Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- «جعفر فراست» قاضی جوانی که در پست‌های مختلف قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت کرده است و علاقه ذاتی به قضاوت و حل و فصل خصومت‌ها و داوری در خصوص مشکلات مردم، از مهمترین دلایل انتخاب او از شغل قضاوت است. تاریخ انتشار: 08:50 - 09 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۵۹۰۲ به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و  قضایی خبرگزاری میزان، «جعفر فراست» قاضی جوانی است که به بیش از چهارده هزار پرونده رسیدگی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در پست‌های مختلف مسئولیت داشته و علاقه ذاتی به قضاوت دارد. حل و فصل خصومت‌ها و داوری در خصوص مشکلات با هدف خدمت به مردم و نظام از مهمترین دلایل او برای انتخاب شغل قضاوت است.
او می‌گوید: به قضاوت به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کنم بلکه به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی و با هدف خدمت به مردم انجام وظیفه می‌کنم.   این مقام قضایی مقالاتی در رابطه با بررسی صدمات مسری و غیر مسری و تاثیر زمان در سرایت جنایت از منظر فقه، حقوق و پزشکی و همچنین چالش‌های زوال حواس پنجگانه در بیماران حیات نباتی از منظر پزشکی، فقه و حقوق و مقاله علمی در همایش سراسری طب و قضا را درکارنامه قضایی خود دارد.

گفت وگوی خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با قاضی «جعفر فراست» را با هم می‌خوانیم:

در ابتدا خود را معرفی کنید؟

قاضی فراست: متولد ۱۳۶۵ و اهل فیروزآباد فارس هستم، با توجه به علاقه ذاتی که به قضاوت و حل و فصل خصومت‌ها و داوری در خصوص مشکلات مردم داشتم به شغل قضاوت روی آوردم.   در آزمون سراسری سال ۱۳۸۳ با رتبه ۳۰۳ منطقه دو به دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضاییه وارد شدم. فارغ التحصیلی بنده در سال ۱۳۸۷ با معدل ۱۸.۳۰ بود و مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی را از دانشگاه شهید بهشتی تهران با رتبه ۶ کشوری کسب کردم، همچنین دانشجوی مقطع دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان هستم.

از چه سالی وارد دستگاه قضایی شده اید؟

قاضی فراست: از سال ۱۳۸۹ کار قضایی را در یاسوج آغاز کردم. در سمت‌های دادیاری، بازپرسی، شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو، مستشار دادگاه تجدید نظر استان، معاون قضایی رییس کل دادگستری استان و رییس دبیرخانه نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی در استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت کرده ام.

چرا شغل قضاوت را انتخاب کردید؟

قاضی فراست: علاقه ذاتی به قضاوت دارم. در پرونده‌های خانوادگی که زوجین یا خانواده‌های آن‌ها علیه یکدیگر شکایت میکردند تمام وقتم را می‌گذاشتم و نهایت دقت را می‌کردم که منتهی به صلح و سازش شود، همواره سعی کردم که از متلاشی شدن بنیان خانواده جلوگیری کنم و خوشبختانه خیلی از پرونده‌های خانوادگی منتهی به سازش شده است.

اگر به گذشته برگردید این شغل را انتخاب می‌کنید؟

قاضی فراست: اگر به گذشته برگردم باز هم به دلیل عشق و علاقه‌ای که به حقوق و قضاوت دارم این منصب خطیر را انتخاب می‌کنم. به قضاوت به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کنم. بلکه به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی و با هدف خدمت به مردم انجام خدمت می‌کنم و تاکنون به بیش از چهارده هزار پرونده رسیدگی کرده‌ام.

از خاطراتتان در دوران قضاوت بگویید؟ آیا از سوی طرفین پرونده تهدید شده‌اید؟

قاضی فراست: خوشبختانه علیرغم اینکه از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ در شعبه ویژه رسیدگی به جرایم مهم کار کرده ام، اما تاکنون از سوی اصحاب دعوی یا دیگران تهدید نشده‌ام.
با مردم و در کنار مردم زندگی می کنم و هیچ مشکلی نداشته و ندارم؛ چون اعتقاد دارم توکل به خدا، دانش قضایی و مطالعه و دقت در اظهار نظر قضایی و تصمیم در چارچوب قوانین و مقررات و مهربانی با مردم و خوش اخلاقی رمز موفقیت یک قاضی است.   خداروشکر تاکنون خاطره تلخ نداشته ام. رسیدگی به هر پرونده و احقاق حق و رسیدگی به تظلم خواهی مظلوم و برخورد با ظالم از خاطرات شیرین بنده است که در رسیدگی به پرونده‌های قضایی داشته ام.   برخورد با شکارچیانی که حیوانات مظلوم را شکار می کردند، برخورد با اشخاصی که با قطع درختان جنگلی و زمین خواری، طبیعت و محیط زیست را تخریب کرده و از این طریق سود جویی می‌کردند از خاطرات شیرین در دوران قضاوتم است، معتقدم از منابع خدادادی از جمله طبیعت، محیط زیست و حیوانات باید حراست کرد و قاضی از طریق صدور احکام قاطع و اثر گذار نقش مهمی را می‌تواند دراین زمینه ایفا کند.

هدفتان از صدور احکام جایگزین حبس چیست؟
قاضی فراست: در طول مدت چهار سال و نیم که در شعبه ۱۰۴ کیفری دو یاسوج به پرونده‌ها رسیدگی کردم. در اکثر پرونده‌های منابع طبیعی از جمله قطع درختان جنگلی، احداث کوره زغال و تعلیف غیر مجاز، تخریب محیط زیست، استفاده غیر مجاز از آب و برق و دعاوی تصرف عدوانی اراضی از جایگزین‌های حبس استفاده کرده ام و حدود بیش از دو هزار دادنامه در زمینه جایگزین‌های حبس اعم از خاص و عام صادر شده است.

صدور احکام جایگزین حبس در حوزه قضایی شما تا چه میزان تاثیرگذار بوده است؟
قاضی فراست: صدور احکام جایگزین حبس در پرونده های مربوط به قطع درختان جنگلی یا احداث کوره های ذغال به خصوص صدور آرایی با عنوان خدمات عمومی رایگان مانند الزام به کاشت درخت و حراست از منابع طبیعی خیلی موثر و کارآمد بوده و مجرمان با رضایت خودشان این خدمات را انجام می دادند که پس از اجرای این مجازات ، دیدگاه مجرمان نسبت به طبیعت و ارزشهای آن تغییر کرده است.

اگر جای مردم بودید چه انتظاری از یک قاضی داشتید؟
قاضی فراست: اگر جای مردم بود از قاضی انتظار داشتم که در جهت کشف حقیقت تلاش و نهایت بی طرفی و استقلال در تصمیم گیری را رعایت کند. خوش اخلاق باشد و ارباب رجوع را نیز تکریم  نماید.   حرف شما به عنوان قاضی با کسانی که در شرایط امروز کشور به احتکار اقلام بهداشتی و مورد نیاز مردم دست می‌زنند چیست؟  

قاضی فراست: زشت ترین و قبیح ترین جنایتی است که برخی در شرایط بحرانی و نیاز مردم به کالاهای بهداشتی به خاطر حفاظت از جان خود، صرفا به خاطر خودخواهی و سودجویی بدون توجه به انسانیت و شرافت انجام می دهند و قابل گذشت نیست.   بیشتر بخوانید: گفت‌وگوی میزان با بازپرس دادسرای جنایی اصفهان   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد قضاوت احکام جایگزین عنوان یک صدور احکام شغل قضاوت پرونده ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران در حاشیه بازدید از اراضی جنگلی- جلگه ای، اراضی حفاظت شده البرز مرکزی و اراضی ساحلی سیسنگان شهرستان نوشهر در جمع خبرنگاران گفت: برخی زمین‌های جنگلی و ساحلی در شهرستان نوشهر مورد تصرف قرار گرفته و متاسفانه برخی افراد به خود اجازه میدهند علیرغم اینکه این زمین‌ها متعلق به منابع ملی است، زمین را در ید و تصرف غاصبانه خود قرار دهند.

او افزود: همه دستگاه‌های مرتبط تکلیف دارند از اراضی ملی و منابع طبیعی صیانت و حفاظت کنند؛ چراکه این اراضی، جزو انفال و متعلق به مردم است و دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی استان، به عنوان امین مردم باید از این منابع خدادادی حراست کنند.

پوریانی با بیان اینکه دستگاه قضایی در این راستا ورود جدی به موضوع خواهد داشت، تصریح کرد: افرادی که قصد تعرض به منابع ملی و منابع طبیعی دارند از این قصد خود عدول کنند چراکه قطعاً برخورد دستگاه قضایی با متخلفین، جدی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: در برخی اراضی ملی غرب استان، افرادی ساخت و ساز‌هایی انجام دادند و علیرغم اینکه حکم خلع ید و قلع و قمع مستحدثات در خصوص این زمین‌ها صادر شده، ولی متاسفانه اداره کل منابع طبیعی تاکنون نسبت به اجرای این احکام اقدام نکرده و به تکالیف و وظایف خود در این خصوص عمل نکرده است که قطعاً دستگاه قضایی به موضوع ورود نموده و نسبت به اجرای احکام صادره به قید فوریت اقدام خواهد شد.

رئیس کل دادگستری مازندران در جریان سفر کاری خود به غرب استان از اراضی جنگلی- جلگه‌ای موسوم به ۱۰ هکتاری در روستای ملکار، اراضی ۵ هکتاری حفاظت شده البرز مرکزی در مجاورت پارک سیسنگان، اراضی جنگلی منطقه توسکاتک و اراضی ساحلی سیسنگان بازدید به عمل آورد و به صورت میدانی، وضعیت تغییر کاربری‌های غیرمجاز، ساخت و ساز‌های بدون مجوز و تصرفات اراضی ملی را مورد بررسی قرار داد.

دیگر خبرها

  • دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • پرونده قضایی ۸ مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • تجلیل از رئیس دادگاه بخش سراجو در مراغه
  • تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه