Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-03@23:34:05 GMT

معطلی ۳۰۰ هزارتن برنج وارداتی برای دریافت ارز

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۳۹۷۰

معطلی ۳۰۰ هزارتن برنج وارداتی برای دریافت ارز

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از انتظار ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن برنج در بنادر معطل برای تخصیص ارز خبر داد.

 

به گزارش پول نیوز، مسیح کشاورز با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز به واردات برنج اظهار کرد: علی‌رغم اطلاع رسانی‌های مکرر، متاسفانه بانک مرکزی در جریان تخصیص ارز کمک نکرده و وزارت صمت در این خصوص پیگیری جدی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه با رسوب کالا در بنادر مواجه هستیم، افزود: خروجی عدم توزیع برنج در شبکه‌های رسمی کشور زمینه را برای کمبود در بازار فراهم‌کرده است که در این شرایط همزمان با شیوع کرونا، نگران امنیت غذایی هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: با وجود درخواست‌های مکرر از رئیس جمهور، وزارت صمت اتفاق خاصی رخ نداده است و هم اکنون دیگر مکاتبه‌ای از ما نمی‌پذیرند و تلفن انجمن را پاسخگو نیستند که با این وجود نمی‌دانیم کارشکنی چه دلیلی دارد؟

کشاورز ادامه داد: آن میزان از برنج‌های وارداتی که به صورت درصدی ترخیص کردیم، در فروشگاه‌ها توزیع شده است و مابقی در بنادر همچنان منتظر تخصیص ارز هستند.

به گفته او، تا زمانی که تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد، اتفاق خاصی در حوزه واردات رخ نداده است؛ چرا که طرف‌های خارجی به دلیل بدقولی دیگر حاضر به پذیرفتن اسناد از ما نیستند.

کشاورز در پایان با بیان اینکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری و سرانه مصرف ۴۰ کیلو به ازای هر نفر بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در داخل تنها ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنج وارداتی لازم است، در حالی که به سبب مصرف برنج خارجی از سوی ۶ دهک‌ مردم سهم برنج خارجی بالاتر از داخلی است و برای این ۶ دهک حداقل ۱.۵ میلیون تن برنج باید وارد شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی تخصیص ارز رسوب کالا ویروس کرونا تخصیص ارز تن برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات چایکاران تا فردا ۱۳ اردیبهشت تسویه می‌شود

صادق حسنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از آغاز برداشت برگ سبز چای خبر داد و گفت: هم اکنون  تعدادی از کارخانجات مشغول خرید برگ سبز چای هستند و بتدریج تعداد کارخانجات افزایش می‌یابد.

او از پرداخت ۹۹ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: طبق وعده‌های قبلی تا فردا ۱۳ اردیبهشت مابقی مطالبات چایکاران به حسابشان واریز می‌شود.

حسنی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان تولید چای خشک به ۳۰ هزارتن برسد، حال باید منتظرماند و دید که شرایط جوی به کدام سمت و سو می‌رود.

مدیراجرایی سندیکای چای حداکثر مصرف سالانه چای را ۷۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش واردات قهوه، مصرف سالانه چای کشور کاهش یافته است.

او درباره آخرین وضعیت واردات قهوه گفت: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۵۲ هزارتن قهوه وارد شد که نسبت به ۳۵ هزارتن سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۱۷ هزارتن واردات افزایش یافته است.

حسنی با بیان اینکه تاکنون قیمت چای تغییری نداشته است، گفت: در حال حاضر نوسانات بازار چای مربوط به بسته بندی و فروش است و هنوز در خصوص قیمت چای در سال جدید به نظر قطعی نرسیده ایم و موضوع در حال کارشناسی است و به رغم آنکه چای مشمول قیمت گذاری دولتی نیست، اما به سبب رشد ۳۵ درصدی بهای برگ سبز چای پیش بینی می‌شود که افزایش قیمت از ۴۰ درصد تجاوز نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دریافت بیمه مسافرتی چه ضرورتی دارد؟
  • مطالبات چایکاران تا فردا ۱۳ اردیبهشت تسویه می‌شود
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران
  • متقاضیان خودروهای خارجی بخوانند/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارزخواری مونتاژکاران خودرو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو