Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@22:02:33 GMT

از خانه به بیشاپور/ سفری مجازی به شهر ساسانی

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۵۵۳۹

از خانه به بیشاپور/ سفری مجازی به شهر ساسانی

در سفری مجازی و روزهایی که به خاطر کرونا در خانه هستید، به شهری باستانی در نزدیکی شهر کازرون می رویم که آثار تاریخی متعددی دارد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

نوروز 99 با تعطیل شدن سایت ها و اماکن گردشگری در استان فارس به منظور مقابله با کرونا همراه شد اما گردشگری مجازی، فرصت مطلوبی برای سفر به جاذبه ها فراهم می کند که در گردش مجازی این بار به شهر بیشاپور در نزدیکی شهر کازرون می رویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر تاریخی بیشاپور در ۲۳ کیلومتری غرب شهرستان کازرون و در کنار جاده شاهی متعلق به زمان باستان قرار دارد. بیشاپور در دوران باستان از اهمیت ویژه برخوردار بود زیرا محور مواصلاتی میان شهر گور و تیسفون نیز به شمار می رفت. آنچه اطلاعات باستانی خوبی درباره این شهر تاریخی در اختیار ما می گذارد، کتیبه ای سنگی به زبان ساسانی و اشکانی است که بر روی یک ستون سنگی در این شهر بر جا مانده است و تاریخ احداث شهر را به دوران «شاپور اول» نسبت می دهد.

شهری در ناحیه خوش آب و هوا

شاپور اول ساسانی در پی پیروزی بر امپراتوری از روم در سال 266 میلادی، فرمان ساخت شهری را می دهد که در مسیر تخت جمشید به تیسفون قرار داشته باشد و اجرای آن به معمار سوریه ای به نام «اپسای دبیر» سپرده می شود. بدین ترتیب شهری که 200 هکتار وسعت داشت و در نزدیکی دره چوگان قرار دارد با یک الگوی مهندسی معماری و در زمینی مستطیلی و با چهار دروازه ساخته شد. سازه هایی همچون، معبد آناهیتا، تالار تشریفات، ایوان موزاییک و ... برای ساخت بیشاپور، طراحی و ساخته شد که سازه های ارگ سلطنتی بود. اما در این شهر یک قسمت برای مردم عام نیز در نظر گرفته شد و شامل کاروانسرا، بازار و خانه مسکونی می شد.

معبدی به قداست آب

آب، همواره مایه حیات بشر بوده است و نزد ایرانیان باستان نیز قداست ویژه دارد. «آناهیتا» به عنوان ملکه آب ها برای ایرانیان باستان نماد محترمی به شمار می رفت و معابد آناهیتا برای بزرگداشت الهه آب ها در اکثر شهرهای باستان بنا می شد. در بیشاپور نیز شاهد احداث یکی از زیباترین معابد آناهیتا هستیم که با معماری ویژه ساخته شده است که برای تقسیم بندی جریان آب، الگوی بی نظیری دارد و آب رودخانه شاپور را از فاصله 250 متری بنا به درون معبد، هدایت می کند. در معماری معبد به شکلی عمل شده است تا ورود و خروج آب، نظم خاصی داشته باشد و آب معبد، همواره پاک و تازه بماند.

 

 

 

تالار تشریفات

کمی جلوتر از معبد آناهیتا و در ضلع جنوب شرقی، یک تالار 781 متری بر جای مانده که از بزرگترین معماری های  گنبد دار ساسانی است. این تالار چهار ایوانه متقارن، گنبد شلجمی شکلی بر فراز ارتفاع 25 متری داشت که با گچ بری ها و نقوش تزئینی و خلاقانه معماران ساسانی، آراسته بود و به عنوان تالار برگزاری مراسم تشریفاتی کاربرد داشت.  

 

 

ایوان موزاییک

ایوان موزاییک از جاذبه های تاریخی باقیمانده در شهر تاریخی بیشاپور است که به دلیل فرش شدن کف آن با موزائیک‌های رنگی به این نام شناخته می شود. موزائیک های این ایوان در حال حاضر در موزه ایران باستان تهران و لوور پاریس، نگهداری می شود.

 

جایگاه نذورات

در مجموعه تاریخی بیشاپور، ستون هایی مرتفعی به چشم می خورد که جایگاه نذورات بود. بر روی این 2 ستون، کتیبه‌ای به خط پهلوی اشکانی و ساسانی وجود دارد که سند تاریخی شهرسازی بیشاپور است. تندیسی از شاپور اول ساسانی نیز در بین این 2 ستون 9 متری ساخته شده بود که اکنون اثری از آن نمانده است.

 

سفر به جاذبه های تاریخی زمانی که با داشتن اطلاعات از سازه ها و کاربرد آنها همراه باشد به مراتب، دلنشین تر می شود و امیدواریم پس از پایان شیوع کرونا با سفر به بیشاپور با داشتن این اطلاعات تاریخی، سفر بهتری تجربه کنید.

گزارش: مریم شمالیان

 

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیشاپور گردشگری مجازی کرونا در فارس نوروز ۹۹ جاذبه های گردشگری شیراز ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم

شهر شیراز در استان فارس واقع شده است. هر ساله گردشگران بسیاری از این شهر مهد فرهنگ و هنر بازدید می‌کنند. خانه زینت الملک قوامی نیز یکی از همین اماکن زیبا و گردشگری شیراز است و از جمله زیباترین و مشهورترین خانه‌های تاریخی است که هر سال گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند؛ خانه‌ای که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.

شهروندخبرنگار نا فیلمی را به نمایش گذاشت که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری قزوین در آستانه نوروز + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس ؛ این اشیا هنوز قیمت گذاری نشده اند
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • آرتتا و موفقیتی که ونگر حسرتش را داشت!‏
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز