Web Analytics Made Easy - Statcounter

«همهٔ نام‌ها» رمانی است از ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۹۸ و خالق رمان «کوری». کتاب «همه نام‌ها» در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در توصیف این رمان واژه‌هایی همچون «خارق العاده»، «تمثیلی عالی و قدرتمند»، «کتابی با روحی سخاوتمند و جادویی» تنها بخشی از واژه‌هایی است که از سوی منتقدان و روزنامه‌نگاران به کار رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«همه نام‌ها» شاید  بهترین و شناخته‌شده‌ترین رمان ساراماگو نباشد اما قطعا یکی از بهترین و مهم ترین آثار او به شمار می رود که تنها دو سال بعد از انتشار رمان شناخته شده « کوری » در ۱۹۹۷ به چاپ رسید.

«همه نام‌ها» داستان کارمند دون پایه اداره ثبت احوالی را دنبال می کند به نام آقای ژوزه که مردی مجرد و میان سال است و در زندگی هیچ دلبستگی و سرگرمی ندارد به جز گواهی‌های تولد و فوت، ازدواج و طلاق.  اما یک روز بر حسب اتفاق پرونده زن جوان ناشناسی را به دست می‌گیرد که او را در خود فرو می‌برد. بنابراین تصمیم می‌گیرد تا سرنخ‌هایی را دنبال کند که ممکن است به این زن برسند اما در عوض باعث شناخت ژوزه از خودش می‌شود.

در این کتاب تنها یک نفر دارای نام است و آن همین آقای ژوزه است دیگران فقط با ویژگی‌هایشان توصیف شده‌اند. شاید همین پارادوکس به خوبی می‌تواند تنهایی زندگی این روزهای آدم‌ها را نشان دهد. در اداره ثبت (لوکیشن داستان) که همه با نام شناسایی می‌شوند، ما تنها یک نفر را به اسم می‌شناسیم. انتخاب همین اسم هم بسیار جالب است. ژوزه، نامی رایج در میان مردم پرتغالی زبان و همین طور نام نویسنده‌است.

«همه نام‌ها» رمانی در مورد هویت و ارتباط است که زندگی، تنهایی، شانس و کشف عشقی تازه را در بر دارد و توانایی غیر قابل انکار ژوزه ساراماگو را در نوشتن متنی چنین جذاب و البته مشکل نشان می‌دهد. در رمان «همه نام ها»، موضوعات آشنا و تکرارشونده ی هویت و استقلال، با دقتی ژرف و طنزی غنی مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد. ساراماگو، رمانی به مخاطبین خود ارائه می کند که به شکل جالبی با اثر درخشان دیگر او، «تاریخ حصر لیسبون»، قابل مقایسه است. 

قسمت هایی از کتاب «همه نام ها»

 درست است که هر روز تعداد زیادی کاغذهای جدید وارد این اداره می شود، کاغذهایی که حاکی از ادامه یافتن دختر و پسرهایی است که هر روز به دنیا می آیند؛ اما بوی کهنگی کاغذها همیشه به مشام می رسند. زیرا سرنوشت تمام کاغذها از لحظه ی خروج از کارخانه، به طور دائمی کهنه و کهنه تر شدن است. 

 گاهی راحت تر آن است که با وجود اندوهی که در درونتان موج می زند، لبخند بزنید، تا این که بخواهید به همه ی عالم علت غمگینی خود را توضیح دهید. 

 همـه چیزهــای از دسـت رفتــــــه یک روز برمی گـــردنـد، اما درسـت وقتــی که یــاد می گیــریم بـــدون آن هـا زندگــــی کنیـم. 

«همه نام‌ها» در ایران توسط عباس پژمان ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ژوزه ساراماگو برنده نوبل ادبیات همه نام ها کوری نوروز 99 فرهنگی همه نام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رمان نوجوان «تو خواب میکاییل هستی» نوشته تیمور آقامحمدی که به تازگی توسط انتشارات مهرک منتشر و روانه بازار نشر شده، فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در حوزه هنری رونمایی می‌شود.

این مراسم با حضور فرزانه فخریان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان، بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری، تیمور آقامحمدی نویسنده اثر و جمعی از اهالی ادبیات کودک و نوجوان همراه است.

همچنین پنل تخصصی رمان نوجوان با موضوع ویژگی‌های رمان نوجوان امروز و مخاطب‌شناسی رمان نوجوان با سخنرانی عباس جهانگیریان و زهرا محسنی‌فر نیز برگزار می‌شود.

«تو خواب میکاییل هستی» داستان زندگی پسری به‌نام میکاییل است که پانزده سال سن دارد و سخت‌ترین روز زندگی‌اش را تعریف می‌کند. این رمان به دغدغه‌ها و چالش‌های نوجوان امروز می‌پردازد. نوجوانی که از شیوه زندگی محتاطانه بزرگترهای خود ناراضی است و می‌خواهد به شکلی زندگی کند که در آینده حسرت گذشته را نخورد.

برنامه مورد اشاره فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 6097928 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ژوزه مورینیو می‌خواهد دوباره سرمربی منچستریونایتد شود
  • نشست خبری پس دیدار فولادمبارکه سپاهان و استقلال خوزستان
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی درگذشت
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود