Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@15:10:12 GMT

مدیریت اضطراب و استرس در روز‌های کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۰۸۱۵

مدیریت اضطراب و استرس در روز‌های کرونایی

در این روز‌های کرونایی، همه به نوعی دچار اضطراب و سردرگمی هستند به گونه‌ای که مختل شدن زندگی و تاثیر آن بر سیستم ایمنی فرد، اثرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که تنها راه غلبه بر آن، مدیریت اضطراب و استرس است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در مطلبی اعلام کرد: در این روز‌های کرونایی، همه به نوعی دچار اضطراب و سردرگمی هستند به گونه‌ای که مختل شدن زندگی و تاثیر آن بر سیستم ایمنی فرد، اثرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که تنها راه غلبه بر آن، مدیریت اضطراب و استرس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این روز‌ها با درجاتی از اضطراب و تهدید بیماری کرونا درگیر هستیم که عملکرد روزانه ما را تحت تاثیر قرار داده، اضطراب یک واکنش طبیعی در شرایط سخت و احساس تهدید آمیز است، اما اگر اضطراب زیاد باشد زندگی را مختل خواهد کرد و در نتیجه بر سیستم ایمنی ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

لازمه اصلی در این شرایط مدیریت اضطراب و استرس است؛ از جمله عواملی که بر غلبه اضطراب تاثیر دارد، عبارتند از::

دریافت اطلاعات درست:

دریافت اطلاعات درست از منابع معتبر مثل منابع داخلی، صدا و سیما، سایت‌ها و مراکز علوم پزشکی وزارت بهداشت و یا منابع خارجی مانند سازمان بهداشت جهانی قابل دسترس است و می‌تواند کمک کننده باشد.

حمایت اجتماعی:

با اطرافیان خود در مورد ترس‌ها و نگرانی‌های خود صحبت کنیم و به صحبت‌های آن‌ها گوش دهیم، اما صحبت هایمان نباید تنها در مورد ویروس کرونا باشد و گرنه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

خود گویی یا واگویه‌های مثبت:

به عنوان یک انسان، شما همواره با خودتان صحبت می‌کنید و یک مونولوگ درونی با خود دارید که به آن (واگویه) می‌گویند که این واگویه می‌تواند عزت و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نوعی از واگویه مثبت است که به مکالمه ذهنی با نگرش مثبت نسبت به خویش و زندگی تان گفته می‌شود که باعث می‌گردد جنبه روشن هر چیز را ببینید، همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس - ایجاد افکار مثبت و از بین بردن افسردگی و کاهش استرس و در نتیجه بهبود عملکرد در انجام کار می‌شود.

مدیریت افکار منفی:

طبیعی است، وقتی ویروس در جامعه پراکنده شده و بیماری شایع می‌شود، اخبار ضد و نقیض زیادی در بین مردم انتشار پیدا می‌کند که این اخبار باعث نگرانی می‌شود بنابراین اولین گام در مدیریت افکار منفی شناخت فکر‌های منفی، درشت نمایی‌ها و تعمیم‌های مبالغه آمیز است، سعی کنید به این افکار غلبه کرده و آن را مدیریت کنید.

تصویر سازی ذهنی خوشایند:

تصویر سازی ذهنی و استفاده از قدرت تخیل و تصورات شما برای به دست آوردن و رسیدن احساس خوب در شرایط نگرانی و پر استرس می‌تواند مثمر ثمر باشد.

فعالیت‌های لذت بخش:

فعالیت‌های لذت بخش برای هر فرد فعالیت‌های خاصی را شامل می‌شود که در زمان انجام آن یا بعد از آن به فرد احساس خوبی دست می‌دهد مثل: مطالعه، دعا و نیایش کردن، تماشای فیلم، انواع بازی‌ها، کار‌های هنری، آشپزی، ورزش، موسیقی و.

توکل به خدا کنیم:

توکل به خدا یعنی ما وظایف خود را (در رعایت نکات بهداشتی) به درستی انجام دهیم و بعد بقیه کار‌ها را به خدا می‌سپاریم و اینکه مرگ و زندگی، بیماری و شفا دست خداست که قادر مطلق است.

لبخند زدن و روحیه بخشیدن به دیگران را سر لوحه کار‌های خود قرار دهیم و از آن غافل نشویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا اضطراب استرس کرونا ویروس کرونا مدیریت اضطراب و استرس روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۰۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت

علیرضا شریفی یزدی درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد.

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان موجب تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است.

 شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.

 این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • راهکارهای کاهش استرس
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی
  • با این راهکار استرس را از خود دور کنید
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد