یادداشت |بوطیقای فضا در ادبیات نیایشی
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۰۰۱۲
اگر قدرت سازنده ادبیات را جدی بگیریم و به این توافق برسیم که ادبیات نیایشی تکرار نیستند، بلکه سازنده هستند، هر نویسنده که در حوزه ادبیات نیایشی به سمت تولید فیلمنامه، نمایشنامه، داستان کوتاه و رمان میرود، یک نیایشگر و یک تولیدگر جدید خواهد بود. ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم، سعید تشکری
ادبیات نیایشی، گفت بیست و نهم
در حافظه تاریخی ادبیات توریستی ایران ما ناگزیر به چند اسم بر میخوریم که تاثیر بهسزایی در نوعی از شکلبندی ادبیات دینی، شبه عرفانی ایران داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این افراد یک ویژگی مشترک دارند که برای ما ایجاد مشکل می کند، آن ویژگی این است که، از ادبیات و تفکرات شیعی ما، نوعی برداشت شبه عرفان سازی میکنند و آنها را دچار الیناسیون فرهنگی کرده و به نوعی ادبیات مسیحی تبدیل میکنند، که اگر ما نتوانیم آن را برای خودمان حل و فصل کنیم، و ماخذهای آن را نشناسیم، ادبیات نیایشی ما همچنان در همین مسیری که تا به امروز قدم زده است، پیش خواهد رفت. حالا آن بیس چیست که هانری کُربَن را با نوعی از ساختارهای ما درگیر میکند؟ هانری کُربَن در حقیقت میگوید، معماری اصفهان، تفکر معماری اصفهان و کل تفکر معماری دوره باشکوه صفویه، ساختارهای ادبیات ایران را تغییر میدهد و به نفع نوعی ادبیات دینی و ادبیات آیینی تصاحب کرده است، و همچنان که خودش مثال میزند، در غرب هم عین این کار را کلیسا انجام داده است، یعنی اگر داوینچی را از کلیسا بگیرید، کلیسا آن عظمت هنری و معماری هنری را ندارد، همچنین معتقد است، اگر این عظمت معماری را از دوره صفویان بگیریم، صفویان فاقد هویت میشوند. پس با این تفکر ما در مورد دوره تیموریان هم داریم و اگر معماری تیموریان را از دوره تیموریان بگیریم، شاخص آن دوره اسلامی، خودش را تخلیه میکند. اسم این کار بوطیقای فضا است. ما به عنوان هنرمند در حقیقت فضایی را تصاحب میکنیم تا در آن از خودمان یادگاری هنری ادبی وهویتی بگذاریم و هنرمندان آن دوره تفکر دینی خود را به حکومت عرضه میکنند، و حکومت از آن برای بقای خودش استفاده میکند، به عبارتی دیگر، هویت دینی یک دوره با معماری وادبیات آن دوره سنجیده میشود و نام معماری اسلامی به خودش میگیرد. این بوطیقای فضا هرچقدر که در ادبیات نیایشی وارد شود، ادبیات نیایشی را پَر و بال میدهد.
یادداشت| روایت سازی تهذیبی در ادبیات نیایشییادداشت| روایت سازی تهذیبی در ادبیات نیایشییادداشت|کنش و واکنش در ادبیات نیایشییادداشت|تهییج و تهذیب در ادبیات نیایشیشوریدگی در ادبیات نیایشیاقتباس متعهد در ادبیات نیایشیکاربرد تفسیر جمعی در ادبیات نیایشیرابطه معنویت و هنر در ادبیات نیایشییادداشت|بازی دیگر بودگی در ادبیات نیایشییادداشت|پرسشهای هویت در ادبیات نیایشیهننخرولان بارت جدای از اینکه منتقد ادبیات و فیلسوف تمام است، یک تصویرنویس در کتابهایی چون«عاشق»، «سوگواری مادرم» وخود زندگینامه نویس هم هست ، قطعه نویسیهای بسیار شبه دینی و عارف نماست. او دقیقاً در این آثار ، کاری متفاوت و تا جایی علیه تفکر خود و جدای از نقدهای ادبی فلسفی انجام میدهد. درباره رولان بارت، به عنوان یک اصطلاحشناس و تصویرسرا گفته میشود که، تکه تکههای تصویرسرای رولان بارت در اندیشه ای است که گاهی قصد خودانتقادی دارد. شاید بهتر باشد اینگونه بگویم، که انسان در عین حال که به نظام اندیشه یک مکتب نزدیک میشود، از نظم ذهنی و نظام شکل یافته و شکل نیافته خویش نیز باخبر میشود، شاید در این میان به قول رولان بارت بتوان با نقاط دلنشین در موارد متناقض و نه چندان متینی در این نظامهای اندیشگی نیز مواجه شد، ولی آنچه اهمیت دارد این است که ارجاع دادن این نقاط ضعف به یک نظام اندیشگی به ظاهر آسان می رسد، اما درباره اندیشگی خویش میتوان رویکرد دیگر خود انتقادی را مطرح کرد. آقای محمد پیر حیاتی کتابی به نام - تصویرسرای رولان بارت و سالک ایرانی- تدوین کرده است، من این قطعه را از آن کتاب آوردم.
در این کتاب آقای محمد پیرحیاتی به نقد رولان بارت میپردازد و میگوید او در کل آدمِ کهن الگو است و اگر ما بخواهیم این آدم کهن الگو را وارد ادبیات کنیم چه سرنوشت و سرشتی پیدا میکند و به سوی چه نوع رویکردی در دین می رود.
اصولا ما در ادبیات نیایشی با دو مسئله روبه رو هستیم:
1. تجدید یک موضوع و بازنویسی همان موضوع توسط افراد مختلف
2. تهدید موضوع، به این مفهوم که ما در یک اثر نیایشی نه به نفع آن موضوع بلکه به تهدید آن موضوع میپردازیم و بعضی نویسندگان، کتابهایی مینویسند که ظاهری دینی دارد، اما درون مایه ضد دین دارند. که در این باب میشود،به برخی از کتابهای آقای هوشنگ گلشیری اشاره کرد که در ظاهر، یک قدیس را در چارچوب ادبیات شرقی مطرح میکند ولی در بطن به جنگ آن میرود.
اما بسیاری از نویسندگان به تشریح میپردازند، یعنی نه تجدید هستند و نه تهدید. تشریح یعنی مشروح کردن، که مولانا استاد مشروح کردن سینه است، و میگوید سینهات را بگشا، همچنان که در قرآن کریم میخوانیم:
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی(25) وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی (26) وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی ﴿27﴾ یَفْقَهُوا قَوْلِی ﴿28﴾
گفت پروردگارا سینه ام را گشاده گردان (25) و کارم را براى من آسان ساز (26) و از زبانم گره بگشاى (27)[تا] سخنم را بفهمند (28)
نسبت به این تهدید و تجدید، ما باید قدرت سازنده ادبیات را به عنوان یک مکانیزم جدی بگیریم و همچنان که در گفتهای قبلی گفتم، وقتی این قدرت را جدی بگیریم و به این توافق برسیم که ادبیات نیایشی تکرار نیستند، بلکه سازنده هستند، هر نویسنده که در حوزه ادبیات نیایشی به سمت تولید فیلمنامه، نمایشنامه، داستان کوتاه و رمان میرود، یک نیایشگر و یک تولیدگر جدید خواهد بود، در واقع هنرمندی که به سمت تولید ادبیات نیایشی میرود، یک کارخانه نیست که فلزات مذاب مختلف را در قالبی بریزد و خروجی تکراری با آلیاژهای مختلف داشته باشد، بلکه یک قطعهساز است، یک بلورساز و جواهرساز است، یک قطعه است که آن قطعه قابل تکرار نیست، چون هنرمند برای این کار خودش را به تهذیب رسانده است و نهایتا به این نقطه میرسیم که هیچ اثری در آثار هنرمندان نیایشی تصادفی نیست و حتی تکرار شدنی هم نیست...
ادامه دارد...
R1013198/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیاتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات ادبیات نیایشی رولان بارت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخشهای گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گستردهتر فی مابین بحث و گفتگو شد.
قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریتها و اولویتها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعهها و نهادها را به عمل آورد.
همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامههای جدید، تخصصی و فاخر در این حوزهها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون