Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آتش‌سوزی «کتابخانه تفکر شهریار» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی بی‌نظیر مردم، اهالی فرهنگ و کتاب‌دوستان برای بازسازی این کتابخانه اقدام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سال ۱۳۹۸ سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضاً شیرین آن از یاد ایرانیان محو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو آغاز شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در قالب پرونده‌ای نیم‌نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری رخ داده در سال ۹۸ داشته که تا پایان تعطیلات هر روز یک شماره از رونمایی خواهد شد. پس هر روز حوالی ساعت ۱۳ منتظر گزارش‌های جذاب این پرونده باشید.

در حوادث آبان‌ماه سال گذشته و در ادامه سوء استفاده عناصر آشوبگر از اعتراضات مردمی، در روز 26 آبان‌ماه کتابخانه تفکر شهرستان شهریار استان تهران به دست تعدادی آشوبگر به آتش کشیده شد و حدود ۱۳ هزار جلد کتاب در آتش جهل و کینه اشرار سوخت.

بدون شک متأثرکننده‌ترین و شوکه‌‌کننده‌ترین اتفاق در تخریب‌ها و خسارات واردشده به اموال عمومی در حوادث آبان‌ماه سوزاندن و تخریب کتابخانه عمومی تفکر شهریار بود. آتشی که اغتشاشگران به جان این کتابخانه انداختند، ۱۳هزار جلد کتاب را به خاکستر تبدیل کرد. طبق برآورد انجام شده خسارت وارده به این کتابخانه در حدود ۲۰ میلیارد ریال ارزیابی شد.

کتابخانه تفکر شهریار در سال ۱۳۹۱ با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در منطقه نصیرآباد باغستان از توابع شهرستان شهریار تأسیس شد و مجهز به بخش‌های مخزن، کودک و سالن‌های مطالعه مجزا بود که در دو شیفت و توسط دو کتابدار اداره می‌شد. این کتابخانه ۱۳ هزار جلد کتاب داشت.

آتش‌سوزی این کتابخانه عمومی موجب تأثر و تأسف نویسندگان، ناشران و اهالی کتاب و کتابخوانی شد و واکنش‌های زیادی در فضاهای فرهنگی و شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و بسیاری از دغدغه‌مندان از همان روزهای نخست این اتفاق ناگوار به فکر بازسازی و شروع دوباره فعالیت این کتابخانه افتادند.

پس از چند روز از این اتفاق تلخ که بسیاری از اهالی ادبیات و کتاب را متأثر کرده بود و در پی خسارت های وارده به این کتابخانه که موجب محروم شدن مردم شریف آن منطقه از خدمات و دسترسی به کتابخانه عمومی گردید، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نهاد مسئول این کتابخانه با اعلام فراخوانی با تشکر از همراهی همیشگی مردم غیور و فهیم، از عموم مردم، اهالی فرهنگ و کتاب دوستان برای مشارکت در بازسازی کتابخانه تفکر، در حوزه‌های مختلف دعوت به همکاری کرد.

یکی دیگر از اقدامات مفید برای کمک به بازسازی کتابخانه تفکر راه اندازی پویشی با عنوان «#آباد_بمان_ایران» از طرف مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. در این پویش فراخوانی برای جمع‌آوری کتاب و تجهیزات برای این کتابخانه و کمک‌های نقدی برای بازسازی آن داده شد که بسیاری از ناشران، فعالان حوزه چاپ و نشر و کتاب هدایای نقدی و کتاب‌های زیادی را برای کمک به آغاز مجدد این کتابخانه اهدا کردند.

طبق آخرین اخباری که در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر شده است تا کنون ۳۶۸ نسخه کتاب از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهریار، ۱۵۰ جلد از سوی کتابخانه های عمومی قشم، ۲ هزار جلد از سوی اداره کتابخانه های عمومی دامغان، ۵۰۰ جلد از سوی دبیرخانه پویش مردمی کتاب نذری،  ۱۰۰ عنوان کتاب از سوی خبرگزاری فارس، ۲۰۰ جلد کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر، ۱۰۰ جلد از سوی نشر ستاره‌ها، ۵۰۰ عنوان از سوی انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) و ۱۶۰ عنوان کتاب از سوی انتشارات جمکران برای راه اندازی مجدد کتابخانه عمومی تفکر اهدا شده است.

همچنین خیران و اعضای کتابخانه های عمومی نیز در سراسر کشور کتاب هایی را به این کتابخانه اهدا کردند؛‌ که تاکنون اعضای کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران ۴۵۰ نسخه کتاب، اعضای کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ۲۵۶۰ نسخه کتاب، اعضای کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد بیش از ۳۰۰ نسخه کتاب، اعضای کتابخانه بحرالعلوم شهرستان خلیل آباد ۵۰۰ نسخه کتاب و اعضای کتابخانه عمومی شهید مطهری شهر صایین قلعه ۱۲۰ نسخه کتاب اهدا کرده اند.

همچنین ۹۰۰ نسخه کتاب از سوی خیرین و اعضای کتابخانه آیت الله حیدری ایلامی و نیز ۲۰۰ نسخه از سوی رضا دیندار، کارمند بازنشسته فرمانداری شهرستان فریمان برای بازسازی کتابخانه عمومی تفکر اهدا شده است.

این همراهی مردمی در قالب اهدا کتاب به جز کمک‌های نقدی و غیرنقدی دیگری است که همچنان هم ادامه دارد که امیدها برای شروع به کار دوباره و هرچه زودتر این کتابخانه را برای کتاب‌دوستان آن منطقه زنده کرده است.

گفتنی است کمک‌های مردمی به بازسازی این کتابخانه همچنان ادامه دارد به همین دلیل علاقه مندان برای کمک به بازسازی این کتابخانه در حوزه‌های عمرانی، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی، تأمین تجهیزات اعم از قفسه، میز و صندلی می توانند به نزدیک ترین کتابخانه عمومی محل زندگی خود مراجعه کنند و جهت واریز کمک های نقدی نیز شماره حساب ۲۶۷۷۲۱۰۰۹ و یا شماره کارت ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۵۸۲۱۷۸۶ به نام انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهریار، نزد بانک تجارت اعلام شده است. علاقه‌مندان باید در فیش‌های واریزی عبارت «کمک به بازسازی و تجهیز کتابخانه تفکر» را قید کرده و تصویر آن را به ایمیل ravabetomoomi@tehranpl.ir ارسال کنند. اهالی فرهنگ و کتاب دوستان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تماس ۸۸۸۶۴۶۱۲ روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران تماس حاصل فرمایند.  

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه تفکر شهریار نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه عمومی اعضای کتابخانه کتابخانه تفکر تفکر شهریار کتاب دوستان کتاب از سوی جلد از سوی نسخه کتاب جلد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، محسن افشارچی، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی دوسال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و یکی از ویژگی‌های مسئولین این دستگاه پیگیری مداوم امور است.

افشارچی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخانه منشا خیر و به نفع مردم است، افزود: از فرمانداران و مسئولین استان در رده‌های مختلف خواستارم به مقوله کتابخانه‌‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی تاثیرگزار بنگرند و در این راستا عمل کنند.

این مسئول ادامه داد: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم اما در این میان کتابخانه های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد؛ کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را دربر می‌گیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تصریح کرد: ترویج کتابخوانی از اهداف مهم ما است و ترویج کتاب و کتابخانه و تربیت فرهنگی منشا خیر و به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله، باید و نبایدهای حقوق شهروندی و... است. در استان نیروهای انسانی توانمندی در حوزه فرهنگ داریم و باید از این ظرفیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببریم.

استاندار زنجان ضمن اشاره به برگزاری سلسله جلسات ادبیات و زندگی در کتابخانه‌های استان، گفت: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی و صدا و سیما برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان عنوان کرد: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، راه آهن و ترمینال محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان استندهای ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافرین ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند