Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:06:19 GMT

منطقه پلنگ دره قم در روز طبیعت ورود ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۳۶۶۱

منطقه پلنگ دره قم در روز طبیعت ورود ممنوع شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، سید رضا موسوی مشکینی روز شنبه درگفت و گویی، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم اعمال محدودیت برای حفظ سلامت مردم، هرگونه حضور مردم در منطقه حفاظت شده پلنگ دره ممنوع خواهد بود.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست در ورودی های منطقه پلنگ دره مستقر شده است، خاطرنشان کرد: از همشهریان  تقاضا می شود به منظور حفظ سلامت خود و سایرین، روز طبیعت امسال را در خانه و در کنار خانواده خود بگذرانند و با ماندن در خانه برای قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعتی بالغ بر ۳۱ هزا هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده و با میانگین ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. این منطقه در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهرستان قم واقع شده است که ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی شده است؛ پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

منطقه پلنگ دره از زیستگاههای انواع وحوش از جمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز مورد توجه شکارچیان بوده است. هم اکنون ۲۱ گونه پستاندار ، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستانداران این منطقه می باشد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز روز گذشته (جمعه) اعلام کرد تاکنون ۳۲ هزار و ۳۳۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲ هزار و ۳۷۸ نفر نیز فوت کردند. ۱۱ هزار و ۱۳۳ نفر هم بهبود یافته‌اند.

برچسب‌ها کرونا ستاد پیشگیری قم اداره کل حفاظت محیط زیست قم یگان حفاظت محیط زیست پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ستاد پیشگیری قم یگان حفاظت محیط زیست کرونا ستاد پیشگیری قم یگان حفاظت محیط زیست حفاظت محیط زیست ویروس کرونا پلنگ دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم