Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@01:31:51 GMT

عبور از روزهای کرونایی صادرات با قطار

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۸۴۰۷

عبور از روزهای کرونایی صادرات با قطار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با تایید ورود ویروس کرونا به ایران از روزهای ابتدایی اسفند ماه سال گذشته، تعدادی از کشورهای همسایه اعلام کردند که به منظور جلوگیری از ورود این ویروس به کشورهایشان محدودیت‌هایی در مسیر تردد در مرزهای مشترک با ایران برقرار می‌کنند.

هرچند این محدودیت‌ها در روزهای بعد از آن گسترده‌تر شد اما با گذشت حدود یک ماه از این اتفاق، تقریبا تمامی کشورهای جهان از جمله همسایگان ایران نیز با ویروس کرونا درگیر شده‌اند و با جهانی شدن این شیوع، صادرات و جابجایی محصولات به سوالی بین المللی برای تمام کشورها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز با وجود محدودیت‌های وضع شده، در طول هفته‌های گذشته تمامی مرزهای زمینی بسته نشده‌اند و بسیاری از آنها هرچند با محدودیت به کار خود ادامه داده‌اند.

با این وجود با توجه به اهمیت منابع حاصل از این صادرات برای اقتصاد ایران، سازمان توسعه تجارت در طول هفته‌های گذشته تلاش کرده برنامه‌هایی برای جلوگیری از کاهش میزان صادرات کالاهای ایران در دستور کار قرار دهد که جدیدترین طرح این سازمان استفاده از ظرفیت خطوط ریلی برای صادرات کالاهاست.

در این رابطه حمید زادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت – در جدیدترین جلسه برگزار شده میان مدیران این سازمان گفته است: به منظور یافتن مسیرهای جایگزین برای تردد کالا از مرزهایی که به دلیل مشکل بیماری کرونا از سوی کشورهای همسایه به طور موقت مسدود شده است، سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد فعال‌سازی مسیرهای جایگزین ریلی به جای زمینی در مرزهای کشور از جمله استفاده از خط ریلی میرجاوه -کویته، استفاده از ظرفیت خط ریلی خوی- وان، استفاده از ظرفیت دریایی چابهار -گوادر و همچنین استفاده از شناورهای رو- رو در بنادر شمالی برای تردد کامیون حمل بار به قزاقستان و روسیه را مطرح کرده بود که در این جلسه پیشنهادات مزبور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، وی افزود: خوشبختانه مسیر ریلی "خوی- وان" در حال حاضر فعال است و بهره‌برداری از آن تا سقف ۱.۵ میلیون تن در سال قابل افزایش است. مسیر ریلی "میرجاوه-کویته" نیز به دلیل فرسودگی و برخی مشکلات فنی حداکثر تا سالی ۱۰۰ هزار تن قابل  بهره‌برداری است. در خصوص استفاده از ظرفیت دریایی "چابهار-گوارد" هم قرار شد مسئولان وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه موضوع را مورد بررسی فنی-اجرایی قرار دهند. همچنین بنا شد دستگاه‌های مسئول، بازگشایی مجدد مرز "اینچه‌برون" تا بعد از ۱۳ فرودین‌ماه، فعال‌سازی مرز "سرخس" برای حمل محموله‌های غذایی به آسیای میانه و بازگشایی مرزهای جنوب عراق در هفته جاری را به قید فوریت بررسی کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات سازمان توسعه تجارت کرونا سازمان توسعه تجارت استفاده از ظرفیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر کل استاندارد استان گفت: بازرسانی از کشور‌های آمریکا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و پاکستان شرایط آزمایشگاه‌های انطباق کشور را بررسی کردند و با ۹۷ درصد آرا گواهی انطباق برای ایران نیز صادر شد.
میر نظامی افزود: رفع موانع صادراتی برای تجار ایرانی، کاهش هزینه‌های صادرات و سرعت بخشیدن در صادرات و واردات از مزایای پیوستن ایران به این سازمان جهانی است.
او ادامه داد: تا قبل از این تجار و بازرگانان برای ارزیابی و انطباق محصولات صادراتی و وارداتی مجبور به استفاده از آزمایشگاه‌های ارزیابی و انطباق کشور ثالث بودند، اما هم اکنون می‌توانند از ظرفیت آزمایشگاه‌های همکار و انطباق استاندارد استفاده کنند.
هم اکنون ۴۱ آزمایشگاه همکار و انطباق در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • چرا سفر با قطار؟ ۵ دلیل برای انتخاب این نوع سفر
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • توقف قطار تهران گرگان بر اثر سیلاب
  • توقف قطار تهران - گرگان براثر سیلاب