Web Analytics Made Easy - Statcounter

امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت کاهش داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری گفت: از همان ابتدا که مسئله دانشگاه اعم از سراسری، شبانه، آزاد و سایر دانشگاه‌ها مطرح شد و تب دانشجو شدن و دانشجو پذیری بالا شدت گرفت، هدف و در واقع امید اصلی ورود به بازار کار و اشتغال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرایی مقدم گفت: در واقع از دانشگاه یک مکان برای رسیدن به آمال و آرزوها ساخته شده بود که هر کس فارغ التحصیل شود مطمئنا وارد بازار کار خواهد شد و شغلی بدست خواهد آورد اما بعد از اینکه این موج دانشجوگرایی و دانشگاهی شدن در سطح کارشناسی، ارشد و دکتری بالا گرفت و فراوانی ورودی‌های به دانشگاه افزایش پیدا کرد، ایجاد اشتغال متناسب با این تعداد صورت نگرفت و بازار کار موفق به جذب همه فارغ التحصیلان دانشگاه نشد.

بیشتر بخوانید: نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

این استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه بیان کرد: به طوری که در شرایط کنونی نه تنها فارغ‌التحصیلان کارشناسی، بلکه فارغ‌التحصیلان سطوح کارشناسی ارشد و دکتری به شغل‌های غیر مرتبطی مانند فروشندگی و راننده تاکسی و پخش بروشور‌های تبلیغاتی مشغول هستند.

برای تربیت هر دانشجو در کشور چقدر هزینه می شود؟

این استاد دانشگاه  بیان کرد: در این حوزه در واقع به کشور خیانت شده است، برای هر فرد فارغ‌التحصیل کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و برای فارغ‌التحصیلان سطح دکتری حدود ۷۰۰-۸۰۰ میلیون هزینه شده است که به آن هزینه سرانه‌ هر فرد تحصیل‌کرده گفته می‌شود و متاسفانه بعد از صرف این هزینه بالا، فرصت‌های شغلی مورد نیاز را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار نداده‌ایم و نسبت به آنان بی تفاوت بوده‌ایم.

قرایی مقدم ضمن انتقاد به شیوه پذیرش دانشجو گفت: نکته دیگر شایان توجه این است که متاسفانه بر خلاف سابق که در رشته‌های مختلف براساس نیاز اقدام به پذیرش دانشجو می‌شد، امروز دانشگاه‌ها بدون هیچ نیازسنجی و آینده‌نگری دانشجو می‌گیرند و در نتیجه جوانان ۴ سال یا حتی بیشتر از این زمان از عمر خود را بدون هیچ نتیجه‌ای صرف رفتن به دانشگاه می‌کنند.

جوانان ما به این آگاهی رسیده‌اند که درس خواندن فایده‌ای ندارد

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به همه این موارد اکنون جوانان ما به این آگاهی رسیده‌اند که درس خواندن فایده‌ای ندارد. به عبارت دیگر، امروز داوطلبان محاسبه می‌کنند و می‌بینند که دانشگاه جایی نیست که بتوان در زمینه شغل به آن امیدی داشت و بنابراین در یک سرخوردگی شدید به دنبال کار آزاد می‌روند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که فارغ‌التحصیلان دانشگاه در صورت اشتغال درآمد بسیار پایین‌تری نسبت به یک شغل آزاد دارند و به دنبال آن گرایش فارغ‌التحصیلان سطح کارشناسی به ادامه تحصیل در سطوح بالاتر کاهش پیدا می‌کند.

قرایی مقدم گفت: یکی از نتایج کاهش تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر این بوده که دانشگاهی مثل دانشگاه تهران اعلام کرده است که بدون کنکور در سطح کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرایی مقدم داوطلبان کنکور فارغ التحصیلان استاد دانشگاه کارشناسی ارشد قرایی مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاک پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی منوط به سوابق تحصیلی شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور؛ به اطلاع داوطلبان رشته علوم آزمایشگاهی آزمون کاردانی به کارشناسی می‌رساند، براساس مصوبه سی و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو (به تاریخ ۱۸ دی سال ۱۴۰۲)، از سال ۱۴۰۳ و پس از آن، پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی آزمون کاردانی به کارشناسی، به صورت صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب فارغ التحصیلان هنر در مراکز رشد/ علوم انسانی‌ها؛ بیشترین درصد اشتغال را کسب کردند
  • تمرکز بر حوزه اقتصادی و اشتغال فارغ التحصیلان در کردستان
  • تحقق صد درصدی تعهدات اشتغال چهارمحال و بختیاری
  • ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان را سال آینده دنبال خواهیم کرد
  • تحصیل بیش از ۹ هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور استان همدان
  • دانشگاه پیام نور استان همدان ۹۵۰۰ دانشجو دارد
  • نحوه پذیرش کاردانی به کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی تغییر کرد
  • ملاک پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی منوط به سوابق تحصیلی شد
  • اعلام شیوه پذیرش رشته علوم آزمایشگاهی در آزمون کاردانی به کارشناسی
  • پذیرش در کاردانی به کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی بدون آزمون شد