Web Analytics Made Easy - Statcounter

گیلان به غیر از بحث گردشگری از قطب‌های تولید برنج کشور محسوب می‌شود از طرفی با وضعیت بسیار مطلوب سد سفیدرود به عنوان تأمین‌کننده بزرگ آب کشاورزی بستر لازم برای افزایش تولید برنج در سال جهش تولید فراهم است. ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، گیلان به علت دارا بودن مواهب طبیعی علاوه بر خاصیت گردشگری از قطب‌های اصلی تولید انواع محصولات کشاورزی است از سوی دیگر با وضعیت بسیار مطلوب سد سفیدرود به عنوان تأمین‌کننده بزرگ آب کشاورزی استان، بستر لازم برای افزایش تولید برنج در سال جهش تولید فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنج، چای، انواع مرکبات، شیلات، فندق، محصولات گلخانه‌ای، بادام‌زمینی، گیاهان دارویی، گوشت سفید، عسل و فرآورده‌های آن و امثالهم از جمله محصولاتی هستند که گیلان در تولید آن‌ها دارای رتبه‌های نخست و کشوری است و به علت موقعیت جغرافیایی به عنوان استانی پیشتاز و استراتژیک در کل کشور محسوب می‌شود.

ایجاد زنجیره کامل تولید و تأمین امنیت غذایی به عنوان موضوعی حیاتی و لازم برای کشورهایی که درصدد حفظ استقلال و توسعه پایدار همه‌جانبه هستند بسیار حائز اهمیت است، در این میان گیلان با تولید چیزی معادل 3 درصد از محصولات کشاورزی کل کشور در ردیف استان‌های بسیار مهم برای تحقق شعار جهش تولید قرار دارد.

کمیته عمرانی، اقتصادی و فرهنگی جهش تولید در استان اردبیل تشکیل شد‌امام جمعه بجنورد: در سال "جهش تولید" قطع اتکاء به نفت یک اصل اساسی است‌«جهش تولید» سبب ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن می‌شود

بخش کشاورزی می‌تواند به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی در اقتصاد کشور مفید واقع شود از سوی دیگر استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان با توجه به استعدادهایی که در آن وجود دارد می‌تواند به غیر از نقش‌آفرینی در حوزه تولید چای، برنج، مرکبات و زیتون در حوزه تولید سایر محصولات کشاورزی نیز ورود کرده و جایگاه خود را ارتقاء ببخشد.

مؤلفه‌های مهم در حوزه فعالیت‌های کشاورزی به عنوان یکی ظرفیت‌های خوب برای توسعه و پیشرفت استان گیلان به حساب می‌آید به طوری‌که به گواه آمارها و ارقام گزارش شده هم‌اینک علاوه بر تأمین 40 درصد از مرغ بازار بزرگ تهران 3 و نیم میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور در این خطه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، آمادگی کشاورزان برای زیر کشت بردن شالیزارهای استان و حمایت‌های این دستگاه از آنان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی گیلان علاوه بر اعطای تسهیلات لازم، اقدامات خوبی را برای شروع یک فصل زراعی موفق انجام داده است.

علی درجانی انجام شخم اولیه در سطح بیش از 155 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان توسط کشاورزان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع آب باید در دستور کار باشد تصریح کرد: توزیع انواع بذرهای گواهی شده برنج از جمله اقدامات جهاد کشاورزی گیلان برای تحقق شعار جهش تولید محسوب می‌شود.

وی از آماده‌سازی روند توزیع انواع بذر گواهی شده ارقام کیفی و پر محصول برنج در فصل تولید و عملیات بوجاری در بین کشاورزان برای کشت در سال 99 خبر داد و ابراز داشت: در حال حاضر و طبق برنامه جهاد کشاورزی معادل هزار تن بذر گواهی شده بین شالیکاران گیلانی توزیع شده است و مابقی آن نیز در حال توزیع است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مراجعه شالیکاران به اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان‌ها و کارگزاری‌های توزیع نهاده در سراسر استان جهت دریافت بذر گواهی شده مرغوب را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با سازمان آب منطقه‌ای گیلان منابع آبی استان نیز از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، از آبگیری بیش از 97 درصدی سد سفیدرود سخن گفت و با بیان اینکه ذخیره آب پشت سد سفیدرود هم‌اینک به هزار و 48 میلیون متر مکعب رسیده است اظهار داشت: حجم نرمال سد سفیدرود حدود هزار و 80 میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

وحید خرمی افزایش 22 درصدی حجم ذخیره مخزن سد سفیدرود نسبت به سال گذشته را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های مطلوب باران، آبگیری 97 درصدی حجم مخزن سد سفیدرود و شرایط پوشش برفی حوضه آب‌ریز این سد، شرایط لازم برای سر ریز کنترل شده سد در روزهای آینده مهیا شده است.

وی به تأمین آب شالیزار‌های استان گیلان از منابع آبی سد سفیدرور و اهمیت بسیار استراتژیک این سد در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: آب زراعی مورد نیاز بالغ بر 172 هزار هکتار از 238 هزار هکتار شالیزار موجود در استان گیلان از سد سفیدرود تأمین می‌شود بنابراین شرایط مطلوب آب‌گیری این سد بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش تسنیم، در کنار فراهم آوردن بسترهای لازم برای تأمین منابع آبی مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی به ویژه در بخش برنج از طریق احداث سدهای بتنی، لاستیکی و آماده‌سازی آب‌بندان‌ها، تجهیز و نوسازی شالیکوبی‌ها، کارخانجات فرآوری و دنبال کردن بحث مکانیزاسیون از جمله شاخصه‌های لازم برای تحقق شعار جهش تولید است.

ارائه مشاوره‌های لازم از طریق مروجان جهاد کشاورزی و اعطای تسهیلات با نرخ سود مناسب به کشاورزان برای تهیه و خرید دستگاه‌های مکانیزه کاشت، داشت و برداشت برنج می‌تواند سختی کار کشاورزی را کاهش داده و زمینه تولید بیشتر و بهتر این محصول استراتژیک را با هدف تضمین امنیت اقتصادی کشور فراهم آورد.

لازم به ذکر است به گفته کارشناسان و متولیان امر احداث سدهای لاستیکی در گیلان به جهت شرایط خاصی که استان از آن برخوردار است در کنار لایروبی و ساماندهی آب‌بندان‌ها به عنوان منابعی قدیمی برای تأمین آب مصارف کشاورزی از جمله مواردی است که به عنوان سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی باید در مسیر آن برنامه‌ریزی شود.   

انتهای پیام/614/ش

R7877/P/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی گیلان محصولات کشاورزی استان گیلان تولید برنج سد سفیدرود گواهی شده جهش تولید برای تحقق منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنج‌کاری در گیلان

دیگر خبرها

  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری