Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@12:57:34 GMT

بهبود یافتگان کرونا دچار چه عوارضی می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۲۲۶۶

بهبود یافتگان کرونا دچار چه عوارضی می‌شوند؟

ویروس کرونا تاکنون بیشتر کشور‌های جهان را آلوده کرده وتعداد مبتلایان در جهان به بیش از ۴۳۰ هزار مورد و در ایران نیز به بیش ۲۷ هزار مورد رسیده است، البته شیوع آن هر لحظه گسترده‌تر می‌شود و افراد بیشتری را آلوده می‌کند، با این حال بسیاری از مبتلایان نگران عوارض این ویروس پس از بهبودی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا نگران هستند که پس از بهبودی کامل، همچنان عوارض ریوی و دیگر عوارض این بیماری ادامه پیدا کند، در این رابطه برخی از پزشکان در مورد عواقب جدی کرونا ویروس و اینکه پس از بهبودی حالت افراد مبتلا چگونه خواهد بود، صحبت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت امکانات بیمارستانی هنگ کنگ اعلام کرده که بیمارانی که پس از ابتلا به ویروس جدید از کرونا Covid-۱۹ بهبود می‌یابند در آینده هنگام راه رفتن سریع دچار اختلال در عملکرد ریه و احساس نفس تنگی شدید خواهند شد.

این نتیجه گیری بر اساس مطالعه وضعیت گروهی از ۱۲ بیمار که درمان شده اند فراهم شده است. به گفته مارگارت اوون زنگ، رئیس مرکز عفونت‌های بیمارستانی هنگ کنگ، دو یا سه نفر از آن‌ها دیگر قادر به انجام وظایفی که قبلاً می‌توانستند انجام دهند، نمی‌باشند.

به گفته وی "آن‌ها هنگام راه رفتن سریع دچار نفس تنگی می‌شوند. در برخی از بیماران (پس از بهبودی) ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد ریه‌ها کاهش یابد."

رئیس مرکز عفونت‌های بیمارستانی هنگ کنگ افزود: "این بیماران پس از بهبودی باید معاینه بیشتری را برای تعیین میزان ضعف عملکرد ریوی انجام دهند. همچنین برای تقویت ریه‌ها به آن‌ها فیزیوتراپی نیز تجویز می‌شود. تجزیه و تحلیل نتایج تموگرافی کامپیوتری ریه‌های ۹ بیمار تحت معالجه در بیمارستان پرنسس مارگارت علائمی شبیه به علائم "شیشه‌های مکدر" را نشان داد، که نشان دهنده آسیب به اندام‌های داخلی است."

وی به بیمارانی که بهبود یافتند برای تحریک سیستم قلبی عروقی و کمک به ریه‌ها و سیستم تنفسی شان، تمرینات ورزشی از جمله شنا کردن را توصیه نموده است.

مارگارت اوون زنگ در پاسخ به اینکه آیا بیماری در فرد بهبود یافته ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: "هنوز زود است بتوان با قطعیت پاسخ این سئوال را داد. این ویروس از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ شایع شده، ولی تجربه‌ای که از سایر ویروس‌ها از جمله انواع دیگر ویروس کرونا داریم، این است که بدن فرد بهبود یافته آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که او را در برابر این بیماری محافظت می‌کند."

نتیجه کالبدشکافی یک بیمار ۸۵ ساله درگذشته به علت بیماری کووید-۱۹ در ووهان چین نیز آسیب گسترده و بازگشت‌ناپذیر ریه را نشان می‌دهد. به گزارش «دیلی میرور»، این آسیب ریوی که در پزشکی به آن «فیبروز ریوی» می‌گویند با ایجاد بافت جوشگاهی در سراسر ریه همراه است و ریه را از کار می‌اندازد.

به گفته دکتر پنگ ژیونک، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان ژون ژنان در شهر ووهان کالبد شکافی این فرد فوت ناشی از کووید-۱۹ نشان می‌دهد این ویروس باعث آسیب جبران ناپذیری به ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود. حتی اگر چنین بیماری نیز درمان شود و زنده بماند، آسیب به بافت ریه تا با او باقی خواهد ماند و او را دچار تنگی نفس خواهد کرد.

دکتر پنگ ژیونگ گفت: «تأثیر کووید-۱۹ بر روی بدن انسان شبیه به ترکیبی از عفونت‌های حاد تنفسی ویروسی (به طور خاص سندرم حاد سارس و ایدز) است، زیرا هم به ریه‌ها و هم به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.»

به گفته پنگ با توجه به نتایج این کالبدشکافی لازم است در مراحل اولیه بیماری اقدامات درمانی برای جلوگیری از ایجاد فیبروز بازگشت‌ناپذیر ریه انجام شود.

احتمال بالای عوارض تنفسی در دوران پساکرونا

آرمین وزیریان متخصص بیماری‌های عفونی درباره عوارض ویروس کرونا گفته است که " حدود ۱۴ درصد افرادی که مبتلا به این ویروس می‌شوند در بیمارستان‌ها بستری خواهند شد و ریه‌های آن‌ها به شدت درگیر می‌شود و احتمال دارد عوارض تنفسی ناشی از کرونا تا سال‌های زیادی گریبان گیرتان شود.

به گفته وی "شدت درگیری افراد بر اثر ویروس کرونا کاملا متفاوت بوده و ممکن است یک یا دو لکه در ریه فرد به صورت درگیری مختصر دیده شود و در درگیری کرونا در فرد دیگر ریه هایش را دچار اختلال کند."

این متخصص عفونی و تب دار دانشگاه تصریح کرد: "واقعیت این است که نمی‌توان اتفاقات زندگی فردی را که بر اثر ویروس کرونا ریه هایش نابود شده است را پیش بینی کرد."

وزیریان اظهار کرد: "فردی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان حاضر می‌شود و کادر درمانی برای او درمان‌های ضد ویروس تجویز می‌کند علائم کرونا بسیار کمتر می‌شود، ولی واقعیت این است که مشخص نیست ریه فردی که تخریب شده است جتی اگر به زندگی عادی برگردد تا چه میزان ظرفیت ریه اش حفظ خواهد شد؛ بنابراین باید منتظر ماند."

این متخصص عفونی ادامه داد: "با افراد که صحبت می‌کنیم اکثرا تردد در مکان‌های شلوغ و پرتردد را ذکر می‌کنند، البته مواردی هم دیده شد که افراد در خانه‌های پرجمعیت و با رفت و آمد زیاد زندگی می‌کردند.

وزیریان اظهار کرد: بررسی‌ها و مطالعات گوناگون نشان داده است که ۵ درصد بیماران به آی سیو می‌روند و مرگ و میر در مراکز و مکان‌های مختلف کاملا متفاوت است، ولی کسی که مواجه زیادی در اماکن شلوغ و پرتردد داشته است یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای شدیدی بوده اند، ریسک زیادی در ابتلا به ویروس خطرناک و کشنده کرونا خواهند داشت."

وی خاطرنشان کرد: "ویروس کرونا کاملا غیر قابل پیشگیری بوده و ممکن است فرد جوان هم کارش به آی سیو بکشد، ولی افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مسن هستند و مواجه بیشتری با افراد داشته اند، ممکن است به آی سیو بروند و حتی جان خود را هم از دست بدهند."

محمدمهدی زحمتکش فوق تخصص بیماری‌های ریه، نیز درباره اینکه آیا افراد مبتلا به ویروس کرونا پس از بهبودی نیز دچار تنگی نفس یا برخی عارضه‌های کبدی خواهند شد یا خیر، گفته است که " هنوز تجربه خیلی زیاد و طولانی‌مدت درباره اینکه این ویروس چگونه رفتار خواهد کرد، نداریم و باید زمان بگذرد تا ببینیم عارضه‌ای که در ریه، کلیه و نقاط دیگر بدن می‌گذارد چگونه است."

وی افزود: "با توجه به ویروس‌های قبلی، ممکن است درجاتی از مشکلات را برای بیمار بهبودیافته برجا بگذارد و تدریجاً فروکش کند و گاهی به ندرت امکان دارد این عارضه تا آخر عمر در ریه فرد بیمار بماند، اما قطعاً آنچه در ریه بیمار می‌ماند باعث زمین‌گیر کردن نمی‌شود، اما همان طور که گفتم باید رفتار ویروس را در آینده بیشتر بررسی کنیم و ببینیم تفاوتی با ویروس‌های قبلی دارد یا خیر یا مثل آن‌ها عمل می‌کند."

 زحمتکش تصریح کرد: "احتمال دارد کسانی که دچار نارسایی تنفسی شده و در «آی سی یو» بستری شدند و سندروم زجر تنفسی و نیاز به اکسیژن و دستگاه تنفس مصنوعی داشتند، بعداً عوارض داشته باشند، اما این عوارض به مرور کمتر می‌شود و به ندرت ممکن است تا آخر عمر بیمار همراه وی باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بهبود بهبودیافتگان عوارض کرونا ویروس کرونا کرونا در ایران پس از بهبودی ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید

متخصص اعصاب و روان با تاکید به عوارض اختلال افسردگی گفت: توجه نکردن به این بیماری باعث مزمن شدن بیماری افسردگی شده و کنترل آن نیز دشوارتر می شود، هر چقدر شدت بیماری بیشتر شود، عملکرد فرد در روابط بین فردی، شغل و فعالیت‌های روزمره بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد و فرد باید برای درمان اقدام کند.

ویکتوریا عمرانی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بروز اختلال افسردگی در برخی افراد اظهار کرد: فردی که خلق گرفته دارد، علاقه‌ها و لذت‌های قبلی را از دست داده و همراه آن تعدادی از علائم مانند کاهش انرژی، تغییراتی در خواب، اشتها، تغییراتی در انگیزه، احساس گناه و کاهش تمرکز را داشته باشد و اگر این علائم در بیشتر ساعت‌های روز و حداقل دو هفته تداوم پیدا کند، فرد به اختلال افسردگی مبتلا شده است.

وی با بیان اینکه افسردگی می‌تواند سرچشمه بسیاری از مشکلات برای بیمار شود، افزود: بی‌خوابی مداوم فرد افسرده بر ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد یا الگوی تغذیه‌ای فرد را تغییر داده و روابط بین فردی بیمار مبتلا به افسردگی در خانواده و بین همکاران دچار مشکل می‌شود.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: این حس ناخوشایند افسردگی باعث بروز تغییراتی در رفتار فرد مبتلا شده و این اتفاق باعث می‌شود که اطرافیان او هم از این موضوع دچار آسیب شوند، اگر این علائم ماندگار باشد و باعث شود که فرد کارهای روزمره خود را انجام ندهد و حوصله انجام هیچ کاری و رفتن به محیط‌های شاد و شلوغ را نداشته باشد، باید به فکر درمان بود.

وی در خصوص شیوع این بیماری در سنین متفاوت اظهار کرد: احتمال بروز بیماری افسردگی در تمام سنین وجود دارد و درمان آن متفاوت بوده و تشخیص این بیماری در سنین زیر دبستان مشکل بوده و از نظر مشاهده رفتار فرد بیمار به ابزارهای ویژه نیاز دارد، اگر فردی در سنین جوانی افسردگی داشته باشد، احتمال بروز این بیماری در دوران سالمندی هم وجود دارد، علاوه بر این برخی افراد بدون سابقه قبلی به دلایلی ممکن است در دوره سالمندی به افسردگی مبتلا شوند.

عامل بروز بیماری افسردگی چند فاکتوری است

عمرانی فرد در مورد علل بروز بیماری افسردگی خاطرنشان کرد: مانند همه اختلالات روانپزشکی عامل بروز بیماری افسردگی هم چند فاکتوری است، عوامل ژنتیکی، زمانی که سیستم عصبی در دوران جنینی شکل می‌گیرد و اتفاق‌هایی که برای مادر رخ می‌دهد، در بروز بیماری افسردگی فرزند بی‌تأثیر نیست، همچنین تغییرات مواد درون بدن، عوامل روانی و اجتماعی مانند استرس‌ها، وقایع ناراحت‌کننده در خانواده و محیط کار مجموعه‌ای از عواملی است که باعث می‌شود، فردی مبتلا به این بیماری شده و اختلال افسردگی در او شدت پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: لازم است بدانیم توجه نکردن به افسردگی باعث مزمن شدن این بیماری شده و کنترل آن هم مشکل‌تر می‌شود و هر چقدر شدت بیماری بیشتر شود، عملکرد فرد بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این عملکرد می‌تواند در روابط بین فردی، شغل، فعالیت‌های روزمره و در مراقبت فرد از خود اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: علائمی مانند کم‌خوابی، مشکل در تمرکز، پراشتهایی یا کم اشتهایی هر کدام عوارضی را برای فرد افسرده به همراه دارد و در اختلال افسردگی‌های شدیدتر هم فکر کردن به مرگ از جمله عوارض ناگواری است که احتمال دارد برای فرد افسرده رخ دهد و خانواده را درگیر کند.

متخصص روانپزشکی با بیان اینکه توصیه‌های اطرافیان برای مبارزه با این بیماری به فرد مبتلا کمک‌کننده است، گفت: توصیه‌ها نباید جنبه دستوری داشته باشد و اعضای خانواده باید سرزنش کردن بیمار را کنار بگذارند، شرایط و محیط پرتنش را برای بیمار تعدیل کنند تا او بتواند از نظر رفتاری تا اندازه‌ای فعال شود و احساس مفید بودن کرده و حس بی ارزش بودن نکند.

کد خبر 749247

دیگر خبرها

  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • پرداخت ۲۰۰ میلیاردتومان مالیات و حق آلایندگی به شهرداری های استان
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید