Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:30:21 GMT

کرونا را شکست می دهیم

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۲۲۷۶

کرونا را شکست می دهیم

ویروس کرونا ابتدا در کشور چین شیوع پیدا کرد و ظرف مدت کوتاهی جهان را درگیر کرد و هزاران تَن به سبب مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست دادند، بیماری که بی توجهی نیز می تواند بر شیوع آن دامن زده و تعداد کشته شدگان را بیشتر کند. از این رو آحاد جامعه به نوبه خود در تلاش برای مقابله با این ویروس و ریشه کنی آن هستند و چون برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس کشنده باید علائم و راه های پیشگیری آن را بشناسیم  تا بتوانیم درست عمل کنیم صفحات مجازی به کمک آمده و علائم و راه های پیشگیری از ویروس کرونا را به روش های مختلف شرح داده است، اینستاگرام در این راستا تلاش کرده در صفحه ای با عنوان هشتک کرونا را شکست می دهیم است، راهکارهایی را ارایه کند که در زیر به برخی از مطالب این صفحه اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود مراقبتی چیست؟

در این صفحه اینستاگرامی به خود مراقبتی و انواع آن پرداخته و آورده است : خود مراقبتی، شامل اقداماتی است آموختنی، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماریها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوشی ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند. خودمراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی ما می شود.

انواع خودمراقبتی:۱- خودمراقبتی جسمی:شامل خوردن غذای سالم و منظم، انجام ورزش روزانه، انجام معاینات پزشکی ادواری و منظم پیشگیرانه، دریافت خدمات و مراقبتهای پزشکی مورد نیاز، استراحت کافی هنگام بیماری، داشتن خواب و استراحت کافی، رعایت پوشش مناسب بر اساس فصول سال، رفتن به تعطیلات، اجتناب از وسایل، لوازم و رفتارهای پر خطر. ۲- خودمراقبتی روانی:اختصاص وقت و زمان روزانه برای تفکر و تامل، مراجعه به روان پزشک یا روان شناس در صورت بروز مشکل یا ناراحتی روانی، انجام اقدامات لازم برای کاهش تنش و استرس، توجه به تجارب، آرزوها، افکار و احساسات خود، مطالعه شاهکارهای ادبی و هنری، اختصاص زمان مناسب برای رفتن به دامن طبیعت. ۳- خودمراقبتی عاطفی:معاشرت و مراوده با دیگران، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، مهربانی با خود و دیگران، افتخار به خود، گریه کردن وقتی که لازم است، جستجوی چیزهایی برای خندیدن، بیان خشم خود به روشی سازنده، اختصاص وقت برای بودن در کنار والدین و برادر و خواهر، مطالعه کتاب هایی که دوست شان داریم. ۴- خودمراقبتی معنوی: اختصاص زمان روزانه برای عبادت و نیایش، تلاوت و شنیدن آیات قرآن، انجام کارهای خیر و عام المنفعه، کمک به نیازمندان، شکر گذاری نعمت های الهی، احساس ارزش، خوشبینی و امید، شرکت در مراسم و مناسک دینی و مذهبی، مطالعه متون و ادبیات مذهبی و معنوی، تامل در ارزشها.

توصیه ها و پیشنهادات برای مقابله با کرونا

ویروس کرونا این روزها تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و کلید واژه هایی چون شستشوی مکرر دست ها ضدعفونی سطوح بیشتر از هر چیزی در اخبار و منابع مختلف شنیده و مبادله می شود. یکی از کاربران می نویسد: اگر سابقه اگزما دست دارید از کرم های ضد التهاب که جذب زیادی هم ندارد زیر نظر پزشک مربوطه استفاده کنید. همچنین افرادی که دست های خود را می شویند حتماً بعد از آن یک لایه نازک نرم کننده برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود استفاده کنند یا افرادی که پوست خیلی خشک دارند از یک لایه کرم چرب کننده برای عدم ایجاد اگزما استفاده کنند. آب داغ پوست دستتان را خشک می کند. درست است که باید همیشه دست های خود را تمیز نگه داریم اما باید مراقب اگزما شدن دست هایمان باشیم. لطفاً از صابون های مرطوب کننده که حاوی آبرسان، روغن زیتون یا آلوئه وار هستند بشورید تا روغن طبیعی پوست را نگه دارد

یکی دیگر از کاربران در خانه ماندن را بهترین راه مقابله با ویروس کرونا می داند و با گذاشتن کلیپ گریه یکی از پزشکان می نویسد: به گریه هایش نگاه کنید، خوب نگاه کنید، کرونا با کسی شوخی ندارد، تورو به مقدساتتون تورو به هرکسی که می پرستید بیرون نروید، آدم تو خونه خودش از گرسنگی بمیره، هزار بار شرف داره به اینکه از خانه بیرون بروید و جان مردم را به خطر بندازید.

یکی دیگر از کابران در این صفحه اینستاگرامی داشتن روحیه بالا و امید داشتن را لازمه شکست کرونا می داند و می نویسد: صدمات و مشکلات ویروس کرونا در مقایسه با دیگر بیماریها، ویروسها، تلفات جاده ایی و ... بسیار ناچیز و غیر قابل قیاس هست و علت این همه اخبار رسانه ها، جهت جلوگیری از شیوع و واگیر دار بودن این ویروس است. با رعایت موارد بهداشتی نرفتن به مکانهای شلوغ، خصوصا شستن کامل دستها با صابون و دست نزدن به چشم و دهان و بینی قبل از شستن و تمیزی دستها هیچ مشکلی پیش نمی آید ترس و نگرانی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند. از توجه و تمرکز کردن، صحبت کردن، گوش دادن و نوشتن در مورد این مسئله خوداری کنید و خود مراقبتی ذهنی انجام بدهید اجازه دریافت پیام منفی به خودتون ندهید از جمع‌های منفی فاصله بگیرید خودتون را شاد نگه دارید، ورزش کنید، بگید بخندید موسیقی خوب و کلاسیک و آرام بخش و مثبت گوش کنید فیلم کمدی و شاد ببینید.

یکی دیگر از کاربران معتقد است: برای جلوگیری از حساسیت ریوی که عامل اصلی انتقال و تاثیر ویروش بر ریه های ناسالم میباشد روزانه هر چند ساعت که میتوانید با دهان بسته و پرآب در محیطی خلوت قدم زنید و بدوید. تا به وقت دم اکسیژنی که میگیرید به آسانی از طریق خون به اندام ها و سلول هایتان برسد و هنگام بازدم دی اکسیدکربن از بدنتان خارج شود. ورزش یا رقص کنید، شاد باشید که ریه های سالم خواهید داشت.

برچسب‌ها ویروس کرونا چین پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ویروس کرونا چین ویروس کرونا خود مراقبتی دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به ۲۷ هزار و ۲۹۸ خانوار، تعداد ۳۷ هزار و ۶۹۲ کودک زیر ۵ سال واکسینه شدند.

وی افزود: نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر ۵ سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

بیات، هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد و گفت: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی، این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

بیات یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان ۵ سال (صفر تا ۵۹) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی، تمامی کودکان زیر ۵ سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از ۹۵ درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

کد خبر 6096509 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است