سامانه توسط بیش از 20 دستگاه و سازمان با انتشار 200 سند و اطلاعات تاکنون انجام شده است.

عمل به این رویکرد قانونی هدف بزرگ  اعتمادزایی و اطمینان بخشی برای همراهی مردم را محقق می کند و رسانه های همگانی با بسیج ملی اطلاع رسانی با انتشار مستندات دقیق آمار و ارقام و مکاتبات با اخبار دروغ و غیررسمی که به شایعه پراکنی، تشویش افکار عمومی و پریشان احوالی مردم منجر می شود مقابله می کنند.ایران تنها کشوری در دنیاست که با اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات و مستندات کروناویروس برای دسترسی عموم مردم  اقدام کرده، جریانی که در جامعه بین المللی برای تحقق حقوق بشر شناسایی شده و تاکنون در هیچیک از کشورهای مدعی اقدامی در این مقوله صورت نگرفته است.  

برچسب‌ها ویروس کرونا سواد رسانه ای پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سواد رسانه ای ویروس کرونا سواد رسانه ای دسترسی به اطلاعات اطلاع رسانی حق دسترسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۷۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی گفت: نامگذاری امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده، در هیچ یک از ایام نباید فراموش شود و مسئولان باید روش‌های مشارکت مردم در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید را تبیین کرده و زمینه تشویق و تهییج مردم برای مشارکت در این امر مهم را فراهم کنند.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی محلی برای سیاست گذاری در راستای تحقق شعار سال است و مدیران اقدامات لازم برای تحقق این امر مهم را بررسی کردند تا به صورت مصوبه ابلاغ شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با اشاره به عملیات «وعده صادق» هم گفت: این عملیات در نوع خود بی نظیر بود و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان داد که هیمنه رژیم صهیونیستی، خیالی باطل است.

وی افزود:باید اقدامات تمهید شده برای بهبود وضعیت سلامت در کشور و ارتقای شاخص‌های سلامتی اقشار مختلف در دستور کار جدی شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.

امام جمعه ارومیه با ابراز نگرانی از کم تحرکی بخش قابل توجهی از جامعه افزود: رقم ۷۹ درصدی ذکر شده در این خصوص در کشور قابل قبول نیست و باید برای تحرک بیشتر اقشار مختلف تلاش زیادتری صورت گیرد.

گفتنی است؛ مباحث فرهنگی مربوط به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»  بررسی «سند برنامه ارتقای فرهنگ سلامت» مصوبه هشتصدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور مورخ ۱۳‏/۴‏/۱۴۰۲ جهت اجرایی سازی آن در استان t تشریح سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی توسط مدیر کل ورزش و جوانان استان، و بررسی اولویت‌های فرهنگی سال ۱۴۰۳ از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

دیگر خبرها

  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • راه‌اندازی ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار