Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:47:09 GMT

بیش از ۶۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۳۲۹۹

بیش از ۶۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شد

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی ابتدایی تالاب جازموریان در مقایسه با سال گذشته، شاهد آبگیری ۶۰ درصدی این تالاب هستیم.

وی افزود: همزمان با باز شدن دریچه‌های سد جیرفت و ورود سامانه بارشی پیش‌بینی آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب جازموریان دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیشترین ورودی آب به تالاب جازموریان را در شهرستان رودبار جنوب عنوان کرد و اظهار داشت: میزان قابل توجهی آب از سمت شهرستان قلعه‌گنج به تالاب وارد شده است.

وی گفت: حقابه تالاب جازموریان باید در تمامی فصل‌ها رها سازی شود نه فقط در فصل بارش باران، از این رو شرکت منطقه‌ای استان کرمان باید به این موضوع توجه کرده و در فصول خشک و گرما نیز حق‌آبه را رها کند.

شاکری با بیان اینکه بعضی کارشناسان حتی وجود تالاب جازموریان را کتمان می‌کردند، اظهار داشت: با مستندات لازم به کارشناسان، خواستار رهاسازی حقابه این تالاب شدیم چرا که تالاب جازموریان تاثیرات زیست محیطی مهمی نه تنها بر استان‌های همجوار تالاب بلکه بر کشور می گذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: این استان بیشترین میزان سطح غبارخیزی کشور را دارد که منشاء بخشی از این غبارها، تالاب جازموریان است.

وی با بیان اینکه هنوز به طور قطع نمی‌توان اعلام کرد که بارش‌های اخیر چه میزان در کاهش ریزگردها تاثیر دارد، تصریح کرد: یک دستگاه سنجش ارزیابی هوا در شهرستان کهنوج راه‌اندازی شده و چهار دستگاه دیگر برای سایر شهرستان‌های جنوبی خریداری می‌شود.

تالاب جازموریان با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است.

سهم استان کرمان از این حوضه آبی حدود ۵۱ درصد و سهم سیستان و بلوچستان  ۴۹ درصد تخمین زده شده است.

برچسب‌ها کرمان جیرفت سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان جیرفت سیل کرمان جیرفت سیل تالاب جازموریان استان کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد

پورجعفر معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سد نهرین طبس در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب دارد که در ۴۸ ساعت گذشته براثر بارش‌های اخیر ۶۳۰ هزار متر مکعب آبگیری شده است.  

او با بیان اینکه تاکنون ۴۵ درصد این سد آبگیری شده و ۵۵ درصد آن هنوز خالی است، افزود: آب سد نهرین هم برای کشاورزی و هم آب شرب استفاده می‌شود که پارسال به دلیل کم بارشی تنها در بخش کشاورزی استفاده  شد، اما امسال احتمالا بخشی از این آب به تصفیه خانه آب شرب طبس منتقل شود تا قسمتی از آب شرب را تأمین کند.  

پورجعفر اظهار کرد: هنوز  میزان آب مصرفی سد نهرین برای شرب مشخص نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • مهار ۶۳۰ هزار متر مکعب رواناب در سد نهرین طبس
  • تالاب حله جانی تازه گرفت
  • براثر بارش‌های چند روز گذشته تالاب حله شهرستان بوشهر جانی تازه گرفت.