Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:01:11 GMT

امام حسین(ع) الگوی قرآنی صبر در مقابل مشکلات

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۲۷۹۹

امام حسین(ع) الگوی قرآنی صبر در مقابل مشکلات

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی روز شنبه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به ویژه سالروز میلاد امام حسین، حضرت ابوالفضل و امام سجاد علیهم السلام به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امروز ما در شرایط یک امتحان الهی قرار گرفته ایم که برای بشریت نیز امتحانی بزرگ محسوب می شود.

وی وضعیت کنونی جامعه را مصداق آیه ۱۵۵ سوره بقره دانست و افزود: خداوند همه مردم به ویژه ما مسلمانان را با مال، جان و ترس امتحان می کند و در آیه دوم سوره عنکبوت نیز تاکید شده که «آیا مردم اینگونه فکر می کنند که وقتی بگویند، مومن شدیم، آنان را رها می کنیم و مورد آزمایش قرار نمی دهیم»

رضایی افزود: در آیه سوم عنکبوت نیز تاکید شده که امت های قبل از شما نیز امتحان شدند و شما را نیز آزمایش می کنیم تا مشخص شود چه کسانی صادق هستند و چه کسانی صادق نیستند و چه کسانی ایمان دارند و صبوری به خرج می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده کتاب قرآن و امام حسین (ع) با استناد به قسمت آخر آیه ۱۵۵ سوره بقره گفت: خدا به هر کسی که در برابر مشکلات و سختی ها مقاومت کند، بشارت می دهد و این افراد کسانی هستند که هرگاه دچار مصیبت مالی یا جانی شوند، می گویند ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم وصلوات ورحمت الهی بر آنان نازل می شود.

وی افزود: امام حسین (ع) نیز در چنین امتحانی قرار گرفت ولی آزمونی بسیار بالاتر از امتحانی که ما در آن قرار گرفته ایم. یعنی آن حضرت، هم با شهادت خود، فرزندان، خویشاوندان و یارانش مورد آزمایش قرار گرفت و هم اموالش به  غارت رفت و حضرت زینب (س) و خاندانش به اسارت گرفته شدند که یک امتحان بزرگ الهی بود ولی نکته مهم این است که امام حسین (ع) در این امتحان سربلند بیرون آمدند و مصداق آیات پایانی سوره فجر قرار گرفتند.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی افزود: امام حسین در آیات پایانی سوره فجر بر طبق احادیث مربوطه اینگونه معرفی شده اند که آن حضرت «راضیه» و «مرضیه» بودند. یعنی سیدالشهدا در این آزمایش ها به گونه ای عمل کردند که هم خدا از او راضی بود و هم او از خدا رضایت داشت که این رفتار، سرمشقی برای امروز همه ملت ا یران است. 

رضایی در تشریح این دو واژه گفت: امام حسین (ع) در این مصیبت و امتحان بزرگ الهی در روز عاشورا طوری عمل کرد که خدا از تمام افعال، گفتار و کردارش راضی بود. یعنی کوچکترین ناسپاسی و نافرمانی نسبت به ساحت قدس الهی از آن حضرت دیده نشد. لذا سیدالشهدا مورد رضایت الهی بود و خودش نیز از خدا راضی بود. چون می دانست این مشکلات و مصیبت ها دارای پاداش های بزرگی است.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: ما نیز باید اینگونه باشیم و بدانیم چنین آزمون ها و بلاهایی برای افراد عادی یک امتحان است ولی برای افراد با ایمان، صبور و شکرگزار نعمت های الهی موجب درجه و کمال و رشد می شود.

وی اضافه کرد: این سرمشقی برای مشکلات امروز است تا همچون امام حسین در مقابل مشکلات صبور و مقاوم باشیم و دچار لغزش نشویم و ناسپاسی نکنیم. از طرف دیگر به یکدیگر کمک کنیم و نسبت به همدیگر مهربان باشیم تا هم مورد رضایت الهی باشیم و هم ما از خدا راضی باشیم.

نویسنده تفسیر قرآن مهر افزود: امام حسین در لحظات آخر و زمانی که صورت خود را به روی خاک گذاشتند، فرمود خدایا به رضای تو راضی هستم و زمانی که از حضرت زینب پرسیدند که کوفه و مشکلات و اسارت ها را چگونه می بینی، گفت چیزی جز زیبایی ندیدم.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی ادامه داد: این جمله حضرت زینب یعنی این که هر چه از دوست رسد نیکوست. حال ممکن است یک روز مصیبت از دوست برسد و یک روز نعمت ولی انسان باید در مقابل معبود و معشوق خود که خداست تسلیم باشد. البته این مساله منافاتی با رعایت مسائل بهداشتی ندارد که آن نیز واجب و لازم است و باید در خانه بمانیم تا این چرخه ویروس کرونا شکسته شود و باید با مسئولان بهداشتی همکاری کرد.

وی ضمن تجلیل از کادر پزشکی و بهداشتی و همچنین نیروهای جهادی در مقابله با ویروس کرونا گفت: ما باید جنبه معنوی این مساله را نیز درنظر بگیریم که اینها امتحان الهی است و در مقابل امتحان ها نباید ناشکیبایی کنیم بلکه شاکر نعمت های الهی باشیم و از خدا بخواهیم بلاها و مشکلات را برطرف کند.

نویسنده کتاب منطق  تفسیر قرآن ادامه داد: در روایات داریم که دعا امواج بلا را برطرف می کند و می توانیم با توسل به ذات مقدس الهی، قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام از خدا بخواهیم که مشکلات را بر ما آسان کند. بلکه آنها را به فرصت تبدیل کند وزمینه جهش های علمی و معنوی ما قرار دهد.

زندگی امام حسین (ع) بر مبنای قرآن بود

رضایی اصفهانی با اشاره به سیره قرآنی امام حسین (ع) اظهار داشت: سیدالشهدا (ع) به تلاوت و آموزش قرآن اهمیت می دادند و رفتارهای آن حضرت مبانی قرآنی داشت. مثلا کنیزی شاخه گلی را به عنوان هدیه به امام حسین (ع) داد و آن حضرت نیز آن کنیز را آزاد کردند و آیه ۸۶ سوره نساء را قرائت کردند که «اگر کسی برای شما هدیه ای آورد، شما پاسخی بهتر به او بدهید.»

وی افزود: قرآن مبنای حرکت امام حسین (ع) و کارهای آن حضرت بود. قیام سیدالشهدا در کربلا مبانی قرانی داشت و آن حضرت بر اساس آیات جهاد حرکت کردند و در این راه به شهادت رسیدند.

امام حسین (ع) و تفسیر ایات قرآن

رضایی اظهار داشت: امام حسین آیاتی از قرآن را تفسیر کردند ولی همه مطالبی که امام فرموده به دست ما نرسیده است. چون در زمانی زندگی می کردند که حکومت بنی امیه یک فضای خفقان ایجاد کرده بود و تا زمان امام سجاد اجازه نگارش و نشر معارف اهل بیت را کمتر می دادند.

وی افزود: تفسیر حدود ۲۰ آیه از سیدالشهدا به دست ما رسیده که این آیات را در کتاب قرآن و امام حسین (ع) جمع آوری کردم.

نویسنده تفسیر قرآن مهر ادامه داد: امام در کلام خود به آیات قرآن استناد می کردند که موارد بسیاری در خطبه های آن حضرت به ویژه در بین راه مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا نقل شده است.

امام حسین (ع) از منظر ۱۱۰ آیه قران

این مفسر و مترجم قران اضافه کرد: برخی آیات راجع به امام حسین روایت دارد که ما بیش از ۱۱۰ آیه و روایات مربوط به آن را در کتاب قرآن وامام حسین جمع آوری کردیم که دسته اول تفسیر برخی از این آیات مانند آیه تطهیر، مباهله است که بر اساس شان نزول و احادیث مربوط به سیدالشهداست.

رضایی اصفهانی افزود: دسته دوم مربوط به آیاتی است که امام حسین مصداق کامل یا اکمل آن آیات است. یعنی یکی از مصداق های مهم آن آیات یا مهمترین مصداق است. مانند آیات پایانی سوره فجر که این سوره به سوره امام حسین نیز مشهور است.

وی افزود: طبق روایات، امام حسین (ع) به عنوان مصداق کامل نفس راضیه، مرضیه و مطمئنه در آیات پایانی سوره فجر آمده است ولی مانعی وجود ندارد که پیامبر و اهل بیت نیز مصداق این آیات باشند.

این استاد جامعه المصطفی افزود: دسته سوم را آیاتی تشکیل می دهد که تاویل و باطن آن درباره امام حسین (ع) است. یعنی ظاهر آیه دلالتی ندارد ولی در آن مورد حدیث داریم. مثلا آیه ۱۰۷ سوره صافات از این قبیل آیات است.

وی ادامه داد: ظاهر «وفدیناه بذبح عظیم» درباره حضرت اسماعیل است و قرار بود توسط پدرش حضرت ابراهیم قربانی شود که خدا گوسفندی را به جای او قرار داد و اسماعیل به عنوان ذبح عظیم و قربانی بزرگی بود که خدا پذیرفت و طبق روایات، باطن این آیه امام حسین است.

رضایی افزود: برخی آیات نیز مربوط به مناسبت هایی است که آن حضرت در آن حضور داشتند یا شان نزول هایی که نقل شده مرتبط با آن حضرت بوده یا برخی مباحث تاریخی با آن مرتبط است.

برچسب‌ها ویروس کرونا عاشورای حسینی قرآن کریم کتاب امام حسین اخلاق مناسک دینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا عاشورای حسینی قرآن کریم کتاب امام حسین اخلاق مناسک دینی ویروس کرونا عاشورای حسینی قرآن کریم کتاب امام حسین اخلاق مناسک دینی امام حسین آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد

استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

نقش اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ترویج هنرهای قرآنی

مقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

 در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه  در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

 مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند. 

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند. 

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است