Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@02:25:03 GMT

ضرورت تحقق جهش تولید به دلیل محدودیت‌های ارزی

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۹۸۸۴

ضرورت تحقق جهش تولید به دلیل محدودیت‌های ارزی

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صرف واردات انواع کالاهای اساسی شد، گفت: در سال ۹۹ با توجه به مضیغه‌های ارزی موجود باید به طور حتم اهداف جهش تولید محقق شود.

«محمد باقر نوبخت» در چهارمین جلسه ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: امروز برنامه‌های بخش کشاورزی در حوزه‌های جایگزینی واردات و همچنین توسعه صادرات از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای کاهش واردات محصولاتی از قبیل ذرت، جو شکر، کنجاله و دانه‌های روغنی ارائه شده است.

نوبخت ادامه داد که در حوزه افزایش صادرات محصولات کشاورزی طرح‌ها و برنامه‌های لازم از سوی وزارتخانه مربوطه ارائه شده و بر این اساس باید یک جمع بندی و بررسی نهایی روی این موارد انجام شود.

به گفته رییس ستاد «راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه»، طی سال ۹۸ رشد اقتصادی با نفت منفی، اما به واسطه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی رشد و بدون نفت کشور مثبت بوده است.

نوبخت تاکید کرد: با وجود کمبود منابع آبی با استفاده از روش‌های فناورانه می‌توان به افزایش تولیدات حوزه‌های مختلف کشاورزی با تمرکز بر صادرات حداکثری این محصولات امیدوار بود.

لزوم توجه جدی به چالش‌های کلان اقتصادی در راستای جهش تولید

معاون رییس جمهوری با اشاره به لزوم توجه جدی به چالش‌های کلان اقتصادی در راستای جهش تولید گفت: امروز برنامه های اقتصاد کلان برای حمایت از جهش تولید ارایه شد، این برنامه ها با همکاری مشترک کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت مور اقتصادی و دارایی و مرکز پژوهش های مجلس و با هدف مساعدت و حمایت سیاست های اقتصاد کلان از تولید و فضای کسب و کار تدوین و ارایه شد.

وی افزود: در این برنامه به سه حوزه تسهیل فضای کسب و کار، اصلاح و تقویت نظام مالی و همچنین اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی با هدف رفع موانع جهش تولید توجه ویژه شده است.

*برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای کاهش واردات ۱۰ قلم کالا

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز در چهارمین جلسه ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید با اشاره به الزامات جهش تولید در حوزه کشاورزی گفت: در خصوص ۱۰ قلم کالای کشاورزی، تولید داخل کشاورزان ایرانی کفاف مصرف داخلی را نمی دهد. اما برنامه ریزی مناسبی برای رفع نیازهای وارداتی در خصوص یکی از این اقلام یعنی گندم انجام شده است.

وی با بیان اینکه، مشکل کمبود آب یکی از چالش های جهش تولید در بخش کشاورزی است، گفت: ظرف ۵ سال با تکیه بر افزایش بهره‌وری شاهد گسترش قابل توجه تولید گندم بودیم.

کشاورز با اشاره به فقدان فناوری های کافی برای استفاده حداکثری از آب باران در کشور تاکید کرد: در سال جاری برای ۲۲۰ هزار هکتار از مزارع، کشت با تکنولوژی جدید با استفاده از بارندگی های موجود انجام شده است.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی افزود: تسهیل در سیاست بازگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی در افزایش صادرات و ارزآوری  می تواند راهگشا باشد.

کشاورز در انتها با اشاره به کاهش ۱۸۰ میلیون دلاری خروج ارز از کشور با ورود جدی به حوزه فناوری تولید کود کشاورزی، گفت: در این راستا خواستار همکاری جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم./ سازمان برنامه و بودجه

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه جهاد کشاورزی برنامه ریزی وزارت جهاد جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا فخاری در جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران که با حضور مدیران ادارات تشکیل شد، با تاکید بر برنامه محوری مسؤولان اظهار کرد: باید همه اقدامات منطبق بر برنامه باشد و در ارائه از زیاده گویی ها خودداری و بدون محاسبه منابع و محدودیت‌ها برآورد انجام ندهیم.

استاندار تهران با تاکید بر ضرورت انعطاف پذیری در برنامه‌ها گفت: با رعایت اصول و چارچوب ها و با توجه به اسناد بالادستی می‌توانیم به یک برنامه منعطف دست یابیم.

فخاری با تاکید بر ارزیابی مدیران بر اساس عملکرد برنامه‌ها عنوان کرد: برنامه‌های ارائه شده باید طبق واقعیت‌ها باشند و برای مشارکت در برنامه ریزی استان نیازمند ادبیات مشترک میان همه مسؤولان هستیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی و آینده پژوهی دستگاه‌ها و سازمان‌ها بیان کرد: برای برنامه ریزی باید انتقادها را شنید و یک برنامه عملیاتی، اجرایی و واقع گرایانه تنظیم کرد و نتیجه کار را در قالب عملکرد دستگاه‌ها به قضاوت مردم بگذاریم، چرا که در این صورت سطح پاسخگویی به مردم با کیفیت بیشتری انجام می‌شود.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه برنامه مورد ارائه توسط مدیران باید در بستر اتفاقات تنظیم و تهیه شود گفت: در این صورت است که نیازها و ضروریات شناخته می‌شود و می توان برای آن برنامه ریزی صحیح انجام داد، زمانی که مدیری در تعامل با مردم باشد نیازمندی‌ها و ضرورت‌ها را شناسایی و برای آها برنامه ریزی می‌کند.

وی با اشاره به همسو شدن افکار در مدیران بر ضرورت نظام برنامه ریزی تاکید و اظهار کرد: برای اداره کردن استان باید نسبت به میزان ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها شناخت دقیق داشته باشیم.

فخاری در خصوص انتظارات از سازمان برنامه و بودجه در حوزه برنامه ریزی عنوان کرد: ضروری است که سازمان برنامه و بودجه از رخوت حضور در صحنه و توزیع کنندگی پول خارج و ناظر بر اقدامات اجرایی دستگاه‌ها در جهت تحقق برنامه شود و برای ارزیابی پروژه‌ها به میدان بیاید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • مدیران برای برنامه ریزی استان تهران نیاز‌ها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌ ریزی در استان تهران نیازها را شناسایی کنند
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • تحقق هدف گذاری ترانزیتی برنامه هفتم در گرو چیست؟