Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:23:02 GMT

ربیعی: کرونا اصلا بازی سیاسی نیست

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۹۳۰۵

ربیعی: کرونا اصلا بازی سیاسی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به برخی هجمه‌های تازه علیه دولت گفت: شنبه سوم اسفند (چند روز پس از تأیید ورود کرونا به ایران) در جلسه‌ای با حضور جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها هشدار دادم اگر مسأله اپیدمی کرونا در دام تعارضات سیاست داخلی، اختلافات سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی بیافتد، تاب‌آوری مردم و تلاش‌های دولت و نظام برای غلبه بر این بیماری همه‌گیر به شدت ضعیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بسیاری این هشدار را نادیده گرفتند. اولین بار مخالفان دولت تلاش کردند بخشی از مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی را – که البته خود در بروز آن نقش اساسی داشتند - به اعلام ورود کرونا چند روز قبل از انتخابات نسبت دهند. تعبیر «کرونای بنفش» از دل همین تحلیل و غرض‌ورزی نادرست و نگاه سیاست‌زده به یک مسأله بهداشت عمومی بیرون آمد. همان موقع احساس کردم گروهی می‌خواهند از آب گل‌آلود زندگی کرونازده مردم، ماهی سیاسی صید کنند.

وی افزود: کرونا حالا در ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان و آمریکا هم مشاهده و معلوم شده است که اصلاً بازی سیاسی نیست. تعداد جان‌باختگان و عواقب اقتصادی آن در ایران و همه جهان نشان می‌دهد که اعلام آن تابع منطق سیاسی نیست، بلکه صرفاً مسأله‌ای مرتبط با سلامت میلیون‌ها ایرانی است.

ربیعی گفت: این هم واقعیتی است که ایران تنها کشور درگیر با کروناست که هم‌زمان با تحریم‌ها نیز سخت درگیر است. بدیهی است که دولت به عنوان مسئول تأمین منافع ملی ایرانیان و صیانت از جان ایشان، از هیچ تلاشی برای رفع موانع موجود بر سر تقویت ایرانیان برای مقابله با کرونا دریغ نمی‌کند. این تلاش‌ها شامل فعالیت‌های بین‌المللی برای نشان دادن عواقب مخرب تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر امکانات، تجهیزات، دارو و سایر ملزومات ضروری برای حفظ جان ایرانیان در مقابل کرونا نیز می‌شود. دولت بنابراین با تمام توان در نشان دادن ابعاد جنایت آمریکایی‌ها درخصوص تحریم ایران و ممانعت از تسهیل ورود منابع مالی و ملزومات مقابله با کرونا، فعالیت می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: نگاه سیاست‌زده‌ای که اعلام کرونا را اقدامی برای کاهش مشارکت در انتخابات تفسیر کرد و آن‌را به سیاست داخلی پیوند زد، به وجه دیگری بحران کرونا را به سیاست خارجی پیوند می‌زند و بدون هر گونه شواهدی، باز هم بر بی‌اعتمادی و تضعیف تلاش‌های ملی دولت و ملت برای مقابله با کرونا می‌افزاید.

ربیعی ادامه داد: مفروضات این تحلیل که آمریکایی‌ها ممکن است بر اثر تشدید بحران کرونا در ایران و افزایش جان‌باختگان درصدد تضعیف تحریم‌ها برآیند از اساس غلط است. روابط بین‌الملل بر مبنای اخلاق و دلسوزی بنا نشده است. آمریکایی‌ها که سابقه بمباران اتمی هیروشیما، استفاده از تسلیحات اتمی ضعیف‌شده در جنگ‌های مختلف و اعمال تحریم‌های بین‌المللی منجر به کشته شدن نیم میلیون کودک عراقی را دارند، بر اثر افزایش تعداد کشته‌های کرونا در ایران، دست از تحریم نمی‌کشند.

وی افزود: واقعیت آن است که با بروز هر گونه ضعفی – از جمله تعمیق ابعاد بحران کرونا در ایران – انگیزه آمریکایی‌ها برای تشدید تحریم‌ها بیشتر می‌شود. دولت، دستگاه سیاست خارجی و شخص رئیس‌جمهور که سال‌ها تجربه مواجهه با رفتار آمریکایی‌ها را تجربه کرده‌اند، بیش از هر کسی بر میزان غیراخلاقی بودن سیاست خارجی به‌طور کلی و سیاست خارجی دولت‌های آمریکا آگاه هستند. این تحلیل که دولت قصد دارد از ابزار کرونا برای پیشبرد سیاست خارجی، شکستن تحریم‌ها یا احیای برجام استفاده کند، از اساس غلط و ناسازگار با منطق سیاست خارجی است.

ربیعی تصریح کرد: دولت اولاً تمام نیروی خود را برای مهار بحران کرونا بسیج کرده و از آن استفاده می‌کند. ثانیاً، بسیج داخلی برای غلبه بر کرونا – و حفظ حتی یک انسان و شهروند ایرانی بیشتر از بیماری کرونا – نافی تلاش برای نشان دادن منطق زورگویی و غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران نیست، اما تشدید کرونا هیچ نفعی به حال رفع تحریم‌ها ندارد و هر گونه نشان دادن ضعف از سوی ایران، آمریکایی‌ها را در تحریم‌ها مصمم‌تر می‌کند. دولت بیش از هر کسی آگاه است که پیروزی در مهار کرونا، ابزار مهم‌تری برای رفع تحریم است.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌همان گونه که هشدارم درباره پیوند نزدن کرونا و سیاست داخلی را عده‌ای به گوش نگرفتند و غلط بود، پیوند زدن کرونا و سیاست خارجی هم نادرست و خسارت‌بار است. من به عنوان یک شهروند ایرانی توصیه می‌کنم بگذارید مردم و دولت در کنار هم از درد تحمیل‌شده بر جامعه به سلامت عبور کنند. تبیین‌ها و نزاع‌هایتان را بگذارید برای بعد، وقت برای موشکافی همه ابعاد مسأله کرونا بعد از گذر از این بحران باقی است.

ربیعی گفت: این هم از مصائب جامعه‌ای سیاست‌زده و پرمناقشه است که کرونا را نیز بی‌شواهد به سیاست داخلی و خارجی پیوند می‌زند و ثمره‌اش جز افزودن بر بی‌اعتمادی‌ها و تضعیف اراده عمومی برای مقابله با اپیدمی کرونا و خسارت بیشتر برای مردم نیست.

برچسب‌ها ویروس کرونا دولت علی ربیعی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دولت علی ربیعی ایتالیا آلمان فرانسه انگلستان آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا ویروس کرونا دولت علی ربیعی کرونا در ایران سیاست داخلی آمریکایی ها سیاست خارجی بحران کرونا نشان دادن تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۹۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سال میلادی گذشته، گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همچنین فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک از جمله استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم برای رشد صادرات نفت خام بود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی ایران در سال میلادی گذشته اظهار کرد: دو حامل انرژی نفت و گاز سهم زیادی در تحقق این دستاورد مهم داشته‌اند. در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها، دولت سیزدهم در زمینه تولید و صادرات نفت و گاز هیچ محدودیتی ندارد؛ در حقیقت این دولت توانسته تحریم‌ها را خنثی کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقتدار نظامی ایران در عملیات وعده صادق، گفت: این موضوع یک اتفاق بسیار مهم بود که توانست به ما در صادرات بیشتر و در عین حال آسان‌تر نفت کمک کند. بعد از آن عملیات، حرکت نفت‌کش‌های ایرانی در آب‌های آزاد و در نهایت فروش نفت ایران بهتر شد.


وی افزود:تحقق رشد اقتصادی در طول سه الی چهار سال آینده شرایطی را برای ما مهیا خواهد کرد که بتوانیم عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ را به سرعت جبران کنیم.


قادری با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر سهامداری در فراسرزمینی گفت: این تصمیم از جمله سیاست‌های درستی بود که وزارت نفت به اجرا گذاشت. این استراتژی به ایران اجازه می‌دهد که با بازارسازی برای فروش نفت خام، بازار مطمئنی را در این زمینه برای خود مهیا سازد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: تبدیل نفت خام به فرآورده برای اقتصاد کشور مزیت‌های فراوانی دارد، زیرا این قبیل محصولات از ویژگی صادرات آسان و همچنین تحریم پذیری کمتری برخوردار هستند. در شرایط تحریمی سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای عرضه نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی یک ایده بسیار خوبی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک هم ایده مثبت دیگری است که توسط وزارت نفت پیگیری شد. این واحد‌های کوچک نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ‌تر کمتر در معرض تحریم‌ها قرار دارند؛ لذا، استفاده از این فرصت می‌تواند نقش موثری در صادرات نفت ایران داشته باشد، سیاست که امروز باعث رکوردشکنی دولت سیزدهم در صادرات نفت خام شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت خام ، پالایشگاه ، پالایشگاه فرا سرزمینی ، وزارت نفت ، افزایش صادرات نفت ، پالایشگاه های کوچک ، جعفر قادری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9n

دیگر خبرها

  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است