Web Analytics Made Easy - Statcounter

سحر کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آینده آموزش و پژوهش در ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها اظهار کرد: اگر بخواهیم آموزش و پژوهش را جدا از یکدیگر در نظر بگیریم، پژوهش کمتر وابسته به بحران‌های کنونی است؛ اما در بحث آموزش با چالش‌هایی روبرو هستیم که ابعاد مختلفی دارند؛ یکی پذیرش فناوری است که شاید بیشتر در استادان ما نمود داشته باشد، البته بخشی هم در خانواده‌ها قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نسل جدید کمتر بحث پذیرش فناوری مطرح است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر مانند چین، از ابتدا تا انتهای برنامه‌ای مدون در سطوح مختلف دارند. آنها آموزش الکترونیکی (e-learning) را از مقطع ابتدایی تا متوسطه و دانشگاه با برنامه‌ریزی مشخصی دنبال می‌کنند. در واقع دانش‌آموزی که دو ماه قرنطینه است، برنامه روزانه او کاملاً معین است و البته برنامه‌ریزی آنها فقط منوط به آموزش رسمی نیست. تمام بازیگران حوزه آموزش با پذیرش فناوری، آمادگی لازم را از قبل کسب کرده‌اند. دانش‌آموز نمی‌تواند بر موضوعی مسلط شود، وقتی خانواده و معلمان به سطح استاندارد فناورانه نرسیده باشند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: بخشی از ماجرا، درون‌سازمانی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش باید درگیر موضوع شوند و بخشی دیگر نیز برون‌سازمانی محسوب می‌شود؛ آیا زیرساخت‌های ما پاسخگوی آموزش‌ها در حوزه آموزش الکترونیکی هستند؟ آیا «E»ها از جمله «e-learning» و «e-government» جزو اولویت‌های فناورانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده‌اند؟

آموزش الکترونیکی باید جزو اولویت‌های وزارت ارتباطات قرار می‌گرفت

کوثری بیان کرد: یک‌سری از موضوعات و چالش‌ها به لایه‌های فردی، خانوادگی و درون‌سازمانی برمی‌گردد؛ اما بعضی از چالش‌ها به بحث‌های برون‌سازمانی و برون‌وزارتی مربوط است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم مثل سایر کاربردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات، «e-learning» نیز داشته باشیم، باید آموزش الکترونیکی از قبل جزو اولویت‌های فناورانه وزارت ارتباطات قرار می‌گرفت و بسترهای لازم فراهم می‌شد. در واقع باید ابتدا دوره آزمایشی «pilot» را می‌گذراندیم تا آمادگی لازم ایجاد شود.

وی افزود: اکنون نیز اگر می‌خواهیم به سطح مطلوبی برسیم، باید خیلی زود تمام ابعاد موضوع را بررسی کنیم و توانمندی‌های لازم را در لایه‌های مختلف سیاستگذاری راهبردی و عملیاتی ببینیم. نمی‌توانیم به لایه عملیاتی و اجرایی فکر کنیم، در حالی که در لایه سیاستگذاری یا راهبردی مشکل داریم؛ بنابراین باید تمام جوانب را با دیدی جامع کنار همدیگر ببینیم؛ اتفاقی که در کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به ابعاد فرهنگی آموزش الکترونیکی گفت: برنامه کودکی که در چین قرنطینه است، از وقتی بیدار می‌شود مشخص است. او بعد از صرف صبحانه باید آماده شرکت در کلاس‌های الکترونیکی شود. شاید تمام زمان را برای آموزش پای تلویزیون، لپ‌تاپ یا تبلت بنشیند؛ اما آموزش او فقط شامل دروس رسمی نیست؛ بلکه ورزش، موسیقی و ... را نیز در آموزش الکترونیکی و بستر مبتنی بر اینترنت در نظر می‌گیرند. آنها از قبل با دانش‌آموزان تمرین کرده‌اند و زیرساخت‌های لازم نیز مهیا شده است.

کوثری یادآور شد: در کشورمان به‌ویژه شهرستان‌ها و روستاها، مقداری تأخیر (lag) زمانی داریم که در لایه‌های مختلف مشهود است. بحران کرونا می‌تواند فرصتی تلقی شود تا فاصله به‌وجود آمده با استاندارد جهانی را با شتاب بیشتری طی کنیم. با توجه به اهرم نیاز و تقاضا می‌توانیم سریع‌تر به وضعیت مطلوب، تغییر مکان (shift) دهیم و به سطح رضایت‌بخش برسیم.

تغییر، کمیت و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد

وی در مورد ظرفیت‌های سیستم آموزش عالی ایران برای حفظ و ارتقای کیفیت در صورت ادامه‌دار بودن اپیدمی کرونا گفت: نمی‌توان انکار کرد آموزش در کشور ما تاکنون بیشتر به شیوه سنتی پیش رفته است. وقتی می‌خواهیم تغییراتی اساسی ایجاد کنیم، باید بپذیریم کیفیت و کمیت آموزشی با توجه به قابلیت‌های موجود که در سطوح مناطق مختلف داریم، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. دانش‌آموزان، خانواده‌ها، معلمان، دانشجویان و استادان با سیستم سنتی خو گرفته‌اند. اگر بخواهیم در شرایط بحرانی، مسیر جدیدی را طی کنیم، طبیعتاً همه در لایه‌های مختلف تأثیر می‌پذیرند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تأکید کرد: وضعیت کنونی را می‌توان فرصتی در تمام سطوح در نظر گرفت؛ چراکه اثربخشی ملموسی بعداً احساس خواهد شد. البته همان‌طور که گفتم پژوهش کمتر در این شرایط تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ اما آموزش کاملاً متأثر خواهد بود. در حال حاضر در فضای آزمایشی (pilot) قرار داریم که البته ناخودآگاه در این فضا قرار گرفته‌ایم.

کوثری در پایان گفت: باید چالش‌های درون‌وزارتی، برون‌وزارتی، خانوادگی و فردی را شناسایی کنیم تا بعدها بتوانیم به سطح مطلوبی برسیم. فضا فراهم شده تا چالش‌ها و ضعف‌ها را استخراج کنیم؛ اما همان‌طور که اشاره کردم خودخواسته در این فضا قرار نگرفته‌ایم و ناخواسته وارد فضای پایلوت شده‌ایم.

انتهای پیام/

168 / 320 سحر کوثری مرکز تحقیقات سیاست علمی آینده پژوهی آموزش مجازی آموزش الکترونیکی آموزش پژوهش

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سحر کوثری مرکز تحقیقات سیاست علمی آینده پژوهی آموزش مجازی آموزش الکترونیکی آموزش پژوهش مرکز تحقیقات سیاست علمی آموزش الکترونیکی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نجم الدین شریعتی مجری و کارشناس رسانه ملی با اشاره به اهمیت بحث فرزندآوری بنا به مصلحت‌های جمعیت شناختی کشور گفت: ما این روزها بیش از هر چیزی نیاز به فراهم‌آوری زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور داریم تا جوانان هم با احساس بهتر و امنیت خاطر بیشتری به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن چنین طرح‌هایی در عرصه تشویق جوانان گفت: در کنار همه مسائل اقتصادی ما نیاز داریم که به ابعاد فرهنگی توجه شود و دیدگاه‌های مردم نسبت به فرزندآوری مثبت باشد.

وی افزود: البته من خیلی قائل به این نیستم که بگویم تهاجم فرهنگی و نگاه‌های ضدفرهنگی عامل کم‌شدن فرزندآوری در کشور شده اما بی تأثیر هم نیست.

شریعتی با تأکید بر اهمیت تبلیغات مثبت و ایجاد شعارهای مناسب در عرصه فرزندآوری گفت: جوانان ما علاقه مند ازدواج و سپس فرزندآوری هستند، اما در صورتی که امنیت خاطر داشته باشند. این امنیت خاطر از بالا به پایین به جامعه تزریق می‌شود بنابراین نیاز به سیاست‌های صحیح در عرصه فرزندآوری داریم.

وی در پایان یادآوری کرد که کارشناسان زیادی در این عرصه می‌توانند نظر دهند و شرایط جامعه را بررسی کنند.

دولت باید موانع فرزندآوری را رفع کند

همچنین وحید شمسایی سرمربی کنونی تیم فوتسال ایران و بازیگر سابق فوتسال، با تأکید بر تهدیدات میانسالی جمعیت در کشور گفت: این تهدید از خیلی سال‌های پیش شروع شده منتها ما آن را جدی نگرفتیم.

وی گفت: حال این امر تبدیل به یک خطر شده که باید برایش خیلی فکر شود که البته عوامل زیادی هم باعث و بانی آن هستند.

شمسایی با ابراز تأسف نسبت به کسانی که علاقه به تشکیل خانواده و فرزندآوری ندارند، گفت: یک بعد قضیه مالی و اقتصادی است که باید برای زوج‌های جوان و جوانان در شرف ازدواج حل شود تا آنها مسیر درست زندگی خود را پیدا کنند. من همیشه یک مثال فوتبالی می‌زنم آن هم این است که شما ۵۰ سال نمی‌توانید یک تیم ملی را با همان اعضا نگه دارید. بنابراین ما نیاز به تیم نوجوانان، امید، جوان و بزرگسال داریم و اینها مدام باید در این چرخه تغییر کنند.

شمسایی با اشاره به اینکه خیلی افراد متولی هم هستند که سمت تشکیل خانواده و فرزندآوری نمی‌روند، گفت: درست است که این قاعده همه جا وجود ندارد که به خاطر شرایط مالی فرزندآوری کم شده است، من خیلی دوستانم هم هستند که با وجود نداشتن مشکل مالی تمایل به ازدواج و داشتن فرزند ندارند. اما برای آن قشری که نیاز مالی دارند دولت می‌بایست کاری بکند و موانع را از سر راه بردارد.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

کد خبر 6097872

دیگر خبرها

  • رویکرد منطقی، احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • بررسی ابعاد مختلف تروما در کنگره جراحان ایران
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور