Web Analytics Made Easy - Statcounter

امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت کاهش داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری گفت: از همان ابتدا که مسئله دانشگاه اعم از سراسری، شبانه، آزاد و سایر دانشگاه‌ها مطرح شد و تب دانشجو شدن و دانشجو پذیری بالا شدت گرفت، هدف و در واقع امید اصلی ورود به بازار کار و اشتغال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرایی مقدم گفت: در واقع از دانشگاه یک مکان برای رسیدن به آمال و آرزوها ساخته شده بود که هر کس فارغ التحصیل شود مطمئنا وارد بازار کار خواهد شد و شغلی بدست خواهد آورد اما بعد از اینکه این موج دانشجوگرایی و دانشگاهی شدن در سطح کارشناسی، ارشد و دکتری بالا گرفت و فراوانی ورودی‌های به دانشگاه افزایش پیدا کرد، ایجاد اشتغال متناسب با این تعداد صورت نگرفت و بازار کار موفق به جذب همه فارغ التحصیلان دانشگاه نشد.

بیشتر بخوانید: نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

این استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه بیان کرد: به طوری که در شرایط کنونی نه تنها فارغ‌التحصیلان کارشناسی، بلکه فارغ‌التحصیلان سطوح کارشناسی ارشد و دکتری به شغل‌های غیر مرتبطی مانند فروشندگی و راننده تاکسی و پخش بروشور‌های تبلیغاتی مشغول هستند.

برای تربیت هر دانشجو در کشور چقدر هزینه می شود؟

این استاد دانشگاه  بیان کرد: در این حوزه در واقع به کشور خیانت شده است، برای هر فرد فارغ‌التحصیل کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و برای فارغ‌التحصیلان سطح دکتری حدود ۷۰۰-۸۰۰ میلیون هزینه شده است که به آن هزینه سرانه‌ هر فرد تحصیل‌کرده گفته می‌شود و متاسفانه بعد از صرف این هزینه بالا، فرصت‌های شغلی مورد نیاز را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار نداده‌ایم و نسبت به آنان بی تفاوت بوده‌ایم.

قرایی مقدم ضمن انتقاد به شیوه پذیرش دانشجو گفت: نکته دیگر شایان توجه این است که متاسفانه بر خلاف سابق که در رشته‌های مختلف براساس نیاز اقدام به پذیرش دانشجو می‌شد، امروز دانشگاه‌ها بدون هیچ نیازسنجی و آینده‌نگری دانشجو می‌گیرند و در نتیجه جوانان ۴ سال یا حتی بیشتر از این زمان از عمر خود را بدون هیچ نتیجه‌ای صرف رفتن به دانشگاه می‌کنند.

جوانان ما به این آگاهی رسیده‌اند که درس خواندن فایده‌ای ندارد

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به همه این موارد اکنون جوانان ما به این آگاهی رسیده‌اند که درس خواندن فایده‌ای ندارد. به عبارت دیگر، امروز داوطلبان محاسبه می‌کنند و می‌بینند که دانشگاه جایی نیست که بتوان در زمینه شغل به آن امیدی داشت و بنابراین در یک سرخوردگی شدید به دنبال کار آزاد می‌روند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که فارغ‌التحصیلان دانشگاه در صورت اشتغال درآمد بسیار پایین‌تری نسبت به یک شغل آزاد دارند و به دنبال آن گرایش فارغ‌التحصیلان سطح کارشناسی به ادامه تحصیل در سطوح بالاتر کاهش پیدا می‌کند.

قرایی مقدم گفت: یکی از نتایج کاهش تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر این بوده که دانشگاهی مثل دانشگاه تهران اعلام کرده است که بدون کنکور در سطح کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرایی مقدم داوطلبان کنکور فارغ التحصیلان استاد دانشگاه کارشناسی ارشد قرایی مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند

اعتراضات دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی موجب تعطیلی جشن فارغ‌التحصیلی این دانشگاه شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از سان، دانشگاه کالیفرنیا جنوبی (USC) مراسم اصلی فارغ التحصیلی خود را که زمان برگزاری آن برای ۱۰ ماه می تعیین شده بود، به دلیل نگرانی‌های ایمنی و اجرای تدابیر امنیتی جدید در پی اعتراضات اخیر حامی فلسطین در محوطه دانشگاه لغو کرد.

 این اقدامات امنیتی، فرآیند پردازش تعداد زیادی از مهمانان مورد انتظار را کند می‌کند و میزبانی این مراسم سنتی را که حدود ۶۵ هزار شرکت کننده دارد، غیرممکن می‌سازد.

دانشگاه کالیفرنیا جنوبی در راستای افزایش امنیت، برای افزایش امنیت، برای همه رویدادهای دانشگاه بلیط صادر می‌کند و دسترسی پردیس‌ها و دانشکده‌ها را به نقاط ورودی تعیین شده محدود می‌کند.

در حالی که مراسم اصلی لغو شده است، فعالیت های انفرادی، جشن‌های ویژه و مراسم کلاه‌گذاری فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری طبق برنامه پیش می‌رود.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات دانشجویان در آمریکا در طرفداری از فلسطین در سراسر دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده از جمله دانشگاه کلمبیا، تگزاس آستین، هاروارد، اِم‌آی‌تی و سایر دانشگاه‌های آمریکا گسترش یافته است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند
  • مرادصحرایی: امتیاز ویژه دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • امتیاز ویژه برای دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • امتیاز ویژه دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • معلمی با حقوق ۳۰ هزار تومانی!
  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت